وایت پیپر بیت‌کوین چیست؟ راهنمای جامع وایت‌پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین توضیح فنی دقیقی از نحوه عملکرد بیت‌کوین ارائه می‌دهد
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

وایت پیپر بیت کوین سندی با عنوان «بیت‌کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» است که توسط یک فرد یا گروه با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شد. این سند، مفهوم بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان را معرفی کرد. در این مطلب صرافی رمزینکس، به محتوای وایت پیپر بیت کوین می‌پردازیم و جزئیات این سند را به‌صورت جامع بررسی می‌کنیم. 

معرفی وایت پیپر بیت کوین

به‌طورکلی، وایت پیپر بیت کوین توضیح فنی دقیقی از نحوه عملکرد بیت‌کوین ارائه می‌دهد و اجزای اصلی و مکانیسم‌های آن را تشریح می‌کند. هدف اصلی وایت پیپر، ارائه راه‌حلی برای مشکل دوگانه خرج‌کردن است؛ در واقع یک ارز دیجیتال می‌تواند بیش از یک‌بار خرج شود. از طرفی دیگر، وایت پیپر با تشریح نقاط ضعف پرداخت‌های الکترونیکی فعلی مانند کارمزدهای بالا و عدم حفظ حریم خصوصی، شروع شد و بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین را به‌عنوان راه‌حل پیشنهاد کرد.

سندی که توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شده، شامل بسیاری از مفاهیم اصلی است که امروزه هنوز شبکه بیت‌کوین را نیرو می‌بخشد؛ از جمله مکانیسم اثبات کار (PoW)، کلیدهای عمومی و خصوصی و تایید پرداخت ساده. اگرچه وایت پیپر بیت کوین تنها ۹ صفحه است، اما دامنه آن جامع بوده و مفاهیم فنی پیچیده را به شیوه‌ای جذاب و قابل درک ارائه می‌دهد. می‌توان گفت وایت پیپر زمینه را برای معرفی و گسترش یک فناوری کاملاً جدید فراهم کرد. همان‌طور که امروزه شاهد هستیم، بیت‌کوین به اولین ارز دیجیتال پرکاربرد باارزش تبدیل شد و به ایجاد صنعت تریلیون دلاری کمک کرد.

جالب است بدانید وایت پیپر بیت کوین به سندی اساسی برای صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده و الهام‌بخش توسعه بسیاری از پروژه‌های دیگر مبتنی بر بلاک‌چین بوده است. همچنین این سند به‌عنوان طرحی برای ایجاد ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز عمل کرده و اصول آن بر پذیرش و درک گسترده‌تر فناوری بلاک‌چین تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است. در این سند به مسائل مختلفی در مورد ارز دیجیتال بیت‌کوین پرداخته شده که بعدتر به آن‌ها خواهیم پرداخت. قبل از آن، بهتر است کمی بیشتر در مورد پیدایش وایت پیپر بیت کوین بدانیم.

وایت پیپر بیت‌کوین از کجا آمد؟

قبل از بیت‌کوین، چندین تلاش برای ایجاد ارزهای دیجیتال از جمله eCash، Bit Gold و Hashcash انجام شد، اما هیچ‌یک مورد توجه یا استفاده گسترده قرار نگرفت. در اواسط دهه ۲۰۰۰، رمزنگاری و مطالعه ارتباطات ایمن، یک زمینه خاص اما رو به رشد بود. در همان زمان سایفرپانک‌ها (گروهی شامل رمزارز شناسان، دانشمندان کامپیوتر، سیاستمداران و سایر طرفداران) که به تمرکززدایی پولی و حریم خصوصی اهمیت می‌دادند، حضور آنلاین قابل‌توجهی پیدا کرده و با یکدیگر همکاری کردند.

همان‌طور که احتمالاً به یاد دارید، تا سال ۲۰۰۸ جهان در حال فروپاشی از یک بحران مالی بود و بسیاری، موسسات مالی جهانی را به‌خاطر اقدامات مخاطره‌آمیز تجاری و وام‌دهی غارتگرانه سرزنش می‌کردند. در این فضا، یک راه‌حل جایگزین برای ارسال و دریافت پول که بانک یا شخص ثالثی را برای انجام تراکنش‌ها درگیر نمی‌کرد، می‌توانست ایده‌آل و حتی لازم باشد. در ۳۱ اکتبر، ساتوشی ایمیلی به لیست پستی Cypherpunk ارسال کرد. خط اول ایمیل چنین بود: «من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا به همتاست؛ بدون شخص ثالث و قابل‌اعتماد».

وایت پیپر بیت کوین
وایت پیپر بیت کوین به سندی اساسی برای صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

محتوای وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین به سبک آکادمیک نوشته شده و شامل ۹ صفحه با دوازده بخش و یک چکیده است که به جزئیات پیشنهادی برای یک سیستم تراکنش‌های دیجیتالی می‌پردازد و سعی در جلب اعتماد دارد. همچنین، لحن وایت‌پیپر قابل توجه است. در حالی‌که محتوای آن شامل مفاهیم پیچیده فنی و علوم کامپیوتر است، ساتوشی ناکاماتو موضوع را به اصطلاحات غیرمعمول تقسیم می‌کند تا اکثر خوانندگان با دانش پایه کامپیوتر، بتوانند آن را درک کنند. 

خلاصه وایت‌پیپر

بخش چکیده، مفهوم یک شبکه پرداخت را معرفی می‌کند که به تراکنش‌های همتا به همتا اجازه می‌دهد بدون تکیه بر یک واسطه شخص ثالث مرکزی برای تایید آن‌ها، کار خود را انجام دهند. همچنین نیاز به تغییرناپذیری سوابق را مشخص می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تراکنش‌های قبلی کاملاً شفاف هستند. 

مقدمه وایت پیپر، مشکلات سیستم‌های پرداخت الکترونیکی فعلی را توضیح می‌دهد؛ از جمله اتکای آن به موسسات مالی و اشخاص ثالث است که با بسیاری از فرآیندهای دارای کارمزد بالا و پذیرش خطاهای اجتناب ناپذیر همراه است. بخش‌های دیگر این سند، اصول فناوری بلاک‌چین را توضیح می‌دهد که امروزه هنوز به طور گسترده در صنعت کریپتو استفاده می‌شود.

۱. معرفی

پس از بخش چکیده، پاراگراف مقدماتی وایت‌پیپر بیت‌کوین نشان می‌دهد که چرا سازنده در وهله اول فکر می‌کند که به یک سیستم نقدی دیجیتال و غیرمتمرکز نیاز است. دلیل اصلی بیان‌شده این است که سیستم‌های پرداخت سنتی مورد استفاده در محیط‌های تجاری که از طریق موسسات مالی مانند بانک‌ها کار می‌کنند، دارای نواقصی هستند. به‌عنوان مثال، پرداخت‌های سنتی اغلب شامل هزینه‌های بالای مبادله و میانجی‌گری می‌شوند؛ که ممکن است در صورت بروز اختلاف در مورد یک تراکنش، مشکلات زیادی پدید بیاید. 

همچنین، سیستم‌های پرداخت سنتی، مستعد تقلب هستند و آن‌ها همیشه به یک شخص ثالث قابل‌اعتماد نیاز دارند. وایت پیپر بیت کوین سیستمی را پیشنهاد می‌کند که در آن اشخاص ثالث، در صورت وجود، مانند خدمات امانی برای طرف‌های تراکنش اولیه می‌توانند به‌راحتی اجرا شوند. این شرط در حالی انجام خواهد شد که به آن نیاز باشد.

۲. تراکنش‌ها

ما (سازنده‌های بیت‌کوین) یک سکه یا پول دیجیتال را به‌عنوان زنجیره‌ای از امضای دیجیتال تعریف می‌کنیم. هر مالک با امضای دیجیتالی هش تراکنش قبلی و کلید عمومی مالک بعدی و افزودن آن‌ها به انتهای سکه، پول دیجیتال را به شخص بعدی منتقل می‌کند. دریافت‌کننده می‌تواند امضاها را برای تایید زنجیره مالکیت، تایید کند.

اما یک مشکلی وجود دارد که دریافت‌کننده نمی‌تواند این موضوع را تایید کند که «آیا یکی از دارندگان کوین به دوبار خرج کردن کوین مدنظر پرداخته است یا خیر؟»

راهکار رایج برای این موضوع، معرفی مسئول مرکزی مورد اطمینان (Trusted Central Authority) یا مینت (Mint) است که به بررسی همه‌ی تراکنش‌ها و احتمال وجود دوبار خرج کردن کوین می‌پردازد. پس از هر تراکنش، سکه برای صدور سکه جدید باید به مینت بازگردانده شود و فقط سکه‌هایی که مستقیماً از مینت صادر می‌شوند، قابل اعتماد هستند و می‌دانیم که دوبار خرج نمی‌شوند. مشکل این راه‌حل این است که سرنوشت کل سیستم پولی به شرکتی بستگی دارد که مینت را اداره می‌کند و هر تراکنش باید از طریق آن انجام شود؛ درست مانند یک بانک.

ما به دنبال راهی هستیم که فرد دریافت‌کننده مطمئن شود که پولی که به آن‌ها می‌رسد، قبلاً در تراکنش‌های دیگری مصرف نشده باشد. برای اهداف ما اولین تراکنش، تراکنشی است که به آن توجه می‌کنیم؛ در نتیجه تلاش‌ها و اقدامات پس از آن برای دوبار خرج کردن دیگر اهمیتی ندارد. تنها راه برای تایید عدم وجود تراکنش این است که از همه تراکنش‌ها آگاه باشید. 

در مدل مبتنی بر مینت، خودِ مینت از همه تراکنش‌ها آگاه بوده و تصمیم می‌گیرد که کدام یک اول وارد شود. برای انجام این کار بدون حضور شخص ثالث قابل اعتماد، تراکنش‌ها باید به صورت عمومی اعلام شوند. به همین منظور، ما به سیستمی نیاز داریم تا شرکت‌کنندگان در مورد ترتیب انجام تراکنش‌ها توافق کرده باشند. دریافت‌کننده نیاز به مدرکی دارد که در زمان هر تراکنش، اکثر گره‌ها موافقت کرده باشند که آن تراکنش صورت گرفته است.

تنها راه برای تایید عدم وجود تراکنش‌های شبکه این است که از همه تراکنش‌ها آگاه باشید. 
یک سکه یا پول دیجیتال به‌عنوان زنجیره‌ای از امضای دیجیتال تعریف می‌شود.

۳. سرور برچسب زمانی

راه‌حلی که ما پیشنهاد می‌کنیم با یک سرور برچسب زمانی (Timestamp Server) شروع می‌شود. سرور برچسب زمانی، هش را به طور گسترده منتشر می‌کند. این کار با گرفتن هش از یک بلاک متشکل از آیتم‌هایی که برچسب زمانی بر روی آن‌ها قرار داده می‌شود و برای برچسب زمانی کار می‌کند، انجام می‌شود. 

  • برچسب زمانی ثابت می‌کند که داده‌ها باید در زمان انجام تراکنش وجود داشته باشند تا بتوانند وارد هش شوند.
  • هر برچسب زمانی شامل برچسب زمانی قبلی در هش خود است. 
  • در نتیجه یک زنجیره را تشکیل می‌دهد و هر تایم استمپ اضافی، برچسب زمانی قبل از خود را حمایت می‌کند.

۴. اثبات کار

برای پیاده‌سازی یک سرور برچسب زمانی توزیع‌شده به‌صورت همتا به همتا، باید از یک سیستم اثبات کار مشابه هش‌کش Adam Back’s Hashcash استفاده کنیم. اثبات کار شامل اسکن مقداری است که وقتی هش می‌شود (مانند SHA-256)، هش با تعدادی بیت صفر شروع می‌شود. میانگین کار مورد نیاز در تعداد بیت‌های صفر موردنیاز، تصاعدی است و با اجرای یک هش می‌توان آن را تایید کرد.

برای شبکه برچسب زمانی خود، اثبات کار را با افزایش یک نانس (Nonce) در آن پیاده‌سازی می‌کنیم. این عمل تا زمانی که مقداری پیدا شود که به هش بلوک بیت‌های صفر مورد نیاز را بدهد، ادامه پیدا می‌کند. هنگامی که توان CPU برای اثبات کار صرف شود، بلاک ذکر شده غیرقابل تغییر می‌شود؛ مگر آن‌که فرایند دوباره تکرار شود. از آن‌جایی که بلاک‌های بعدی به بلاک‌های قبلی وصل هستند، هر تغییری در بلاک، باعث تغییر بلاک‌های دیگر می‌شود. 

پیشنهاد خواندنی: پاداش بلاک در بلاکچین بیت کوین و اتریوم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اثبات کار همچنین مشکل در تصمیم‌گیری اکثریت را حل می‌کند. اگر هر آدرس IP یک رای باشد، هر کسی که بتواند IPهای زیادی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند از این موضوع به نفع خود استفاده کند. اثبات کار بر اساس اینکه هر CPU یک حق رای دارد، کار می‌کند. تصمیم اکثریت توسط طولانی‌ترین زنجیره نشان داده می‌شود که بیشترین اثبات کار را در آن ایجاد کرده است. 

اگر اکثریت توان CPU توسط گره‌های سالم و درست تحت کنترل باشد، زنجیره سریع‌ترین رشد را خواهد داشت و از زنجیره‌های رقیب پیشی می‌گیرد. برای اصلاح بلاک قبلی، مهاجم باید اثبات کار بلاک مشخص شده و تمام بلاک‌های بعد از آن را تغییر دهد و سپس با کار گره‌های (نودهای) درست، پیش برود. در ادامه نشان خواهیم داد که با اضافه شدن بلاک‌های بعدی، احتمال حمله مهاجم به طور تصاعدی کاهش می‌یابد.

برای هماهنگی و جبران افزایش سرعت سخت‌افزار و علاقه متفاوت گره‌ها در طول زمان، سختی اثبات کار با میانگین متحرک کنترل می‌شود و میانگین تعداد تولید بلاک در هر ساعت را هدف خود قرار می‌دهد. در واقع می‌توان گفت اگر بلاک‌ها با سرعت بالا تولید شوند، سختی اثبات کار بیشتر می‌شود.

۵. شبکه

مراحل اجرای شبکه همتا به همتا به شرح زیر است:

  1. تراکنش‌های جدید به همه گره‌ها پخش می‌شوند.
  2. هر گره تراکنش‌های جدید را در یک بلاک جمع‌آوری می‌کند.
  3. هر گره، روی یافتن یک اثبات کار دشوار برای بلاک خود کار می‌کند.
  4. هنگامی که یک گره اثبات کار را پیدا می‌کند، آن بلاک را به همه گره‌ها پخش می‌کند.
  5. گره‌ها بلاک را تنها در صورتی می‌پذیرند که تمام تراکنش‌های موجود در آن معتبر بوده و قبلاً خرج نشده باشند.
  6. گره‌ها با تلاش برای ایجاد بلاک بعدی در زنجیره، موافقت خود در مورد پذیرش بلاک را اعلام کرده و از هش بلاک پذیرفته‌شده به عنوان هش بلاک قبلی استفاده می‌کنند.

گره‌ها همیشه طولانی‌ترین زنجیره را به‌عنوان زنجیره درست در نظر می‌گیرند و به توسعه آن ادامه می‌دهند؛ اگر دو گره نسخه‌های مختلف بلاک بعدی را به طور هم‌زمان پخش کنند، برخی از گره‌ها ممکن است یکی از این دو بلاک را انتخاب کرده و گره‌های دیگر هم بلاک دیگر را به عنوان بلاک صحیح در نظر بگیرند. در این صورت، گره‌ها روی اولین بلاکی که دریافت کرده‌اند، کار می‌کنند؛ اما برای احتیاط و در صورت طولانی شدن، زنجیره دیگر را ذخیره کرده تا شاید از آن استفاده کنند. 

در شبکه همتا به همتا تراکنش‌های جدید به همه گره‌ها پخش می‌شوند.
شبکه بیت کوین یک شبکه همتا به همتا است.

زمانی که گواه اثبات کار بعدی پیدا شده و یک زنجیره بلندتر شود، این شرایط از بین می‌رود. در این صورت، گره‌هایی که روی زنجیره دیگر کار می‌کردند به شاخه طولانی‌تر منتقل می‌شوند.

امکان پخش تراکنش‌های جدید لزوماً به دسترسی همه گره‌ها نیاز ندارد. در واقع تا زمانی که به گره‌های زیادی برسند، خیلی زود وارد یک بلاک می‌شوند. همچنین بلاک‌های منتشرشده می‌توانند پیام‌هایی را با خود حمل کنند. اگر یک گره بلاکی را دریافت نکند، هنگامی که بلاک بعدی را دریافت کرد، بلاک قبلی را درخواست می‌کند و متوجه می‌شود که یک بلاک را از دست داده است.

۶. پاداش و مشوق

طبق قرارداد اولین تراکنش در یک بلاک، یک تراکنش خاص است که یک کوین جدید متعلق به سازنده بلاک را شروع می‌کند. این موضوع، یک انگیزه برای گره‌ها برای پشتیبانی از شبکه به‌شمار می‌آید و راهی برای توزیع اولیه کوین‌ها در گردش فراهم می‌کند؛ چون هیچ مرجع مرکزی برای صدور آن‌ها وجود ندارد. 

افزودن مستمر و تدریجی مقدار مشخصی از کوین‌های جدید، مشابه با استخراج‌کنندگان طلاست. دقیقاً در این مثال، معدنچیان به دنبال این هستند که منابع و معادن را گسترش دهند. در مورد ما، زمان، کارکرد و برق CPU است که مصرف می‌شود.

این انگیزه همچنین می‌تواند با کارمزد تراکنش تامین شود. اگر ارزش خروجی یک تراکنش کمتر از مقدار ورودی آن باشد، تفاوت کارمزد تراکنش است که به ارزش تشویقی بلاک حاوی تراکنش اضافه می‌شود. هنگامی که کوین با تعداد از پیش تعیین‌شده وارد گردش می‌شود، پاداش می‌تواند به کارمزد تراکنش تبدیل شود و همچنین بدون تورم باشد.

این پاداش ممکن است به تشویق گره‌ها برای درستکار ماندن کمک کند. اگر یک مهاجم بتواند قدرت CPU بیشتری نسبت به تمام گره‌های درستکار جمع‌آوری کند، باید بین استفاده از آن برای کلاهبرداری از مردم با سرقت پرداخت‌ها یا استفاده از آن برای تولید کوین‌های جدید، یکی را انتخاب کند. جالب است بدانید این فرد اگر طبق قوانین پیش برود، سود بیشتری کسب خواهد کرد؛ چون این قوانین به نفع او هستند و در نتیجه، کوین‌های بیشتری نسبت به مجموع کوین‌های گره‌های دیگر به‌دست می‌آورد.

۷. بازیابی فضای ذخیره‌سازی

از آن‌جایی که بلاک‌چین بیت‌کوین تغییرناپذیر است و هرگز نمی‌توان آن را تغییر داد، بدیهی است که اندازه آن افزایش می‌یابد تا به نقطه‌ای برسد که به مقدار زیادی حافظه برای ذخیره‌سازی نیاز دارد. در وایت پیپر بیت کوین، فرض بر این است که یک هدر بلوکی که هیچ تراکنشی نداشته باشد، اندازه تقریبی حدود ۸۰ بایت خواهد داشت. برای مقابله با مسئله حافظه مورد نیاز، ساتوشی ناکاموتو پیشنهاد کرد که به محض اینکه یک تراکنش در زیر تعداد کافی بلوک «دفن» شد، تراکنش‌های صرف شده قبل از «دور انداختن» برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی انجام شود. 

برای اطمینان از اینکه ساختارهای رمزنگاری (هش‌ها) شکسته نمی‌شوند، وایت پیپر پیشنهاد می‌کند همه تراکنش‌ها به یک هش واحد کاهش داده شود؛ یک هش ریشه که می‌تواند به طور موثر با استفاده از درخت مرکل (Merkle) انجام شود. 

درخت مرکل یا درخت هش که به نام دانشمند رالف مرکل نام‌گذاری شده است، یک ساختار داده مبتنی بر هش در رمزنگاری و علوم کامپیوتر به‌شمار می‌آید. این ساختار، داده‌ها را به یک کلید اختصاص می‌دهد. یک مثال ساده از این مفهوم شماره‌گیری سریع در تلفن است؛ هر شماره تلفن به هر کلید در یک ساختار مبتنی بر هش اختصاص داده می‌شود. 

در شبکه بیت‌کوین، از درختان مرکل برای تایید داده‌ها استفاده می‌شود که کارآمد است؛ چون به‌جای فایل اطلاعات کامل، از هش استفاده می‌شود. درختان مرکل معمولاً از ساختار درختی باینری استفاده می‌کنند، به این معنی که هر گره حداکثر دارای دو گره فرزند است؛ با این حال می‌توان از سطح خروجی بالاتری هم استفاده کرد. هش ریشه، بالاترین و بیشترین هش در ساختار داده مبتنی بر هش به‌شمار می‌آید و بخشی از هدر بلاک است. 

برای اطمینان از اینکه ساختارهای رمزنگاری (هش‌ها) شکسته نمی‌شوند، وایت پیپر پیشنهاد می‌کند همه تراکنش‌ها به یک هش واحد کاهش داده شود؛
در شبکه بیت‌کوین، از درختان مرکل برای تایید داده‌ها استفاده می‌شود.

در زمان انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸، تخمین زده شد که حداقل ۴.۲ مگابایت حافظه در سال مورد نیاز است. این مقدار، بر این فرض ایجاد شد که بلاک‌ها هر ده دقیقه تولید می‌شوند و هر بلاک برابر با ۸۰ بایت است. با توجه به اینکه سیستم‌ها و کامپیوترها در سال ۲۰۰۸ به‌طور معمول دارای ۲ گیگابایت رم بودند و قانون مور (Moore’s Law) رشد کنونی ۱.۲ گیگابایت در سال را پیش‌بینی می‌کند، وایت پیپر پیش‌بینی می‌کند مشکلی از بابت فضای ذخیره‌سازی وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد خواندنی: هش ریت چیست؟ رابطه هش و بیت کوین چگونه است؟

۸. ساده‌سازی تاییدیه پرداخت

تایید پرداخت‌ها بدون اجرای یک گره شبکه کامل امکان‌پذیر است؛ برای این منظور تنها کافی است هدر بلاک‌های طولانی‌ترین زنجیره را در اختیار داشته باشید. این اطلاعات به راحتی از گره‌های مجاور قابل دسترس است. یک گره تا زمان همگام‌شدن با طولانی‌ترین زنجیره، اطلاعات زنجیره‌های مختلف درخت مرکل تراکنش‌ها را به طور مداوم از گره‌های مجاور خود دریافت کند. او نمی‌تواند تراکنش را بررسی کند، اما با ارتباط دادن تراکنش با جایگاهی در زنجیره و سپس موافقت یا عدم موافقت گره شبکه با آن، می‌تواند تراکنش را بررسی و مورد تایید قراردهد.

به این ترتیب تا زمانی که گره‌های درستکار شبکه را کنترل می‌کنند، تایید تراکنش‌ها قابل اعتماد است. از سوی دیگر اگر شبکه توسط یک مهاجم کنترل شود، آسیب‌پذیرتر است. در حالی که گره‌های شبکه می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند، تراکنش ساختگی مهاجم می‌تواند این روش ساده ساده‌سازی شده را فریب دهد. یک استراتژی برای محافظت در برابر این امر، پذیرش هشدارها از گره‌های شبکه در هنگام شناسایی یک بلوک نامعتبر است. در پی این اتفاق، نرم‌افزار از  کاربر می‌خواهد تا بلاک را کامل دانلود و تراکنش‌های هشدار داده شده را تایید کند.

۹. ترکیب و تقسیم ارزش

با وجود آنکه می‌توان کوین‌ها را به‌صورت جداگانه مدیریت کرد، اما انجام یک معامله جداگانه برای انتقال هر مقدار اندکی پول، کار دشواری است. برای اینکه ساختن ترکیب و جداسازی مقادیر امکان‌پذیر باشد، تراکنش‌ها حاوی چند ورودی و خروجی هستند. معمولاً یک ورودی از تراکنش بزرگ‌تر قبلی یا ورودی‌های متعددی وجود دارد که مقادیر کمتری را با هم ترکیب می‌کنند. همچنین، حداکثر دو خروجی وجود دارد؛ یکی برای پرداخت و دیگری که تغییر را (در صورت وجود)، به فرستنده برمی‌گرداند.

لازم به ذکر است که در شرایطی که یک تراکنش به چندین تراکنش دیگر و آن چند تراکنش دیگر به تعداد بسیار زیادی از تراکنش‌های دیگر بستگی دارند، مشکلی در این بین نیست؛ در نتیجه می‌توان گفت هرگز نیازی به داشتن نسخه جداگانه‌ای از سابقه تراکنش‌ها وجود ندارد.

۱۰. حریم خصوصی

مدل بانکداری سنتی، با محدود کردن دسترسی به اطلاعات برای طرفین تراکنش و شخص ثالث مورد اعتماد، به سطحی از حریم خصوصی دست می‌یابد. لزوم اعلام همه تراکنش‌ها به صورت عمومی، مانع از این روش می‌شود. با این حال، همچنان می‌توان حریم خصوصی را با شکستن جریان اطلاعات در مکان دیگری حفظ کرد: با ناشناس نگه داشتن کلیدهای عمومی. 

حفظ حریم خصوصی افراد در شبکه بیت کوین
طرفین معامله در شبکه بیت کوین ناشناس باقی می‌مانند.

عموم مردم می‌توانند ارسال تراکنش افراد به یکدیگر را مشاهده کنند، اما اطلاعاتی وجود ندارد که تراکنش مورد نظر را به افراد مرتبط کند. این موضوع، مشابه سطح اطلاعاتی است که توسط بورس‌ها منتشر می‌شود؛ در واقع زمان و حجم معاملات به صورت عمومی اعلام می‌شود، اما طرفین معامله ناشناس باقی می‌مانند.

به عنوان یک دیوار امنیتی اضافی، باید یک جفت کلید جدید برای هر تراکنش استفاده شود تا ارتباط تراکنش با ارسال‌کننده فاش نشود. علنی شدن برخی از ارتباطات هنوز با تراکنش‌های چند ورودی اجتناب‌ناپذیر است. این مسئله نشان‌دهنده این است که ورودی‌ها متعلق به یک دارنده مشخص هستند. خطر این فرایند آن است که اگر مالک یک کلید فاش شود، این ارتباط می‌تواند تراکنش‌های دیگری را که متعلق به همان مالک است، افشا کند.

پیشنهاد خواندنی: حاکمیت در بلاکچین چیست؟

۱۱. محاسبات

در قسمت پایانی وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو می‌خواست امن بودن شبکه بیت‌کوین را در مقابل حمله کلاهبرداران نشان دهد. این بخش از وایت پیپر بیت کوین حاوی محاسباتی است که نشان می‌دهد شروع یک زنجیره جدید در رقابت با زنجیره معتبر، برای مهاجم چقدر پیچیده است. از آن‌جایی که گره‌های درستکار تراکنش‌های نامعتبر را نمی‌پذیرند، یک کلاهبردار باید با زنجیره معتبر رقابت کند و از مقادیر انبوهی از قدرت محاسباتی استفاده کند. محاسباتی که در بخش پایانی وایت پیپر آمده، خیال همه را از امن بودن شبکه بیت‌کوین راحت می‌کند.

۱۲. نتیجه‌گیری وایت پیپر بیت کوین

“ما (ساتوشی ناکاموتو) سیستمی را برای تراکنش‌های الکترونیکی بدون اتکا به اعتماد پیشنهاد کرده‌ایم. ما با چارچوب معمول کوین‌های ساخته شده از امضای دیجیتال شروع کردیم که کنترل قوی مالکیت را فراهم می‌کند. با این حال، عدم وجود راهی برای جلوگیری از هزینه مضاعف احساس می‌شود. برای حل این مشکل، ما یک شبکه همتا به همتا با استفاده از اثبات کار را برای ثبت تاریخچه عمومی تراکنش‌ها پیشنهاد کردیم. در صورتی که گره‌های درستکار اکثریت توان CPU را کنترل کنند، حمله مهاجمان از نظر محاسباتی و تغییر تاریخچه تراکنش‌ها غیرعملی می‌شود.”

این شبکه با وجود سادگی بدون ساختاری که دارد، قدرتمند است. گره‌ها به یک‌باره و با هماهنگی اندک، کار می‌کنند. آن‌ها نیازی به شناسایی ندارند چون پیام‌ها به مکان خاصی هدایت نمی‌شوند و فقط براساس بهترین تلاش کار می‌کنند. گره‌ها می‌توانند به‌دلخواه شبکه را ترک کرده، دوباره به آن بپیوندند و زنجیره اثبات کار را به‌عنوان اثبات تاریخچه غیاب آن‌ها، بپذیرند. 

آن‌ها با قدرت CPU و توان پردازشی خود رای می‌دهند و با پذیرش بلوک‌های معتبر، بلاک‌ها را گسترش می‌دهند. از سوی دیگر با عدم کار روی بلاک‌های نامعتبر، این بلاک‌ها را رد می‌کنند. با این مکانیزم اجماع، هرگونه قانون و مشوق‌ مورد نیاز را می‌توان اجرا کرد.

تاثیر وایت پیپر بیت کوین بر جامعه ارزهای دیجیتال چیست؟

وایت پیپر بیت کوین، این ارز دیجیتال را به دنیا معرفی کرد و پایه‌های فناوری بلاک‌چین را در زمانی توضیح داد که سیستم‌های غیرمتمرکز مفهومی کاملا جدید و ناآشنا بودند. انتشار وایت‌پیپر به‌عنوان یک رویداد مهم در تاریخ ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود و حتی وایت پیپرهای سایر ارزهای دیجیتال از همین رویه پیروی کرده‌اند. برای مثال اتریوم، کاردانو و سایر ارزهای دیجیتال، وایت پیپری را منتشر کردند که مفهوم آن‌ها را تشریح کرده و فناوری زیربنایی را توضیح می‌دهد. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای‌ این ارزهای دیجیتال می‌توانید از رمزینکس استفاده کنید.

وایت پیپرهای سایر ارزهای دیجیتال از وایت پیپر بیت کوین پیروی کرده‌اند.
انتشار وایت‌پیپر به‌عنوان یک رویداد مهم در تاریخ ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود.

بیت‌کوین همچنان باارزش‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار به‌شمار می‌آید. موفقیت بیت‌کوین، ارز دیجیتال را وارد جریان اصلی کرد و به راه‌اندازی صنعتی کمک کرد که ارزش آن تریلیون‌ها دلار است. علاوه بر سایر ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های بی‌شمار، شرکت‌ها، بازی‌ها، NFTها و پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) اکنون اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد خواندنی: با انواع بلاکچین از نظر فناوری آشنا شوید

مزیت‌های وایت‌پیپر بیت‌کوین

  1. معرفی یک فناوری انقلابی: وایت‌پیپر مفهوم بیت‌کوین و فناوری زیربنایی آن، بلاک‌چین را معرفی کرد. این سیستم، یک سیستم نقدی الکترونیکی غیرمتمرکز و همتا به همتا ارائه داد که نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را از بین برد. این ایده پیشگامانه، صنعت مالی را متحول کرده و الهام‌بخش توسعه ارزهای دیجیتال متعدد و مبتنی بر بلاک‌چین است.
  2. درک اصول اصلی بیت‌کوین: وایت پیپر بیت کوین توضیح روشنی از اصول اصلی بیت‌کوین از جمله تمرکززدایی، شفافیت و امنیت ارائه می‌دهد. چگونگی دستیابی به این اصول از طریق تکنیک‌های رمزنگاری و مکانیسم اجماع اثبات کار را تشریح می‌کند. این درک برای هر کسی که به دنبال تعامل یا سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال است، بسیار اهمیت دارد.
  3. تاثیر بر توسعه رمزارزها: وایت‌پیپر بیت‌کوین تاثیر قابل‌توجهی بر توسعه رمزارزها و فناوری بلاک‌چین داشته است. پژوهشگران، توسعه‌دهندگان و کارآفرینان را برانگیخته تا براساس ایده‌های ارائه‌شده در وایت پیپر، پروژه‌ها و نوآوری‌های متنوع مبتنی بر بلاک‌چین ایجاد کنند.
  4. راهنمای فنی: وایت‌پیپر بیت‌کوین راهنمایی‌های فنی در مورد نحوه عملکرد بیت‌کوین ارائه می‌دهد؛ از جمله جزئیات مربوط به اعتبارسنجی تراکنش، ایجاد بلوک و نگهداری از بلاک‌چین. این موضوع به‌عنوان مرجعی برای توسعه‌دهندگان و مهندسان فضای ارزهای دیجیتال عمل می‌کند و بینشی در مورد مکانیسم‌های اساسی سیستم‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد.
  5. منبع آموزشی: وایت‌پیپر به عنوان یک منبع آموزشی برای کسانی که علاقه‌مند به درک ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین هستند، مفید واقع شده است. در واقع این سند مفاهیم پیچیده را به شیوه‌ای واضح و مختصر توضیح می‌دهد و آن را برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل دسترس می‌کند. این امر به درک و آگاهی گسترده‌تر از سیستم‌های غیرمتمرکز و پیامدهای بالقوه آن‌ها کمک کرده است.
  6. مستندسازی منشا بیت‌کوین: وایت‌پیپر به عنوان یک سند تاریخی عمل کرده که منشا بیت‌کوین و فرآیند فکری ایجاد آن را مستند می‌کند. این موضوع، بینشی در مورد انگیزه‌ها و ایده‌های ساتوشی ناکاموتو و زمینه‌ای که این فناوری در آن توسعه یافته است، ارائه می‌دهد.

نکات منفی وایت پیپر بیت کوین

در حالی که وایت پیپر بیت کوین در توسعه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین بسیار تاثیرگذار و مفید بوده است، بررسی برخی از معایب یا محدودیت‌های احتمالی  آن می‌تواند به درک و شناخت بیشتر ما کمک کند. البته توجه به این نکته مهم است که این معایب نباید تاثیر و سهم قابل توجه وایت پیپر بیت کوین را تضعیف کند. در حالی که محدودیت‌هایی دارد، اما همچنان یک سند اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین به‌حساب می‌آید.

  1. پیچیدگی: کاغذ سفید بیت کوین یک مفهوم فنی پیچیده را ارائه می‌دهد که درک کامل آن برای افراد بدون پیش‌زمینه در رمزنگاری یا علوم کامپیوتر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. جزئیات پیچیده و زبان فنی ممکن است دسترسی آن را برای مخاطبان وسیع‌تری محدود کند.
  2. عدم به روز رسانی: وایت‌پیپر بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و از آن زمان، شبکه و اکوسیستم بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. در نتیجه، برخی از جزئیات خاص یا راه‌حل‌های پیشنهادی در این سند ممکن است در تحولات بعدی اصلاح یا بهبود یافته باشند. بنابراین، تکیه کامل بر وایت پیپر بیت کوین ممکن است درک کامل و به‌روزی از وضعیت فعلی بیت‌کوین ارائه نکند.
  3. چالش‌های مقیاس‌پذیری: سند بیت‌کوین به‌طور گسترده به چالش‌های مقیاس‌پذیری شبکه بیت‌کوین نمی‌پردازد. با محبوبیت بیت‌کوین، مسائلی مانند سرعت پردازش تراکنش‌ها و تراکم شبکه ظاهر شد. در حالی که تحقیقات و توسعه‌های بعدی تلاش کرده‌اند تا به این چالش‌ها رسیدگی کنند، وایت پیپر راه‌حل جامعی برای مقیاس‌پذیری ارائه نمی‌دهد.
  4. تمرکز محدود: همان‌طور که در ترجمه فارسی وایت پیپر، بیت‌کوین در درجه اول بر جنبه‌های فنی ارز دیجیتال و فناوری زیربنایی آن تمرکز دارد. در واقع، به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی یا نظارتی گسترده‌تر مربوط به ارزهای دیجیتال نمی‌پردازد. در نتیجه، این مقاله ساتوشی ناکاموتو ممکن است درک جامعی از پیامدها، چالش‌ها و خطرات بالقوه مرتبط با بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ارائه نکند.
  5. نگرانی‌های مربوط به ناشناس بودن: وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو بر ماهیت نام مستعار تراکنش‌های بیت‌کوین تاکید می‌کند، اما به تمام نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مرتبط با ارزهای دیجیتال اشاره نمی‌کند. به عبارتی دیگر، پتانسیل فعالیت‌های غیرقانونی یا نیاز به اقدامات حفظ حریم خصوصی به‌طور گسترده مورد بحث قرار نگرفته است. این موضوع می‌تواند هنگام درنظرگرفتن پیامدهای گسترده‌تر بیت‌کوین به‌عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

وایت پیپر بیت کوین یکی از اولین قدم‌ها برای شناخت دنیای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌آید و هنوز هم مزیت‌های استفاده از دستورالعمل‌های آن در دنیای کریپتو قابل مشاهده است. ترجمه فارسی مقاله ساتوشی ناکاموتو، به‌طور اصولی نحوه‌ی کارکرد و قالب اصلی شبکه بیت‌کوین را توضیح می‌دهد و تا به امروز نقشه راه بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین بوده است. 

در این مقاله از صرافی رمزینکس به وجه‌های مختلف این سند مهم پرداختیم و همچنین خلاصه‌ای از ترجمه وایت پیپر بیت کوین را در اختیار شما علاقه‌مندان قرار دادیم. در صورتی که می‌خواهید از آخرین قیمت‌های ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین باخبر شوید، می‌توانید از صرافی رمزینکس استفاده کنید. 

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید