درآمد دستگاه استخراج بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد؟

درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

چند سکه طلایی بیت کوین روی یک فاکتور صورت حساب
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از مهم‌ترین سوالات برای افرادی که می‌خواهند بیت کوین ماینینگ را شروع کنند، این است که درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است. یکی از خدمات جدیدی که به افزایش و مقبولیت کریپتو کمک می‌کند، استخراج بیت کوین است که توسط دستگاه‌های فوق‌العاده قدرتمندی به اسم ماینر انجام می‌شود. در طی سال‌های اخیر، حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون ماینرها و درآمد احتمالی آن‌ها وجود داشته است. در این مطلب قصد داریم با جزئیات کامل این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است. برای اطلاع از درآمد ماینر بیت کوین تا انتهای این مقاله با وبلاگ رمزینکس همراه باشید.

دستگاه بیت کوین چقدر درآمد دارد؟

درآمد دستگاه استخراج بیت کوین را چطور باید محاسبه کرد؟ از کجا می‌توان فهمید درآمد ماینر بیت کوین چقدر است؟ آیا اصلا این کار درآمد دارد؟ پاسخ کوتاه و ساده این است که بله، استخراج بیت کوین درآمد خوبی دارد. اما میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. در ادامه ۶ عامل تاثیرگذار بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

۱. سرمایه اولیه

اولین فاکتور تاثیرگذار بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین، سرمایه اولیه‌ای است که برای این کار هزینه کرده‌اید. اگر استخراج بیت کوین را به صورت انفرادی و تنها انجام می‌دهید، سرمایه‌گذاری زیادی باید برای خرید تجهیزات ماینینگ انجام دهید. میزان سرمایه‌گذاری اولیه، به قدرت دستگاه‌های ماینر شما بستگی دارد. بهترین روش برای محاسبه این هزینه این است که هزینه هر تریلیون هش (TH) را محاسبه کنید. این به معنی مبلغی است که به ازای هر تریلیون هش تولید‌شده توسط دستگاه ماینر، پرداخت می‌کنید.

هرچه هزینه به ازای هر TH کم‌تر باشد، بهتر است. این نشان می‌دهد که دستگاه‌های استخراج شما کاملا کارآمد عمل می‌کنند و شما حاشیه سود بیشتری به دست خواهید آورد. به عنوان مثال، قیمت دستگاه استخراج Bitcoin Miner S19 Pro Hyd تقریبا ۲۹۴۴ دلار است و ۱۶ دلار به ازای هر تریلیون هش بازدهی دارد. با این حال، مدل XP این ماینر که ۸۴۸۱ دلار قیمت دارد، ۳۳ دلار به ازای هر TH بازدهی دارد که نشان از کارایی کم‌تر آن می‌دهد.

۲. هزینه‌های عملیاتی

دومین عامل تاثیرگذار بر میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین هزینه‌های عملیاتی است که تاثیر بسیار زیادی بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین دارد. هزینه خرید تجهیزات ماینینگ، مقدار ثابت و مشخصی است. علاوه‌براین، برای محاسبه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین باید هزینه‌های عملیاتی را هم که برای بیت کوین ماینینگ صرف می‌شوند، محاسبه کنید. بخش بزرگی از هزینه‌های عملیاتی شما، شامل هزینه برق و انرژی مصرف شده برای استخراج Bitcoin است.

چند ریگ استخراج asic
مهم‌ترین هزینه عملیاتی تاثیرگذار بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین هزینه برق است که بستگی به میزان مصرف ماینر و قیمت برق دارد.

هزینه دقیق انرژی‌های مصرف شده، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت برق در کشوری که عملیات بیت کوین ماینینگ را در آن انجام می‌دهید، یکی از این عوامل است که درآمد دستگاه استخراج بیت کوین و درآمد ماینر بیت کوین را هم مشخص می‌کند. به هر حال، قیمت برق و سایر انرژی‌هایی که برای استخراج Bitcoin صرف می‌شود در همه کشورها یکسان نیست و در برخی از کشورها گران‌تر از کشورهای دیگر است. نرخ انرژی همچنین به عوامل اقتصاد کلان مانند قیمت جهانی نفت و گاز هم بستگی دارد.

میزان انرژی مصرفی، به قدرت و هش ریت دستگاه ماینر بستگی دارد. نوع تجهیزات ماینینگ و تعداد دستگاه‌های مورد استفاده نیز در میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین تاثیرگذار است. مهم است که حداقل بتوانید تخمین بزنید هنگام استخراج بیت کوین، چقدر برای انرژی هزینه صرف می‌کنید. در غیر این صورت، نمی‌توانید بفهمید چقدر درآمد به دست می‌آورید (یا از دست می‌دهید).

۳. هزینه‌های تعمیر و نگهداری از تجهیزات استخراج

علاوه‌بر هزینه انرژی و برق مصرفی، باید هزینه‌های احتمالی برای تعمیرات و نگهداری از تجهیزات ماینینگ خود را هم در نظر بگیرید تا میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین را تخمین بزنید. به عنوان مثال، برای محاسبه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین باید ببینید ریگ‌های استخراج شما در چه وضعیتی قرار دارند.

حتی اگر یکی از دستگاه‌ها نیاز به تعمیر داشته باشد، این تاثیر مستقیمی بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین خواهد داشت. یا اگر منبع انرژی شما به طور موقت قطع شود، متحمل خسارت خواهید شد. زمانی که درآمد ماینر بیت کوین را تخمین می‌زنید، تمامی این عوامل و فاکتورها را باید در سود و زیان خود محاسبه کنید.

۴. پاداش استخراج و کارمزد معاملات

زمانی که درآمد دستگاه استخراج بیت کوین را تخمین می‌زنید، باید پاداش بلوک‌ها و کارمزد تراکنش‌ها را هم در نظر داشته باشید. به هر حال این دو، تنها منبع درآمد بیت کوین ماینینگ هستند. اول از همه، برای تخمین میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین، پاداش خود این کار را در نظر می‌گیریم. این فاکتور، درآمد قابل پیش‌بینی شما محسوب می‌شود؛ چرا که پاداش استخراج بیت کوین همیشه مشخص است.

به عنوان مثال، در حال حاضر تا زمانی که این مطلب در اسفند سال ۱۴۰۲ در حال نگارش است، اگر یک بلوک را با موفقیت استخراج کنید، ۶.۲۵ بیت کوین پاداش دریافت خواهید کرد. البته این مقدار در اواسط سال ۲۰۲۴ بعد از هاوینگ (Halving) به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش خواهد یافت. اگر نمی‌دانید هاوینگ چیست، باید توضیح دهیم رویدادی است که تقریبا هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و در اثر آن، پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود تا تورم آن افزایش نیابد.

دومین منبع درآمد ماینرهای بیت کوین، کارمزد تراکنش‌ها است که نقش پررنگی بر میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین دارد. برخلاف منبع درآمد قبلی که بررسی کردیم، این منبع درآمد کاملا متغیر است؛ چرا که کارمزد تراکنش‌ها بر اساس تقاضای شبکه تغییر می‌کند.

دو اپراتور در حال تنظیم دستگاه‌های ماینر در یک مزرعه استخراج بیت کوین
پاداش استخراج و کارمزد معاملات متغیر است و مقدار مشخصی نیست.

به عنوان مثال، در ۲۴ ساعت اخیر مجموع کارمزد تراکنش‌های پرداخت شده به ماینرها ۷۲۶,۲۶۷.۸۰ دلار بوده است که معادل با حدود ۱۴۴ بلوک می‌شود. بنابراین، به طور متوسط ۵,۰۴۳.۵۲ دلار به ازای هر بلوک استخراج شده است (برای مشاهده مجموع کارمزد تراکنش‌های بیت کوین در هر روز می‌توانید به سایت ycharts سر بزنید).

با این حال، لازم به ذکر است که کارمزد تراکنش‌های بیت کوین به دلار پرداخت نمی‌شود. درواقع، ماینرها معادل درآمد دلاری خود، بیت کوین دریافت می‌کنند. این بدان معناست که درست مانند پاداش استخراج، باید قیمت لحظه‌ای بیت کوین را هم در بازار لحاظ کنید تا بتوانید درآمد ماینر بیت کوین را تخمین بزنید.

۵. سختی استخراج و هش ریت مورد نیاز

متغیرهای دیگری که در درآمد دستگاه استخراج بیت کوین تاثیر می‌گذارند، سختی استخراج و هش ریت مورد نیاز برای استخراج Bitcoin هستند. این دو متغیر، با هم ارتباط مستقیم دارند. بدین معنی که:

  • وقتی ماینرهای بیشتری فعال باشند، دشواری استخراج افزایش می‌یابد.
  • وقتی ماینرهای کم‌تری فعال باشند، دشواری استخراج کاهش می‌یابد.

اما این دو متغیر چگونه بر درآمد ماینر بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟ در پاسخ، می‌توان گفت زمانی که سختی بیت کوین افزایش می‌یابد، حل معادلات پیچیده‌ای که در فرایند استخراج وجود دارد، دشوارتر می‌شود. این یعنی باید قدرت و هش ریت بیشتری داشته باشید تا بتوانید در این رقابت سخت دوام بیاورید. هرچقدر هم که قدرت و هش ریت افزایش پیدا کند، به معنی افزایش مصرف انرژی است. در نتیجه، هزینه برق افزایش و درآمد دستگاه استخراج بیت کوین کاهش می‌یابد.

متقابلا وقتی سختی شبکه بیت کوین کم باشد، رقابت کم‌تری وجود دارد. این یعنی قدرت و هش ریت کم‌تری هم برای استخراج بلوک‌ها لازم است. زمانی هم که هش ریت دستگاه استخرج کم باشد، یعنی هزینه برق کم‌تر شده و درآمد دستگاه استخراج بیت کوین، افزایش می‌یابد.

۶. قیمت بازار بیت کوین

قیمت بازار بیت کوین، یکی از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین است. به زبان ساده، ارزش بیت کوین در بازار کریپتو، تاثیر بسیار زیادی بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین دارد. دلیل این موضوع هم کاملا واضح و روشن است و نیاز به توضیح چندان زیادی ندارد. به هر حال، شما به عنوان یک ماینر بیت کوین، پاداش استخراج و کارمزد تراکنش‌ها را بر حسب Bitcoin می‌گیرید، نه دلار. بنابراین، میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین بستگی به این دارد که قیمت Bitcoin در بازار چقدر باشد.

می‌توان گفت که قیمت Bitcoin رابطه مستقیم با درآمد ماینر بیت کوین دارد. زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، درآمد شما هم به عنوان ماینر بیشتر می‌شود. اما زمانی که قیمت بیت کوین نزولی باشد، درآمد شما هم کم‌تر می‌شود. درواقع، اگر قیمت بیت کوین بیش از حد کاهش پیدا کند، ماینینگ عملا ضررده می‌شود. چرا که هزینه‌های عملیاتی و جاری استخراج، از درآمد آن بیشتر می‌شود.

علاوه‌براین، قیمت Bitcoin با سختی استخراج هم رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین کم باشد، ماینرهای کم‌تری انگیزه فعالیت دارند. در نتیجه، سختی شبکه کاهش می‌یابد و این یعنی رقابت کم‌تر می‌شود و هش ریت یا قدرت کم‌تری برای استخراج لازم است. زمانی هم که قیمت بیت کوین زیاد باشد این فرآیند برعکس می‌شود.

نحوه محاسبه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین

زمانی که در مورد نحوه کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال تحقیق می‌کنید، باید دو معیار بسیار مهم را در نظر بگیرید:

  1. درآمد: شامل پاداش بلوک‌ها و کارمزد تراکنش‌ها
  2. هزینه: شامل هزینه مصرف برق، تعمیرات و نگهداری

مابه‌التفاوت درآمد و هزینه، درآمد دستگاه استخراج بیت کوین را مشخص می‌کند. پیش از اینکه توضیحات تکمیلی را ارائه کنیم، لازم است واریانس استخراج بیت کوین را هم به عنوان یک فاکتور مهم در میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین در نظر بگیرید. زیرا بیت کوین ماینینگ کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. به عنوان مثال، ممکن است در اولین روزی که استخراج بیت کوین را شروع می‌کنید آنقدر خوش‌شانس باشید که یک بلوک Bitcoin را استخراج کنید. اما تا ۴۰ روز دیگر موفق به تکرار این کار نشوید.

دستگاه ماینر بیت کوین gpu
با توجه به اینکه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین همیشه یکسان نیست، بهتر است در طولانی‌مدت آن را محاسبه کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، باید درآمد ماینر بیت کوین خود را در مدت زمان طولانی‌تری ارزیابی کنید. در غیر این صورت، در اکثر مواقع محاسبات شما اشتباه از آب درمی‌آید. ارزیابی درآمد ماینر بیت کوین با فواصل سه ماهه، منطقی است. به این معنی که برای دستیابی به نتایج واقع‌بینانه‌تر، بهتر است درآمد و هزینه‌های خود را در طول سه ماه محاسبه کنید. پس از سه ماه استخراج (یا هر بازه زمانی که خودتان مناسب می‌دانید)، تمامی پاداش‌های استخراج و کارمزدهای تراکنشی که دریافت کرده‌اید را با هم جمع بزنید.

ما فرض را بر این می‌گذاریم که به محض دریافت پاداش‌های خود، آن‌ها را نقد کرده‌اید. به این ترتیب، مقدار درآمد شما بر حسب دلار مشخص می‌شود. این میزان، مجموع درآمد شما از استخراج بیت کوین در سه ماهه مورد نظر است. سپس، شما باید هزینه‌های خود را با هم جمع بزنید. بزرگ‌ترین و بیشترین هزینه شما، قطعا هزینه مصرف برق در این سه ماه خواهد بود. اگر بابت تعمیرات هم هزینه خاصی کرده‌اید، آن را باید لحاظ کنید. سپس هزینه‌های خود را از کل درآمدی که به دست آوردید کم کنید. مقدار به دست آمده، سود خالص شما در این سه ماه است.

لازم به ذکر است که شما باید هزینه خرید تجهیزات ماینینگ را هم در نظر بگیرید. به مرور زمان، سود شما از استخراج بیت کوین، باید سرمایه‌گذاری اولیه‌ای که برای خرید تجهیزات کرده‌اید را جبران کند. به عنوان مثال، اگر ابتدا ۹۰ هزار دلار برای خرید تجهیزات استخراج سرمایه‌گذاری کرده باشید و هر ماه ۳۰ هزار دلار از این کار درآمد کسب کنید، بازگشت سرمایه شما ۳ ماه طول می‌کشد.

تاثیر استخرهای استخراج بر درآمد دستگاه ماینر بیت کوین

پیوستن به استخرهای استخراج یکی از بهترین راه‌های افزایش درآمد دستگاه استخراج بیت کوین است. این کار، هزینه‌ها و ریسک‌های احتمالی استخراج Bitcoin را نیز کاهش می‌دهد. البته، نباید اشتباه برداشت کنید. پیوستن به استخر استخراج به این معنی نیست که دیگر نباید بابت خرید تجهیزات ماینینگ یا مصرف برق هزینه کنید. بلکه علاوه‌بر خرید تجهیزات، باید هزینه مصرف برق ماینر خود را هم بپردازید. اما در مقابل، پروسه استخراج بلوک‌ها با مشارکت همه ماینرهایی که در استخر هستند انجام می‌شود.

بدین معنی که قدرت هش ریت همه ماینرها متمرکز می‌شود و بلوک‌ها راحت‌تر و سریع‌تر استخراج می‌شوند. سپس هر ماینر بر اساس تاثیری که در استخراج بلوک داشته، پاداش می‌گیرد. سایر ماینرهایی که در استخر قرار دارند نیز در قدرت هش ریت مشارکت می‌کنند و بر اساس میزان مشارکت خود پاداش می‌گیرند. برای اینکه بهتر متوجه شوید، یک مثال می‌زنیم.

فرض کنید به اندازه ۱۰ تریلیون هش بر ثانیه در استخر مشارکت کرده‌اید و کلا ۱۰ ماینر در این استخر وجود دارد. در مجموع، ۱۰۰ تریلیون هش بر ثانیه ارائه شده است. این یعنی سهم مشارکت شما در استخر ۱۰ درصد بوده است. فرض می‌کنیم این استخر پس از یک هفته موفق به استخراج یک بلوک شود که در حال حاضر پاداش آن ۶.۲۵ بیت کوین است. پاداش کارمزد تراکنش‌ها را هم ۰.۲۵ بیت کوین در نظر می‌گیریم. مجموعا ۶.۵ بیت کوین پاداش این استخر خواهد بود. در این شرایط شما ۰.۶۵ بیت کوین، معادل ۱۰ درصد، پاداش دریافت خواهید کرد.

یک نفر در حال راه اندازی ماینر بیت کوین برای افزایش درآمد دستگاه استخراج بیت کوین
در صورت سهیم شدن در استخر استخراج، نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید تجهیزات ماینینگ ندارید، اما در عوض باید درآمد خود را با دیگران هم سهیم شوید.

پیوستن به استخر استخراج مزایای زیادی دارد که می‌تواند بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین تاثیرگذار باشد. اولین مزیت آن، این است که نیاز به راه‌اندازی یک مزرعه کامل با صدها دستگاه ماینر ASIC نخواهید داشت. می‌توانید با هر تعداد ماینر و هر قدرتی که می‌توانید ارائه کنید، در استخر مشارکت کنید. در نهایت هم بر اساس میزان مشارکت خود، پاداش خواهید گرفت. این بدان معناست که درآمد احتمالی شما با میزان سرمایه‌گذاری که برای خرید تجهیزات انجام می‌دهید، ارتباط مستقیم دارد.

علاوه‌براین، هزینه مصرف برق شما نیز با قدرت هش ریت ارتباط مستقیم دارد. اگر فقط از یک دستگاه ماینینگ استفاده می‌کنید، انرژی مورد نیاز شما بسیار کم‌تر خواهد بود. علی‌رغم اینکه پیوسته به استخر استخراج مزایای قابل‌توجهی دارد، اما یکی از معایب آن، این است که پاداش استخراج بین همه اعضای استخر تقسیم می‌شود. همچنین، اکثر استخرهای استخراج حق عضویت دریافت می‌کنند که مقدار کمی هم نیست و می‌تواند بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین شما تاثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

درآمد دستگاه استخراج بیت کوین یکی از عوامل محرکی است که بسیاری از افراد را به سمت استخراج Bitcoin سوق می‌دهد. از بیرون، اکثر افراد فکر می‌کنند که درآمد ماینر بیت کوین بسیار زیاد است و قطعا می‌توان از این راه میلیاردر شد. اما واقعیت این است که میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از اولین عوامل تاثیرگذار بر درآمد دستگاه استخراج بیت کوین، سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات استخراج و هزینه‌های عملیاتی جاری نظیر مصرف برق است که به قیمت برق و مصرف دستگاه بستگی دارد.

پاداش استخراج و کارمزد معاملات و همینطور هزینه‌های تعمیر و نگهداری از تجهیزات استخراج به همراه سختی شبکه و قیمت روز بیت کوین نیز در این امر تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند، نمی‌توان درآمد ماینر بیت کوین را به طور دقیق مشخص کرد. اما برای اینکه یک ایده تقریبی داشته باشید، می‌توانید هزینه‌ها و درآمد خود در بازه‌های طولانی نظیر سه یا چهار ماهه از هم کسر کنید. برای افزایش شانس خود در کسب سود بیشتر نیز می‌توانید به یک استخر استخراج بپیوندید.

سوالات متداول در مورد درآمد دستگاه استخراج بیت کوین

درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

درآمد دستگاه استخراج Bitcoin به عوامل زیادی بستگی دارد که از این دست می‌توان به هزینه تجهیزات و مصرف برق، سختی شبکه، هزینه تعمیر و نگهداری از تجهیزات، پاداش استخراج، کارمزد معملات و قیمت بیت کوین در بازار اشاره کرد.

درآمد روزانه دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

به طور متوسط روزانه ۱۴۴ بلوک جدید استخراج می‌شود که در حال حاضر هر کدام حاوی ۶.۲۵ بیت کوین هستند. اگر کارمزد تراکنش‌ها را هم در نظر بگیریم، پاداش روزانه استخراج تقریبا ۹۰۰ بیت کوین است که بر اساس میزان مشارکت، بین همه ماینرهای فعال تقسیم می‌شود.

بهترین روش محاسبه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چیست؟

با توجه به اینکه درآمد دستگاه استخراج بیت کوین بسیار متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد، بهترین روش برای انجام این کار این است که به جای محاسبه روزانه یا ماهیانه، درآمد خود را در فواصل زمانی طولانی مثلا هر سه یا چهار ماه یک بار محاسبه کنید.

چطور می‌توان درآمد دستگاه استخراج بیت کوین را افزایش داد؟

یکی از بهترین راه‌های افزایش درآمد دستگاه استخراج بیت کوین این است که به یک استخر استخراج بپیوندید. اگرچه اکثر استخرهای استخراج حق عضویت می‌گیرند، اما با این کار می‌توانید با تجهیزات نه چندان قدرتمند هم به اندازه مشارکت خود، پاداش بگیرید.

آیا استخراج بیت کوین هنوز هم درآمد دارد؟

استخراج بیت کوین، هنوز هم پردرآمد است، اما نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای خرید تجهیزات سخت افزاری و هزینه جاری مصرف برق دارد.

منبع: techopedia

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه باهنر دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت بهش علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید