ارز بونک BONK چیست؟ میم‌کوین مشهور سولانا را بشناسید-رمزینکس

نگاهی به ارز بونک در گذشته و آینده

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

با رشد شدید بسیاری از میم‌کوین‌ها در بازار کریپتو در سال‌های اخیر، این نوع از ارزهای دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی پیدا کردند؛ زیرا برخی از آن‌ها می‌توانستند در مدت زمان بسیار کمی، سودهای چند صد درصدی را به سرمایه‌گذاران خود برسانند. البته که همزمان با سود بالا، سرمایه‌گذاری روی این ارزها ریسک به نسبت بالاتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارد. ارز بونک یکی از این میم‌کوین‌ها است که در این مقاله از صرافی رمزینکس به بررسی این ارز و ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

ارز دیجیتال بونک چیست؟ 

ارز بونک که با نماد اختصاری (BONK) در بازار کریپتو نمایش داده می‌شود، یک میم‌کوین سوار بر شبکه سولانا است که مانند میم‌کوین‌هایی مثل شیبا و دوج‌کوین، لوگوی آن عکس یک سگ است. جالب است بدانید که بونک اولین ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۲۲ روی شبکه سولانا با تم سگ به بازار کریپتو عرضه شد؛ دیرتر از شیبا و دوج کوین به محبوبیت رسید. 

همان‌طور که می‌دانید، میم‌کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر پایه طنز و اخبار خنده‌دارِ حاکم بر فضای بازار کریپتو ایجاد می‌شود و این موضوع درباره ارز بونک نیز صدق می‌کند. 

تاریخچه ارز دیجیتال بونک 

بونک تقریبا میم‌کوین نوپایی در بازار محسوب می‌شود و در دسامبر سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد. این عرضه با یک ایردراپ به اندازه ۱۰۰ تریلیون عدد توکن بونک به افرادی مانند سرمایه‌گذاران NFT، فعالان جامعه بلاکچین، توسعه‌دهندگان و غیره انجام شد. به عبارتی این ایردراپ بدون اطلاع قبلی انجام شد و کسانی که آن را دریافت کردند، پیش از این از دریافتِ ایردراپ بونک خبر نداشتند. بسیاری از متخصصین نیز بیان می‌کنند که همین ایردراپ بود که از ابتدا باعث رشد شبکه و جامعه بونک شد. 

در ارتباط با هدف توسعه پروژه بونک نیز باید بگوییم که چند هفته قبل از دسامبر سال ۲۰۲۲، نقدینگی برخی از پلتفرم‌های DEX در شبکه سولانا از بین رفته بود و همزمان با این اتفاق، سقوط پروژه‌هایی مانند FTX و Alameda ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به شبکه سولانا زدند و قیمت ارز دیجیتال سولانا را با کاهش شدیدی همراه کردند. 

همین موضوع فرصتی را برای بنیان‌گذاران ارز دیجیتال بونک فراهم کرد تا جهت تامین نقدینگی پلتفرم‌های DEX که در شبکه سولانا دچار آسیب شده‌اند، ارز دیجیتال بونک را به بازار عرضه کنند. 

همچنین به دلیل ماهیت و کاربرد پروژه بونک، تا به امروز بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال ناشناس هستند؛ اما در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر با اکانت‌‌های فاقد نام و ناشناسی فعالیت دارند تا سرمایه‌گذاران بونک را از اخبار و اهداف جدید این پروژه آگاه کنند. 

پیشنهاد خواندنی: تاریخچه سولانا؛ معرفی قاتل اتریوم

ویژگی‌های ارز بونک 

تنها به این دلیل که ارز دیجیتال بونک یک میم‌کوین است، دلیل بر این نمی‌‎شود که این پروژه اهداف و ویژگی‌های خاص خود را نداشته باشد. در این بخش به بررسی برخی از ویژگی‌های اصلی ارز بونک می‌پردازیم. 

۱. سرعت پردازش بالا و کارمزد کم در تراکنش‌ها 

بونک ارز دیجیتالی است که با استاندارد ERC-20 بر پایه شبکه سولانا ایجاد شده است. یکی از اهداف اصلی بنیان‌گذاران این پروژه از توسعه آن روی شبکه سولانا، پردازش سریع و کارمزد این شبکه در تراکنش‌های تمامی توکن‌های سوار بر آن بوده است.

به عبارت دیگر، به دلیل این که ارز دیجیتال بونک روی شبکه سولانا سوار است، در تراکنش‌های مربوط به این ارز با سرعت پردازش بسیار زیاد و همچنین کارمزدهای بسیار کمتر از کارمزد انتقال در شبکه‌هایی مانند اتریوم مواجه هستید. 

۲. مکانیزم کاهش تورم 

در حال حاضر، اهداف بسیاری از میم‌کوین‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز، کاهش تورم و ایجاد درآمدی غیر فعال برای توسعه پروژه است. این موضوع در ارز بونک نیز اتفاق می‌افتد و در جهت کاهش عرضه و در نتیجه تورم، بسیاری از شرکا و سرمایه‌گذاران بزرگ، میزان زیادی از توکن‌های بونکِ خود را سوزانده‌اند.

پیشنهاد خواندنی: توکن سوزی چیست؟ از کجا لیست توکن سوزی جدید پیدا کنیم؟

۳. جامعه‌محوری و اجتماعی بودن 

مانند بسیاری از توکن‌های غیرمتمرکز دیگر در شبکه سولانا، بونک نیز یک پروژه اجتماعی و جامعه‌محور است. بر خلافِ بسیاری از پروژه‌های دیگر که ویژگی جامعه‌محوری در آن‌ها مطرح نیست، عرضه و تقاضای بونک توسط بنیان‌گذاران آن کنترل نمی‌شود؛ بلکه از ابتدا ۱۵ درصد از تمام توکن‌های بونک توسط توسعه‌دهندگان آن به سازمانی غیرمتمرکزی به نام Bonk DAO برای حاکمیت این پروژه توسط تمامی کاربران واگذار شده است. 

با توجه به این موضوع، سرمایه‌گذاران توکن بونک می‌توانند برای ارائه پیشنهادات و انتقادات و همچنین رای دادن به ایده‌های جدیدِ در دست اجرا در این پروژه، به پلتفرم Bonk DAO مراجعه کنند. 

آینده ارز دیجیتال بونک 

بونک میم‌کوینی است که توانست در سال اخیر، در کنار سایر میم‌کوین‌های پرطرفدار، به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. همچنین ارز بونک، جزء معدود میم‌کوین‌هایی محسوب می‌شود که اهداف و وایت‌پیپر مشخصی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه داده است. برخی از مهم‌ترین اهداف پروژه بونک عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی رسانه اجتماعی 
  • راه‌اندازی پلتفرمی برای بازی‌های بلاک‌چینی 
  • راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز 
  • راه‌اندازی یک خیریه غیرمتمرکز 

این یعنی، اگر پروژه بونک تک به تک اهداف خود را اجرا کند، ممکن است قیمت ارز دیجیتال آن افزایش قابل توجه و حتی چندبرابری را تجربه کرده و سرمایه‌گذاران خود را با سود زیادی همراه کند؛ اما همان‌طور که در بخش اول گفته شد، سرمایه‌گذاری روی میم‌کوین‌هایی مانند بونک، همزمان با اینکه می‌توانند سود زیادی برای شما داشته باشند، به همین اندازه ریسک بالایی نیز دارند و می‌توانند در آینده ضرر بزرگی را نیز به شما تحمیل کنند. 

به بیان دیگر، ممکن است بونک اهداف بلندپروازانه‌‌ای داشته باشد؛ اما قدمت و اندازه پول موجود و پایداری آن به اندازه ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم نیست و مانند صدها میم‌کوین دیگر، می‌توان احتمال داد که در صورتی که این ارز دیجیتال با شکست مواجه شود، دیگر حتی اسمی از آن نیز نشنویم و تمام سرمایه خود را از دست بدهیم. 

به همین دلیل، پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد سرمایه‌گذاری روی بونک یا هر میم‌کوین دیگری را دارید، درصد کمی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به آن‌ها اختصاص دهید. 

پیشنهاد خواندنی: معرفی و شناخت بهترین میم کوین بازار ارز دیجیتال

ارز دیجیتال بونک را از کجا بخریم؟ 

در حال حاضر، صرافی‌های بین‌المللی زیادی وجود دارند که می‌توانید بونک را از آن‌ها خریداری کنید. برخی از این صرافی‌ها در بخش زیر آورده شده‌اند: 

با این حال، خرید این ارز و سایر ارزهای دیجیتال از صرافی‌های خارجی، همواره می‌تواند ریسک بلوکه شدن پول را به دلیل تحریم‌های موجود به همراه داشته باشد. به همین دلیل، اگر می‌خواهید با خیال راحت و واریز ریالی، خرید ارز دیجیتال بونک را انجام دهید، بهتر است تا از طریق صرافی‌های ایرانی مانند رمزینکس نسبت به این کار اقدام کنید. 

شما می‌توانید ثبت نام و احراز هویت آنلاین خود را در صرافی رمزینکس در عرض یک روز انجام دهید و پس از مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مانند بونک، خرید خود را در کسری از ثانیه به میزان دلخواه تکمیل کنید. 

سوالات متداول 

ارز دیجیتال بونک چیست؟

ارز دیجیتال بونک یک میم‌کوین با تم سگ است که در سال ۲۰۲۲ روی شبکه سولانا توسعه پیدا کرد. 

رابطه ارز بونک با سولانا چیست؟

ارز دیجیتال بونک روی شبکه سولانا توسعه یافته است و از لحاظ فنی، برخی از ویژگی‌های این شبکه مانند سرعت بالای انتقال و کارمزد کمِ شبکه را دارد. 

منابع: coinmarketcap | bitpin | atomicwallet

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید