در ابتدا تعاریفی از اصطلاحات تخصصی را داریم تا بتوانیم درک کامل تری نسبت به تفاوت لونا با لونا کلاسیک را داشته باشیم، همچنین در ادامه برای خرید و فروش هر کدام توضیحاتی داده شده است.

ترا چیست؟

ترا نوعی پلتفرم پرداخت بلاک‌چین مبتنی بر Cosmos بوده که برای پشتیبانی از استیبل کوین‌های الگوریتمی ایجاد شده است. استیبل کوین‌های الگوریتمی دارایی‌های رمزنگاری شده‌ای هستند که قیمت ارزهای فیات و سایر دارایی‌ها را به صورت خودکار دنبال می‌کنند. ترا از ثبات قیمت‌ ارزهای فیات و  ویژگی عدم سانسور شبکه‌های غیرمتمرکز برای ارائه معاملات سریع و مقرون به صرفه استفاده کرده است.

ترا که نوعی بلاک‌چین لایه ۱ است توسط LUNA ( توکن حاکمیت) و UST (استیبل کوین اصلی شبکه) پشتیبانی می‌شده است. نوع ارتباط بین این دو توکن، حفظ تعادل قیمت ارز را به همراه داشت. در نتیجه این شبکه با حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا، نسبت یک به یک با دلار آمریکا را حفظ می‌کرد.

موسسان ترا

ترافورم لبز استارتاپ پشتیبان اکوسیستم ترا بوده که در سال ۲۰۱۸ توسط دوکوان و دنیل شین راه اندازی شد. توسعه شبکه توسط Terraform در همین سال آغاز و در سال ۲۰۱۹ شبکه به طور رسمی راه‌ اندازی گردید.

جالب است بدانیم که مدیر عامل ترا یعنی دو کوان پیش از این Anyfi را تاسیس کرده بود؛ نوعی استارتاپ که در زمینه شبکه‌های وایرلس غیرمتمرکز فعالیت داشته است. از دیگر سوابق کاری او می‌توان به مهندسی نرم افزار در شرکت‌های مایکروسافت و اپل اشاره کرد.

توسعه ترا

ترا تا سال ۲۰۲۱ استیبل کوین‌های وابسته به ارزهای فیات مختلفی را ارائه داد؛ استیبل کوین‌هایی مانند:‌ TerraUSD (UST)، TerraCNY, TerraGBP،  TerraJPY،TerraKRW،  TerraEUR و TerraSDR که به صندوق مالی بین‌‌المللی SDR وابسته است. استیبل کوین‌های ترا امکان انجام مبادلات بین‌المللی و سریع را با هزینه‌ای کم فراهم می‌کنند.

ترا به سرعت رشد کرد و به سیستم بسیار قوی تبدیل شد و توانست از لحاظ  ارزش بازار به سومین استیبل کوین بزرگ تبدیل شود. علاوه بر آن ترا در فضای DeFi حرفی برای گفتن دارد و بیش از ۱۰۰ پروژه از جمله Anchor Protocol، LoTerra، Chia، Vega Protocol، Mirror Protocol و Talis Protocol روی آن ایجاد شده‌اند. این پلتفرم‌ها برای میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان مفید واقع شدند.

سقوط ترا

در ۸ می ۲۰۲۲ برای مدت کوتاهی TerraUSD پیوند خود با دلار آمریکا را از دست داد و از ۱ دلار به ۰/۹۸۵ دلار رسید. با اینکه مجددا به قیمت اصلی خود بازگشت، اما این اتفاق شک و شبهه‌هایی را درباره پایداری پروژه ایجاد کرد. درنتیجه سرمایه گذاران اقدام به فروش  و نقد کردن USTهای خود کردند و ارزش آن کاهش یافت اما مجددا توانست به قیمت اصلی خود برگردد.

مجددا در ۹ می UST قیمت اصلی خود را از دست داد و به ۰/۳۵ دلار رسید. با کاهش ارزش این ارز و افزایش نگرانی‌ها درباره آن، سازمانی به نام LFG ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های مختلف جمع آوری کرد تا از این طریق از لغزش UST در برابر دلار محافظت کند. دوکوان و تیم ترا، سازمان LFG را برای حفظ ثبات UST و حمایت از رشد اکوسیستم ترا راه اندازی کردند.

با وجود تمامی این اقدامات ارزش ترا روز به روز کمتر شد و این سقوط بر بخش‌های دیگری هم اثر گذاشت. به طوریکه شرکت‌های وابسته به ترا و استیبل‌کوین‌‌های وثیقه شده توسط UST همراه با این جریان رو به نابودی رفتند.

احیای لونا

دو کوان برای احیای اکوسیستم و بهبود اوضاع طرح دیگری را مطرح کرد؛ او پیشنهاد داد که با انجام یک هاردفورک، بلاک‌چین جدیدی ایجاد شود. بر اساس این ایده، نسبت به دارایی‌های LUNA و UST که اعضای جامعه در اختیار دارند، توکن جدید شبکه میان آن‌ها توزیع می‌گردد. نظر عموم اعتبارسنج‌ها به این ایده و احیای شبکه مثبت بود.

در همین راستا در ۲۸ می ۲۰۲۲ بلاک‌چین جدید با نام ترا ۲ راه اندازی شد و توکن اصلی آن نام LUNA را به دنبال کشید. در حال حاضر بلاک‌چین اصلی با نام ترا کلاسیک شناخته می‌شود و به موازات بلاک‌چین جدید فعال باقی مانده و نام توکن آن به لونا کلاسیک LUNC تغییر پیدا کرده‌است. در ادامه به صورت بسیار کوتاه و مختصر ماهیت لونا و لونا کلاسیک را بررسی می‌کنیم.

لونا کلاسیک LUNC

ارزی که امروزه به نام LUNC می‌شناسیم، در ابتدا توکن اصلی شبکه ترا محسوب می‌شد و لونا نام داشت. نقش اصلی آن جذب انحرافات قیمتی استیبل کوین الگوریتمی UST بود. زمانی که UST پیوند یک به یک خود را با دلار آمریکا از دست داد، سیر نزولی این ارز آغاز شد. به طوریکه ارزش ۱۱۹ دلاری توکن در  ۲۲ آوریل، در پایان می به زیر یک سنت رسید.

لونا LUNA

پیش از این نیز گفتیم که ۲۸ می، بلاک‌چین جدید ترا به طور رسمی راه اندازی شد و کاربرانی که در شبکه قبلی LUNC و UST در اختیار داشتند، در مرحله اول توزیع (Airdrop)، توکن‌های جدید لونا را دریافت کردند. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، لونای جدید را به فهرست خود اضافه کردند. همچنین از آنجایی که بسیاری از افراد به آینده آن خوشبین بودند، معاملات آن با نوسانات بالایی انجام شد.

نحوه عرضه LUNA

همانطور که گفتیم لونا دارای سقف عرضه است و توزیع آن به این صورت انجام می‌شود:

  • ۳۵٪ به دارندگان لونای قبلی
  • ۱۰٪ به دارندگان لونای جدید
  • ۱۰٪ به دارندگان UST قبلی
  • ۱۵٪ به دارندگان UST جدید
  • ۳۰٪ به استخرهای لونا
  • ۱۰٪ به توسعه دهنده‌ها

مقایسه LUNC و LUNA

از آنجایی که هردوی این ارزها ترا را همراه خود دارند ممکن است مقایسه آن‌ها در ابتدا سخت به نظر برسد. درست است که این دو منشا یکسانی دارند، اما از جهات مختلفی متفاوت هستند. در ادامه چند مورد از تفاوت‌های میان LUNA و LUNC را بررسی می‌کنیم.

  • پس از انجام فورک و ایجاد بلاک‌چین جدید،‌ لونا ارتباط خود را با استیبل کوین الگوریتمی UST قطع کرد. این درحالیست که LUNC این امر را با عنوانی جدید به نام USTC حفظ کرده است.
  • LUNA عرضه کلی محدود و حداکثر یک میلیاردی دارد؛ از طرف دیگر برای LUNC محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. درواقع یکی از دلایل شکست پروژه اصلی همین مورد بود؛ چراکه مقدارارز در گردش آن به ۷ تریلیون رسید.
  • لونا کلاسیک به تازگی به دلیل سیاستی که برای مالیات در پیش گرفت، سروصدای زیادی در اخبار به پا کرد. برای تبدیل LUNC به یک توکن ضدتورمی، نیاز به سوزاندن مقادیر زیادی از آن است. این فرآیند تا زمانی که مقدار عرضه به ۱۰ میلیارد کاهش یابد، ادامه پیدا می‌کند. هیاهوی پیرامون این ارز، رشد ۲۵۰درصدی LUNC در ۸ سپتامبر را به همراه داشت.

نحوه فروش و خرید ارز لونا و لونا کلاسیک به چه صورت است؟

در حال حاضر امکان خرید لونا کلاسیک و لونا از طریق صرافی‌های معتبر وجود دارد. برای شروع خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی رمزینکس، ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و مدارک لازم جهت احراز هویت ارسال شوند. در این مرحله امکان فعالیت در سطح برنزی وجود دارد. پس از تکمیل شدن مرحله احراز هویت، سطح طلایی برای کاربر فعال می‌شود و می‌تواند بدون محدودیت و با استفاده از ارز ریال به خرید و فروش ارزهای LUNA و LUNC بپردازد.

برای خرید LUNA و LUNC ، روش اول این است که وارد برنامه رمزینکس شده و از طریق معامله آسان خرید انجام شود. روش دیگر از طریق سفارش بازار است؛ در خرید از طریق سفارش بازار، سفارش در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت اما در سفارش محدود خرید این ارزها تکمیل سفارش به تطابق قیمت سفارش خرید کاربر با قیمت سفارش فروش دیگر کاربران بستگی دارد.

با خرید به روش حد زیان، علاوه بر فیلد قیمت و مقدار، فیلد فعالسازی هم وجود دارد. کاربر در آن دو فیلد، مقدار ارز مورد نظر و قیمت مد نظر خود را وارد می‌کند. سپس با درج قیمت فعال سازی، مطمئن می‌شود که سفارش خرید یا فروش او در آن قیمت انجام خواهد شد.

در خرید و فروش به روش OCO در یک لحظه می‌توان دو سفارش با عنوان‌های سفارش محدود و حد زیان ثبت کرد. زمانی که یکی از این دو سفارش انجام شود، سفارش دوم به طور خودکار لغو می‌شود.

فرایند فروش LUNA و LUNC در صرافی رمزینکس مانند خرید آن، به چند صورت متفاوت انجام می‌شود و چگونگی آن دقیقاً مشابه با سفارش‌های خرید است که در بالا توضیح داده شد.