بلاک چین ARPA چیست؟ + بررسی ساختار و ویژگی‌های آرپا چین

معرفی بلاک چین ARPA؛ سرمایه‌گذاری روی آرپا چین چه مزیت‌هایی دارد؟

لوگوی بلاک چین ARPA
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

بلاک چین ARPA یک شبکه غیرمتمرکز درجه بالا و مناسب برای کارهای محاسباتی است. آرپا چین یک راه‌حل مقیاس‌پذیر لایه ۲ «blockchain-agnostic» است؛ یعنی می‌تواند با انواع مختلف شبکه‌های بلاک چین برای بهبود عملکرد آن‌ها کار کند. مطالعه این مقاله از بلاگ رمزینکس شما را بیشتر با ARPA Chain آشنا می‌کند.

بلاک چین ARPA چه کارهایی انجام می‌دهد؟

عملکرد آرپا چین شامل موارد زیر است:

۱. اشتراک منابع را فعال می‌کند

کاربران در بلاک چین ARPA می‌توانند فضای ذخیره‌سازی استفاده نشده و قدرت محاسباتی خود را با شبکه به اشتراک بگذارند. در مقابل، برای کمک به این منابع، توکن‌های پاداش دریافت می‌کنند.

۲. حفظ حریم خصوصی

پلتفرم ARPA Chain محافظت‌های فوق‌العاده از حریم خصوصی اعمال می‌کند و این یکی از ویژگی‌های مهم آن است. امکان اجرای قراردادهای هوشمند به صورت خصوصی با استفاده از رمزنگاری پیشرفته در این پلتفرم وجود دارد. به این معنی که کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند (قراردادهای خوداجرا با شرایط توافقنامه که مستقیما در کد نوشته شده است) را به گونه‌ای اجرا کنند که جزئیات را ایمن و خصوصی نگه دارد.

طراحی لوگوی بلاک چین ARPA
ARPA Chain با اجازه دادن به کاربران برای مشارکت در منابع محاسباتی به کارآمدتر کردن شبکه‌های بلاک چین کمک و سطوح بالایی از حریم خصوصی و امنیت را در این فرآیند تضمین می‌کند.

آرپا چین چه مشکلاتی را در دنیای بلاک چین حل می‌کند؟

به نظر می‌رسد بلاک چین ARPA توانسته است در حل مشکلات زیر موفق باشد:

بهبود مقیاس‌پذیری

مانند سایر راه‌حل های لایه ۲، ARPA Chain به شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کند تا تراکنش‌ها و عملیات بیشتری را بدون کاهش سرعت انجام دهند. از سیستمی با ظرفیت زیاد (زیرساخت مقیاس‌پذیر) و روشی به نام اشتراک‌گذاری محاسباتی computational sharding استفاده می‌کند تا پردازش را سریع‌تر و کارآمدتر کند.

آسان برای کاربران و توسعه‌دهندگان جدید

تیم پشتیبان ARPA Chain تلاش کرده است تا نحوه استفاده از پلتفرم را برای کاربران و توسعه‌دهندگان جدید با دانش فنی کم ساده کند. این بدان معناست که درگیر شدن و شروع کار با زنجیره آرپا آسان‌تر است، حتی اگر متخصص نباشید.

مقابله با داده‌های نادرست

یک چالش بزرگ برای بسیاری از شبکه‌هایی که محاسبات را انجام می‌دهند، اطمینان حاصل کردن از صحت داده‌هاست، به ویژه برای تراکنش‌ها و فرآیندهایی که خارج از بلاک چین اصلی (خارج از زنجیره) اتفاق می‌افتند. این فرآیندهای خارج از زنجیره می‌توانند از امنیت کمتری برخوردار باشند زیرا ممکن است به سیستم‌های متمرکز متکی باشند که آسیب‌پذیرتر هستند. بلاک چین ARPA از قراردادهای هوشمند ویژه برای بررسی مجدد تمام داده‌هایی که از منابع خارجی می‌آید استفاده می‌کند. حتی از تکنیکی به نام کد احراز هویت پیام استفاده می‌کند تا مطمئن شود که محاسبات دقیق و قابل اعتماد هستند.

ARPA Chain چه مزیت‌های کلیدی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک چین ARPA را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

قراردادهای هوشمند حفظ حریم خصوصی

شبکه از قراردادهای هوشمند ویژه‌ای استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد اطلاعات خصوصی در سراسر شبکه‌ها بدون قرار گرفتن در معرض افراد خارجی به اشتراک گذاشته شود. این کار با استفاده از رمزگذاری سطح بالا روی یک شبکه امن و غیرمتمرکز انجام می‌شود. این ویژگی به ویژه برای توسعه‌دهندگانی مفید است که می‌خواهند برنامه‌های غیرمتمرکز متمرکز بر حریم خصوصی (Dapps) در بلاک چین‌های سازگار با ARPA ایجاد کنند.

قابلیت همکاری

یکی از نقاط قوت بلاک چین ARPA توانایی آن در کار خوب با شبکه‌های مختلف بلاک چین است. به عنوان یک راه حل لایه ۲ blockchain-agnostic، به توسعه‌دهندگان بیشتری اجازه می‌دهد تا از ویژگی‌های حریم خصوصی آن برای ایجاد Dappهای متنوع و جذاب استفاده کنند. ARPA با بسیاری از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند پیشرو مانند اتریوم و EOS سازگار است. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاکچینی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای پروژه‌شان مطابقت دارد و در عین حال از حفظ حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بیشتر نیز بهره‌مند شوند.

مقیاس‌پذیری از طریق شاردینگ

زنجیره ARPA با استفاده از تکنیکی به نام شاردینگ به مسئله مقیاس‌بندی (بررسی تعداد زیادی از تراکنش‌ها و عملیات) می‌پردازد. Sharding داده‌ها را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند و پردازش خارج از بلاک چین اصلی (خارج از زنجیره) در محیط‌های اجرایی مورد اعتماد (TEE) را امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با محاسبات لایه ۲ حفظ حریم خصوصی در ARPA 

طراحی رنگی لوگوی بلاک چین ARPA با پس زمینه بنفش
شاردینگ به ARPA Chain ظرفیت بسیار بالایی برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها می‌دهد و آن را بسیار مقیاس‌پذیر می‌کند.

بررسی ساختار کلی بلاک چین ARPA

ARPA Chain یک سیستم بلاک چین پیچیده است، در ادامه آن را به بخش‌های ساده‌تر تقسیم می‌کنیم تا شناخت آن ساده‌تر شود:

ساختار اصلی

زنجیره ARPA دارای ارز دیجیتال خاص خودش است به نام ARPA و چندین سیستم منحصر به فرد دیگر دارد. این بلاک چین‌های مختلف را با استفاده از چیزی به نام قراردادهای هوشمند پروکسی به هم متصل می‌کند. این شبکه شامل نقش‌های مختلفی مانند گره‌ها، ارائه دهندگان، مصرف‌کنندگان و پشتیبان‌ها است.

محاسبات چند طرفه (MPC)

MPC که یک بخش کلیدی از زنجیره ARPA است، به کاربران مختلف اجازه می‌دهد تا بدون داشتن مالکیت واقعی روی داده‌ها با هم کار کنند. در واقع به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را بدون اینکه اطلاعات شخصی خودشان را بروز بدهند، تایید کنند. 

لایه پروتکل

لایه پروتکل اولین لایه از زنجیره ARPA است و به عنوان یک بلاک چین عمومی عمل می‌کند که هر کسی می‌تواند بدون محدودیت به آن بپیوندد. 

لایه محاسباتی

لایه دوم جایی است که فرآیندهای MPC تکمیل می‌شوند و از گره‌های شبکه حیاتی تشکیل شده است که باید معیارهای خاصی را رعایت کنند. این لایه به گره‌ها برای کار خوب پاداش می‌دهد یا آن‌ها را برای کارهای غیرقانونی جریمه می‌کند.

توکن آرپا

ARPA یک توکن بومی است که در شبکه زنجیره آرپا استفاده می‌شود. کاربران با خرید ارز دیجیتال ARPA می‌توانند از آن برای پرداخت داده‌ها، اجاره قدرت محاسباتی یا فضا یا مبادله توکن در صرافی‌ها استفاده کنید. ARPA یک توکن ERC-20 با عرضه محدود است.

علاوه بر این دارندگان توکن ARPA می‌توانند در مورد تصمیمات شبکه رای بدهند. هر چه توکن‌های بیشتری داشته باشید، تعداد رای شما بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی

بلاک چین ARPA شبکه‌ای است که برای محاسبات داده‌های ایمن و کارآمد طراحی شده است. آرپا چین عملکردهای مختلفی را ارائه می‌دهد و توسط جامعه دارندگان توکن آن اداره می‌شود. در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده ARPA Chain را معرفی کنیم و عملکرد و ویژگی‌های آن را توضیح دهیم.

سوالات رایج

بلاک چین ARPA چیست و چه تفاوتی با سیستم‌های بلاک چین سنتی دارد؟

آرپا چین یک زیرساخت بلاک چین حفظ حریم خصوصی است که بر اشتراک و همکاری امن داده‌ها تمرکز دارد. برخلاف بلاک چین‌های سنتی، ARPA از تکنیک‌های رمزنگاری مانند محاسبات چند جانبه ایمن (SMPC) و رمزگذاری همومورفیک برای فعال کردن حریم خصوصی داده‌ها استفاده می‌کند و در عین حال محاسبات غیرمتمرکز و اجماع را نیز منجر می‌شود.

ARPA Chain چگونه مقیاس‌پذیری و مشکلات عملکرد ذاتی سیستم‌های بلاک چین را برطرف می‌کند؟

ARPA یک مکانیزم اجماع ترکیبی منحصربه‌فرد به نام (RDPOS) را پیاده‌سازی می‌کند. در این مکانیزم مزیت‌های الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام (DPoS) و اثبات سهام (PoS) ترکیب می‌‌شوند.

منبع: securities

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید