دستگاه ماینر ارز دیجیتال؛ مزایا و معایب استخراج با ماینر - رمزینکس

دستگاه ماینر چیست؟ راهنمای جامع دستگاه استخراج ارز دیجیتال

ماینرها در ازای مشارکت با قدرت پردازش خود، با کوین‌های جدید پاداش می‌گیرند.
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

در چند سال اخیر، مردم و اکثر مخالفین دنیای کریپتو بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌اند که ارزهای دیجیتال به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. با پیشرفت روز افزون این دنیای جذاب، روش‌های مختلفی برای استخراج و به اصطلاح ماین کردن ارز دیجیتال به‌وجود می‌آید. در این راهنما، صرافی رمزینکس به شما توضیح می‌دهد که دستگاه ماینر ارز دیجیتال چیست، چگونه کار می‌کند و چه اطلاعاتی را در مورد آن لازم است بدانیم. قبل از آن، بیایید در مورد مفهوم ماین کردن بدانیم.

ماینینگ چیست؟

ماینینگ یکی از محبوب‌ترین راه‌های کسب درآمد با ارز دیجیتال شمرده می‌شود، اما به طور پیوسته با گذشت زمان، سود آن کمتر و کمتر شده است. با این وجود، ماینینگ یکی از ضروری‌ترین اجزای دنیای ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت ماینینگ فعالیتی است که بسیاری از علاقه‌مندان به کریپتو می‌خواهند آن را امتحان کنند، حتی اگر سودی برایشان به همراه نداشته باشد. به عبارت دیگر، با وجود آن که سود ماینینگ کمتر شده و افراد بیشتری به انجام آن مشغول هستند، اما هنوز هم پرطرفدار است.

ماینینگ فرایندی است که طی آن با حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده، بیت‌کوین یا ارز دیجیتال دیگر استخراج می‌شود. این فرآیند شامل شبکه‌های گسترده و غیرمتمرکز رایانه‌ای در سراسر جهان است که طی آن زنجیره‌های بلوکی را تایید و ایمن می‌کنند؛ به عبارتی دیگر، دفترهای مجازی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را مستند می‌سازند. ماینرها در ازای مشارکت با قدرت پردازش خود، با کوین‌های جدید پاداش می‌گیرند. این فرآیند به نفع همه در فضای بلاک‌چین است؛ استخراج‌کنندگان بلاک‌چین را حفظ و ایمن می‌کنند، بلاک‌چین به آن‌ها پاداش می‌دهد و پاداش‌ها برای ماینرها انگیزه‌ای برای حفظ بلاک‌چین فراهم می‌کنند.

می‌توان گفت ارزهای رمزنگاری شده تفاوت چندانی با طلا ندارند؛ چون هر دو نیاز به استخراج دارند. جالب است بدانید بسته به اینکه به کدام ارز دیجیتال علاقه دارید، قوانین استخراج متفاوتی وجود دارد. با این حال، کار ماینینگ همیشه به‌صورت آنلاین و در شبکه همتا به همتا بلاک‌چین انجام می‌شود. 

می‌توان گفت کل فرایند استخراج از دو بخش تشکیل شده است؛ 

  • تولید ارزهای دیجیتال معتبر برای گردش در شبکه 
  • تایید تراکنش‌های دریافتی که سپس در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند

افرادی که این کار را انجام می‌دهند «ماینر» نامیده می‌شوند و با استفاده از سخت افزار ویژه ماینینگ کار می‌کنند.

ماینینگ یکی از روشهای محبوب کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است.

ماینرها چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که یک تراکنش در بلاک‌چین آغاز می‌شود، در کنار مجموعه‌ای از تراکنش‌های تایید نشده قرار می‌گیرد. این‌جاست که ماینرها وارد عمل می‌شوند و برای حل یک معمای ریاضی، معروف به الگوریتم اثبات کار، برای اعتبارسنجی و افزودن یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به بلاک‌چین رقابت می‌کنند. ماینرها برای حل این معما تا زمانی که یک ماینر با موفقیت راه حل را پیدا کند، از رایانه‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی استفاده می‌کنند که محاسبات متعددی را انجام می‌دهند. 

سپس این ماینر راه حل را به شبکه پخش می‌کند و سایرین صحت آن را تایید می‌کنند. هنگامی که راه‌حل تایید شد، بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود و ماینر با کارمزد تراکنش و یا ارز دیجیتال که معمولاً به شکل کوین تازه ضرب‌شده، پاداش می‌گیرد. توجه به این نکته مهم است که شبکه‌های بلاک‌چین مختلف ممکن است در الگوریتم‌های استخراج و مکانیسم‌های پاداش متفاوت باشند. 

پیشنهاد خواندنی: بررسی ۱۰ مدل از بهترین ماینرهای بیت‌کوین!

آشنایی با دستگاه ماینر ارز دیجیتال

انواع دستگاه ماینر که در زبان عامیانه به عنوان ریگ شناخته می‌شوند، می‌توانند از نظر قیمت، اندازه، مقیاس، عملکرد و کارایی متفاوت باشند. به‌عنوان مثال، یک ریگ ماینینگ می‌تواند یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، آرایه دروازه قابل برنامه‌ریزی میدانی (FPGA) یا مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) باشد. در ادامه به‌صورت مفصل به هرکدام از این موارد می‌پردازیم.

۱. استخراج ارز دیجیتال با CPU 

در روش استخراج CPU از یک واحد پردازش مرکزی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. CPUها را می‌توان در سخت‌افزارهای روزمره مانند لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی یافت. گفته می‌شود در روزهای اولیه استخراج بیت‌کوین (BTC)، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین بلوک‌ها را با پردازنده‌های لپ‌تاپ و رایانه‌های رومیزی خود استخراج می‌کردند. این فرایند امکان‌پذیر بود چون در آن زمان ماینرهای بسیار کمی وجود داشت. 

همچنین در زمانی که شبکه بیت‌کوین در مراحل اولیه خود بود، نرخ هش کلی بسیار کمتر بود. در واقع می‌توان گفت رقابت کمتر، به معنای نرخ موفقیت استخراج بالاتر است. با این حال با افزایش محبوبیت بیت‌کوین، رقابت افزایش یافت و استخراج بیت‌کوین با CPUهای در دسترس را تا حد زیادی منسوخ کرد.

جالب است بدانید برخی از بلاک‌چین‌ها دارای الگوریتم‌های ماینینگی هستند که به‌منظور سازگاری با CPU طراحی شده‌اند؛ از جمله Bitcoin، Zcash و Monero از این دست به‌شمار می‌آیند. دلیل اصلی این تصمیم آن است که به ماینرهای کم‌تجربه‌تر اجازه دهیم تا بتوانند به‌طور سودآور با ماینرهای سازمانی در مقیاس بزرگ که بر استخراج در دیگر بلاک‌چین‌های بزرگ تسلط یافته‌اند، رقابت کنند. علاوه بر عادلانه‌تر بودن، این امر همچنین تضمین می‌کند که این پروژه‌ها تمرکززدایی را حفظ می‌کنند.

در روش استخراج CPU از یک واحد پردازش مرکزی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

۲. ماینرهای GPU 

همان‌طور که علاقه به بلاک‌چین و ارز دیجیتال بیشتر شده، تعداد ماینرها هم افزایش یافته است؛ در نتیجه رقابت برای پاداش استخراج تا حد زیادی بیشتر شده است. در نتیجه این چرخه، اکثر ماینرهای ارزهای دیجیتال CPUها را کنار گذاشته و شروع به استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) برای استخراج ارزهای دیجیتال کرده‌اند؛ چون این سیستم‌ها نسبت به CPUها برای استخراج کارآمدتر هستند و نرخ هش بسیار بهتری دارند. جالب است بدانید اولین نرم‌افزار برای GPU ماینینگ در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.

در حالی که نرخ هش CPU با kh/s اندازه‌گیری می‌شود، نرخ هش GPU با مگاهش در ثانیه (mh/s) با ۱۰۰۰ کیلوهش برابر با یک مگا هش (یک میلیون هش) اندازه‌گیری می‌شود. میزان عملکرد بر اساس سن و قیمت GPU متفاوت است، اما بسیاری از GPUهای مدرن بیش از ۱۰ mh/s کار می‌کنند. برای درک این موضوع می‌توان گفت یک دستگاه ماینر GPU با سرعت ۴۰ میلی‌ساعت بر ثانیه، ۲۰۰۰ برابر بیشتر از یک دستگاه ماینر CPU با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ثانیه، قدرت هش دارد. 

ماینرهای GPU به این اعداد دست پیدا می‌کنند چون می‌توانند عملیات بسیار بیشتری را نسبت به یک CPU پردازش کنند. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکننده‌ها ریگ‌هایی می‌سازند که هر کدام ۶ تا ۱۲ پردازنده گرافیکی دارند و قدرت هش‌ریت آن‌ها را چند برابر می‌کند. بد نیست بدانید برخی از علاقه‌مندان به ماینینگ ارز دیجیتال حتی چندین ریگ ماینینگ حاوی چند GPU در حال اجرا دارند.

علاوه بر اینکه پردازنده‌های گرافیکی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از پردازنده‌های مرکزی هستند، از انعطاف‌پذیری خاصی هم برخوردارند تا بتوانند انواع مختلفی از رمزارزها را در بلاک‌چین‌های مختلف با الگوریتم‌های استخراج متمایز ماین کنند. کوین‌های زیادی برای استخراج با پردازنده‌های گرافیکی محبوب هستند و اتریوم (ETH) یکی از محبوب‌ترین آن‌ها از سال ۲۰۲۱ است.

پیشنهاد خواندنی: قویترین و بهترین کارت گرافیک ماینینگ یا استخراج

ماینرهای GPU می‌توانند عملیات بسیار بیشتری را نسبت به یک CPU پردازش کنند.

۳. ماینرهای ASIC دنیا را تصاحب کردند!

دستگاه ماینر ASIC که مخفف مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) است، تنها برای انجام یک کار طراحی شده‌اند؛ استخراج ارز دیجیتال. اولین ماینر ASIC در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و حدود ۲۰۰ برابر قدرتمندتر از ماینرهای استاندارد GPU آن زمان بود. در حالی که توان محاسباتی GPU تمایل دارد بر حسب mh/s اندازه‌گیری شود، قدرت استخراج ASIC معمولاً بر حسب تراهش در ثانیه (th/s) اندازه‌گیری می‌شود که یک تراهش برابر با ۱۰۰۰ مگا هش (یک تریلیون هش) است. 

همچنین از سال ۲۰۲۱، ماینرهای برتر ASIC می‌توانند ۹۰-۱۰۰ th/s را محاسبه کنند که بسیار بیشتر از بهترین ماینرهای GPU به‌شمار می‌آید. با این حال، برخی از نقاط ضعف ماینرهای ASIC مانع از تسلط آن‌ها بر کل استخراج کریپتو شده است. 

دستگاه‌های ماینر ASIC گران هستند و قیمت آن‌ها معمولاً از ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار متغیر است. این هزینه قابل توجهی به‌حساب می‌آید و برای تلاش برای رسیدن به نقطه سر به سر نسبت سود به هزینه، به مدتی زمان نیاز دارد. با مقیاس‌های مختلفی از جمله هزینه‌های برق و مشکلات شبکه، خرید ماینرهای ASIC می‌تواند هم بسیار سودآور باشد و هم هزینه زیادی ایجاد کند. علاوه بر این، حتی نوسانات خود بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بر سوددهی استخراج کریپتو تاثیر بگذارد. بنابراین بر مدل‌های سودآوری دستگاه‌های ماینر و انبارهای پرهزینه ASIC تاثیر می‌گذارند.

اکثر ماینرهای ASIC فقط برای استخراج رمزارزهای خاص یا تنها استخراج الگوریتم‌های خاصی که توسط زیرمجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، تخصص دارند. به عنوان مثال، یک ماینر ASIC که برای استخراج بیت‌کوین بهینه شده، برای الگوریتم SHA-256 که بیت‌کوین استفاده می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

علاوه بر این، برخی از پروژه‌ها مانند Monero و Ravencoin عمداً به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ASIC مقاوم باشند (به این معنی که استفاده از هر دستگاه ASIC معمولاً مقرون به صرفه نیست). با این حال، سازندگان ASIC این نوع دستگاه ماینر را برای لایت کوین (LTC) و دیگر بلاک‌چین‌هایی که از همان الگوریتم استفاده می‌کنند، منتشر کرده‌اند.

پیشنهاد خواندنی: هشینگ چیست؟

دستگاه‌های ماینر ASIC گران هستند و قیمت آن‌ها معمولاً از ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار متغیر است.

۴. ماینرهای FPGA

دستگاه ماینر FPGA اغلب سریع‌تر و کارآمدتر از GPUها برای اکثر الگوریتم‌های استخراج هستند، در حالی که توانایی پیکربندی مجدد خود را برای استخراج طیف گسترده‌ای از رمزارزها حفظ می‌کنند (کاری که اکثر ماینرهای ASIC نمی‌توانند انجام دهند). به همین دلیل، برخی از ماینرهای حرفه‌ای، راه‌اندازی FPGA را بهترین روش ماینینگ می‌دانند؛ چون FPGA می‌تواند قدرت هش قوی را با انعطاف‌پذیری در استخراج یک کوین یا الگوریتم خاص متعادل کند. 

جالب است بدانید استخراج‌کننده‌های FPGA می‌توانند پس از تحویل به مقصد مورد نظر مشتری، برنامه‌ریزی شوند یا تغییر پیدا کنند.

بسته به دستگاه ماینر FPGA و کوینی که استخراج می‌کند، عملکرد می‌تواند به‌طور گسترده‌ای متفاوت باشد. هزینه‌های ماینرهای FPGA هم طیف گسترده‌ای دارد که می‌تواند از ۲۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار تغییر کند. یکی از نقاط ضعف استخراج با دستگاه ماینر FPGA این است که راه‌اندازی آن به اندازه برخی دیگر از راه‌حل‌های استخراج، کاربر پسند نیست.

دستگاه ماینر FPGA اغلب سریع‌تر و کارآمدتر از GPUها برای اکثر الگوریتم‌های استخراج هستند،

۵. ماینینگ ابری؛ استخراج بدون دستگاه ماینر

یکی دیگر از گزینه‌های ماینینگ، استخراج ابری است. همان‌طور که می‌توانید با خرید فضای ذخیره‌سازی ابری نیازهای ذخیره‌سازی داده را برآورده کنید، قادر هستید یک سرویس استخراج ابری داشته باشید. این تکنولوژی به شما این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را به‌طور غیرمستقیم استخراج کنید؛ بدون اینکه خود را در معرض بسیاری از هزینه‌ها، نیازهای تعمیر و نگهداری سخت‌افزار تخصصی استخراج قرار دهید.

معمولاً می‌توانید قراردادهای استخراج ابری را خریداری کنید. این قراردادها بر اساس مدت زمان (از هفته‌ها تا سال‌ها) و نرخ هش متفاوت است. ماینینگ ابری در بسیاری از موارد می‌توانند مقرون به صرفه باشد؛ چون ارائه‌دهنده ماینینگ ابری معمولاً انبارهای متعددی پر از ماینرهای ASIC با کارایی بالا دارد. یکی دیگر از گزینه‌های استخراج ابری، اجاره از راه دور ماینرهای ASIC به‌شمار می‌رود (اگرچه این گزینه به اندازه گذشته محبوب نیست).

لازم به ذکر است که یکی از موارد حائز اهمیت، انتخاب یک ارائه‌دهنده معتبر است. در روزهای اولیه ظهور استخراج ابری شاهد تعدادی از کلاهبرداری‌های رمزنگاری بودیم و افراد زیادی بدون شناخت، پول‌های کلانی را به شرکت‌های غیرمعتبر پرداخت می‌کردند.

پیشنهاد خواندنی: مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین چقدر است؟

موارد مهم در مورد دستگاه ماینر ارز دیجیتال

۱- سخت افزار

از آن‌جایی که هر کسی می‌تواند وارد دنیای استخراج ارز دیجیتال شود، شما هم می‌توانید از یک کامپیوتر معمولی برای این کار استفاده کنید. البته توجه کنید با وجود رقابت زیاد در بازار، این که سودی داشته باشید بعید به‌نظر می‌رسد. این روزها بازار دستگاه ماینر ASIC بسیار داغ است و توصیه می‌شود قبل از وارد شدن به دنیای ماینینگ، دستگاه مناسبی خریداری کنید.

۲- برق

نوسان قیمت انرژی باعث کاهش یا افزایش حاشیه سود برای استخراج‌کنندگان کریپتو می‌شود. به‌طور معمول سخت افزارها با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند و برق زیادی برای ماین ارز دیجیتال لازم دارند. البته شرکت‌های ماینینگ حرفه‌ای ممکن است از مزارع بادی یا خورشیدی برای تامین انرژی استفاده کنند.

۳- سختی رمزگذاری

این بخش به سختی حل مسئله ریاضی مورد نیاز برای افزودن تراکنش به بلاک‌چین اشاره دارد. در واقع، سطح دشواری بر اساس میزان قدرت یا نرخ هش در شبکه استفاده می‌شود. می‌توان گفت نرخ سختی بالاتر به معنای رقابت بیشتر و سود کمتر است. با این حال، مزیت دشواری بالای استخراج این است که احتمالاً بازار در مسیر رشد قدم برمی‌دارد.

۴- نرخ هش

هرچه نرخ هش دستگاه ماینر بیشتر باشد، تعداد دفعات بیشتری می‌تواند محاسبات را در ثانیه انجام دهد و پاداش دریافت کند. به عبارتی دیگر هرچه سخت‌افزار بهتری داشته باشید، نرخ هش شما بالاتر خواهد بود. نرخ هش کلی در همه ماینرها به‌عنوان معیار برای عملکرد کلی آن استفاده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

هر چه سخت افزار ماینر قوی تر باشد، نرخ هش آن بالاتر خواهد بود.

چگونه با دستگاه ماینر خود شروع به استخراج کنیم؟

  • کیف پول: ولت یا کیف پول جایی است که هر کوینی که در نتیجه ماینینگ به‌دست آوردید، ذخیره می‌شود. کیف پول یک حساب آنلاین رمزگذاری شده است که به شما امکان ذخیره، انتقال و پذیرش بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را می‌دهد. شرکت‌هایی مانند Coinbase، Trezor و Exodus همگی گزینه‌های خوبی برای کیف پول ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌آیند.
  • نرم افزار ماین: تعدادی نرم افزار استخراج رمزارز وجود دارد که دانلود بسیاری از آن‌ها رایگان است و می‌توانند روی رایانه‌های ویندوز و مک اجرا شوند. هنگامی که نرم‌افزار به سخت‌افزار متصل شود، می‌توانید بیت‌کوین یا هر رمزارزی را استخراج کنید.
  • دستگاه ماینر: برای استخراج موفقیت آمیز بیت‌کوین به یک دستگاه قدرتمند نیاز دارید که از مقدار زیادی برق استفاده کند. پس طبیعتا باید در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

خطرات استخراج ارز دیجیتال با دستگاه ماینر

  • نوسان قیمت: قیمت بیت‌کوین از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ بسیار متفاوت بوده است. از نوامبر ۲۰۲۱، بیت‌کوین کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار و نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار معامله شده است. این نوع نوسانات، باعث می‌شود تا ماینرها سخت‌تر بتواننداتفاقات بازار را پیش‌بینی کنند.
  • مقررات: تعداد بسیار کمی از دولت‌ها از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین استقبال کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها هم با شک و تردید به این مسئله نگاه می‌کنند؛ چون این ارزها خارج از کنترل دولت عمل می‌کنند. بنابراین همیشه این خطر وجود دارد که دولت‌ها مانند چین در سال ۲۰۲۱، استخراج بیت‌کوین یا ارزهای دیجیتال را به‌طور کلی غیرقانونی کنند.

سخن پایانی

در مطلبی که خواندید، تلاش کردیم تا به وجه‌های مختلف دستگاه ماینر بپردازیم و دید بهتری از این فضا ارائه کنیم. همچنین انواع دستگاه‌های محبوب بازار را بر اساس رده‌بندی اصلی، معرفی کردیم. اگر به ماین کردن ارز دیجیتال علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم خوب تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه‌های مناسب استخراج کسب کنید. همچنین اگر می‌خواهید از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال باخبر شوید، می‌توانید از صرافی رمزینکس کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا در ایران می‌توانیم دستگاه ماینر خریداری کنیم؟

بله، در ایران به صورت قانونی خرید دستگاه ماینر امکان‌پذیر است.

بهترین روش استخراج ارز دیجیتال چیست؟

بهترین راه ماین ارز دیجیتال، استفاده از دستگاه ماینر است.

در خرید ماینر، باید به چه مواردی دقت کنیم؟

هش ریت، مصرف برق، وزن، قیمت و اندازه‌ی دستگاه از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.

منابع: coinbase | freemanlaw | bitpanda | bankrate | investopedia

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید