تحلیل وایت پیپر کاردانو با جزییات؛ آینده‌ ارز ada چگونه است؟

تمام جزئیات وایت پیپر کاردانو به زبان ساده

نماد کوین کاردانو در وسط صفحه
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

برخلاف استانداردهای بنیان‌گذاری شده توسط بیت کوین، چارلز هاسکینسون بدون ارائه وایت پیپر کاردانو، آدا را وارد دنیای کریپتوکارنسی کرد. کاردانو که در حال حاضر به عنوان یکی از ۲۰ ارز دیجیتال برتر بازار شناخته می‌شود که امکانات زیادی را در اختیار کاربران شبکه خود قرار می‌دهد. 

اما نکته مهم در رابطه کاردانو، این است که بسیاری از افراد پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری به دنبال دانستن ریز جزئیات وایت پیپر کاردانو هستند تا بتوانند تصمیم درست‌تری در رابطه با خرید و نگهداری این ارز دیجیتال پرطرفدار اخذ کنند. به همین علت در این مقاله از رمزینکس به بررسی تمام جزئیات مربوط با پروژه کاردانو پرداخته‌ایم.

معرفی ۴ لایه اصلی در وایت پیپر کاردانو

کاردانو اکوسیستمی است که به عنوان نسل سوم پلتفرم‌های بلاکچینی که بر اساس مدل UTXO (خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش) فعالیت می‌کند و به عنوان تلفیقی بهینه شده از نوع کارکرد بیت کوین و اتریوم شناخته می‌شود. بلاکچین کاردانو براساس ۴ لایه اصلی که توسط گره‌های بهم پیوسته (Interconnected Nodes) فعالیت می‌کند. ۴ لایه اصلی کارکرد کاردانو به شرح زیر است.

لوگو کوین کاردانو در میان دیوارهای آبی رنگ
کاردانو نسل سوم بلاکچین است.

‍۱- تعریف لایه نشست در وایت پیپر کاردانو

لایه نشست به اولین لایه گفته می‌شود که نهاد‌ها به عنوان بنیانی برای ساخت سایر عوامل در این لایه قرار دارند. 

۲- لایه اجماع

لایه اجماع نوعی الگوریتم برای اعتبارسنجی از خانواده اثبات سهام (PoS) بوده که با نام Ouroboros شناخته می‌شود که وظیفه تامین و پیشرفت امنیت شبکه را با کمترین انرژی و هزینه برعهده دارد.

۳- لایه شبکه 

نوعی لایه برای تراکنشات همتا-به-همتا است که با استفاده از ترکیبی از پروتکل‌های امنیتی، به دنبال تامین امنیت شبکه و جلوگیری از هرگونه تقلب و دستکاری در تراکنش‌ها است. 

۴- لایه نگارش

لایه نگارش که با نام Plutus نیز شناخته می‌شود، نوعی زبان برنامه‌نویسی است که برای اجرایی شدن قراردادهای هوشمند مختلف به‌کار گرفته می‌شود. 

کوین کاردانو در وسط با دود سفید در اطراف
لایه‌های کاردانو موجب افزایش کارایی آن می‌شوند.

تحلیل وایت پیپر کاردانو؛ نقشه راه استادانه!

توسعه اکوسیستم کاردانو وابسته به ۵ فاز مجزا است که هرکدام نماینده تعدادی فرایند کاربردی بوده که در مرور زمان باید پیاده‌سازی شوند. این ۵ فاز مجزا با نام‌های بایرون، شِلی، گوگن، باشو و والتِیر شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی این ۵ فاز پرداخته‌ایم. 

۱- فاز بایرون؛ بنیان کاردانو

فاز بایرون نماینده دو سال پیشرفت اکوسیستم کاردانو است که در آن سال‌ها (بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷) قیمت ارز ada رشد چشمگیری را تجربه کرد. جالب است بدانید نام‌گذاری این ارز دیجیتال براساس نام آدا لاولِیس، ریاضیدان انگلیسی بوده که به عنوان یکی از اولین برنامه‌نویسان رایانه شناخته می‌شود.

هدف اصلی فاز بایرون، ساخت جامعه‌ای قدرتمند از کاربرانی است که در ایجاد بستری برای نسل جدید بلاکچین در آینده تلاش کرده تا کاردانو بتواند به اهداف خود که ارائه راهکارهای فناوری‌محور نوین است، برسد.

۲- تمرکززدایی؛ هدف اصلی فاز شِلی

فاز شلی یکی از مهم‌ترین دوران‌های شبکه کاردانو است. این دوره که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رخ داده، حرکتی بزرگ به سوی تمرکززدایی با ساخت ۱۰۰ درصد بلاک‌ها توسط سهامداران شناخته می‌شود. هدف اصلی این فاز، تمرکززدایی شبکه گره‌ها با استفاده از گره‌های بیشتر جهت دستیابی به امنیت و مقاوم‌سازی فرایند عملیاتی بوده است. 

همچنین در این فاز کاردانو با معرفی نوعی سیستم پاداش‌دهی، سعی در تشویق کاربران به حضور در اکوسیستم کاردانو دارد. در مقایسه با سایر اکوسیستم‌هایی که با الگوریتم اجماع PoS فعالیت می‌کنند، کاردانو تمام فرایند سهام‌گذاری غیر‌حضانتی است. از نکات مهم در وایت پیپر کاردانو (که فرضی است)، این است که پس از راه‌اندازی فاز شِلی، کیف‌ پول‌های بیشتری وارد اکوسیستم کاردانو شده که توان عملیاتی بالاتر و ویژگی‌های بیشتر نسبت به سایر کیف پول‌ها به کاربران ارائه می‌دادند.

۳- قراردادهای هوشمند با فاز گوگن

وایت پیپر کاردانو (که اشاره کردیم فرضی است) معرف قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین کاردانو است. رشد این فاز همسو با فاز شِلی است که تمرکز زیادی بر ساخت قراردادهای هوشمند هدفمند دارد. 

در کنار تمام این‌ها، فاز گوگن از فرایند چند‌ارزی (Multicurrency) پشتیبانی می‌کند که اجازه ساخت NFT را در اکوسیستم کاردانو در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

۴- حل مشکل مقیاس‌پذیری در فاز باشو

در فاز باشو که به عنوان قدمی مهم باید در وایت پیپر کاردانو معرفی می‌شد، خالقان این اکوسیستم خلاقانه، به دنبال بهبود شرایط شبکه از دیدگاه عملیاتی و مقیاس‌پذیری هستند. هسته اصلی این فاز، گسترش توانایی شبکه از لحاظ فضای بلاک و سرعت انجام تراکنش است. 

۵- فاز والتِیر؛ مرحله آخر رشد کاردانو

آخرین مرحله نقشه راه کاردانو، به فاز ولتِیر ختم می‌شود. در این مرحله تلاش شده تا مدیریت کامل شبکه در اختیار کاربران باشد. در این فاز نیز، سیستم مرتبط با رای‌گیری و خزانه‌داری معرفی می‌شود. در حین فرایند رای‌گیری، بخشی از تمام هزینه تراکنش‌ها و بخشی از پاداش سهام‌گذاری‌ها، در استخرها برای تامین نقدینگی مسیر روبه‌رشد کاردانو ذخیره می‌شود.

کوین آدا که در وایت پیپر کاردانو ذکر شده است
کاردانو در ۵ فاز به رشد خود ادامه می‌دهد.

بررسی وایت پیپر آدا؛ کاردانو بخریم یا نه؟

در بررسی وایت پیپر کاردانو می‌توان نتیجه گرفت که تیمی قوی از توسعه‌دهندگان و جامعه‌ای متحد در حال توسعه این اکوسیستم نوین هستند که می‌توان برای دنیای مالی بلاکچین محور بسیاری کاربردی باشد. 

قابلیت‌هایی که کاردانو در اکوسیستم خود ارائه می‌دهد، منجر شده تا توسعه‌دهندگان بیشتری هر روز به سمت این پروژه نسل سوم کشانده شده تا بتوانند مزایای جدید را به بازار کریپتوکارنسی ارائه دهند. به نظر می‌رسد با این روند، کاردانو آینده روشنی پیش‌رو داشته باشد.

جمع‌بندی

با بررسی وایت پیپر کاردانو، به راحتی مشخص می‌شود که چرا خیلی‌ها از ابتدای معرفی این اکوسیستم، لقب قاتل اتریوم را برای این شبکه خلاقانه در نظر گرفتند. در حال حاضر کاردانو در رتبه دهم برترین ارزهای دیجیتال با بیشترین حجم بازار قرار دارد. با توجه به مسیری که در پیش‌رو دارد، بسیاری امیدوارند تا کاردانو بتواند در آینده قیمت بهتری نسبت به الان داشته باشد.

سوالات رایج

چرا وایت پیپر کاردانو وجود ندارد؟

زیرا چارلز هاسکینسون که به دنبال ایجاد رویه‌های جدید است، در پی این افکار خود، وایت پیپر کاردانو را معرفی نکرد.

آینده ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

پیش‌بینی می‌شود که ارز دیجیتال کاردانو در آینده بتواند کارایی بیشتری نسبت به حال حاضر داشته باشد.

منابع: coindcx | cointelegraph

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید