راجر ور ، که اغلب با نام مسیح بیت کوین شناخته میشود، از سرمایه‌گذاران اولیه‌ بیت‌کوین و استارت‌آپ‌های مرتبط است. او به دلیل تبلیغ بیت‌کوین به شهرت رسید و بعدا تمرکز خود را به بیت‌کوین‌کش معطوف کرد.

سفر راجر ور از زندان به سیلیکون ولی، از سیلیکون ولی به ژاپن، تغییر تابعیت، دیدگاه‌های آزادی‌خواهانه و نقش او به عنوان مدافع اقتصاد آزاد، او را به شخصیتی جذاب و پرماجرا در دنیای کریپتو تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به زندگی و عملکرد او در دنیای ارزهای دیجیتال بپردازیم.

راجر ور؛ از کودکی تا مرز شهرت

راجر ور، با نام کامل راجر کیث ور، در تاریخ ۲۷ ژانویه‌ ۱۹۷۹، در سن‌خوزه‌ کالیفرنیا به دنیا آمد. او پس از گذراندن دوران دبیرستان از سال ۱۹۹۷ به مدت دو سال در کالج دی‌آنزا تحصیلات خود را در زمینه‌های نجوم، ریاضیات و اقتصاد ادامه داد، ولی دیری نپایید که برای دنبال کردن علایق تجاری خود ترک تحصیل کرد.

در سال ۱۹۹۹ راجر کار خود را با تأسیس MemoryDealers.com در سن نوزده سالگی و در حالی که هنوز مشغول تحصیل در کالج بود، آغاز کرد. تحت رهبری او، شرکت به سرعت رشد کرد و به یک غول بازار تبدیل شد و ده‌ها نفر را در سراسر جهان استخدام و میلیون‌ها دلار درآمد ایجاد کرد.

در سال ۲۰۰۵ راجر فرصتی را در بازار برای فرستنده‌های فیبر نوری مورد استفاده در زیرسیستم‌های شبکه دید، بنابراین تصمیم گرفت که Agilestar.com را تأسیس کند. Agilestar در ادامه تبدیل به یکی از بهترین‌ها در تولید فرستنده‌های فیبر نوری مورد استفاده توسط ۱۰۰ شرکت ثروتمند حاضر در لیست مجله‌ فوربز در سراسر جهان شد، و او تا سال ۲۰۱۸ عضو هیئت مدیره‌ این شرکت ماند.

هوش بالای تجاری و فرصت‌طلبی زائدالوصف راجر به او این فرصت را داد که در هر عرصه‌ای که قدم می‌گذارد، اگر بهترین نباشد، حداقل تبدیل به یکی از بهترین‌ها شود.

راجر ور به عنوان مسیح بیت کوین شناخته می‌شود.
راجر ور هوش اقتصادی بالایی در سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف دارد.

تبدیل شدن از یک آنارشیست به مسیح بیت‌کوین

در سال ۲۰۰۵ اتفاق عجیبی در زندگی این نابغه‌ تجاری افتاد، دادگاهی در ایالات متحده او را به جرم فروش مواد منفجره در سایت Ebay به ۱۰ ماه زندان محکوم کرد و به او (با توجه به سخنرانی‌هایش که در آن‌ها همواره آرمان اقتصاد آزاد و رهایی از بند محدودیت‌های اقتصادی ایجاد شده توسط دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، را مطرح می‌کرد) تهمت آنارشیست بودن زدند (آنارشیست‌ها کسانی هستند که اعتقاد به وجود دولت‌ها ندارند و به این منظور با اقدامات مسلحانه برای برهم زدن نظم اجتماعی-دولتی تلاش می‌کنند).

او به زندان رفت و پس از رهایی، در روزهای پایانی سال ۲۰۰۵ به ژاپن مهاجرت کرد و در سال ۲۰۱۴ رسما اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد شهروند آمریکا به حساب آید، و به موازات این عمل، بلافاصله تابعیت کشور کوچک سنت کیتس را پذیرفت و با پاسپورت سنت کیتسی خود به فعالیت در بازار و تجارت ادامه داد.

در سال ۲۰۱۱ راجر برای اولین بار هنگام شرکت در کنفرانسی در مورد بیت‌کوین ( که در آن زمان ارزشی معادل کمتر از یک دلار آمریکا داشت) شنید، و مانند شخصی که سال‌ها منتظر گمگشته‌ خود باشد، بلافاصله با خود گفت: «عجب اختراع خارق‌العاده‌ای، بیت‌کوین و سیستم بلاک‌چین همان کلید رهایی از بند دولت‌ها و حرکت به سمت اقتصاد آزادیست که سال‌ها منتظرش بودم».

از آن پس راجر ور آن قدر در تمامی کنفرانس‌ها و سخنرانی‌هایش از خوبی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بیت‌کوین و سیستم بلاک‌چین گفت، که جامعه‌ کوچک آن روزهای کریپتو به خاطر این تبلیغ پیامبرگونه و خستگی ناپذیر به او لقب مسیح بیت‌کوین را دادند.

دامنه‌ Bitcoin.com در سال 2014 با مبلغی نامشخص توسط راجر خریداری شد

مسیح پس از آشنایی با ملکه

یکی از شرکت‌هایی که راجر به همراه دوستانش از سال ۱۹۹۹ تاسیس کرده بود MemoryDealers نام داشت که در بازار ثانویه‌ فروش گیرنده، فرستنده، حافظه و لوازم جانبی محصولات Cisco فعالیت می‌کرد. پس از تلاش بی‌حد و مرز مسیح بیت‌کوین او تنها ایده‌اش را در حد حرف نگه نداشت، مانند همیشه پیش‌قدم شد و شرکت MemoryDealers را تبدیل به اولین شرکتی کرد که برای جابه‌جایی‌های مالی خود از بیت‌کوین هم استفاده می‌کند.

پیشنهاد خواندنی: بررسی زندگی نامه چارلز هاسکینسون بنیانگذار کاردانو

دیگر همه‌چیز از حالت یک فرضیه خارج شده بود، راجر ور که حالا مسیح بیت‌کوین بود، ملکه رمزارزها (بیت‌کوین) را ملاقات کرده و از قضا از آشنایی او نه تنها خوشحال شده، بلکه تمامی آینده‌ تجارت و کسب‌وکارهای خود و دنیای اقتصاد را در ید قدرت ملکه‌ دوست‌داشتنی و جوان دنیای رمزارزها می‌دید.

داستان تاسیس سایت Bitcoin.com

دامنه‌ Bitcoin.com در سال ۲۰۱۴ با مبلغی نامشخص توسط راجر خریداری شد، اما جالب است بدانید که به عنوان یکی از ۲۰ گران‌ترین دامنه‌های فروخته شده‌ تمام دوران در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ راجر خودش مدیریت دامنه را آغاز کرد و در کمتر از دو سال آن را با بیش از ۳ میلیون بازدیدکننده‌ منحصر به فرد در هفته و نصب بیش از ۱۱.۵ میلیون کیف پول بیت‌کوین، به یکی از ۵۰۰۰ وب‌سایت برتر جهان تبدیل کرد. این وب‌سایت به اولین وبسایتی تبدیل شد که درگاه پرداخت بیت‌کوین را در پنل خود جایگذاری کرد و به این ترتیب کاربران تشویق می‌شدند تا هرچه بیشتر از این رمزارز بهره برده و آن را خرید‌وفروش کنند.

در حال حاضر تیم Bicoin.com متشکل از حدود ۳۰۰ نفر کارمند تمام وقت است، اما راجر انتظار دارد که این تعداد در سال آینده به نزدیک به ۴۰۰ نفر افزایش یابد و مانند تمامی شرکت‌ها و کارهایی که راجر راه‌اندازی کرده، تبدیل به یک قطب و نمونه در زمینه‌ کاری خود شده است.

سایت Bitcoin.com متعلق به راجر ور است و روزانه چند میلیون بازدیدکننده دارد.

مقایسه‌ بیت‌کوین و بیت‌کوین‌کش

در سال ۲۰۱۷، بیت کوین تصمیم گرفت تا با معرفی فناوری SegWit2x  به مسائل مربوط به مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌ بیت‌کوین بپردازد. این فن‌آوری با حذف داده‌های منحصر به فرد، از بلوکی که باید در هر تراکنش پردازش شوند و تعمیم دادن آن‌ها به یک بلوک توسعه‌یافته، می‌خواست مقدار داده‌های مورد نیاز تأیید را در هر بلوک کوچک‌تر کند. تخمین زده می‌شود که داده‌های منحصر به فرد تا ۶۵ درصد از داده‌های پردازش شده در هر بلوک را تشکیل می‌دهند، بنابراین این یک تغییر تکنولوژیک ناچیز نبود و قرار بود سرعت پردازش و انتقال داده در شبکه را افزایش دهد.

در پاسخ، ماینرها و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، بیت‌کوین کش (BCH) را به عنوان یک ارز دیجیتال کاملا جدید ایجاد کردند که بسیاری از محدودیت‌های بلاک‌چین بیت‌کوین را حل کرد و اندازه‌ هر بلوک را افزایش داد تا روند تایید و پردازش، سریعتر و پایدارتر گردد و با رشد مقیاس شبکه‌ ارز، افزایش یابد.

پیشنهاد خواندنی: ساتوشی ناکاموتو کیست؟

راجر ور و بسیاری دیگر از کاربران ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش ظرفیت تراکنش، اکنون بیت‌کوین‌کش را به بیت‌کوین ترجیح می‌دهند. بیت‌کوین کش نیاز کسانی که ذهنیت کارآفرینی یا آزادی‌خواهانه دارند را برطرف می‌کند. این قابلیت شما را از استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر معاف می‌کند و به شما امکان می‌دهد بدون اجازه‌ شخص ثالث، با هر کس که دل‌تان می‌خواهد تراکنش انجام دهید.

راجر ور در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا امیدوار است که اقتصاد آزادتری ایجاد شود که در آن هر انسانی در این سیاره بتواند، بدون نیاز به کسب اجازه از هر فرد، دولت و قدرت دیگری، به هر نقطه‌ دیگری از کره‌ زمین پول ارسال کند.

راجر ور و بسیاری دیگر از کاربران ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش ظرفیت تراکنش، اکنون بیت‌کوین‌کش را به بیت‌کوین ترجیح می‌دهند.
پس از توسعه بیت کوین کش، توجه راجر ور به این ارز دیجیتال جلب شد.

سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بهتر است یا بیت‌کوین‌کش؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین را نگه می‌دارند و منتظر می‌مانند تا بعدا ارزش آن بیشتر شود، ولی اگر نظر راجر ور برایتان مهم است باید بگوییم او در یک سخنرانی در این مورد گفته:« اگر بیت‌کوین را نگهدارید و هرگز با آن کاری انجام ندهید، مفید نیست».

او ادامه می‌دهد: «این کار را با خرید یک آیفون جدید یا انتظار برای عر‌ضه‌ آیفون بعدی مقایسه می‌کنم. اگر صبر کنید، می‌توانید همان مقدار پول را برای تهیه‌ آیفون جدیدتر و بهبودیافته خرج کنید. در همان زمان، در سالی که منتظر هستید، آیفونی برای استفاده ندارید. اگر هم‌اکنون آیفون بخرید، می‌توانید از آن استفاده کنید. توانایی استفاده از آیفون (که خود یک تخصص است)، آیفونتان را برایتان ارزشمندتر می‌کند».

راجر در ادامه می‌گوید: «همین استدلال را می‌توان در مورد سودمندی بیت‌کوین در مقابل بیت‌کوین‌کش نیز به کاربرد. کسانی که روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند منتظرند ارزش آن بیشتر شود، شبکه‌ آن بهتر و کاربردی‌تر گردد. این طرز فکر یک توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار است. ولی فراموش نکنید که، توانایی استفاده از بیت‌کوین‌کش چیزی است که آن را ارزشمند و به گزینه‌ بهتری نسبت به بیت‌کوین تبدیل می‌کند».

پیشنهاد خواندنی: هاوینگ بیت کوین کش

برنامه‌های راجر ور برای پس از ۲۰۲۴

راجر در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۴ در یک مصاحبه‌ اینترنتی گفت: «اعتقاد دارم در بحث بیت‌کوین در مقابل بیت‌کوین‌کش، همه چیز فقط و فقط در مورد سودمندی است. اگر متوجه شوم که ارز دیجیتال دیگری بهتر از بیت‌کوین‌کش کار می کند، مطمئن باشید که مایل به تغییر نظرم و حمایت تمام قد از آن ارز سوم هستم. با این حال، احساس می‌کنم بیت‌کوین‌کش بهترین و قابل‌استفاده‌ترین ارز دیجیتال در حال حاضر است».

ار نظر راجر ور، در حال حاضر بهترین ارز دیجیتال برای سوددهی، بیت کوین کش است.
راجر ور درصدد یافتن ارز دیجیتالی با سوددهی بالاتر از بیت کوین کش است.

در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر نظرت در مورد بیت‌کوین چیست می‌گوید: «الآن که در سال ۲۰۲۴ هستیم، بیت‌کوین به دلیل دشواری در تراکنش‌ها و کارمزدهای زیاد، (تقریبا) غیرقابل استفاده است. تجربه‌ کاربری برای بیت‌کوین دیگر وجود ندارد. اگر یک ارز دیجیتال به عنوان پول نقد قابل استفاده نباشد، به عنوان یک ذخیره‌ ارزشمند در دراز مدت هم قابل استفاده نخواهد بود».

علی‌رغم اینکه ور را مسیح بیت‌کوین می‌دانند او از سال ۲۰۱۷ زمانی که هزینه‌های استخراج و انتقال این رمزارز خیلی بالا رفت، و به خاطر مشکلات متعدد مقیاس‌پذیری شبکه‌ بیت‌کوین،  از ملکه رویگردان شد.

او بارها این مثال را زده که کاربران باید برای تراکنش ۵ دلاری بیت کوین، حدود۱۰ دلار کارمزد بپردازند. این باعث می‌شود بیت‌کوین غیرقابل استفاده باشد. او استفاده از بیت‌کوین را با استفاده از تکه‌های یخ به عنوان ارز مقایسه می‌کند، که وقتی می‌خواهی خرجش کنی توی دستت آب می‌شود (آبی که هنگام انتقال یخ از میان انگشتان‌تان به زمین می‌ریزد، همان بخش از سرمایه‌تان است که هنگام انتقال از بین‌می‌رود).

راجر ور چشم به آینده دارد و با فعالیتی تمام وقت، همواره به دنبال پروژه‌های بهت، جدیدتر و کاربردی‌تر است و به نظر نمی‌آید به این زودی‌ها بخواهد دست از این تلاش خود بردارد.

پیشنهاد خواندنی: تحلیل و پیش بینی آینده قیمت بیت کوین کش در سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۵

طرفدار پروپاقرص بیت‌کوین‌کش

راجر ور گرچه به مسیح بیت‌کوین معروف است، ولی آن‌قدر شجاعت داشته که برای رسیدن به هدف اقتصاد آزاد از بیت‌کوین هم بگذرد و به طرفدار پروپاقرص بیت‌کوین‌کش تبدیل شود. مطمئنا اگر در سال‌های آینده، پروژه‌ بهتری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال به وجود بیاید که از همه نظر برتر از بیت‌کوین‌کش باشد، راجر ور تبدیل به پرچمدار و اولین مبلغ آن خواهد شد.

سوالات متداول

همسر راجر ور کیست؟

هیچ اطلاعاتی از وضعیت تاهل راجر ور در دست نیست، او حتی در شبکه‌های اجتماعی خصوصی خود نیز تا به حال هیچ اشاره‌ای به این مطلب نکرده است.

ثروت راجر ور چقدر است؟

آخرین تخمینی که از ثروت راجر ور وجود دارد و متعلق به ژانویه‌ ۲۰۲۴ است، عدد ۴۶۵ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

مسیح بیت کوین کیست؟

راجر ور مدیرعامل سایت Bitcoin.com به عنوان مسیح بیت کوین شناخته می‌شود.

منابع: RogerVer | Investopedia | Nomadcapitalist