قرارداد هوشمند کاردانو یعنی چه؟ + ویژگی‌ها و عملکرد آن

قرارداد هوشمند کاردانو به چه معناست و چگونه ایجاد می‌شود؟

سکه خاکستری کاردانو با پس زمینه آبی و نقشه جهان
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاردانو پروژه‌ای است که از ابتدا در حال توسعه بلاکچین مستقل خود است. بسیاری از متخصصین بیان می‌کنند که بلاکچین کاردانو می‌تواند به‌صورت مستقیم با پروژه‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم رقابت کند. 

امکان ایجاد قرارداد هوشمند کادانو یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاکچین Cardano است. در این مقاله از رمزینکس به بررسی چیستی و نحوه ساخت قرارداد هوشمند کاردانو خواهیم پرداخت، در ادامه با ما همراه باشید. 

قرارداد هوشمند کاردانو چیست؟ 

عکس سکه کاردانو با پس زمینه آبی و طرحدار
کاردانو، پروژه‌ای دارای یک بلاکچین مستقل با امکان ایجاد قرارداد هوشمند است.

کاردانو پروژه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ توسط شخصی به نام چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) توسعه داده شد و از همان ابتدا، فعالیت اصلی این پروژه، توسعه یک شبکه بلاکچین مستقل بود. 

پروژه کاردانو عبارت است از یک بلاکچین متن‌باز و غیر متمرکز که هدف اصلی آن حل مشکلات موجود در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم و بیت‌کوین است. از کاربردها و ویژگی‌های اصلی این شبکه می‌توان به سرعت پردازش بالا، کارمزد پایین انتقال و از همه مهم‌تر، امکان ایجاد قرارداد هوشمند در آن اشاره کرد. 

همانطور که گفته شد، شما در بلاکچین کاردانو این امکان را دارید که به‌راحتی قراردادهای هوشند خود را اجرا کنید. قرارداد هوشمند شکلی مشابه با یک قرارداد کتبی که شما برای انجام معاملات مختلفی از آن استفاده می‌کنید، دارد؛ اما تنها تفاوتِ آن با قرارداد فیزیکی این است که به‌صورت دیجیتال و در بستر دیجیتال ایجاد می‌شود. 

به عبارت دیگر، در موضوعی مثل قرارداد هوشمند کاردانو، شما یک قرارداد دیجیتال را به‌صورت رمزنگاری‌شده را در شبکه کاردانو ایجاد می‌کنید که از زمان ایجاد غیرقابل تغییر بوده و تضمینی برای انجام درستِ معامله مورد نظر شماست. 

قرارداد هوشمند کاردانو چگونه و با چه زبان برنامه‌نویسی ایجاد می‌شود؟ 

عکس سه بعدی کاردانو با پس زمینه نمودار
قرارداد هوشمند، نسخه دیجیتالی و رمزنگاری شده در بستر بلاکچین است.

هر قرارداد هوشمندی که در شبکه‌هایی مانند اتریوم یا بیت‌کوین ایجاد می‌شود، با یک زبان برنامه‌نویسی مشخص پدید می‌آید. یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند، سالیدیتی است؛ اما برخلاف قرارداد هوشمند اتریوم، در ایجاد قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی هیچ نقشی ندارد و از ترکیب سه زبان برنامه‌نویسی دیگر که در بخش زیر بررسی شده‎‌اند استفاده می‌شود:

۱- زبان برنامه‌نویسی مارلو (Marlowe)

مارلو اولین زبان برنامه‌نویسی مختص به بلاکچین کاردانو است که شما می‌توانید در آن، اپلیکیشن‌هایی مختص به تراکنش‌های مالی در شبکه را توسعه دهید. از ویژگی‌های اصلی این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به از پیش تعیین شدن مدت قرارداد هوشمند و تکراری نبودن آن و همچنین عدم نگه داشتن هیچ داریی در قرارداد در هنگام ایجاد آن اشاره کرد. 

۲- زبان برنامه‌نویسی پلوتوس (Plutos)

پلوتوس مهم‌ترین زبان برنامه‌نویسی در شبک کاردانو است و پلتفرم اصلی ایجاد قراردادهای هوشمند در این بلاکچین محسوب می‌شود. به بیان ساده‌تر، ایجاد قرارداد هوشمند بدون یادگیری زبان برنامه‌نویسی پلوتوس، تقریبا ناممکن است. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پلوتوس می‌توانید تقریبا تمامی امور مربوط به بلاکچین کاردانو اعم از ایجاد قراردادهای هوشمند مختلف، ساخت اپلیکیشن‌ها و توکن‌‌های غیرمتمرکز را انجام دهید. 

‌۳- زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell)

هسکل زبان برنامه‌نویسی اصلی و زیرمجموعه پلوتوس است که کاربرد اصلی آن، امکان نوشتن کدهای جامع و بزرگ محسوب می‌شود. به همین دلیل، برای ایجاد قرارداد هوشمند کاردانو، یادگیری این زبان برنامه‌نویسی نیز ضروری است. 

ویژگی‌ها و نوع قراردادهای هوشمند کاردانو 

در حال حاضر، با توجه به وجود زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد و ایمنی مانند هسکل و پلوتوس در ایجاد قراردادهای هوشمند کاردانو، در حال حاضر قراردادهای هوشمند با اشکال و ویژگی‌های متعددی در شبکه کاردانو موجود هستند. در این بخش برخی از اصلی‌ترینِ آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)

تقریبا در تمامی شبکه‌های بلاکچین و به‌خصوص شبکه اتریوم و کاردانو، اصلی‌ترین پروژه‌هایی که تحت قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند شامل صرافی‌ها، پلتفرم‌های تبدیل ارز و غیره باشند که معمولا استفاده از آن‌ها با اتصال کیف پول خود به آن‌ها ممکن می‌شود. 

البته در حال حاضر، بستر اصلی ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، شبکه اتریوم است؛ اما توسعه‌دهندگان امکان ایجاد این پروژه‌‌ها را تحت یک قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو نیز دارند. 

مارکت‌پلیس‌های NFT 

تصویر سه بعدی کاردانو با تم مشکی و سفید
با قرارداد هوشمند کاردانو، امکان ساخت انواع پلتفرم‌های غیر‌متمرکز فراهم است.

از دیگر پروژه‌های محبوبی که تحت قرارداد هوشمند کاردانو در این شبکه ایجاد و مورد استفاده قرار می‌گیرند، مارکت‌پلیس‌های NFT هستند. ان‌اف‌تی‌ها همان توکن‌های غیرقابل معاوضه و تبدیل هستند که می‌توانند از یک عکس، نقاشی دیجیتال یا ویدیو تبدیل به یک توکن یکتا شده و معامله شوند. 

به عبارتی، در مارکت‌پلیس‌های ان‌اف‌تی، تعدادی فروشنده و تعدادی خریدار وجود دارد که به معامله این توکن‌ها می‌پردازند و شما می‌توانید این نوع پلتفرم‎‌ها را در شبکه کاردانو توسعه دهید. 

پلتفرم‌های تامین سرمایه 

شاید در گذشته تامین سرمایه‌ برای پروژه‌های مختلف به‌صورت حضوری و تنها با برگزاری یک رویداد ویژه انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر این فعالیت به‌صورت دیجیتال و غیرمتمرکز و بر بستر شبکه‌هایی مثل کاردانو انجام می‌شود. 

توسعه‌دهندگان می‌توانند تحت یک قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو، یک پلتفرم تامین سرمایه را طوری توسعه دهند که افراد بتوانند در پروژه دلخواه خود با سرمایه‌گذاری سهیم باشند و در صورتی که آن پروژه به اهداف خود نرسید، بتوانند تا مقدار زیادی از پول خود را بدون نیاز به انجام هیچ اقدامی پس بگیرند.

آیا قرارداد هوشمند کاردانو بهتر از اتریوم است؟ 

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی قرارداد هوشند کاردانو با شما همراه بودیم. به دلیل اینکه شبکه کاردانو کاربردی مشابه با شبکه اتریوم دارد، سوال بسیاری از توسعه‌دهندگان و حتی سرمایه‌گذاران این است که آیا قرارداد هوشمند کاردانو بهتر از اتریوم است و روزی کاردانو جای اتریوم را می‌گیرد؟ 

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، زبان برنامه‌نویسی دو بلاکچین کاردانو و اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند با یکدیگر متفاوت است؛ یعنی هر کدام از این شبکه‌ها ویژگی منحصربه‌فردِ خود را دارند و می‌توانند برای توسعه برخی از پروژه‌ها مناسب و برای برخی دیگر نامناسب باشند. 

به همین دلیل، هر کدام از این دو شبکه در جای خود، مزایای خاص خود را داشته و جای رشد بسیاری دارند. در نتیجه نمی‌توان به‌طور قطع یکی از آن‌ها را برتر دانست و عنوان کرد که در آینده جای یکدیگر را خواهند گرفت. 

جمع‌بندی

در این مقاله از صرافی رمزینکس با بررسی قرارداد هوشمند کاردانو، ویژگی‌ها و کاربردهای آن همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید ارزهای دیجیتالی مثل کاردانو را دارید، می‌توانید به راحتی این کار را از طریق صرافی رمزینکس انجام دهید. با احراز هویت و ثبت نام در رمزینکس، شما این امکان را دارید که قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را به تفکیک مشاهده کرده و هر کدام را که می‌خواهید، در کسری از ثانیه بخرید.

سوالات متداول 

قرارداد هوشمند کاردانو چه کاربردهایی دارد؟

قرارداد هوشمند کاردانو مانند قراردادهای موجود در سایر شبکه‌ها، می‌تواند برای ساخت پلتفرم‌های معامله ارز، مارکت‌پلیس‌های ان‌اف‌تی و غیره به کار برود.

چگونه یک قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو، نیاز است تا به زبان‌های برنامه‌نویسی مارلو، پلوتوس و هسکل مسلط باشید. 

چه نوع قراردادهای هوشمندی در شبکه کاردانو ایجاد می‌شوند؟

از رایج‌ترین قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو می‌توان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، مارکت‌پلیس‌های NFT و پلتفرم‌های تامین سرمایه اشاره کرد.

منبع: imaginovation

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید