ماینرها همیشه به دنبال یافتن بهترین ارز دیجیتال برای استخراج بوده اند و این موضوع در سال ۲۰۲۱ نیز صدق می‌کند. ارزهای دیجیتال یا رمزارزهای زیادی برای استخراج در دسترس هستند. بسیاری از آن ها را می‌توان به صورت رایگان و بسیاری را هم باید با استفاده از تجهیزات مخصوص مانند ریگ و کارت گرافیک استخراج کرد. در این مقاله به معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ پرداخته شده است.

استخراج کدام ارز دیجیتال بهتر است؟

قبل از ذکر فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج، باید عواملی را در نظر بگیرید که تأثیر زیادی بر درآمد شما خواهند گذاشت. در ضمن، اصطلاح رمز ارز به همان معنی ارز دیجیتال است.

رمز ارز مورد نظر باید با تجهیزات کامپیوتر شما سازگار باشد.

شما باید قبل از هر کاری تجهیزات خود را بشناسید و بر اساس این تجهیزات رمز ارز را انتخاب کنید که با سی پی یو (CPU) و کارت گرافیک (GPU) کامپیوتر شما سازگار باشد و کامپیوتر به راحتی و سرعت مناسب بتواند آن را استخراج کند. با این حال، سخت‌افزارهای مجتمع اِی‌سیک (ASIC) که اغلب متعلق به شرکت‌های بزرگ هستند، می‌توانند قدرت و تمرکز تجهیزات را ارتقا دهند.

امکان تبدیل دارایی به ارز فیات (fiat)

قبل از انتخاب رمز ارز برای استخراج، صرافی را پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد آن را به ارز فیات تبدیل کنید. داشتن این ویژگی در صورتی مهم است که بخواهید درآمد حاصل از استخراج را صرف پرداخت کالا و خدمات کنید. در صورتی که می‌خواهید رمز ارزهای خود را به ارز فیات تبدیل کنید، هزینه تراکنش و کارمزد را نیز در نظر بگیرید.

قوانین مربوط به استخراج ارز دیجیتال

استخراج رمز ارز در برخی کشورها محدود یا ممنوع شده است؛ بنابراین قبل از شروع هر کاری قوانین کشور خود را در مورد ارزهای دیجیتال به خوبی مطالعه کنید.

چگونه میزان سود استخراج ارز دیجیتال را تخمین بزنیم؟

اغلب ماینرها ترجیح می‌دهند رمز ارزهایی را استخراج کنند که شناخته شده‌تر هستند و میزان سودآوری بالایی دارند. استخراج رمز ارز فرایندی دشوار و زمان بر است.

به عنوان مثال باید زمان زیادی صرف یافتن هش مناسب شود و به همین دلیل باید روی رمز ارزهایی کار کنید که علاوه بر سودآوری بالا، زمان و انرژی کمتری از شما می‌گیرند.

اگرچه کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد روی رمز ارزها و پروژه‌های جدید کار کند اما همیشه کسانی پیدا می‌شود که علاقه دارند از پروژه‌های جدید پشتیبانی کرده و نقش مهمی در توسعه این پروژه‌های جدید ایفا کنند.

عوامل موثر بر میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال

قبل از شروع هر کار، باید بدانیم چه عواملی بر میزان سودآوری استخراج رمز ارز تأثیر می‌گذارد:

قیمت رمز ارز

در کل هر چه رمز ارز مورد نظر گران‌تر باشد، سود حاصل از فرایند استخراج نیز بیشتر خواهد بود. این مورد تنها درباره سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت صدق می‌کند و گر صبر داشته باشید و مدتی صبر کنید، به احتمال زیاد قیمت سکه مورد نظر بالا خواهد رفت و سود به دست آمده از فرایند استخراج چند برابر خواهد شد. برای رصد قیمت رمز ارزها به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید.

پاداش بلاک و هاوینگ

هاوینگ (Halving) دلیل اصلی این است که پاداش استخراج اکنون نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است. آخرین و جدیدترین هاوینگ بیت کوین در تاریخ مه ۲۰۲۰ انجام شد. برای اینکه بدانید آیا سود حاصل از استخراج با دخل‌وخرج آن می‌خواند یا نه بهتر است خودتان تحقیق کنید.

زمان مورد نیاز برای ایجاد بلاک جدید

هرچه تعداد بلاک‌های ایجاد شده توسط شبکه بیشتر باشد، شانس دریافت پاداش برای بلاک پیدا شده بیشتر خواهد بود.

سختی استخراج و هش ریت (hash rate)

فرایند استخراج چه از طریق سی پی یو و چه از طریق کارت گرافیک هر دو دشوار است. با این حال هنوز هم می‌توان ارز دیجیتال منحصر به فردی را پیدا کرد که بتوان از طریق آن سود خوبی کسب کرد و رقابت در فضای این رمز ارز خیلی سخت و تنگاتنگ نباشد.

  استخراج مونرو با گوشی موبایل Exodus

قدرت تجهیزات

این مورد به بودجه شما و سختی استخراج ارز دیجیتال بستگی دارد. چنانچه نمی‌توانید تجهیزات قوی‌تری را برای کامپیوتر خود تهیه کنید، بهترین راه برای شما این است که رمز ارزی را پیدا کنید که با تجهیزات شما سازگار باشد.

بسیاری بر این باورند که تجهیزات استخراج باید به طور مداوم تقویت شوند اما در واقع این برای همه امکان‌پذیر نیست و بسیار گران است. کارت گرافیک از اجزای مهم در استخراج است که در مقاله «بهترین کارت گرافیک های ماینینگ سال ۲۰۲۱ کدام اند؟» به بهترین آنها پرداخته شده است.

هزینه برق

هنگام محاسبه میزان سودآوری استخراج بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ و هزینه‌های آن حتماً هزینه مصرف برق در محل سکونت خود را نیز بررسی کنید.

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱

در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم.

زی کش (ZCash)

زی کش یا زیرو کش (Zero Cash) به عنوان بهترین ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و به کاربران خود امکان سرمایه‌گذاری به طور ناشناس را فراهم می‌سازد.

الگوریتم استخراج آن امکان استفاده از کارت گرافیک‌های مخصوص استخراج را نیز فراهم می‌کند. عرضه سکه زی کش محدود است و تنها ۲۱ میلیون سکه زی کش در کل بازار وجود دارند.

زی کش از الگوریتم ایکوی هش (Equihash) که یک الگوریتم اثبات کار (PoW) نامتقارن و مبتنی بر مسئله تاریخ تولد (birthday problem) است، استفاده می‌کند.

این الگوریتم حافظه محور بوده و اثبات کار را از طریق حافظه سخت انجام می‌دهد، یعنی مقدار استخراج از طریق اثبات کار عمدتاً توسط مقدار حافظه رم (RAM) قابل دسترس شخص تعیین می‌شود و در نتیجه فرایند توسعه‌ای سیک را غیرممکن می‌کند.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: ایکوی هش
  • پاداش استخراج بلاک: ۱۰ زی کش

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

در پی حمله به سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دی اِی او (DAO) در سال ۲۰۱۶ که در شبکه اتریوم قرار داشت، اتریوم به دو قسمت تقسیم شد و بلاک چین اصلی و اولیه آن اکنون تحت عنوان اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود.

نرخ پاداش این شبکه به‌گونه‌ای است که پس از تائید و ساخت هر ۵۰۰۰۰۰۰ بلاک جدید، نرخ پاداش بلاک کاهش می‌یابد. آخرین بار در تاریخ مارس ۲۰۲۰ پاداش استخراج بلاک اتریوم از ۴ اتر (ETH) به ۳/۲ اتر کاهش پیدا کرد. البته استخراج این رمز ارز هنوز هم سودآور است و ماینرهای زیادی در سراسر جهان آن را استخراج می‌کنند.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: ات هش (Ethash)
  • پاداش استخراج بلاک: ۳/۲ اتریوم کلاسیک

گرین (Grin)

ارز دیجیتال گرین در اوایل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و تمرکز اصلی آن بر حفظ حریم خصوصی کاربر و مقیاس‌پذیری بالا است و از پروتکل میمبل ویمبل (MimbleWimble) استفاده می‌کند. این رمز ارز یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

هش شبکه بر پیچیدگی استخراج مؤثر تأثیر می‌گذارد و استخراج را می‌توان از طریق سه الگوریتم مختلف انجام داد. گرین عرضه نامحدود سکه دارد که این امر استخراج سکه را بسیار مؤثرتر و ساده‌تر می‌سازد.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: کاک اِی رود ۲۹ (CuckARood-29)، کاک اِی تو ۳۱ (CuckAToo-31) و کاک اِی روم ۲۹ (Cuckaroom-29)
  • پاداش استخراج بلاک: ۶۰ گرین

لایت کوین (Litecoin)

ارز دیجیتال لایت کوین همواره یکی از بهترین گزینه‌ها برای استخراج بوده و در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. لایت کوین تاکنون یکی از برجسته‌ترین هارد فورک‌های (hard fork) بیت کوین بوده که نه‌تنها محبوبیت گسترده‌ای دارد بلکه ویژگی‌ها و امکانات فوق‌العاده‌ای نیز دارد. این رمز ارز از پروتکل اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند و یکی از برجسته‌ترین رمز ارزهایی است که با کارت گرافیک استخراج می‌شود.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: اسکریپت
  • پاداش استخراج بلاک: ۱۲/۵ لایت کوین یا ال تی اس (LTC)

  استخر استخراج یا ماینینگ پول (Mining Pool) چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتریوم

یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال مناسب برای استخراج، هارد فورک اتریوم است. در حال حاضر اتریوم یکی از موفق‌ترین و برجسته‌ترین رمز ارزهای جهان بعد از بیت کوین است. در مقاله «اتریوم چیست و چگونه کار می کند؟ بلاکچین آن به چه معنی است؟» در مورد همه زوایای این ارز دیجیتال صحبت شده است.

این رمز ارز موفق بستری را برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) ارائه می‌دهد. علاوه بر این اتریوم جهان را با قراردادهای هوشمند آشنا کرد و همچنین در دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رمز ارز از الگوریتم اِت‌هش استفاده می‌کند و عرضه سکه نامحدودی دارد.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: ات هش
  • پاداش استخراج بلاک: ۲ اتر

برای وارد شدن به دنیای استخراج ارز دیجیتال اتریوم باید با همه جوانب آن آشنا شوید و از همین رو حتما نگاهی به مقاله «راهنمای جامع استخراج اتریوم، بهترین روش استخراج اتریوم کدام است؟» بیندازید.

مونرو (Monero)

رمز ارز مونرو نیز بر پایه حفظ حریم شخصی کاربر طراحی شده است و بی‌هویتی کامل را به کاربران ارائه می‌دهد. این ارز دیجیتال یکی دیگر از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ است. این رمز ارز در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد و تاکنون کاربران زیادی را در جهان به خود جذب کرده است.

مونرو در حال حاضر از الگوریتم رندوم ایکس (RandomX) استفاده می‌کند که البته به منظور جلوگیری از احتمال استخراج توسط سخت‌افزار مجتمع اِی‌سیک، آن را به طور مداوم تغییر می‌دهد. رمز ارز مونرو یکی از بهترین رمز ارزهای موجود برای استخراج با کارت گرافیک است.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: رندوم ایکس
  • پاداش استخراج بلاک: ۱/۷۳ مونرو

بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)

یکی دیگر از هارد فورک‌های برجسته بیت کوین، بیت کوین گلد است (BTG) که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این رمز ارز الگوریتم اثبات کار را به ایکوی هش تغییر داد تا فرایند استخراج را دموکراتیک کند و نیاز به تهیه تجهیزات تخصصی استخراج را از بین ببرد.

بیت کوین گلد اختصاصاً برای استخراج با کارت گرافیک طراحی شده است و یکی از بهترین ارزهای دیجیتال به منظور استخراج در سال ۲۰۲۱ برای هر کسی است که به دنبال یک رمز ارز سودآور برای استخراج در سال ۲۰۲۱ است.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: زی هش (Zhash)
  • پاداش استخراج بلاک: ۱۲/۵ بیت کوین گلد

دش (DASH)

ارز دیجیتال دش در ژانویه ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و بر اساس سرمایه بازار رتبه ۳۰ را در میان رمز ارزهای برتر از آن خود کرده است. این رمز ارز یک هارد فورک لایت کوین است که انجام معاملات بین‌المللی سریع و ایمن را تسهیل می‌کند و یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ است.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: ایکس ۱۱ (X11)
  • پاداش استخراج بلاک: ۳/۱۱ دش

ریون کوین (RavenCoin)

رمز ارز ریون کوین (RVN) به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده و انتقال دارایی به صورت همتا به همتا (P2P) را ایجاد و تسهیل می‌کند.

این رمز ارز با استقبال خوبی که در بازارهای رمز ارز روبرو شده است توانسته در مدت زمان کوتاهی سرمایه قابل توجهی را در بازار جمع‌آوری کند.

این رمز ارز همچنین ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای از جمله پیام‌رسانی، کیف پول‌های موبایل با عبارت یادآور و رأی دادن به ریون کوین را به پلتفرم اضافه کرده است. رمز ارز ریون کوین به دلیل الگوریتم هش ایکس ۱۶ آر (X16R) و الگوریتم پروتکل کاوپاو (KawPoW) برای ماینرها جذاب است.

  • الگوریتم: کاوپاو
  • الگوریتم هش: ایکس ۱۶ آر
  • پاداش استخراج بلاک: ۵۰۰۰ ریون کوین

دوج کوین (Dogecoin)

رمز ارز دوج کوین (DOGE) که تنها برای آزمایش و امتحان ایجاد شد، خیلی سریع جای خود را در میان رمز ارزهای موفق باز کرد و به محبوبیت فروانی دست یافت. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال حتما نگاهی به مقاله «دوج کوین چیست و آیا کلاهبرداری است؟ وقتی شوخی، جدی می شود!» بیندازید.

  معرفی بهترین و معتبرترین سایت‌های کلود ماینینگ (استخراج ابری) در سال ۲۰۲۱

این رمز ارز نیز یکی دیگر از هارد فورک‌های لایت کوین است که در میان رمز ارزهای برتر رتبه ۵۰ را در اختیار دارد و عمدتاً برای استفاده از محتوای سازندگان در توییتر و ردیت (Reddit) استفاده می‌شود. دوج کوین از الگوریتم اسکریپت استفاده می‌کند و محدودیتی در عرضه سکه آن وجود ندارد.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: اسکریپت
  • پاداش استخراج بلاک: ۱۰۰۰۰ دوج

هورایزن (Horizen)

هورایزن (ZEN) یک رمز ارز مبتنی بر حفظ حریم خصوصی است که قبلاً با نام زن کش (ZenCash) شناخته می‌شد. این رمز ارز در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و یکی از پردرآمدترین سکه‌ها برای استخراج با کارت گرافیک است که روزانه می‌توان چهار دلار سود از آن کسب کرد.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: ایکوی هش
  • پاداش استخراج بلاک: ۷/۵ هورایزن

ورج (Verge)

رمز ارز ورج (XVG) یکی از دیگر از رمز ارزهای موردعلاقه ماینرها است. معاملات در این رمز ارز با سرعت زیاد و به صورت ناشناس انجام می‌شوند. ورج در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و با کارت گرافیک قابل استخراج است و می‌توان روزانه میانگین ۳ دلار سود از آن کسب کرد.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: اسکریپت، ایکس ۱۷ (X17)، لیرا ۲ آر ای (Lyra2RE)
  • پاداش استخراج بلاک: ۷۳۰ ورج

پیر کوین (Peercoin)

رمز ارز پیرکوین (PPC) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، تمرکز خود را روی امنیت و هزینه پایین معاملات قرار می‌دهد. این رمز ارز را می‌توان با کارت گرافیک استخراج کرد و سود حاصل از آن روزانه به ۳ دلار می‌رسد.

  • الگوریتم: اثبات کار و اثبات سهام (POS)
  • الگوریتم هش: SHA-256
  • پاداش استخراج بلاک: ۵۵/۱۷ پیرکوین

بیت کوین

بیت کوین اولین و موفق‌ترین ارز دیجیتال (رمز ارز) جهان است که هنوز هم قیمت آن رو به صعود است. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و سازنده آن، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) امکان انجام معاملات همتا به همتا را برای کاربران جهان فراهم کرد.

بیت کوین یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ نیز محسوب می‌شود. طی چند سال اخیر دشواری استخراج بیت کوین افزایش یافته و پاداش استخراج به نصف رسیده است اما باز هم بیت کوین یکی از سودآورترین رمز ارزها برای استخراج است.

  • الگوریتم: اثبات کار
  • الگوریتم هش: SHA-256

ورت کوین (Vertcoin)

ورت کوین یکی از راحت‌ترین و بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ است. این رمز ارز از الگوریتم اثبات کار لیرا ۲ آر ای (Lyra2RE) برای تائید معاملات استفاده می‌کند.

این رمز ارز همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده است که با سخت‌افزار مجتمع اِی‌سیک سازگار نیست و تنها می‌توان با کارت گرافیک آن را استخراج کرد.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

صرافی رمزینکس با پشتیبانی کردن از بهترین ارزهای دیجیتال و کارمزد معاملاتی مناسب به ارائه خدمات به کاربران می پردازد. با طی کردن چند مرحله ساده از جمله ثبت و نام و احراز هویت می توانید به طور مستقیم یا با وارد شدن به بازار معاملاتی همتا به همتا به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت هم می توانید با مراجعه به وب سایت صرافی رمزینکس و هم با دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن رمزینکس در گوشی های هوشمند خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید.

برای رصد قیمت لحظه ای انواع ارزهای دیجیتال به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در رمزینکس می توانید به صفحه سوالات متداول درباره رمزینکس مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج در سال ۲۰۲۱ پرداخته شد. هر یک از این ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) مزایای خود را در استخراج دارند. نکات مهمی است که در انتخاب آن‌ها باید مد نظر قرار دهید که در بالا به آن‌ها اشاره شد.