ترون یکی از بزرگترین بلاک‌چین‌های فعلی و بیت‌تورنت نیز نوعی پروتکلی بسیار محبوب محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۱۸ اتفاقی هیجان انگیز میان این دو رقم خورد که نتایج مثبتی را به همراه داشت. در ادامه به طور مجزا نگاهی به این دو شبکه و ارتباط میان آن‌ها می‌اندازیم.

آشنایی با ترون 

ترون در اوج محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان راه‌اندازی شد و دیدگاه آن تغییر شکل اینترنت با استفاده از ارزهای دیجیتال بود. ممکن است این هدف در آن زمان بین شبکه‌های بلاک‌چین رایج بوده باشد، اما این شبکه با ارائه قابلیت‌های دیگر، توانست خود را متمایز بسازد. به عنوان مثال Tron از پیشرفت‌های شبکه، تبلیغی در فضای ارزهای دیجیتال ارائه نداد. به بیان دیگر این شبکه با استفاده از فناوری بلاک‌چین و برنامه‌های غیر‌متمرکز، قصد تمرکز‌‌زدایی اینترنت را دارد. این شبکه از سال ۲۰۱۸ تا‌کنون توانسته عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه دهد.

TRX توکن اصلی شبکه ترون بوده و در بخش‌های اصلی شبکه نقش اساسی ایفا می‌کند و در‌واقع کل اکو‌سیستم ترون را با‌هم متحد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به کاربردهای این ارز بیاندازیم.

کاربران با نگه‌داری و استیک ارز TRX، می‌توانند در انتخاب نمایندگان مشارکت داشته باشند. سازندگان محتوا می‌توانند در ازای تلاش‌های خود پاداش دریافت کنند و در عین حال کنترل کامل بر آثار خود داشته باشند؛ در‌واقع یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین ویژگی‌های این شبکه، امکان به اشتراک گذاری محتوا و دریافت پاداش در ازای آن است. علاوه بر این‌ها پایین بودن هزینه تراکنش‌ها و سرعت بالای آن‌ها در پلتفرم غیرمتمرکز TRON به محبوبیت شبکه افزوده است؛ به طوری‌که از حداکثر ۲۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در‌حالی‌که این عدد در شبکه بیت‌کوین حدودا ۳ تا ۶ و در اتریوم ۲۵ است. جالب است بدانیم که این شبکه با بیش از ۵۲ میلیون کاربر در بلاک‌چین و ۲/۳ میلیارد تراکنش، توانسته توجه‌‌های بسیاری را به خود جلب کند. همچنین این شبکه بیشترین عرضه در گردش سکه‌های پایدار را دارد به طور‌یکه در این زمینه در آوریل ۲۰۲۱ از اتریوم پیشی گرفت.

نگاهی به بیت تورنت 

بیت‌تورنت نوعی پروتکل انتقال اینترنت است که در توسط برام کوهن تاسیس شد و مانند http و ftp به عنوان راهی برای دانلود فایل‌ها از اینترنت استفاده می‌شود؛ اما برخلاف آن د‌وی دیگر، پروتکل انتقال توزیع شده است. این پروتکل به طور همزمان فایل‌هایی که کاربران نیاز دارند را از منابع مختلف پیدا و دانلود می‌کند و به دلیل ساختاری که دارد، سریع‌تر از http و ftp عمل می‌کند.

این پلتفرم نوعی پروتکل همتا‌به‌همتا است؛ به این معنا که سیستم‌های کامپیوتری برای دانلود و آپلود فایل‌ها، از سرور مرکزی استفاده نمی‌کنند.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان دادند که این پلتفرم حدود ۳۵٪ از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است. اما افزایش سرعت اینترنت به تدریج باعث کاهش محبوبیت این شبکه گردید؛ در‌حالی‌که استریم‌هایی مانند آمازون پرایم، هولو و نتفلیکس با بارگیری‌های کم‌هزینه‌تر، در آن زمان بر بازار تسلط داشتند. اما اوضاع به این شکل باقی نماند و با خرید این پلتفرم توسط ترون در سال ۲۰۱۸، اتفاقات بسیار خوبی رقم زده شد.

بیت تورنت در بازار کریپتوکارنسی 

با‌توجه به توضیحاتی که درباره بیت‌تورنت دادیم، متوجه شدیم که با یکی از بزرگترین پلتفرم‌های اشتراک‌ گذاری داده رو‌به‌رو هستیم که امکان اشتراک گذاری فایل و رسیدن آن به دست کاربر هدف، بسیار ساده صورت می گیرد. BTT که توکن بومی این شبکه است، تا کنون توانسته به رشد بسیار خوبی دست پیدا کند.  از لحاظ امنیت نیز، این شبکه می‌گوید که بالا‌ترین سطح اقدامات امنیتی را برای تامین مالی کاربران به کار گرفته است و توصیه می‌کند که کاربران با استفاده از روش‌هایی مانند تایید بیومتریک، از دارایی‌های خود را در برابر حملات مختلف ایمن کنند. در ادامه بیشتر رابطه بین این دو شبکه را بررسی می‌کنیم.

بررسی رابطه بیت تورنت و ترون 

در سال ۲۰۱۸ بیت‌تورنت که پیشگام در خدمات غیر‌متمرکز است، توسط ترون خریداری و با آن ادغام شد. بیت‌تورنت در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در بسیاری از پلتفرم‌‌ها مانند Google Play، از رتبه بسیار خوبی برخوردار است. با این حال با خرید انجام شده، همچنان BitTorrent به ارائه خدمات به میلیون‌ها کاربر خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد. جالب است بدانیم که یکی از نقاط عطف این شبکه، ارائه توکن بومی خود، یعنی BTT بود؛ این ارز در قالب توکن TRC-10 ارائه شده و مدت کمی پس از راه‌اندازی قیمت آن افزایش یافت و توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین اهداف بیت‌تورنت برای ادغام با ترون، بالا‌بردن سرعت دانلود فایل‌ها و مسائل مربوط به کسب درآمد این پلتفرم است.

بیت تورنت چین چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ترون یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها بوده و بیت‌تورنت نیز در زمینه پروتکل‌های همتا به همتا، پیشرو محسوب می‌شوند. این دو خبر از راه‌اندازی زنجیره بیت‌تورنت BTTC داده‌اند. این زنجیره به عنوان یک راه حل لایه ۲، نقشی اساسی در شبکه ترون ایفا می‌کند.

طبق گفته جاستین سان، لایه ۱ برای موسسات مالی، امور مالی غیر‌متمرکز و دارایی‌های رمز‌نگاری، خدمات تسویه امن و سریع را با کارمزد کم را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر زنجیره بیت‌تورنت بسیاری از ویژگی‌های شبکه، مانند برنامه‌های غیر‌متمرکز، توکن‌های غیر‌مثلی و… را به لایه ۲ منتقل کرده و راه‌حل‌های زنجیره‌ای متقابل (cross-chain) ارائه می‌دهد. در‌واقع BTTC دوره‌ جدیدی را آغاز می‌کند که در آن تمامی زنجیره‌ها به یکدیگر وصل هستند.

کاربران از طریق این زنجیره می‌توانند دارایی‌های خود را به طور غیر‌متمرکز و بدون محدودیت، بین شبکه‌های TRON ،Ethereum و BSC منتقل کنند.

سوالات متداول

BTTC کجا استفاده می‌شود؟

همانطور که در مطالب فوق گفتیم، این توکن از نوع TRC-10 بوده و عرضه کلی آن ۹۹۰ میلیارد است. در حال حاضر این ارز دیجیتال برای مجموعه‌ای از خدمات، مانند دانلود پهنای باند، پرداخت برای فضاهای ذخیره سازی غیر‌‌متمرکز، ارائه پاداش به کاربران و.. استفاده می‌شود.

تعداد توکن‌های در گردش BitTorrent-New چقدر است؟

بر‌اساس سایت کوین مارکت کپ، در حال حاضر تعداد ۹۵۱،۴۲۱،۷۱۴،۲۸۶،۰۰ توکن در گردش قرار دارند.