آناتولی یاکوونکو کیست؟ زندگی نامه بنیان‌گذار سولانا

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) کیست؟ زندگی و دستاوردهای مغز متفکر سولانا

آناتولی یاکوونکو کیست؟
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳

شاید برای کسانی که مدتی با خدمات بهینه سولانا کار کرده باشند، بسیار واضح باشد که آناتولی یاکوونکو کیست. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران سولانا (Solana) است و فردی تاثیرگذار در فضای ارز دیجیتال به شمار می‌آید. در این مقاله با رمزینکس همراه باشید تا زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو را بررسی کنیم.

آناتولی یاکوونکو کیست؟ از کودکی تا دانشگاه با آناتولی یاکوونکو

آناتولی یاکوونکو در اواخر دهه ۱۹۷۰ در اوکراین کنونی به دنیا آمد. او فرزند دوران شوروی بود؛ دورانی که صرفا فکر سیستم‌های غیرمتمرکز، مطمئنا باعث حساس شدن حزب حاکم روی این مسئله می‌شد. پس از مهاجرت به ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۹۰، آناتولی یاکوونکو به دنبال علایق خود رفت. اولین زبان برنامه‌نویسی که آموخت C بود و در سال ۱۹۹۹ تحصیل در رشته علوم کامپیوتر را در دانشگاه اوربانا-شمپین ایلینویز آغاز کرد.

زمانی که او در حال تحصیل در کالج بود، یک استارتاپ به نام Alescere تاسیس کرد که قصد داشت مسیر بهتری را در راستای فعالیت تجارت‌های کوچک باز کند. در سال ۲۰۰۳، یاکوونکو با مدرک لیسانس خود فارغ‌التحصیل شد و همچنین اولین شرکت خود را تعطیل کرد. در ادامه به بخش زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو به طور دقیق‌تر می‌‌پردازیم.

آناتولی یاکوونکو با کلاه و پس زمینه صورتی
آناتولی یاکوونکو در ۱۹۹۰ به آمریکا مهاجرت کرد.

مسیر شغلی آناتولی یاکوونکو و تجربه‌های جدید پیش از کریپتو

پس از فارغ‌التحصیلی، Anatoly Yakovenko به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا در کوالکام مهندس شود. او نزدیک به دوازده سال با شرکت Qualcomm بود و در رهبری تیم توسعه‌دهنده سیستم‌ عامل تخصص داشت. گفته می‌شود که او روی توسعه فناوری‌هایی از جمله محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دوربین‌های سه‌بعدی و سیستم‌ عامل‌های دستگاه‌های تلفن همراه کار کرده‌ است.

در بررسی زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو می‌بینیم که او از سال ۲۰۱۶ تا اکتبر ۲۰۱۷، به کار خود به عنوان مهندس در زمینه توسعه سیستم‌های توزیع‌شده در شرکت‌هایی مانند Mesosphere و Dropbox ادامه داد. در پایان سال ۲۰۱۷، او پروژه سولانا را تاسیس کرد و در این پروژه از اثبات تاریخچه (Proof-of-History) پرده برداشت که منجر به پیشرفت‌های دیگری شد و سولانا را از سایر بلاک‌چین‌ها متمایز کرد. آناتولی یاکوونکو علاوه بر این که یکی از بنیانگذاران بلاک چین سولانا به حساب می‌آید، به عنوان مدیرعامل شرکت هم فعالیت می‌کند.

زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو؛ تولد سولانا

آناتولی یاکوونکو، گرگ فیتزجرالد و استفن آکریج، دو همکار از کوالکام، به همراه سه مهندس دیگر از گوگل، مایکروسافت و اپل نمونه اولیه بلاک چینی را تحت عنوان سیلک (Silk) ساختند و شرکت لوم (Loom) را تاسیس کردند. تقریبا در همان زمان پروژه دیگری با همین نام منتشر شد. بنابراین، تیم تصمیم به عملیات تغییر نام تجاری گرفت. در ۲۸ مارس، سازمان به عنوان سولانا لبز (Solana Labs) در گیت‌هاب (GitHub) ظاهر شد و نام پروژه سیلک را به سولانا تغییر داد.

دستاوردهای آناتولی یاکوونکو در دوران سولانا

در زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو ناتولی مشخص است که او همچنین صاحب امتیاز ابداعاتی بوده که برای صنعتی که در آن کار می‌کند، بسیار مهم است. این دو ابداع، هر دو برای پروتکل‌های سیستم عامل با کارایی بالا هستند. اولین مورد در سال ۲۰۱۷ ثبت شد و برای تکنیک‌هایی برای فشرده‌سازی داده‌های بدون تلفات همه منظوره با استفاده از یک شبکه عصبی مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دومین اختراع در سال ۲۰۱۸ ثبت شد و برای فشرده‌سازی بدون تلفات یک محتوا با استفاده از یک شبکه عصبی آموزش‌دیده بر روی گروه‌های محتوا است.

آناتولی یاکوونکو مشغول صحبت کردن
یاکوونکو دستاوردهای زیادی برای دنیای کریپتو داشته است.

پیاده‌سازی مکانیزم اثبات تاریخچه در بستر سولانا

زمانی که Anatoly Yakovenko مشغول پروژه سولانا بود، ایده‌ای در سر او ظاهر شد؛ استفاده از تابع هش رمزنگاری بیت‌کوین SHA-256 برای غلبه بر محدودیت‌های مقیاس پذیری بلاک‌چین می‌توانست بسیار ایده‌آل باشد. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان لازم برای رسیدن به اجماع در مورد ترتیب تراکنش‌ها می‌شد.

پروتکل زمان‌بندی او به نام اثبات تاریخچه (PoH)، یک مهر زمانی رمزنگاری را به هر یک از تراکنش‌ها اختصاص می‌دهد تا براساس یک سیستم مرجع منحصربه‌فرد و مصنوعی، زمان را حفظ کند. شرح پروتکل PoH در نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. این نوآوری فراتر از ۶ تا ۱۵ تراکنش در هر ثانیه (Transaction per Second یا به اختصار TP) بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم را بدون استفاده از راه‌حل‌های شاردینگ یا لایه ۲ مانند شبکه لایتنینگ ممکن می‌سازد. اثبات تاریخچه، سولانا را برای سیستم‌های پرداخت متمرکز مانند ویزا کارت که می‌تواند ۶۵۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه را پشتیبانی کند، مقیاس‌پذیر و رقابت‌پذیر می‌کند.

Anatoly Yakovenko و تنوع در شبکه سولانا

در زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو به شبکه سولانا دقیق‌تر می‌پردازیم. نسخه بتای Mainnet (شبکه اصلی سولانا) در مارس ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون به طور مداوم در حال توسعه و به‌روز‌رسانی بوده است. در ابتدا، تنها امکان انجام معاملات و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند ساده در سولانا وجود داشت. با این حال، امروزه بسیاری از عملکردها، از جمله جوایز استیکینگ (از ۱۱ فوریه ۲۰۲۱) و همچنین دریایی از Dapp (برنامه‌ غیرمتمرکز) ساخته شده به لطف پروتکل آن در دسترس هستند. این‌ها شامل پروژه‌های دیفای مختلف و همچنین یک تبادل غیرمتمرکز فوق سریع است که توسط مدیرعامل Alameda Research یکی از حامیان اولیه سولانا، تاسیس شد.

اکوسیستم سولانا همچنین با پروتکل‌های وام‌دهی (Apricot Finance، Solend و بسیاری دیگر)، بازارهایNFT و برنامه‌های وب۳ مانند مرورگر بریو (Brave) و گریپ (Grape) و همچنین پروتکلی برای ایجاد جوامع مبتنی بر توکن، پر شده است. خود سولانا، مانند آوالانچ (Avalanche)، در درجه اول در نوآوری و فناوری‌های غیرمتمرکز سرمایه گذاری می‌کند؛ به همین دلیل است که بنیاد سولانا در ۸ آوریل ۲۰۲۰ ایجاد شد.

زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو؛ اهداف بنیاد سولانا

پس از موفقیت‌هایی که Anatoly Yakovenko و همکارانش در شبکه سولانا به دست آوردند، حالا نوبت به طرح اهدافی جدید بود. سولانا لبز ۱۶۷ میلیون ارز دیجیتال SOL را به همراه تمام آدرس‌های IP مرتبط با پروتکل به بنیاد سولانا منتقل و تولد این سازمان را اعلام کرد. پیش‌بینی می‌شود بودجه بنیاد سولانا برای سازماندهی کمپین‌های بازاریابی و مشوق‌هایی برای حمایت و توسعه بیشتر سولانا استفاده شود. می‌توان به وضوح دید که آناتولی یاکوونکو به‌عنوان رئیس بنیاد سولانا چشم‌انداز روشنی در ذهن دارد؛ جهانی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌توانند بر داده‌های خود مسلط و مدیران امور مالی خود باشند و بتوانند ارزش را از طریق شبکه سولانا، مستقل از اشخاص ثالث جابه‌جا کنند.

آناتولی با یادآوری تولد WWW (شبکه جهانی)، توضیح می‌دهد که چگونه ایده اولیه آزادی، اشتراک‌گذاری و اعتماد برای امنیت و اقتدار سیستم‌های متمرکز معامله شد. به گفته مدیر عامل سولانا، برابری دیجیتال، حریم خصوصی، مقاومت در برابر سانسور و دسترسی به خدمات تنها با فناوری‌های غیرمتمرکز تضمین می‌شود. بنابراین ایده اصلی وب دوباره اتفاق می‌افتد. این تمایل برای آزادی جهانی، تعهد بنیاد سولانا را تقویت می‌کند که بنابراین نوآوری پروتکل و گسترش شبکه سولانا را از طریق ابتکارات زیر تسریع می‌کند:

  • آموزش فناوری‌های غیرمتمرکز
  • توسعه و بهبود پروتکل برای جلوگیری از هکرها و باز کردن مسیرها به سایر بلاک‌چین‌های قابل همکاری
  • تحقیق در مورد موضوعات حیاتی برای تمرکززدایی؛ مانند رمزنگاری، الگوریتم‌های اجماع و حاکمیت
آناتولی یاکوونکو در حال صحبت کردن با کلاه
آناتولی یاکوونکو به حریم اطلاعات و آزادی جهانی اهمیت می‌دهد.

نکاتی جالب از نظرات، زندگی و اهداف آناتولی یاکوونکو

در ادامه پاسخ به سوال آناتولی یاکوونکو کیست باید بگوییم که او خود را فردی وسواسی در سریع‌تر کردن برنامه‌ها و بهینه‌سازی مشکلات پیچیده می‌داند؛ چون بیشتر موفقیت‌ها از مدت زمانی که سرمایه‌گذاری‌شده به جای اینکه چقدر از هوش استفاده شده است، به دست می‌آید. نظر بحث برانگیز او در مورد فضای بلاک‌چین این است که شاردینگ از نظر تجاری موفق نخواهد شد. یاکوونکو از فعالیت‌های فیزیکی مانند دویدن، دوچرخه سواری، موج سواری و هاکی زیر آب لذت می‌برد.

جالب است بدانید Anatoly Yakovenko اکوسیستم کازموس (Cosmos) را تحسین می‌کند؛ چون به آن به عنوان پروژه‌ای می‌نگرد که در آن تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه یک شبکه غیرمتمرکز انجام می‌شود. او همچنین جامعه Rust را فراگیر می‌داند و عقیده دارد که در جهت رشد آن به خوبی کار می‌کنند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که او بیشتر دوست دارد توییتر، تلگرام و کانال دیسکورد سولانا هستند. در حالی که سولانا در بازار و توسعه اکوسیستم به رشد خود ادامه می‌دهد، زندگی نامه بیوگرافی آناتولی یاکوونکو هنوز به پایان نرسیده است.

او به طور فعال در پیشبرد مرزهای آنچه سولانا می‌تواند به دست آورد مشارکت دارد. از سوی دیگر Firedancer ارتقا زیرساخت بزرگ بعدی سولانا، یک اعتبارسنج مستقل جدید است که انتظار می‌رود به سولانا کمک کند تا به حداکثر توان عملیاتی تراکنش ۰.۶-۱.۲ میلیون تراکنش در ثانیه برسد.

جمع‌بندی

شبکه سولانا یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بلاک‌چین‌های لایه ۱ و پلتفرم‌های قرارداد هوشمند در صنعت ارزهای دیجیتال است. سولانا با چشم انداز حضور از طریق محصولات آشنا مانند تلفن‌های هوشمند وب ۳، یکی از رقبای اصلی برای غصب سلطنت اتریوم است. باید دید سولانا با هدایت آناتولی یاکوونکو به چه سمتی می‌رود.

کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کریپتو و افرادی که پشت پیدایش بسیاری از شبکه‌های مطرح این دنیای پهناور اطلاعات هستند، باعث بهتر شدن شناخت افراد از فعالیت‌های موجود می‌شود. در این مطلب صرافی رمزینکس، تلاش کردیم تا بگوییم آناتولی یاکوونکو کیست و زندگی نامه او را در اختیار شما قرار دادیم. ناگفته نماند که برای باخبر شدن از قیمت ارز SOL و دیگر رمز‌ارزها می‌توانید از رمزینکس استفاده کنید.

سوالات متداول

صاحب سولانا کیست؟

آناتولی یاکوونکو بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سولانا لبز، شرکتی که پشت بلاک‌چین سولانا قرار دارد، است.

آناتولی یاکوونکو روسی است یا اوکراینی؟

آناتولی یاکوونکو در اوکراین زمانی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود به دنیا آمد.

آیا سولانا بهبود می‌یابد؟

با توجه به معیارهای متعدد زنجیره و فعالیت توسعه‌دهندگان، می‌توان انتظار داشت سولانا بهبود یابد. البته به یاد داشته باشید که بازار کریپتو بسیار غیرقابل پیش‌بینی است.

منابع: academy.youngplatform| dailycoin | iq.wiki

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید