آندره کرونیه (Andre Cronje) کیست؟ زندگی‌نامه موسس یرن فایننس

آندره کرونیه کیست؟ زندگی‌نامه و دستاوردهای پدر دیفای

آندره کرونیه
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳

چهره برجسته در فضای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، آندره کرونیه (Andre Cronje) به دلیل مشارکت در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مختلف شناخته شده و خدمات بسیاری به فضای غیرمتمرکز ارائه کرده است. در این مطلب با رمزینکس همراه باشید تا با این شخصیت تاثیرگذار و زندگی‌نامه او آشنا شوید.

آندره کرونیه کیست؟

شخصیتی که از آن صحبت خواهیم کرد، آندره کرونیه است که یک توسعه‌دهنده نرم افزار در صنایع مالی غیرمتمرکز (DeFi) و ارزهای دیجیتال شمرده می‌شود. او فردی پیشگام در اکوسیستم دیفای در نظر گرفته شده و اغلب به‌عنوان پدر یا پدرخوانده دیفای از کرونیه نام برده می‌شود. در سال ۲۰۲۰، یرن فایننس (Yearn.finance) و Keep3rV1 توسط این کارآفرین متولد آفریقای جنوبی تاسیس شد. آندره کرونیه همچنین در پروژه‌های دیگر دیفای که در ادامه خواهیم گفت، شرکت کرده و حضور تاثیرگذاری گذاشته است.

در پاسخ به سوال که آندره کرونیه کیست؟ باید بگوییم که او پیشینه‌ خوبی در علوم کامپیوتر دارد و قبل از ورود به دنیای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، روی پروژه‌های مختلف فناوری کار کرده است. عمده شهرت آندره کرونیه به خاطر مشارکت‌های منبع باز در بلاک‌چین و فضای دیفای بوده و از این راه شناخته شده است. بد نیست بدانید این شخصیت تاثیرگذار بارها کد و پروژه‌های خود را با جامعه‌ برنامه‌نویسان و توسعه‌دهند‌ها به اشتراک گذاشته و به آن‌ها این اجازه را داده تا از کار و دستاوردهای او بیاموزند و بر اساس آن کار کنند.

آندره کرونیه جلوی تعدادی بادکنک سفید، مشکی و آبی
آندره کرونیه در علم کامپیوتر حرف زیادی برای گفتن دارد.

زندگی نامه آندره کرونی

آندره کرونیه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در دانشگاه استلنبوش در آفریقای جنوبی در رشته حقوق تحصیل کرد. سپس در سال ۲۰۰۵ در گروه آموزشی CTI در رشته علوم کامپیوتر به تحصیل پرداخت و یک دوره سه ساله را در پنج ماه به پایان رساند. این موفقیت خیره کننده باعث شد که او شغل تدریس در همان کالج موسسه آموزش کامپیوتر را به دست آورد. آندره کرونیه از اواسط سال ۲۰۰۵ تا اواخر سال ۲۰۰۶ رشته IT، طراحی گرافیک و حقوق را تدریس کرد.

پدرخوانده دیفای یعنی کرونیه، بین اکتبر ۲۰۰۶ و اوت ۲۰۱۲، در بخش‌های فنی پروژه‌های مختلف کار کرد. بعدتر در سال ۲۰۱۳، به بخش فناوری Shoprite (شرکت زنجیره‌ای سوپرمارکت) پیوست و تا سال ۲۰۱۷ در آن‌جا به کار خود ادامه داد. پس از مدتی، آندره در اواخر سال ۲۰۱۸ وارد عرصه کریپتو شد. او به عنوان مشاور پروتکل بلاک‌چین در BitDiem شروع به کار کرد و چند ماه بعد نقش تقریبا مشابهی را در CryptoCurve انجام داد.

پروژه‌های آندره کرونیه

باید گفت که آندره کرونیه علاقه‌ی زیادی به فضای غیرمتمرکز داشته و در راه هم فرد مفیدی به شمار می‌آید. مشارکت آندره کرونیه در فضای دیفای تاثیر قابل توجهی بر توسعه و تکامل مالی غیرمتمرکز داشته است. پروژه‌های او مفاهیم، استراتژی‌ها و نوآوری‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند که چشم‌انداز فضای غیرمتمرکز را شکل داده و فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت در اقتصاد غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار داده است. در ادامه به مهم‌ترین پروژه‌های او خواهیم پرداخت.

یرن فایننس

آندره کرونیه بیشتر به خاطر ایجاد یرن فایننس شناخته شده است. این پلتفرم، یک فضای غیرمتمرکز به حساب می‌آید که هدف آن بهینه‌سازی استراتژی‌های فارم در فضای دیفای است. یرن فایننس به دلیل رویکرد نوآورانه خود در زمینه فارم سودآور و همچنین عملکرد خودکار و استراتژی‌های کاربردی به سرعت در جامعه دیفای محبوبیت پیدا کرد. یرن فایننس به لطف آندره کرونیه به کاربران این امکان را می‌دهد تا درآمد غیرفعالی در دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود کسب کنند. بعد از مدتی، بنیانگذار یرن فایننس این چشم انداز را داشت که پروژه پیشگام خود را گسترش دهد تا چندین پروژه کوچکتر دیفای را جذب کرده و نقش خود را در دنیای ارز دیجیتال پررنگ‌تر کند.

شبکه Keep3r

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در کارنامه‌ی آندره کرونیه دیده می‌شود، شبکه نگهبان Keep3r است. Keep3r یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر وظیفه است که تیم‌های برنامه‌های غیرمتمرکز و توسعه‌دهندگان بلاکچین را با استعدادهای بیرونی که می‌توانند وظایفی را اجرا کنند، به هم متصل می‌کند. این پروژه برای ساده‌سازی حجم کاری پروژه‌های رمزنگاری با نیازهای اتوماسیون وظایف و در عین حال جبران مالی در نظر گرفته شده است. شبکه Keep3r از رمز KP3R خود برای پرداخت و به عنوان راهی برای ارائه دهندگان وظایف و تکمیل کنندگان وظایف برای وثیقه قراردادهای کاری استفاده می‌کند. این ویژگی‌ها به حفظ عملکرد پروتکل‌های دیفای با سپردن وظایف خاص به مشارکت‌کنندگان کمک می‌کند.

فانتوم

آندره کرونیه، رئیس شورای فناوری بنیاد فانتوم مستقر در سئول، کره جنوبی بود. این بنیاد، یک شرکت با متخصصان توسعه و ادغام بلاک‌چین به‌ شمار می‌آید و در حال حاضر کارشناسان مختلفی از رشته‌هایی مانند مهندسی، علوم، تحقیقات و کارآفرینی جذب می‌شوند. کدهای فانتوم با اجزای مختلف سیستم‌های باز سروکار دارند. این شرکت همچنین چشم‌اندازی محکم برای ارائه راه‌حل‌های فناوری مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و ایمن دارد. در راستای چشم انداز آن، تیم کارشناسان آن غیرمتمرکز هستند و از نقاط مختلف جهان در شرکت فعالیت می‌کنند.

پروژه‌های دیگر

تجربه‌ی فوق‌العاده آندره کرونیه در فضای علم کامپیوتر او را به شخصی تاثیرگذار در پروژه‌های مختلفی کرده و علاقه‌ی او به دیفای باعث شده تا این دو نکته به نفع فضای غیرمتمرکز تمام شود. برای مثال، توسعه‌ی پروتکل‌های مختلف دیفای از جمله هجیک (Hegic)، پاور پول (PowerPool)، پیکل فایننس (Pickle Finance)، کاور پروتکل (Cover Protocol)، کریم وی‌تو (Cream V2)، مولتی‌چین (Multichain) و سوشی‌سواپ (SushiSwap) در کنار کمک‌های آندره کرونیه اتفاق افتاده است.

تصویر آندره کرونیه با هدست در اتاق چوبی
آندره کرونیه علاقه‌ی زیادی به فضای غیرمتمرکز داشته است.

آندره کرونیه در بین جامعه ارز دیجیتال

به طور کلی، آندره کرونیه یک چهره قابل احترام در فضای بلاک‌چین و دیفای به شمار می‌آید که به دلیل تخصص فنی، پروژه‌های نوآورانه و مشارکت در توسعه برنامه‌های مالی غیرمتمرکز شناخته شده است. با این حال به غیر از دانش و علمی که او دارد، توانسته در بین جامعه ارز دیجیتال و مردم فردی محبوب باشد. همانطور که گفته شد، او کد و پروژه‌های خود را با جامعه‌ی برنامه‌نویسان به اشتراک می‌گذاشت تا دیگران بتوانند از دانش او بهره‌مند شوند. شاید همین مسئله یکی از دلایل محبوبیت کرونیه باشد.

آندره کرونیه از طریق رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌های آنلاین و کانال‌های توسعه‌دهندگان به طور فعال با جامعه رمزنگاری درگیر بوده است. او اغلب بینش‌ها، به‌روزرسانی‌ها و ایده‌های خود را با جامعه به اشتراک می‌گذاشت و همکاری و نوآوری را در فضای غیرمتمرکز تقویت می‌کرد.

استعفای آندره کرونیه از دیفای

با وجود آن که آندره کرونیه لقب پدر دیفای را دارد، بارها تصمیم داشته فضای غیرمتمرکز را ترک کند. او دلیل نارضایتی خود را انتظارات غیرواقعی از سوی کاربران، انتقاد شدید و سود مالی اندک برای خود عنوان کرده و گفته از وضعیت موجود رضایت ندارد. با این حال، او بارها و بارها پس از غیبت های کوتاه مدت به فضای دیفای بازگشته و دائما روی پروژه‌های جدید کار می‌کند.

در مارس سال ۲۰۲۲ آندره کرونه اعلام کرد قصد دارد برای همیشه از دیفای فاصله بگیرد و وظایف خود را کنار بگذارد. او قبل‌تر هم این کار را کرده بود، اما این‌بار از قطعی بودن تصمیم خود گفت و پس از ترک دیفای، حساب کاربری توییتر خود را غیرفعال کرد. در ادامه این اتفاق، پروژه‌ها و برنامه‌های تحت کنترل آندره کرونیه به حالت تعویق درآمد و توکن‌های مربوط به او کاهش قیمت پیدا کردند، از جمله قیمت فانتوم. او در پایان اعلام کرد نتیجه‌ی وضعیت فعلی تنها برای او خطر باقی خواهد گذاشت و مردم در ازای از دست دادن سرمایه‌ی خود، کرونیه را مسئول خواهند دانست.

جمع‌بندی

در این مقاله بخش‌های مهم زندگی آندره کرونیه را مرور کرده و اطلاعاتی را درمورد زندگی حرفه‌ای او جمع‌آوری کردیم. باید در جواب سوال آندره کرونیه کیست؟ بگوییم که به طور کلی او پدر دیفای شناخته می‌شود و خدمات زیادی در این زمینه انجام داده است. لازم به ذکر است که بخش خصوصی زندگی نامه آندره کرونی چندان در دسترس نیست و سن دقیق او را هم کسی نمی‌داند. برای مشاهده دیگر مطالب مفید دنیای ارز دیجیتال، با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

چه کسی یرن فایننس را ایجاد کرد؟

آندره کرونیه برنامه نویس اهل آفریقای جنوبی است که به عنوان موسس یرن فایننس شناخته می‌شود.

ثروت آندره کرونیه چقدر است؟

طبق برخی منابع، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که دارایی خالص او بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد.

منابع: cryptotips | bitstamp

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید