سیستم صنعت کریپتو به‌گونه‌ای پایه‌ریزی شده است که می‌تواند یک بازار مالی مستقل از سیستم بانکی و سنتی در جهان باشد و به عنوان پول رایج در کشورها مورد استفاده قرار بگیرد. این فناوری با ایجاد امکان تراکنش‌های غیرمتمرکز، شفاف و ایمن به‌سرعت می‌تواند صنعت مالی را متحول کند.

همچنین بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان از بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال برای اهداف سرمایه‌گذاری و معاملاتی استفاده می‌کنند. با وجود خطراتی که ممکن است به دنبال داشته باشد، سرمایه‌گذاری و تجارت در دنیای دیجیتال، روزبه‌روز در حال افزایش است. بر اساس یک برآورد از اواخر سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۳۰۰ کسب‌وکار ایالات متحده بیت‌کوین را پذیرفته‌اند و این عدد شامل دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین نمی‌شود.

دلایلی که باعث افزایش پذیرش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در تجارت شده است

۱. صرفه‌جویی در مصرف پول

طی سال‌های گذشته، بازرگانان آمریکایی بیش از ۷۸ میلیارد دلار هزینه‌های مربوط به پردازش کارت‌های اعتباری و نقدی را پرداخت کرده‌اند. ارزهای دیجیتال، به‌دلیل اینکه غیرمتمرکز هستند، نیازی به تایید هر تراکنش از سوی بانک ندارند. این بدان معناست که یک کسب‌وکار بر پایه بلاک‌چین، این کارمزدها را حذف کرده و در هر تراکنش بین ۲ تا ۵ درصد صرفه‌جویی می‌کند؛ این کسب‌وکار دیگر نیاز ندارد تا درآمدی که به دست آورده است را با موسسات مالی به اشتراک بگذارد.

۲. افزایش سرعت پردازش معاملات

سرعت بالای تراکنش یک امتیاز مهم است و در دنیای امروز هیچ شخصی دوست ندارد که منتظر بماند. سیستم مالی متمرکز و بانک‌ها معمولا فقط در طی چند ساعت از شبانه‌روز فعالیت دارند و برای انجام یک تراکنش از طریق این سیستم باید منتظر ماند. در حالی که بازار کریپتو یک بازار بیست‌و‌چهار‌ساعته و بدون تعطیلی است. لازم نیست برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال منتظر بمانید.

۳. ارزهای دیجیتال بین‌المللی هستند

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به شما کمک می‌کنند تا از هزینه‌های بسیار تراکنش خارجی یا نرخ مبادله اجتناب کنید. همچنین خارج کردن آن‌ها به‌عنوان سرمایه از کشور، کار سختی نیست و به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ برعکس سرمایه یا پول فیات که جابه‌جایی آن‌ها به‌خصوص بین دو کشور کاری دشوار است.

۴. افزایش دایره افراد در تجارت

روز‌به‌روز به تعداد افرادی که در جهان با ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوند، اضافه می‌شود. وقتی تجارت شما با ارز‌های دیجیتال انجام گیرد، ناخودآگاه این افراد با تجارت شما نیز آشنا می‌شوند و دایره کسب‌و‌کار شما افزایش می‌یابد.

حتی اگر مایل هستید با ارزهای فیات نیز تجارت کنید، می‌توانید پرداخت با استفاده از ارز‌های دیجیتال را هم به آن اضافه کنید. هرچه گزینه‌های پرداخت بیشتری به مشتریان خود ارائه دهید، برای تجارت شما بهتر است. یک مطالعه اخیرا نشان داده که تا ۴۰ درصد از مشتریانی که با ارز دیجیتال پرداخت می‌کنند، مشتریان جدید شرکت هستند و مقدار خرید آن‌ها دو‌برابر کاربران کارت‌های اعتباری است.

۵. در تجارت خود پیشرو باشید

صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال کمتر از پانزده سال سابقه دارند و از سال ۲۰۱۶ به‌طور پیشرفته‌تر و فراگیرتر در دنیا شروع به کار کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این صنعت با آشنایی بیشتر مردم با ارز دیجیتال پیشرفت بیشتری خواهد داشت. اگر در حال حاضر، در برابر تغییرات بازارهای مالی و دیجیتالی شدن آن‌ها مقاومت کنید، فقط یک امر اجتناب‌ناپذیر را به تعویق می‌اندازید. با استقبال از فین‌تک، خود را از رقبای تجاری خود متمایز کنید.

چگونه یک کسب و کار می‌تواند استفاده از ارزهای دیجیتال را به عمل برساند؟

برای انجام این کار در یک کسب‌وکار، ابتدا به تعیین هدف نیاز است؛ مزایای بالقوه، معایب، هزینه‌ها، خطرات، سیستم مورد‌نیاز و موارد دیگر را در نظر بگیرید و هدف خود را از راه‌اندازی این نوع سیستم مالی انتخاب کنید.

۱. ایجاد یک حساب کیف پول تجاری

راه‌اندازی این کیف پول‌ها که درگاه‌های قابل شخصی‌سازی را ارائه می‌دهند و ارز دیجیتال را به ارز اصلی شما تبدیل می‌کنند، فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برخی از کیف پول‌های تجاری، منحصراً بیت‌کوین را می‌پذیرند، در حالی که برخی دیگر انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند. قبل از اینکه به مشتریان خود بگویید که چه نوع پرداختی را می‌توانید بپذیرید، از انواع ارزهایی را که کیف پول تجاری شما پشتیبانی می‌کند، باخبر شوید.

۲. ادغام گزینه‌های ارز دیجیتال در نقاط فروش

اکنون که حساب کیف پول تجاری خود را دارید و آدرس عمومی آن را می‌دانید، باید این آدرس را در هر یک از نقاط فروش خود ادغام کنید.

۳. پیوند معاملات دیجیتالی با نرم‌افزار حسابداری

صاحبان مشاغل، اغلب با نحوه ارتباط ارز دیجیتال با مالیات گیج می‌شوند. با این حال، پیروی از قوانین مالیاتی چندان سخت نیست. شما فقط درآمد را به‌عنوان یک معامله نقدی در نظر می‌گیرید. اکثر کیف پول‌های تجاری، ارز دیجیتال را به پول نقد تبدیل می‌کنند.

نکته اصلی این است که در بیشتر موارد، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از پذیرش ارزهای دیجیتال سود ببرند. مزایا و معایبی وجود دارد، اما به لطف کیف پول‌های تجاری و تبدیل خودکار ارزها به پول نقد، فرآیند ساده است و معایب پذیرش ارزهای دیجیتال کمتر است. اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را رقابتی نگه دارید و مشتریان جدیدی به دست آورید، وقت آن رسیده است که درباره ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید و تغییرات فین‌تک را با آغوش باز بپذیرید.

ویژگی‌های بلاک چین که آن را برای استفاده در کسب‌ و کار مناسب می‌کند

بلاک‌چین ویژگی‌هایی دارد که آن را برای استفاده در کسب‌وکارها و سیستم‌های بانکی مناسب می‌کند؛ در ادامه به خلاصه‌ای از این ویژگی‌ها پرداخته شده است.

۱. امنیت

بلاک‌چین در سیستم‌های مالی، سطح بالایی از امنیت را به ارمغان می‌آورد. این به دلیل رمزگذاری درست شبکه آن است. همچنین بانک‌ها می‌توانند یک بلاک‌چین سازمانی بسازند و از سطوح بالای ایمنی آن در مورد داده‌های خود بهره‌مند شوند.

۲. قابلیت ردیابی

تراکنش‌های بلاک‌چین ناشناس هستند؛ یعنی اسم گیرنده و فرستنده می‌تواند مخفی بماند. با این حال، این به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که تراکنش‌ها قابل ردیابی نیستند چون آدرس کیف پول کاملا مشخص است. به‌همین دلیل هر اتفاقی که در یک بلاک‌چین سازمانی یک سیستم مالی اتفاق افتد را می‌توان خیلی سریع ردیابی کرد.

۳. مدیریت هزینه

بلاک‌چین در بانکداری می‌تواند هزینه‌ها را هم برای موسسات و هم برای مشتریان آن‌ها کاهش دهد چون بسیاری از عملیات‌ها در بانک‌های سنتی هزینه مشخصی دارند که اغلب مشتریان را دل‌سرد می‌کند.

سرعت تراکنش و تسهیل معاملات بین‌المللی نیز از ویژگی‌های دیگر فناوری بلاک‌چین هستند که درباره آن‌ها بالاتر توضیح داده شده است.

از بانکداری سنتی استفاده کنیم یا بلاک چین؟

اگر درباره وضعیت اقتصاد حال دنیا صحبت کنیم نمی‌توان این دو را از یکدیگر متمایز دانست. موسسات بانکی می‌توانند خدمات خود را از طریق این فناوری بهبود بخشند و ترکیب هر دوی این موارد می‌تواند نقص‌های موجود در هر یک از سیستم‌ها را ازبین ببرد؛ اما آیا امکان آن وجود دارد که این دو سیستم در کنار یکدیگر کار کنند یا خیر که جواب این سوال مثبت است و موضوعی که امکان ارتباط بین بلاک‌چین و بانکداری را فراهم می‌کند، جنبه‌های متنوع فناوری بلاک‌چین است.

برای اولین بار، می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی امن و رمزگذاری‌شده توسط بانک‌ها برای داده‌های مشتریان استفاده کرد. هدف دیگر می‌تواند عملیات مالی باشد، زیرا پول صرف‌نظر از شکل فیزیکی یا دیجیتالی آن پول است.

ارزهای دیجیتال در بحبوحه بحران مالی سال ۲۰۰۸ و زمانی که اعتماد مردم به بانک‌ها متزلزل شد، معرفی شدند. این نوع ارزها راه طولانی را طی کرده و بسیاری از مردم را از پول فیات دور کرده‌اند. با این حال، بانک‌ها همچنان می‌توانند با ارائه خدمات بهبود‌یافته، مشتریان خود را حفظ کنند که دقیقاً از طریق فناوری بلاک‌چین قابل‌انجام است.

راه‌های زیادی برای استفاده از بلاک‌چین در بانکداری وجود دارد که می‌تواند نواقص آن را برطرف کند، مانند سیستم تسویه آسان، معاملات همتا‌به‌همتا، تایید هویت دیجیتال و غیره.

می‌توان انتظار داشت که با پیشرفت و بلوغ فناوری بلاک‌چین، پذیرش گسترده‌تر راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین در صنعت مالی را شاهد باشیم. با این حال، در کنار مزایای بلاک‌چین، چالش‌های جدیدی مانند رعایت مقررات و امنیت سایبری نیز به وجود می‌آید.

موسسات مالی و استارت‌آپ‌ها هنگام پیاده‌سازی فناوری بلاک‌چین در عملیات خود، باید این چالش‌ها را به‌دقت در نظر بگیرند و برای کاهش آن‌ها تلاش کنند و با اتخاذ رویکرد صحیح، از بلاک‌چین برای پیشبرد نوآوری و رشد در صنعت مالی خود استفاده کنند.