کیف پول فانتوم؛ یک راهنمای جامع و کاربردی از ولت فانتوم

کیف پول فانتوم
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

یکی از ابزارهایی که مورد استفاده بسیاری از کاربران دنیای بلاک‌چین قرار می‌گیرد، کیف پول فانتوم (Phantom Wallet) است. این کیف پول وب ۳ از شبکه‌های مختلفی پشتیبانی کرده و کاربردهای زیادی دارد. با رمزینکس و راهنمای جامع کیف پول فانتوم همراه باشید.

کیف پول فانتوم چیست؟

این روزها همه به دنبال ولت مناسب وب ۳ برای ایجاد تراکنش و نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود هستند. کیف پول فانتوم یک برنامه نرم‌افزاری و یک کیف پول داغ است که به ساده‌سازی تراکنش بین کاربران ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. همچنین این کیف پول به دلیل ارتباطی که با بلاک‌چین سولانا (Solana) دارد، شناخته شده است.

فانتوم یک کیف پول چند ارزی است که به کاربر امکان می‌دهد از آن با ارزهای مختلف استفاده کنند. افرادی که از فانتوم استفاده می‌کنند، قادر هستند تمام دارایی‌های خود را در یک مکان ذخیره کرده و به راحتی آن‌ها را مدیریت کنند. این بدان معنی است که دارایی‌های افراد در برابر هر هکری که بخواهد ارز دیجیتال بدزدد، در امان خواهد بود. همچنین، کلیدهای خصوصی روی دستگاه مورد استفاده تولید می‌شوند که کنترل کامل بر دارایی‌های ذخیره شده در کیف پول را می‌دهند.

به‌ طور کلی می‌توان گفت کیف پول فانتوم برای استفاده توسط هر کسی ساده و آسان است. اگرچه فانتوم ولت یک کیف پول تلفن همراه است، اما می‌توان از طریق افزونه کروم یا برنامه دسکتاپ برای کاربران ویندوز و مک هم به آن دسترسی داشت.

لوگوی کیف پول فانتوم
استفاده از ولت فانتوم برای هر کسی آسان است.

معرفی ۶ ویژگی‎‌ مهم کیف پول فانتوم

هر ابزاری در دنیای ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوصی است تا بتواند نظر کاربران را به‌ خود جلب کند. ولت فانتوم مشخصا در این موضوع موفق بوده و در حال حاضر کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی ۶ ویژگی‌های اصلی آن می‌پردازیم.

۱- استیکینگ سولانا (Solana)

کاربرانی که توکن‌های SOL دارند، می‌توانند در شبکه سولانا شرکت کنند و با واگذاری توکن‌های خود به یکی از صدها اعتبارسنجی که بلاک‌چین را نگهداری و ایمن می‌کنند، جوایز کسب کنند. به گفته این شرکت، اعتبارسنجی کوچک‌تر با APY (بازده درصدی سالانه) بالاتر و کمیسیون کمتر برای اکوسیستم سولانا، برای کاربران بهترین است.

۲- تعویض توکن

این ویژگی در فانتوم ولت به شما امکان می‌دهد تا مبادلات درون برنامه‌ای را برای شبکه‌های اتریوم (Ethereum)، پالیگان (Polygon) و سولانا (Solana) انجام دهید. فانتوم برای جستجو و ارائه بهترین قیمت موجود برای اکثر مبادلات، هزینه ثابت ۰.۸۵٪ را دریافت می‌کند که این هزینه از کارمزد شبکه جدا است.

۳- ذخیره‌سازی NFT

کیف پول فانتوم امکان ذخیره توکن‌های غیرقابل تعویض را به سادگی فراهم می‌کند. این کیف پول ارز دیجیتال به کاربر امکان می‌دهد NFT‌های مشابه را با هم گروه‌بندی کرده و در وقت گران‌بهای افراد صرفه‌جویی می‌کند. همچنین کاربران قادر خواهند بود مجموعه‌های جدید را کشف کرده و فهرست‌ها را از داخل کیف پول خود مدیریت کنند. همچنین به داده‌هایی مانند قیمت کف، آخرین قیمت فروش، کل بازدهی و کل دارندگان منحصر به فرد دسترسی خواهند داشت.

۴- پشتیبانی چند زنجیره‌ای (مولتی‌چین)

ولت فانتوم با پشتیبانی از اکوسیستم سولانا شروع شده، اما از آن زمان، اتریوم و پالیگان را به لیست شبکه‌های پشتیبانی‌ شده، اضافه کرده است. همچنین امکان وارد کردن کیف پول‌های متامسک (MetaMask) و سولانا به کیف پول فانتوم وجود دارد.

۵- یک‌پارچه‌ سازی لجر (Ledger)

اگر کیف پول سخت افزاری لجر دارید، می‌توانید از طریق کیف پول فانتوم از آن برای اتریوم، سولانا یا پالیگان استفاده کنید. این کار فقط از طریق بریو (Brave)، کروم (Chrome)، یا مایکروسافت اج (Microsoft Edge) قابل دستیابی است و فعلا از فایرفاکس (Firefox) پشتیبانی نمی‌شود. در حال حاضر اپلیکیشن‌های موبایل فانتوم از کیف پول‌های سخت افزاری لجر پشتیبانی نمی‌کنند، اما این شرکت قصد دارد به زودی این ویژگی را اضافه کند.

۶- غیر حضانت

کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را به طور کامل بدون هیچ گونه نفوذ شخص ثالث کنترل کنند. در یک کیف پول بدون حضانت، کاربران کنترل کامل ولت خود را دارند. لازم به ذکر است که اگر عبارت seed یا همان عبارت بازیابی گم شود، حساب کاربری قابل بازیابی نخواهد بود.

شخصی که مشغول استفاده از ولت فانتوم است
ویژگی‌های مثبت فانتوم آن را به یک کیف پول محبوب تبدیل کرده است.

راه دسترسی به کیف پول فانتوم برای ویندوز و اندروید

همانطور که اشاره شد، کیف پول فانتوم برای ویندوز و اندروید در دسترس است و کاربران iOS هم می‌توانند از آن استفاده کنند. پیشنهاد می‌شود برای دانلود ولت فانتوم از وب سایت رسمی آن استفاده کنید تا قربانی یک برنامه مخرب نشوید.

ساخت حساب کاربری از طریق تلفن همراه، همانند روش مرورگر وب است و تنها یک تفاوت دارد؛ در نسخه موبایل فانتوم باید امنیت بیومتریک را با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره فعال کرده تا از امنیت دسترسی کیف پول اطمینان حاصل شود. پس از انجام این کار، عبارت بازیابی مخفی که به عنوان عبارت seed شناخته می‌شود، نمایش داده می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت داشتن یک کیف پول دیگر، کاربر می‌تواند به سادگی عبارت بازیابی خود را وارد کرده و کیف پول خود را در فانتوم بازیابی کند.

چگونه از کیف پول فانتوم استفاده کنیم؟

کیف پول فانتوم یک افزونه مرورگر با کاربری آسان و رایگان است. برای استفاده از فانتوم ولت، اولین کاری که باید انجام دهید این است که افزونه کیف پول را نصب کنید. هنگامی که افزونه را در مرورگر خود نصب کردید، کیف پول از شما می‌خواهد که بین ایجاد یک آدرس کیف پول جدید و وارد کردن آدرس موجود یکی را انتخاب کنید. اگر تصمیم به ایجاد یک کیف پول جدید دارید، یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای به شما داده شده و از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور ایجاد و تأیید کنید. پس از اتمام این مراحل، کیف پول شما قابل استفاده خواهد بود.

کافی است ALT + SHIFT + P را فشار دهید تا کیف پول فانتوم در مرورگر مربوطه باز شود. این روش همچنین امکان دسترسی به سایر ویژگی‌های کیف پول را فراهم می‌کند و به شما امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتال را می‌دهد. با کمک این میانبر کاربردی، می‌توانید به راحتی دارایی‌های دیجیتال خود را از داخل مرورگر خود مدیریت کرده و به آن دسترسی داشته باشید.

طرح گرافیکی از تلفن همراه که به عنوان کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌شود
استفاده از نسخه موبایل کیف پول فانتوم بسیار ساده است.

آیا کیف پول فانتوم امن است؟

مسئله‌ی اصلی هر ابزاری در دنیای ارز دیجیتال، امنیت است که نکته‌ای کلیدی محسوب می‌شود. ولت فانتوم هم از این موضوع پیروی کرده تا بتواند فضایی امن را به کاربران خود ارائه کند. کیف پول فانتوم از اقدامات امنیتی درجه یک استفاده می‌کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول غیر حضانت

کیف پولی مانند فانتوم کنترل و مالکیت کامل بر کلیدهای خصوصی و دارایی‌های دیجیتالی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع خود کاربر مسئولیت تراکنش‌ها و همچنین ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال را خواهد داشت. از آن‌جایی که کاربران کلیدهای خصوصی خود را کنترل می‌کنند، می‌توانند سطح بالاتری از حریم خصوصی را در مقایسه با کیف پول‌های دیگر حفظ کنند؛ جایی که سرویس‌های شخص ثالث ممکن است به تاریخچه تراکنش‌ها و سایر داده‌های کاربر دسترسی داشته باشند.

پیش‌نمایش تراکنش‌ها

پیش‌نمایش تراکنش‌ها در کیف پول فانتوم به‌عنوان فایروال عمل می‌کنند. آن‌ها تراکنش‌های مخرب را شناسایی کرده و قبل از تایید آن‌ها، به کاربر هشدار می‌دهد. همچنین آن‌ها از کاربران در برابر حملاتی مانند فیشینگ، ربودن DNS در سطح dApp و حملات دیگر محافظت می‌کنند.

لیست بلاک منبع باز

این شرکت دارای یک لیست سیاه از دامنه‌های مخرب است که به صورت منبع باز منتشر شده و کاربران را از اتصال اشتباه به آن‌ها باز می‌دارد. هنگامی که فانتوم متوجه یک توکن مخرب یا NFT می‌شود، آدرس قرارداد و دامنه را به این لیست اضافه می‌کند. در نتیجه، این NFT از کیف پول پنهان شده و در صورت تلاش کاربر برای اتصال به سایت، یک هشدار ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، این لیست همیشه به‌روز می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ دامنه را در خود جای داده است.

سوزاندن NFT

این ویژگی در همه دستگاه‌ها موجود است و امکان حذف دستی هر NFT ناخواسته و تخریب‌گر را فراهم می‌کند. هنگامی که یک NFT سوزانده می‌شود، به صورت دائمی از کلکسیون دیجیتالی کیف پول فانتوم حذف می‌شود. در عوض، کاربر با توکن‌های سولانا پاداش می‌گیرد؛ چون وقتی یک NFT را سوزانده می‌شود، مقداری از SOL را که یک کلاهبردار در وهله اول برای ارسال NFT صرف کرده بود، پس‌می‌گیرد.

ایردراپ‌ فانتوم ولت

کیف پول وب ۳ فانتوم مانند بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها و ابزارها، گاهی اوقات ایردراپ‌هایی ارائه می‌کند. ایردراپ فانتوم در سولانا معمولا مستقیما به کیف پول کاربران ارسال نمی‌شوند. اغلب اوقات، کاربر باید آن توکن‌ها را در یک وب سایت اختصاصی دریافت کنند. از سوی دیگر، معمولا هر چند وقت یک‌بار منابع رسمی شرکت سازنده از آخرین ایردراپ فانتوم ولت خبر می‌دهند و کاربران را آگاه می‌کنند.

جمع‌بندی

در حالی که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به کاربران رمزارز اجازه می‌دهد بدون واسطه تراکنش کنند، شما به یک کیف پول مطمئن برای تراکنش و ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود نیاز دارید. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با یکی از کیف پول‌های مهم، یعنی فانتوم ولت آشنا کنیم. کیف پول فانتوم به کاربران اجازه می‌دهد کلیدهای خصوصی خود را کنترل کنند و به طور امن تراکنش‌های رمزارزی خود را انجام دهند.

برای اطلاع از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانید از رمزینکس کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا کیف پول فانتوم، ولت خوبی است؟

بله، فانتوم ولت جزو کیف پول‌های خوب و محبوب وب ۳ است.

کیف پول فانتوم بهتر است یا متامسک؟

استفاده از فانتوم ولت ساده‌تر از متامسک است.

فانتوم ولت چقدر امن است؟

این کیف پول همیشه امنیت را در اولویت قرار می‌دهد و تحت ممیزی کد مستقل قرار گرفته است.

منبع: coinbureau

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. فرهاد ع
    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در ۱۱:۱۹

    سلام برای سوال شده شما یک کیف پول معرفی کردید ولی اصلی ترین حرف که دنبال جواب بودم رو نگفتید تمام کیفهای بزرگ دنیا کد باز یابی دارنند که ذخیر در خود برنامه هستش ایا این کد ۱۲یا۲۴رقمی داره یا نه من که پیدا نکردم