پس از فروپاشی صرافی FTX، تقاضا برای شفاف‌سازی صرافی‌های متمرکز بیشتر شد و اخیرا نیز صرافی کریپتودات‌کام (crypto.com) پس از شفاف‌سازی صرافی بایننس، موجودی ذخایر خود را در قالب گزارشی ارائه کرد. طبق این گزارش، موجودی کریپتودات‌کام بیش از صددرصد موجودی کاربران در این صرافی است.

صرافی کریپتودات‌کام اثبات موجودی ذخایر خود را به دست شرکت مزارس (Mazars) که یک شرکت مشاوره متمرکز بر کریپتو و حسابرسی محسوب می‌شود و ماه پیش برنامه شفاف‌سازی بایننس را انجام داده، سپرده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که BTC و ETH به ترتیب دارای نسبت ذخیره ۱۰۲٪ و ۱۰۱٪ هستند و همچنین موجودی استیبل‌کوین‌های برتر این صرافی از جمله USDC و USDT به ترتیب ۱۰۲٪ و ۱۰۶٪ موجودی کاربران آن است.

هدف این اقدام را کریس مارشالک (Kris Marszalek)، مدیرعامل crypto.com در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارائه اثبات ذخایر حسابرسی شده، گام مهمی برای کل صنعت رمزارز‌ها با هدف افزایش شفافیت و آغاز روند بازگرداندن اعتماد محسوب می‌شود.

این صرافی همانند بایننس اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را از طریق این صرافی تایید و رویت کنند، اما اجرای صحیح این سیستم همچنان مستلزم آن است که یک حسابرس خارجی بدهی‌های شرکت را تجزیه‌و‌تحلیل کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم توانایی پرداخت قروض خود را هم دارد.

منبع: cryptopotato.com