قیمت بیت کوین (BTC) در معاملات آسیایی روز دوشنبه با رشد ۲ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، از سطح ۷۱ هزار دلار عبور کرد و به بالاترین رقم از ابتدای آوریل رسید. این افزایش قیمت در آستانه رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در ۲۰ آوریل رخ می‌دهد. انتظار می‌رود این رویداد که طی آن پاداش استخراج کنندگان برای تأیید تراکنش‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، منجر به محدودیت عرضه جدید و در نتیجه، افزایش احتمالی قیمت بیت کوین شود.

شاخص CoinDesk 20، نماینده ۲۰ توکن با بیشترین نقدینگی به غیر از استیبل کوین‌ها، با افزایش ۰.۴۳ درصدی مواجه شد و نشان از ثبات نسبی در بازار ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین دارد.

همزمان با افزایش قیمت بیت کوین، توجه بازار به پروژه‌های نوظهور مرتبط با اکوسیستم بیت کوین از جمله Ordinals و BRC-20 افزایش یافته است. پروژه Ordinals روشی برای جاسازی داده‌ها در بلاکچین بیت کوین است که با ثبت ارجاعات به آثار هنری دیجیتال در تراکنش‌های کوچک مبتنی بر بیت کوین، انجام می‌شود. استاندارد BRC-20 نیز سال گذشته معرفی شد تا برای اولین بار امکان صدور توکن‌های قابل انتقال را مستقیماً از طریق شبکه بیت کوین برای کاربران فراهم کند.

حجم معاملات Ordinals در هفته گذشته، بالاتر از اتریوم و سولانا، دو رهبر همیشگی این حوزه، بوده است. پروژه‌های NodeMonkes و Pups پیشتاز این افزایش حجم بوده‌اند. قابل ذکر است که فعالیت خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی (NFT) در همین دوره زمانی در همه شبکه‌ها ۹۵ درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده افزایش مجزا در Ordinals است.

دسته توکن‌های BRC-20 نیز با اقبال روبرو شده‌اند و در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶ درصد افزایش یافته است. توکن Multibit (MULTI) که یک توکن زیرساختی است، ۲۲ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت میم‌کوین‌های Pepe (PEPE)، Alex (ALEX) و Pizza (PIZA) تا ۶۰ درصد افزایش یافت. با این حال، توکن PUPS که توکن پروژه Pups Ordinal است، پس از افزایش ۵۰۰ درصدی در آخر هفته، با خروج سود سرمایه‌گذاران، ۲۲ درصد کاهش یافت.

این تحولات نشان‌دهنده پویایی بالای بازار ارزهای دیجیتال و تمایل سرمایه‌گذاران به ورود به حوزه‌های نوظهور با پتانسیل رشد بالا است. با نزدیک شدن به نصف شدن پاداش استخراج، همچنان باید تحولات قیمتی بیت کوین و تأثیر آن بر بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال را رصد کرد.

منبع: CoinDesk