در ۲۴ ساعت گذشته، شاهد افزایش قیمت بیت کوین بودیم. این روند صعودی با تصفیه نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش استقراضی (Short) در بازار ارزهای دیجیتال همراه بوده است.

کل بازار ارزهای دیجیتال طی این مدت بیش از ۱۶۴ میلیون دلار تصفیه حساب را تجربه کرده است. بخش اعظم این رقم، معادل ۱۰۵ میلیون دلار، مربوط به موقعیت‌های فروش استقراضی بوده است. سهم عمده این تصفیه حساب‌ها به بیت کوین تعلق دارد، به گونه‌ای که طبق آمار همان منبع، نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش استقراضی بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته تصفیه شده است.

این تصفیه حساب‌ها همزمان با عبور قیمت بیت کوین از مرز ۶۷ هزار دلار رخ داد. با توجه به صفحه قیمت رمزینکس، بزرگترین دارایی دیجیتال از نظر ارزش کل بازار طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته و در ساعت ۸:۵۶ صبح به وقت شرقی آمریکا با قیمت ۶۷,۰۸۷ دلار معامله می‌شد.

آیا فشار فروش گری‌اسکیل برطرف شده است؟

هفته گذشته، برای اولین بار در دو ماه اخیر، خروج خالص سرمایه از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت کوین در بازار نقدی را شاهد بودیم. این خروج سرمایه عمدتاً بر روی صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل (GBTC) متمرکز بوده است.

خروج خالص سرمایه از GBTC هفته گذشته به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید که افزایشی بیش از ۵۸ درصد نسبت به ۱.۲۶ میلیارد دلار خروجی در پنج روز معاملاتی هفته قبل از آن را نشان می‌دهد. تحلیلگران کوین‌بیس بر این باورند که فعالیت فروش در GBTC ممکن است به افزایش قابل توجه خروج خالص سرمایه در هفته گذشته دامن زده باشد.

تحلیلگران کوین‌بیس در گزارش اخیر خود، احتمال فروش ۳۵.۹ میلیون سهم GBTC توسط هولدینگ جنسیس گلوبال با ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار را دلیل احتمالی فشار فروش هفته گذشته بر GBTC عنوان کرده‌اند.

جنسیس در تاریخ ۲۵ بهمن مجوز فروش سهام GBTC خود را از دادگاه ورشکستگی منطقه جنوبی نیویورک دریافت کرد. کوین‌بیس در ادامه با اشاره به نبود اسناد عمومی مستقیم که به طور لحظه‌ای فروش سهام را اعلام کنند، خاطرنشان کرد که ارتباط قطعی بین خروج اخیر سرمایه از GBTC و این فروش‌ها مشخص نیست.

«در حال حاضر، تنها می‌توانیم استنتاج کنیم که وسعت و مقیاس تغییر در سهام GBTC در گردش با تحولات اخیر در تعهدات پرداختی جنسیس هم‌زمان است. نکته مهم‌تر این است که با توجه به پرداخت اکثر بدهی‌های بستانکاران به صورت ارز دیجیتال و نه وجه نقد، تأثیر بازار بر عملکرد بیت‌کوین در نهایت از نظر ما خنثی خواهد شد.»

کوین‌بیس

تحلیلگران کوین‌بیس همچنین اضافه کردند که اگر این فروش‌های خاص GBTC تکمیل شده باشد، «ما فکر می‌کنیم که فضای کلان همچنان برای ورود بیشتر سرمایه به صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین نقدی پس از جلسه فدرال رزرو آمریکا که در ۱ فروردین به پایان رسید، مساعد است.»

خروج سرمایه از GBTC به احتمال زیاد به دلیل فعالیت‌های جنسیس است

اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد صندوق‌های قابل معامله در بورس بلومبرگ، معتقد است که خروج قابل توجه سرمایه از GBTC در هفته گذشته به احتمال زیاد به دلیل فعالیت‌های جنسیس بوده است.

«نه صندوق جدید بیت‌کوین طی ۵ روز گذشته حدود ۱.۲ میلیارد دلار جذب کرده‌اند، در حالی که قیمت ۸ درصد کاهش یافته است.»

اریک بالچوناس

وی در ادامه افزود: «بله، خروج سرمایه از GBTC وجود داشت، اما این عمدتاً به دلیل فعالیت جنسیس است (ما این را به طور قطع می‌دانیم). جنسیس صرفاً در حال تبادل سهام GBTC خود با بیت‌کوین نقدی است، بنابراین از نظر تأثیر کلی بر بازار، رویدادی خنثی محسوب می‌شود (علاوه بر این، همه سرمایه موجود در GBTC مربوط به دوران پیش از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین است). با جمع‌بندی این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که صندوق‌های ETF جدید، خریداران خالص بیت‌کوین بوده‌اند (و هیچ بخشی از سرمایه جدید خارج نشده است، بلکه برعکس، بر حجم آن افزوده شده است). همانطور که همیشه گفته‌ایم، در زمان‌های نزولی، صدای فروشندگان اغلب از درون سیستم به گوش می‌رسد.»

منبع: The Block