شبکه کازموس؛ معرفی و بررسی کاربردهای آن در دنیای ارز دیجیتال

اینترنت بلاکچین‌ها؛ سفری هیجان‌انگیز به جهان شبکه کازموس

طراحی لوگوی شبکه کازموس cosmos
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

تصور کنید کامپیوتری در اختیار دارید که ازطریق آن می‌توانید به‌راحتی انواع فایل با فرمت‌های مختلف را با سیستم‌عامل‌های دیگر به اشتراک بگذارید. هاب کازموس یا شبکه کازماس (Cosmos Hub) دقیقا همین کار را برای بلاک‌چین‌ها انجام می‌دهد! این شبکه مانند یک پل ارتباطی امکان تبادل اطلاعات و دارایی‌های دیجیتال را بین بلاکچین‌های مختلف فراهم می‌کند. در آستانه ظهور هزاران اکوسیستم بلاکچینی به‌هم پیوسته، Cosmos Hub پا به میدان گذاشته است تا با بهره‌گیری از ارز دیجیتال (ATOM) و مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS)، امکان استیک کردن و دریافت پاداش‌های تشویقی برای دارندگان ATOM راحت شود.

در این مطلب، پس از بررسی این شبکه، سه بخش مهم کازموس یا کازماس را بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری جسورانه در دنیای بلاکچین هستید، یا صرفاً می‌خواهید از جدیدترین فناوری‌ها مطلع باشید، خواندن این مقاله از رمزینکس را از دست ندهید.

طراحی لوگوی شبکه کازموس اتم کهکشانی
شبکه کازموس به دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با مشکلات ارزهای دیجیتال متمرکز مانند بیت‌کوین است.

نگاهی بر شبکه کازموس یا کازماس؛ جاده ابریشم بلاک چین‌ها

شبکه کازموس (Cosmos Network)، یک اکوسیستم پویا از بلاکچین‌های مستقل و سازگار است که آینده‌ مالی غیرمتمرکز را می‌سازد. این پروتکل، مانند جاده ابریشم برای بلاک‌چین‌های دیگر است. به‌عبارتی شبکه‌ وسیعی از بلاک‌چین‌های مستقل به نام «زون» (Zone) را به هم وصل کرده تا به‌راحتی تبادل اطلاعات کنند. رمز ارز اصلی این شبکه، اتم (ATOM) است که مثل سوخت برای هاب کازموس عمل می‌کند. این رمز ارز ۴ کار مهم انجام می‌دهد:

  • امنیت شبکه را حفظ می‌کند.
  • افراد را تشویق می‌کند تا با تایید تراکنش‌ها، به شبکه کمک کنند.
  • جلوی اسپم و حملات مخرب را می‌گیرد.
  • به کاربران حق رای می‌دهد تا درباره تغییرات مهم شبکه تصمیم بگیرند.

پشت پرده شبکه کازموس، تیم اصلی سازنده، Tendermint Core قرار گرفته است. این تیم نرم‌افزارهای مهمی مثل Tendermint Core، کیت توسعه نرم‌افزار کازموس (Cosmos SDK)، و خود هاب کازموس یا کازماس را ساختند.

بیشتر بخوانید: معرفی بلاک چین ARPA؛ سرمایه‌گذاری روی آرپا چین چه مزیت‌هایی دارد؟

همکاری بی‌حدومرز در جهان بلاک چین‌‌ها با شبکه کازموس

شبکه کازموس دست همکاری سایر بلاک‌چین‌های مستقل را گرفته تا آینده‌ای غیرمتمرکز را بسازند. این دنیای بلاکچینی، فراتر از یک مفهوم فنی است. به‌عبارتی، یک اکوسیستم پررونق از امکانات و فرصت‌های جدید است. جایی که می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خلاقانه بسازید و از آزادی و حاکمیت بر دارایی‌های خود لذت ببرید. کسب‌وکارتان نیز باسرعت و امنیت بیشتر فعالیت کند.

معرفی سه بخش‌ اصلی شبکه کازماس

شبکه کازموس با سه ابزار قدرتمند محدودیت‌ها و فاصله بین شبکه‌های بلاکچین را از بین برده است:

  1. الگوریتم تحمل خطای بیزانس (BFT) Tendermint BFT: این الگوریتم باعث می‌شود بلاک‌چین‌های مختلف در کازموس با هم هماهنگ باشند.
  2. پروتکل ارتباط بین بلاک‌چینی (IBC): این پروتکل زبان مشترکی برای بلاک‌چین‌های مختلف است تا بتوانند با هم حرف بزنند.
  3. کیت توسعه نرم‌افزار کازموس (SDK): این کیت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بلاک‌چین‌های جدیدی با قابلیت اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) در شبکه کازموس بسازند.

این سه بخش، به عنوان ستون‌های اصلی شبکه کازموس عمل می‌کنند و امکان ایجاد یک اکوسیستم پویا و سازگار از بلاکچین‌ها را فراهم می‌سازند. در ادامه، به بررسی هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: ۴ نکته مهم در مورد بلاک چین هارمونی و ارز ONE

۱- الگوریتم تحمل خطای بیزانس (BFT) Tendermint BFT

پروژه‌های بلاکچین قدیمی مثل بیت‌کوین بر پایه اثبات کار (PoW) کُند و آهسته پیش می‌روند. اما الگوریتم تحمل خطای Tendermint BFT پا به میدان گذاشته تا با استفاده از اثبات سهام (PoS)، سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرد و خیال همه را از بابت هزینه و سرعت راحت کند.

مزیت بزرگ Tendermint برای توسعه‌دهندگان این است که دیگر لازم نیست همه‌چیز را از صفر بسازند. شما به‌عنوان توسعه‌دهنده می‌توانید با استفاده از این الگوریتم قدرتمند، بدون دردسر، بدون نیاز به ساخت زیرساخت‌های پیچیده و با خیال راحت بلاکچین اختصاصی خودتان را راه‌اندازی کنید. از جمله بلاکچین‌های ساخته شده روی Tendermint می‌توان به Kava، Terra، Band Protocol، Aragon و Akash Network اشاره کرد.

رمزارز ATOM، ارز دیجیتال شبکه Cosmos، نقش مهمی در دل این الگوریتم ایفا می‌کند. شما برای مشارکت در شبکه و تایید تراکنش‌ها، ATOM خود را می‌توانید به‌عنوان وثیقه نگه دارید. در ازای این خدمت، پاداشی به شکل ATOM دریافت خواهید کرد. علاوه‌براین، ATOM برای جلوگیری از اسپم و تامین هزینه‌های شبکه نیز استفاده می‌شود. ازطرفی، با خرید ارز دیجیتال ATOM می‌توانید در مورد آینده شبکه نظر دهید و در تصمیم‌گیری‌های مهم Cosmos نقش داشته باشید.

طراحی نماد توکن اتم ATOM در شبکه کازموس
Tendermint BFT الگوریتمی برای استفاده در شبکه‌های بلاک‌چین است. این الگوریتم متعلق به پروتکل Tendermint است و از زبان برنامه‌نویسی Go استفاده می‌کند.

۲- پروتکل ارتباط بین بلاک‌چینی (IBC)

پروتکل Cosmos IBC جاده ابریشم دنیای بلاکچین است. این پروتکل، با الهام از پروتکل ارتباط اینترنتی TCP/IP، توانایی برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات را بین بلاکچین‌های مختلف به وجود می‌آورد. تصور کنید بتوانید از کیف پول اتریوم خود، به صرافی پولکادات پول انتقال دهید، یا از قرارداد هوشمند ساخته شده در زنجیره اسموسی، در شبکه ترا استفاده کنید. البته این موارد فقط نمونه‌ای از کارهایی است که IBC ممکن می‌کند.

 IBC مثل یک پل بین دنیاهای مختلف بلاک‌چین است. آینده‌ای است که Cosmos IBC با ایجاد یک «اینترنت بلاکچینی» ایجاد می‌کند، همه چیز را در یک دنیای به‌هم پیوسته و هماهنگ رقم می‌زند؛ درنتیجه بلاک‌چین‌ها به نهایت پتانسیل واقعی خود خواهند رسید.

۳- کیت توسعه نرم‌افزار کازموس (SDK)

Cosmos SDK، جعبه ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد بلاکچین‌های اختصاصی خود را بسازید. با Cosmos SDK، آزادی عمل بی‌نظیری دارید. دیگر محدود به ساختارهای پیش‌فرض نیستید. شما می‌توانید بلاکچینی بسازید که دقیقا مخصوص نیازهای شما، از بازی‌های بلاکچینی گرفته تا سیستم‌های مالی غیرمتمرکز، بهینه شده باشد. جالب است بدانید پروژه‌های بزرگی مثل صرافی بایننس DEX، Kava، Terra و IRISNet همگی با Cosmos SDK ساخته شدند. این نشان می‌دهد که Cosmos یک تکنولوژی قوی و قابل اعتماد برای ساخت بلاکچین‌های موفق است.

بیشتر بخوانید: استفاده از صنعت بلاک چین و بیت کوین در تجارت

جمع‌بندی

با افزایش محبوبیت شبکه کازموس، انتظار می‌رود که تعداد بلاکچین‌های موجود در این شبکه نیز افزایش یابد. این قضیه، امکان ایجاد یک اکوسیستم پویا و سازگار از بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند که نقش مهمی در آینده‌ مالی غیرمتمرکز خواهد داشت. پیش از ورودتان به این شبکه مدیریت سرمایه را درنظر بگیرید. امیدواریم این مقاله به آشنایی شما با کازموس کمک کرده باشد.

سوالات رایج

چگونه شبکه کازموس مشکلات ارزهای دیجیتال مانند هزینه‌های تراکنش بالا و زمان طولانی تایید تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد؟

شبکه کازماس از تکنولوژی Tangle استفاده می‌کند که هزینه‌های تراکنش را کاهش و سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

چه تغییرات و بهبودهایی برای آینده شبکه کازموس پیش‌بینی می‌شود؟

پیش‌بینی تغییرات و آینده در شبکه کازماس به توسعه و پیشرفت تکنولوژی و نیازهای کاربران بستگی دارد.

منبع: gemini

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید