چگونه تریدر حرفه‌ای شویم؟ 

چگونه تریدر شویم؟
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر تازه به دنیای ترید وارد شده‌اید، مواجه با انبوهی از اطلاعات در مورد بازارهای مالی، ابزارهای تحلیل و عبارت‌های عجیب و غریب شما را سردرگم می‌کند. این مساله طبیعی است! چرا که تریدرهای حرفه‌ای از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای تحلیل بازار بهره می‌برند و هر کدام استراتژی خاص خود را دارند.

فارغ از اینکه می‌خواهید در بازار سرمایه سنتی یا ارز دیجیتال ترید کنید، باید مسیر خود را با کسب دانش عمیق و تلاش مستمر آغاز کنید. برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در ارز دیجیتال به درک فناوری بلاکچین، ویژگی‌های منحصر به فرد هر رمزارز و ابزارهای مرتبط به آن مثل دیفای نیاز دارید.

  • هر تریدر سبک معاملاتی خاص خود را دارد که متناسب با خلق‌وخو و میزان تحمل ریسک‌پذیری وی است. برای مثال معاملات روزانه برای کسب سریع سودهای محدود، و معاملات نوسانی برای سود میان‌مدت یا سرمایه‌گذاری بلندمدت بر اساس تحلیل بنیادی مناسب است. در هر صورت استراتژی انتخابی باید با اهداف شما در بازار هماهنگ باشد.
  • مدیریت ریسک هم یک جنبه بسیار حیاتی در معامله‌گری است. هرگز بیش از حدی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید و همیشه یک استراتژی خروج از پیش تعریف‌شده داشته باشید. از ابزارهایی مانند حد ضرر برای کاهش زیان احتمالی استفاده کنید.
  • انتخاب صرافی یا بروکر معتبر نیز اهمیت زیادی دارد و برای کاربران ایرانی که با مشکل تحریم مواجه هستند، اهمیت آن دو چندان است. آسان‌ترین گزینه این است که سراغ صرافی‌های ایرانی مثل صرافی ارز دیجیتال رمزینکس بروید که قابلیت‌‌های امنیتی مناسب و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های معاملاتی را ارائه می‌دهد.
  • تحلیل تکنیکال در مسیر تبدیل شدن به تریدر نقش مهمی ایفا می‌کند. یاد بگیرید که نمودارهای قیمت را تجزیه و تحلیل کنید و از شاخص‌های فنی برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنید. تجزیه و تحلیل بنیادی را برای ارزیابی عوامل زمینه‌ای که ارزش دارایی‌ها را هدایت می‌کنند، مانند فناوری پایه رمزارز، تیم توسعه‌دهنده، میزان پذیرش از سوی بازار به‌کار بگیرید.
  • یادگیری مستمر مهمترین جنبه در پاسخ سوال (چگونه تریدر شویم؟) مهمترین نکته است که بسیاری از آن غافل هستند. حتی پس از یک دهه فعالیت هم بازار نکات جدیدی برای درس دادن به شما خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که موفقیت در بازار سرمایه مستلزم یادگیری مداوم و پایبندی به استراتژی انتخابی شماست.

 همین حالا با خرید بیت‌کوین شروع کن!

ویژگی‌های یک تریدر موفق چیست؟

هیچ معامله‌گری را پیدا نمی‌کنید که نرخ تریدهای موفق وی حتی نزدیک به ۱۰۰ درصد باشد اما معامله‌گران خبره معمولا نرخ موفقیت ۸۰ درصدی دارند. هر چند در ابتدای مسیر ممکن است برخی تریدهای شما موفق از آب درآید؛ اما اگر اصول ترید صحیح را نشناسید در نهایت خبری از درآمدزایی نخواهد بود. یک ترید موفق ترکیبی از چندین ویژگی کلیدی است:

  • قبل از هر چیز با آگاهی در مورد روند بازار، تحلیل تکنیکال و بنیادی دارایی مورد نظر، بررسی تاریخچه و نمودار قیمت و انتخاب تایم فریم مناسب شروع می‌شود. در کنار انتخاب نقاط ورود و خروج مناسب، باید حد سود و حد ضرر را هم تعیین کنید تا ریسک معامله را مدیریت کرده باشید.
  • یک ترید خوب باید  نسبت ریسک به ریوارد پایینی داشته باشد. این نسبت نشان می‌دهد که در یک پوزیشن خاص، به ازای ریسک احتمالی چه مقدار پاداش به دست می‌آورید. هرچه این نسبت پایین‌تر باشد، ارزش ترید و شانس شما برای دستیابی به سود بیشتر می‌شود.
  • معاملات موفق عاری از تصمیمات تکانشی ناشی از احساس ترس و طمع یا فومو هستند و از رویکردی منظم پیروی می‌کنند. برای داشتن ترید موفق باید سرمایه خود را بین دارایی‌های متنوع پخش کنید. این کار مثل ضربه‌گیر عمل کرده و خطر از دست رفتن سرمایه به خاطر افت یک دارایی خاص را کاهش می‌دهد.
  • در نهایت هر ترید شما باید بر اساس استراتژی از پیش تعیین‌شده انجام شده و بخشی از یک برنامه بزرگتر باشد. تریدرهای موفق همیشه به برنامه و استراتژی خود پایبند هستند. این امر به آنها کمک می‌کند تا از تصمیم‌گیری‌های احساسی اجتناب کرده و سطح ریسک را کاهش دهند.

پیشنهاد خواندنی: شاخص ترس و طمع چیست؟

تریدر شدن چقدر زمان می‌برد؟

در کنار چگونه تریدر شویم، یکی دیگر از پرسش‌های رایج این است که تریدر شدن چقدر زمان می‌برد؟ رشد در بازار سرمایه به فاکتورهای متعددی مثل نوع بازار، پیچیدگی دارایی مورد نظر، روند تمرین و یادگیری و مهمتر از همه  پشتکار و ذهنیت افراد بستگی دارد. تبدیل شدن به یک تریدر خبره ممکن است برای فردی سه سال طول بکشد اما شخص دیگری حتی پس از ۱۰ سال هم به این سطح نرسد. با این وجود روند رشد افراد از تریدر مبتدی تا خبره معمولا به این صورت است:

  • تریدر مبتدی: در این سطح معامله‌گر اصول پایه‌ای ترید را فرا گرفته و با دینامیک بازار و دارایی مورد نظر آشنایی اولیه پیدا می‌‌کند. ویژگی‌های تریدر مبتدی نظم، پیروی از برنامه معاملاتی و مدیریت ریسک است. رسیدن به این سطح به یک تا ۳ سال یادگیری مستمر نیاز دارد.
  • تریدر سطح متوسط: افراد در این سطح به درک عمیق‌تری از مارکت رسیده و استراتژی معاملاتی مشخص دارند. معامله‌گر متوسط توان تحلیل داده‌های بنیادی و تکنیکال برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد ارز دیجیتال یا سهم را دارد. مدیریت ریسک وی بهبود پیدا کرده و قادر به کنترل احساسات و هیجانات است. تبدیل شدن به تریدر متوسط دست‌کم به ۳ تا ۵ سال کسب تجربه در بازار نیاز دارد.
  • ترید حرفه‌ای: تریدر خبره کوله‌باری از تجربه و سابقه را در زمینه معاملات سودآور یدک می‌کشد. به یک استراتژی مشخص و روشن برای معامله موفق در بازارهای ارز دیجیتال، سهام و فارکس رسیده است. حتی در بدترین شرایط بازار بر مدیریت ریسک تسلط داشته و دانش عمیق و گسترده‌ای از ابزارهای تحلیل و ترید کسب کرده‌ است. تریدرهای حرفه‌ای ذهن باز دارند و همیشه در حال یادگیری و به‌روزرسانی اطلاعات هستند. از تغییر نمی‌ترسند و آماده سازگاری با شرایط جدید خواهند بود. رسیدن به این سطح بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد. 

فارغ از اینکه تریدر در کدام سطح قرار دارد، پشتکار، انضباط و یادگیری مستمر برای رشد در این سلسله مراتب بسیار مهم است.

مراحل تریدر شدن

مراحل تریدر شدن

معامله‌گری مهارتی است که با تمرین و تجربه به‌دست می‌آید. در پاسخ به سوال چگونه تریدر شویم، باید مراحلی را دنبال کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

خودشناسی؛ مهمترین گام در تریدر شدن

خودشناسی در بازار سرمایه مهمتر از آن است که فکرش را بکنید. با درک درست از عواطف، احساسات و ویژگی‌های خودتان می‌‌توانید بهترین مسیر را برای تریدر شدن انتخاب کنید.

  • اگر خطرپذیر نیستید، روندها را کورکورانه دنبال می‌کنید و از وجود هیجان در زندگی استقبال نمی‌‌کنید، دور تریدر شدن را خط بکشید. بازار سرمایه و مخصوصا ارز دیجیتال سراسر نوسان است و اگر در شرایط سخت و چالش‌برنگیز آرامش ذهنی نداشته باشید، به مشکل خواهید خورد.
  • برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق، باید در شرایط دشوار قدرت تحلیل داشته باشید، از ریسک نترسید و به برنامه معاملاتی خود پایبند بمانید. 
  • اگر کنترل بالایی روی احساسات دارید، هیجانات گذرا روی تصمیمات شما اثر ندارد و پشتکار لازم برای آموزش مداوم را دارید، تریدر شدن گزینه مناسبی برای شماست. 
  • البته فراموش نکنید که اعتمادبه‌نفس بیش از حد مثل یک شمشیر دو لبه گاهی به ضرر شما تمام خواهد شد
  • از بهترین منابع آموزشی برای خودشناسی در بازار مالی می‌توان به کتاب از استراتژی فردی تا استقلال مالی نوشته Van K Tharp و روانشناسی ترید از Brett N اشاره کرد.

اصول پایه‌ای ترید را فرا بگیرید

اصول پایه‌ای معامله‌گری در بازارهای مالی ارز دیجیتال، سهام و فارکس تقریبا یکسان است و فراگیری این دانش مقدماتی، فارغ از حوزه کاری آینده به شما کمک زیادی خواهد کرد. این اطلاعات بر اساس منبع انتخابی ممکن است کمی با هم تفاوت داشته باشد اما در مجموع شما را با اصول حیاتی آشنا خواهد کرد که شامل موارد زیر است:

  • روش‌های مختلف ترید
  • ابزارها و روش‌های تحلیل فنی و بنیادی
  • بهترین بازارها برای ترید
  • انواع سفارش و نحوه قرار دادن آنها
  • روش‌های نظارت بر عملکرد ترید
  • شیوه‌های مدیریت ریسک 

مطالعه کتاب‌ها و مطالب در مورد ترید و شرکت در دوره‌های معتبر معامله‌گری کمک بسیاری به شما خواهد کرد. از بهترین منابع آموزشی برای یادگیری اصول مقدماتی ترید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کتاب خاطرات یک اپراتور سهام اثر ادوین لفیور: این کتاب روایتی داستان‌گونه و در عین حال آموزشی داشته و زندگی جسی لیورمور بزرگترین معامله گر تاریخ وال استریت را روایت می‌کند. کتاب با متنی جذاب خوانندگان را با اصول اولیه ترید و مدیریت ریسک آشنا کرده و بینش ارزشمندی را در مورد بازار به شما می‌دهد.
  • سرمایه‌گذار باهوش نوشته وارن بافت: یک راهنمای عالی برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت است و به خوانندگان کمک می‌کند اصول اولیه سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک را بیاموزند.

بازارهای مالی و اوراق بهادار را بشناسید

بازارهای مالی ارز دیجیتال، فارکس و سهام با وجود شباهت فراوان، برخی تفاوت‌های کلیدی با هم دارند. معامله‌گران باید با نحوه عملکرد هر بازار آشنایی داشته و از جزییات ساده (مثل ساعت معاملات و دارایی‌های قابل معامله) تا جزییات پیچیده (تاثیر رویدادی خبری، فناوری‌های پایه‌ای و ابزارها) را بیاموزند. برخی از محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری شامل موارد زیر است:

  • فیوچرز: قراردادهای آتی معامله‌گر را به خرید یا فروش یک دارایی به قیمتی خاص در آینده ملزم می‌کند.
  • آپشن: قراردادهای سرمایه‌گذاری آپشن یا اختیارات به معامله‌گر حق داد و ستد دارایی را به قیمتی معین در تاریخ مشخص می‌دهد.
  • سهام: امکان خرید و فروش بخشی از سهام یک شرکت را به سرمایه‌گذار می‌دهد.
  • ارز دیجیتال: خرید و فروش رمزارز در دهه اخیر رونق گرفته است. این مورد پرنوسان‌ترین بازار مالی است به طوری که گاهی ارزش یک دارایی در کوتاه‌مدت هزاران درصد جابه‌جا می‌شود.

پس از تصمیم‌گیری در مورد بازار مورد نظر نوبت به یادگیری اصول پیشرفته آن می‌رسد. همانند یادگیری اصول ابتدایی ترید، می‌توانید از کتاب‌ها، منابع اینترنتی و وبینار برای فراگیری بازارهای تخصصی مورد نظر خود استفاده کنید.

از بهترین منابع برای یادگیری تحلیل تکنیکال و ترید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل تکنیکال به روش‌ کندل استیک ژاپنی از استیو نیسون (Steve Nison)
  • تسلط بر ترید نوشته جان اف. کارتر (John F. Carter)
  • تجزیه و تحلیل تکنیکال بازارهای مالی اثر جان جی مورفی (John J. Murphy)

استراتژی ترید خود را بسازید

استراتژی ترید نقشه راه شما برای موفقیت در بازار است. معامله‌گران حرفه‌ای عمدتا از یک سبک خاص پیروی می‌کنند که در طول سال‌‌ها تجربه‌اندوزی استراتژی آن را تدوین کرده‌اند. اگر تریدر مبتدی هستید، می‌توانید دو استراتژی را همزمان پیش ببرید تا گزینه مناسب را از بین آنها پیدا کنید.

استراتژی معاملاتی باید نقاط ورود و خروج از پوزیشن، نرخ ریسک به ریوارد، نحوه مدیریت ریسک از طریق تعیین حد سود و ضرر و ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع را شامل شود. 

ویژگی‌های رفتاری و ذهنی خود را هم در انتخاب سبک معاملاتی در نظر بگیرید. برای مثال اگر کم‌حوصله‌اید، ترید به سبک اسکالپ برای نوسان‌گیری چند دقیقه‌ای یا ترید روزانه برای شما مناسب‌تر است. 

برای افرادی که صبر و حوصله بیشتری دارند روش‌های سویینگ برای معامله‌گری میان‌مدت در چند هفته و پوزیشن تریدینگ برای ترید طولانی مدت هم در دسترس است.

هرچند نمی‌توان از استراتژی دیگران کپی‌برداری کرد اما استفاده از تجربیات تریدرهای خبره در ایجاد سبک معاملاتی خودتان موثر خواهد بود. برای تدوین استراتژی، سراغ منابعی بروید که با ارائه نمودار و مثال کارایی استراتژی خود را طی ماه‌ها و سال‌های گذشته اثبات کرده‌اند.

بازار سرمایه و مخصوصا ارز دیجیتال به شدت پویاست و ممکن است استراتژی که طی چند سال گذشته سودآور بوده، یک‌باره کارایی‌اش را از دست بدهد. بنابراین به دقت روی اثربخشی استراتژی ترید نظارت کرده و در صورت لزوم آن را با تغییرات جدید سازگار کنید. در تدوین استراتژی این موارد را در نظر بگیرید:

  • نحوه استفاده از استراتژی (استراتژی ورود/خروج)
  • چقدر سرمایه صرف می‌شود؟
  • در هر ترید چه مقدار پول استفاده می‌شود؟
  • کدام دارایی‌ها مورد معامله قرار می‌گیرند؟
  • تعداد دفعات انجام معامله چقدر است؟

به صورت آزمایشی ترید کنید

برخی پلتفرم‌ها امکان معامله آزمایشی یا دمو را به شما می‌دهند. در این روش بدون نیاز به صرف هزینه واقعی می‌توانید به صورت زنده روی انواع دارایی از رمزارز گرفته تا سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و مهارت ترید خود را به چالش بکشید. هر چند این روش سود مالی ندارد اما نقاط ضعف و قوت استراتژی شما را به خوبی نشان خواهد داد.

صرافی مناسب را انتخاب کنید

در بازار سرمایه انبوهی از صرافی‌ها و کارگذاری‌ها فعال هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص را دارند. این صرافی‌ها از نظر اعتبار و سابقه، ابزارهای ترید و میزان کارمزد تفاوت‌‌های قابل توجهی دارند و باید قبل از شروع ترید در مورد آنها تحقیق و بررسی کافی انجام دهید.

اگر قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارید، باید دقت بیشتری به خرج دهید؛ چرا که نظارت قانونی کافی روی بسیاری از این صرافی‌ها وجود ندارد. علاوه بر این بسیاری از آنها به واسطه تحریم‌ محدودیت زیادی را برای کاربران ایرانی در نظر گرفته‌اند و ریسک بلوکه شدن سرمایه شما وجود دارد. مواردی که برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال باید در نظر بگیرید:

  • اعتبار و سابقه صرافی بین کاربران
  • تعداد معامله‌گران فعال
  • عمق دارایی‌ها و نقدینگی
  • تنوع ابزارهای معاملاتی
  • کارمزد دریافتی برای ترید و سرمایه‌گذاری
  • امنیت پلتفرم
  • تحریم نبودن کاربران ایرانی
  • مطابقت ابزارها با استراتژی شما

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پشتیبانی از ۱۷۷ ارز دیجیتال، ابزارهای متنوع برای ترید و مدیریت ریسک از جمله تعیین حد ضرر و سود، بیش از ۱۰ راهکار امنیتی و امکان معامله با ریال، یکی از بهترین پلتفرم‌‌های خرید و فروش ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی است. 

مدیریت ریسک را بیاموزید

مدیریت ریسک در شناسایی خطرات و اجتناب از آنها به شما کمک می‌‌کند. معامله‌گران حرفه‌ای با همین روش بهترین دارایی برای ترید و سود و زیان احتمالی را برآورد می‌کنند.‌ برای مثال تصور کنید ۱۰۰۰ دلار دارید و نرخ موفقیت شما ۶۰ درصد است، یعنی از هر ۱۰ معامله ۶تای آنها سودده بوده‌اند. چقدر از سرمایه را به ترید بعدی اختصاص می‌دهید؟ اگر سه معامله بعدی زیان‌ده باشد، چگونه مسیر را ادامه می‌دهید؟

مدیریت ریسک با تعیین حد سود و حد ضرر و برآورد نسبت ریسک به ریوارد به مسائلی از این دست می‌پردازد. حتی در صورتی که برای مدتی نرخ موفقیت تریدها به زیر ۵۰ درصد هم برسد، با مدیریت ریسک موثر می‌توان به سود رسید. از این‌رو با تمرین و کسب تجربه یک فرایند مدیریت ریسک جامع برای خود تدوین کنید.

ترید را با حجم پایین شروع کنید

معامله‌گران حرفه‌ای برای آزمایش، استراتژی جدید مقدار کمی سرمایه را وارد بازی می‌کنند. بنابراین حتی اگر مدت زیادی را به صورت آزمایشی ترید کرده‌اید، در ابتدای راه درصد پایینی از دارایی خود را به معامله اختصاص دهید. در صورتی که سبک معاملاتی شما موفق از آب درآمد، می‌توانید حجم سرمایه را افزایش دهید.

فراموش نکنید که بازار و فرصت‌‌های معامله‌گری همیشه سر جای خود باقی می‌ماند اما جبران دست رفتن سرمایه بسیار سخت خواهد بود. بنابراین بی‌گدار به آب نزنید و تنها بعد از اطمینان از مناسب بودن استراتژی با حجم بالا وارد ترید شوید. 

اگر در بازار فیوچرز مشغول معامله هستید، هرگز در ابتدای راه سراغ ضریب اهرمی بالای ۵ نروید چرا که در صورت حرکت بازار برخلاف پیش‌بینی شما، سرمایه‌تان به سرعت صفر خواهد شد.

سابقه تریدها را یادداشت کنید

تهیه یک دفترچه یادداشت از سوابق تریدها و نتایج آنها در مسیر رشد، کمک زیادی به شما می‌‌کند. این اطلاعات به شما نشان می‌دهد در چه شرایطی وارد یک معامله شده‌اید، چه عواملی شما را به انجام معامله ترغیب کرده و بر چه اساسی از آن خارج شده‌اید. ارزیابی این نتایج به مرور زمان بهترین ستاپ معاملاتی را برای شما پیدا خواهد کرد. مواردی که پس از هر ترید باید ثبت کنید:

  • تاریخ ترید: زمان ورود به پوزیشن
  • زمان: تایم فریم انجام معامله
  • ستاپ: دلایل ورود به معامله
  • مارکت: اطلاعات در مورد بازاری انجام معامله
  • اندازه لات: تعداد اقلامی که در معامله خریداری می‌کنید
  • نوع معامله پوزیشن: لانگ یا شورت بودن پوزیشن
  • ارزش تیک: حداقل حرکت قیمت سرمایه‌گذاری
  • قیمت ورود: قیمت پرداختی برای رمزارز یا سهام
  • قیمت خروج: قیمت دریافتی حین خروج از معامله
  • حد ضرر: قیمت تعیین شده به عنوان استاپ لاس
  • سود و زیان: مقدار سود یا زیان حاصل از معامله
  • نسبت ریسک به ریوارد: نسبت ضرر احتمالی به سود مورد انتظار 

چگونه ترید کنیم؟

پس از طی مراحل تریدر شدن نوبت به اجرای عملی آن می‌رسد. در اولین گام باید صرافی معتبری را انتخاب کنید که مشکل تحریم کاربران ایرانی را نداشته باشد. توصیه ما صرافی ارز دیجیتال رمزینکس است که امکان خرید و فروش آنی ۱۷۷ ارز دیجیتال با کارت بانکی ایران را به شما می‌دهد. ترید در صرافی رمزینکس بسیار ساده است:

  • این فرایند با ثبت‌نام و احراز هویت آنی شروع می‌شود. در ادامه می‌توانید از طریق درگاه بانکی حساب ریالی خود را شارژ کرده یا ارز دیجیتال را از مبدا دیگری به کیف پول رمزینکس منتقل کنید.
  • برای خرید و فروش ارز دیجیتال، سه گزینه معامله آسان، حرفه‌ای و معامله با API را دارید. در معامله آسان خرید یا فروش به صورت آنی انجام می‌شود؛ اما در معامله حرفه‌ای چهار گزینه سفارش بازار، سفارش محدود، سفارش حد زیان و OCO را برای ترید حرفه‌ای در اختیار  دارید.
  • در سفارش محدود (Limit Order) تعداد واحدهای رمزارز و قیمت آن را بنا به تشخیص خود مشخص می‌کنید. در صورتی که قیمت به سطح مورد نظر شما برسد، سفارش خرید یا فروش به صورت خودکار انجام خواهد شد.
  • یکی از مزایای صرافی رمزینکس امکان تعیین حد سود و حد ضرر است که در مدیریت ریسک اهمیت زیادی دارد. در این روش معامله تنها با رسیدن به سطح مشخص وارد دفتر سفارش‌ها می‌شود.
  • تمام سفارش‌های شما در بخش تاریخچه قابل دسترسی است و پس از هر ترید عملکرد معامله‌های خود را در بخش سود و زیان بررسی کنید.
  • در رمزینکس امنیت هر اول را می‌زند. این صرافی ارز دیجیتال با نگهداری داده‌ها به روش سرد، به‌کارگیری مراکز داده داخل کشور، تایید هویت دو مرحله‌ای و ورود با اثر انگشت امنیت دارایی شما را تضمین می‌کند.

حرف آخر

پاسخ این سوال که چگونه تریدر شویم، برای هر فرد متفاوت است. اگر روحیه چالش‌پذیری، ریسک‌پذیری و توان کنترل احساسات را ندارید، دور ترید خط بکشید. در غیر این صورت با شناخت انواع بازار سرمایه، اوراق بهادار، روش‌های معامله‌گری، تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توانید یک استراتژی دقیق برای ترید بسازید. 

پس از یک دوره معامله‌گری آزمایشی با سرمایه محدود وارد بازار شده و سبک معاملاتی خود را محک بزنید. آموزش مداوم، کسب تجربه و مدیریت ریسک سه عنصر اساسی است که با پیروی از آن به یک تریدر قابل بدل می‌شوید.

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید