مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم؛ تحلیل شبکه، اکوسیستم و توکن

بررسی و مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم؛ کدام بهتر است؟

نماد دو توکن لایه دوم اتریوم که نشان از مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم دارد
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

اتریوم از همان بدو ظهور خود، انقلاب بزرگی را با ارائه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در دنیای کریپتوکارنسی به‌پا کرده است. اما ایجاد این تغییرات شگرف، برای اتریوم کم‌دردسر نبوده است. بزرگترین مشکلی که اتریوم همچنان با آن سروکله می‌زند، مقیاس‌پذیری است که با ارائه راهکارهای لایه دوم مانند آربیتروم و آپتیمیزم تا حدودی آن را برطرف کرده است. به همین منظور، در این مقاله از رمزینکس به بررسی و مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم پرداخته‌ و از جنبه‌های مختلف، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را شرح داده‌ایم.

مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم؛ این دو راه‌حل چه سازوکاری دارند؟

توکن‌های آربیتروم و آپتیمیزم معلق در دو گوشه تصویر
هدف هر دو، رفع مقیاس‌پذیری اتریوم است.

آربیتروم یکی از پر سروصدا‌ترین راهکارهای لایه دوم اتریوم بوده که در سال ۲۰۲۱ به منظور برطرف ساختن مشکلات مقیاس‌پذیری اکوسیستم اتریوم معرفی شد. این راه‌حل جذاب، از فناوری به‌خصوصی به نام «optimistic rollups» یا «رول‌آپ‌های خوشبینانه» به منظور پردازش تراکنش‌های خارج زنجیره که به شکل قابل توجهی سرعت آن‌ها را افزایش و هزینه تراکنش را کاهش می‌دهد، استفاده می‌کند.

با وجود اینکه این فناوری آربیتروم تمام تراکنش‌ها را معتبر در نظر می‌گیرد، اما مکانیسمی نیز وجود دارد که طبق آن اگر شخصی در اکوسیستم نسبت به تراکنش‌ها بدبین باشد، اقدام به بررسی آن‌ها کرده و تراکنش‌هایی که نادرست هستند را از چرخه خارج می‌کند. همین مکانیسم ساده، امنیت شبکه و تراکنش‌ها را تضمین می‌کند.

آربیتروم ۱.۰ که نقطه اصلی اکوسیستم آربیتروم بوده و به عنوان مین‌نت آن شناخته می‌شود، در هسته خود AVM (ماشین مجازی آربیتروم) را دارد که به منظور تضمین سازگاری آن با ماشین مجازی اتریوم طراحی شده است. بر همین اساس، توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانند به راحتی برنامه‌هایی که در اکوسیستم اتریوم ساخته‌اند را با تغییراتی جزئی به آربیتروم انتقال دهند.

آپتیمیزم نیز در دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان یکی دیگر از راهکارهای لایه دوم اتریوم ارائه شد. مشابه آربیتروم، عمده تارکنش‌ها خارج زنجیره پردازش و فقط داده‌های مربوط به آن‌ها در مین‌نت اتریوم ذخیره می‌شوند. آپتیمیزم همانند آربیتروم با استفاده از این روش هزینه تراکنش‌ها را کاهش و سرعت آن‌ها بالا برده است و در عین حال کمک به تامین امنیت زنجیره می‌کند.

آپتیمیزم هم از فناوری «optimistic rollups» به منظور تایید و پردازش تراکنش‌ها و سازگاری با اکوسیستم اتریوم استفاده می‌کند. همچنین آپتیمیزم دارای ماشین مجازی مخصوص خود (OVM) بوده که به منظور سازگاری برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند اتریوم با اکوسیستم آپتیمیزم طراحی شده است. 

مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم از نظر شباهت‌

دو توکن در کنار هم که نماد تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم است
آربیتروم و آپتیمیزم هر دو لباعث بهره‌وری بیشتر اتریوم شده‌اند.

آربیتروم و آپتیمیزم با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، به عنوان پیشتازان راهکارهای لایه دو اتریوم شناخته می‌شوند و بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی آینده درخشانی را برای این دو پروژه متصور هستند. حال در ادامه به بررسی شباهت‌هایی که در مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم مشهود هستند را بررسی کرده‌ایم.

  • هر دو پروژه به عنوان «رول‌آپ لایه دوم» شناخته می‌شوند؛ به این منظور که آربیتروم و آپتیمیزم برای افزایش بهره‌وری اکوسیستم اتریوم از فناوری «optimistic rollups» استفاده می‌کنند که به شکل قابل توجهی هزینه تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده و سرعت پردازش آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • یکی از شباهت‌های مهم و جذاب این دو پروژه، سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم است. این سازگاری آربیتروم و آپتیمیزم موجب شده تا برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمندی که در اتریوم توسعه می‌یابند به راحتی قابلیت پیاده‌سازی در آپتیمیزم و آربیتروم نیز داشته باشند.
  • هم آپتیمیزم و هم آربیتروم از قابلیتی استفاده می‌کنند که با عنوان «ضد کلاهبرداری» شناخته می‌شود؛ به این صورت که طی این سازوکار، تراکنش‌هایی که نادرست باشند به راحتی از چرخه حذف می‌‎شوند و یکپارچگی شبکه حفظ می‌شود.
  • تمرکززدایی و امنیت هدفی است که آربیتروم و آپتیمیزم به بهانه آن، متولد شده‌اند. همین امر موجب شده تا کاربران بتوانند به راحتی و در امنیت کامل از دنیای غیرمتمرکز اتریوم لذت ببرند.
  • همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، با پیاده‌سازی فناوری «رول‌آپ خوشبینانه»، آربیتروم و آپتیمیزم توانسته‌اند بهره‌وری اکوسیستم اتریوم را افزایش دهند؛ بدین صورت که با پردازش چندین تراکنش به طور همزمان در یک بلاک رول‌آپ، سرعت تراکنش‌ها افزایش و هزینه آن‌ها کاهش یافته است و بدین شکل تراکنش‌های بیشتری در اکوسیستم اتریوم قابل پردازش شده است.

تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم در چیست؟

حال که در مقایسه راهکارهای لایه دوم اتریوم به این نتیجه رسیدیم که آربیتروم و آپتیمیزم هر دو به شکلی خلاقانه و با فناوری نوین در حال افزایش بهره‌وری اکوسیستم اتریوم هستند، نوبت به آن رسیده که بررسی کنیم که چه نقاط تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم در چیست و چطور این دو پروژه از یکدیگر متمایز شده‌اند. جدول زیر به‌طور جامع تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم را نشان می‌دهد. 

موردآربیترومآپتیمیزم
اکوسیستم و جامعهارزش قفل شده (TVL): ۱۵.۹۴ میلیارد دلار
تراکنش‌ها: ۵۸۹.۳۹ میلیون در ۵.۹ tps
دنبال کنندگان توییتر: ۹۸۹ هزار کاربر
دنبال کنندگان دیسکورد: ۳۴۵ هزار نفر
ارزش قفل شده (TVL): ۹.۳۶ میلیارد دلار
تراکنش‌ها: ۲۲۳.۵۷ میلیون در ۳.۸ tps
دنبال کنندگان توییتر: ۶۴۸ هزار کاربر
دنبال کنندگان دیسکورد: ۱۶۴.۵ هزار نفر
توکن نام توکن: ARB
عرضه کل: ۱۰ میلیارد
قیمت آربیتروم: ۱.۱۲ دلار
کاربرد: مدیریت شبکه، تامین امنیت، هزینه تراکنش
نام توکن: OP
عرضه کل: ۴.۵ میلیارد
قیمت: ۲.۴۷ دلار
کاربرد: مدیریت شبکه، هزینه تراکنش با ETH پرداخت می‌شود
سیستم امنیتیسیستم چند لایه برای کاهش هزینه‌هاسیستم یک لایه و ساده با هزینه بالا
ماشین مجازیقابلیت ArbOS که هزینه تراکنش‌ها را با پردازش موازی آن‌ها کاهش می‌دهد.امکان پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی با زبان‌های متنوع برنامه‌نویسی
تجربه توسعه‌دهندهبه دلیل سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم بسیار ساده‌تر است.بهترین فضا برای توسعه‌دهندگان اتریوم
تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم

سایر موارد تفاوت آربیتروم و آپتیمیزم 

در کنار تفاوت‌هایی که در جدول بالا بیان کردیم، موارد دیگری هم هستند که در مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم اهمیت پیدا می‌کنند. به همین منظور، در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

  • فلسفه طراحی این دو پروژه در پایه با یکدیگر شباهت زیادی دارد اما در کاربرد تفاوت‌هایی در این زمینه مشاهده می‌شود. برای مثال توسعه‌دهندگان می‌توانند تنها با انجام تغییرات کوچکی در برنامه‌های خود، به راحتی همان dApp توسعه داده شده در اتریوم را، در آربیتروم پیاده‌سازی کنند؛ در حالی که آپتیمیزم از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که از کدهایی بهینه‌تر و سازگارتر برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود در Optimism استفاده کنند.
  • در هنگام برداشت دارایی، آربیتروم برای افزایش سرعت این تراکنش، به راحتی اجازه می‌دهد که این دارایی‌ها از لایه دو به لایه یک بدون هیچ پروتکل امنیتی برود که همین امر موجب می‌شود تا سودجویان از موقعیت سوءاستفاده کرده و دارایی کاربران را به سرقت ببرند.
  • آپتیمیزم فضایی بهتر برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده و آن‌ها می‌توانند با استفاده از طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌های خود را روی این راهکار لایه دوم اتریوم پیاده‌سازی کنند.

جمع‌بندی

در مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم به این نتیجه رسیدیم که هر دو راهکار لایه دوم اتریوم، پروژه‌هایی قدرتمند بوده که با قابلیت‌هایی که دارند، می‌توانند تحولی بزرگ را در اکوسیستم اتریوم و به‌طور کلی در دنیای کریپتوکارنسی، رهبری کنند. اما با توجه به تفاوت‌هایی که دارند، هر یک از این پروژه‌ها برای دسته‌ای از کاربران مناسب است؛ برای مثال آپتیمیزم بیشتر مناسب توسعه‌دهندگانی است که قصد دارند برنامه‌های کاربردی ارائه دهند در حالی که جامعه هدف آربیتروم، کاربران عادی دنیای کریپتو است.

سوالات متداول

آیا شبکه آربیتروم در متامسک قابل دسترسی است؟

بله. به راحتی می‌توانید توکن ARB خود را به متامسک انتقال و از آن برداشت کنید.

تحلیل ارز op چیست؟

ارز op همان توکن شبکه آپتیمیزم بوده که با توجه به اینکه یکی از راهکارهای لایه دوم کاربردی و مهم اتریوم به‌شمار می‌رود، آینده درخشانی را پیش‌رو خود می‌بینید.

منابع: pixelplex | blockgeeks

5/5 - (1 امتیاز)
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید