کارآفرین جوان و متخصص بلاک‌چین دومینیک چینر (Dominik Schiener) بیش از ۵ سال است که در فضای ارزهای دیجیتال حضور دارد. او استارت‌آپ‌های بلاک‌چین مختلفی در سوئیس و بریتانیا داشته و در ۲ سال گذشته روی تحقق اقتصاد ماشین از طریق IOTA متمرکز شده است. در این مقاله همراه رمزینکس باشید تا به بررسی زندگی بنیانگذار طلایی آیوتا بپردازیم و بفهمیم دومینیک چینر کیست.

بیوگرافی دومینیک چینر

در دسامبر ۱۹۹۵ دومینیک چینر در دهکده‌ای کوچک در جنوب تیرول در شمال ایتالیا به دنیا آمد. پدر او آجرپز و مادرش آشپز بود. دومینیک در سنین پایین به کامپیوتر علاقه‌مند شد و در سن چهارده سالگی شروع به هک کردن بازی‌های کامپیوتری کرد و به رتبه یک در لیست رتبه‌بندی جهانی بازی محبوب Call of Duty رسید. او شروع به فروش اصلاحات بازی‌های کامپیوتری‌ای که هک کرده بود کرد و درآمد معقولی نسبت به سن خود در آن زمان داشت. پدر و مادرش می‌خواستند که او به سمت شغل ساخت آجر برود؛ چون فکر می‌کردند این تنها راه کسب درآمد است، اما دومینیک برنامه‌های بزرگتری برای خودش داشت. در سن ۱۷ سالگی، او در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل پرداخت.

از همان ابتدا، دومینیک چینر همیشه در تلاش بود تا کارآفرین و مستقل باشد. در تیرول جنوبی، جایی که او بزرگ شد، همیشه احساس عدم پیشرفت می‌کرد؛ به گفته او، مردم آن منطقه در مورد فناوری اطلاعات کمی داشتند یا اصلا نمی‌دانستند و در مورد نوآوری و پیشرفت، کمی عقب‌مانده بودند. در دوران نوجوانی، او همیشه احساس می‌کرد که با دیگر هم‌سن و سالانش فرق دارد؛ چون هم‌سالانی نداشت که از نوع انگیزه او برخوردار باشند و بیشتر مردم در آن زمان، او را جدی نمی‌گرفتند.

دومینیک چینر با عینک درحال سخنرانی است
پدر و مادر دومینیک چینر از او انتظار داشتند که شغل ساخت آجر را دنبال کند.

آشنایی دومینیک چینر با بلاک‌چین

دومینیک برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با ارز دیجیتال آشنا شد. در آن زمان، او به زبان انگلیسی تسلط نداشت و درک کاغذ سفید بیت‌کوین برایش سخت بود. سال بعد در ۲۰۱۲، او سرانجام متوجه شد که بیت‌کوین چیست و نسبت به آن بسیار مجذوب و علاقه‌مند شد. دومینیک چینر پتانسیل این ارز دیجیتال را درک کرد و این درحالی بود که در آن زمان، مشتریانش از طریق پی‌پال به او پول پرداخت می‌کردند. او آن موقع احساس می‌کرد که پی‌پال چقدر او را محدود کرده و مانع نوآوری و کارآفرینی می‌شود.

با بیت‌کوین برای اولین بار، او می‌توانست بدون هیچ تشریفاتی پرداخت‌های خود را در سراسر جهان انجام دهد. از طرفی دیگر، دومینیک چینر جوان استخراج بیت‌کوین را آغاز کرده بود. به دلیل علاقه جدیدش به ارز دیجیتال، او تصمیم گرفت محصول خود را راه‌اندازی کند و با نیم میلیون یورو به شهر زوگ در سوئیس رفت تا اولین استارتاپ ارزهای دیجیتال خود را آغاز کند، اما این تلاش ناموفق بود. هنگامی که او سعی کرد استارتاپ خود Bithaus GmbH را توسعه دهد، سقوط بیت‌کوین اتفاق افتاد و او تمام دارایی خود را از دست داد. پس از ضرر بسیار، دومینیک چینر مجبور شد شرکت خود را بفروشد تا قبوض معوقه را بپردازد. همه‌ی این اتفاقات زمانی پیش آمد که او در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرد.

دومینیک چینر و ظهور آیوتا

در ادامه بیوگرافی دومینیک چینر به مهم‌ترین دستاورد او یعنی آیوتا می‌رسیم. بنیانگذاران IOTA، دیوید سونستبو (David Sonstebo)، دومینیک چینر، سرجی ایوانچگلو (Sergey Ivancheglo) و دکتر سرگوی پوپو (Serguei Popov)، یکدیگر را در سال ۲۰۱۳ شناختند. آیوتا که مخفف عبارت «اپلیکیشن اینترنت اشیا» (Internet of Things Application) است، در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این چهار نفر، مخصوصا بنیانگذار طلایی آیوتا به دنبال پلتفرمی بودند که فناوری بلاک‌چین بتواند بیشترین ارزش را داشته باشد و اینترنت اشیا برای این هدف مکان مناسبی بود؛ چون بیشترین پتانسیل را داشت.

آن‌ها نه تنها به دنبال خودکار کردن دستگاه برای سریعتر کردن آن بودند، بلکه می‌خواستند آن را مستقل کنند. توسعه‌دهندگان معتقد بودند که اگر ماشین‌ها مستقل باشند، می‌توانند به طور جداگانه معاملات را انجام دهند و ارزش ها را مبادله کنند. در کل، رهبران آیوتا به یک فناوری کاملا جدید نیاز داشتند چون بلاک‌چین مقیاس‌پذیر نیست. این موارد باعث تولد IOTA در سال ۲۰۱۵ شد.

بنیاد آیوتا چیست؟

آیوتا یک دفتر کل توزیع شده منبع باز و ارز دیجیتال به شمار می‌آید که بر ارائه ارتباطات و پرداخت‌های امن بین ماشین‌ها در اینترنت اشیا متمرکز شده است. دفتر مرکزی آن در برلین، آلمان قرار دارد و برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، آیوتا از بلاک‌چین سنتی استفاده نمی‌کند. در عوض، پلتفرم جدیدی به نام Tangle ایجاد کرد که از یک مفهوم ریاضی به نام نمودار اکریلیک جهت دار (DAG) استفاده می‌کند. معاملات آن بدون در نظر گرفتن مقیاس، رایگان است. همچنین زمان تایید سریع است و تعداد تراکنش‌هایی که سیستم می‌تواند به طور همزمان انجام دهد نامحدود شمرده می‌شود. این ویژگی‌ها، ثمره بنیانگذار طلایی آیوتا یعنی دومینیک چینر و همراهان او است.

آیوتا تحت نظارت بنیاد آیوتا که یک بنیاد غیرانتفاعی است فعالیت می‌کند. این پلتفرم، به توسعه این فناوری و بدون مجوز ساختن آن برای فعال کردن توسعه‌دهندگان برای همکاری با آن اختصاص یافته است. همچنین، بنیاد با خودروساز آلمانی فولکس واگن و شرکت Innogy برای توسعه CarPass که یک فناوری مبتنی بر IOTA به شمار می‌آید، (مسیرهای حسابرسی ایمن، هویت دیجیتال و شبکه‌های شارژ خودروها را تضمین می‌کند)، همکاری قوی برقرار کرده است.

دومینیک چینر درحال صحبت کردن است
دومینیک چینر مسیر پیشرفت فناوری را به سمت خودروها برده است.

همکاری‌های آیوتا

آیوتا با برخی از بزرگترین نام‌های شرکت‌های جهانی مانند سیسکو سیستمز، فولکس واگن، بوش و سامسونگ همکاری کرده و همچنین توسط گروه چینی هوآوی پشتیبانی می‌شود. یکی دیگر از افراد مهمی که به این تیم ملحق شده، یوهان جونگ ویرث (Johann Jungwirth) مدیر ارشد دیجیتال فولکس واگن است که به هیئت نظارت بنیاد IOTA خواهد پیوست. این بنیاد و شرکت مادر غیر انتفاعی IOTA به شمار می‌آید. از طرفی دیگر، اولین شرکت ارز دیجیتالی است که مورد تایید دولت بوده و به صورت غیرانتفاعی شناخته می‌شود.

فناوری IOTA قبلا امکان انجام مبادلات بزرگ را بدون کارمزد فراهم کرده است. افزایش یافتن شفافیت در تدارکات، به‌روزرسانی‌های ایمن و بدون پرداخت هزینه‌های خرد برای شارژ خودروهای الکتریکی و پارکینگ از دیگر دستاوردهای این شرکت برای خودروهایی مثل پورشه، آئودی، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی و غیره بوده و تاثیر آن غیرقابل انکار شمرده می‌شود. با این تفاسیر، می‌توانیم نتیجه بگیریم که دومینیک چینر در دنیای خودروها هم تاثیر مثبتی از خود به‌جا گذاشته است.

جمع‌بندی

دومینیک چینر یک کارآفرین ایتالیایی، یکی از بنیانگذاران و رئیس بنیاد آیوتا به حساب می‌آید که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. او بر مشارکت‌ها و تحقق کلی چشم‌انداز پروژه نظارت می‌کند و راه خود را در دنیای بلاک‌چین ادامه می‌دهد. در مطلبی که خواندید، درمورد بیوگرافی دومینیک چینر صحبت کردیم و به زندگی و مسیر شغلی بنیانگذار طلایی آیوتا پرداختیم. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

امروز شرکت IOTA چقدر ارزش دارد؟

قیمت زنده IOTA به مبلغ ۰.۳۰۶۴۵۵ دلار با ارزش بازار فعلی ۹۸۳.۸۳ میلیون دلار است. حجم معاملات ۲۴ ساعته ۱۰.۹۹ میلیون دلار است.

چه کسی IOTA را ایجاد کرد؟

سرجی ایوانچگلو، سرگویی پوپو، دیوید سونستبو و دومینیک چینر از سازندگان پروژه IOTA هستند.

منبع: unblock