تاریخچه سولانا؛ معرفی قاتل اتریوم

تاریخچه سولانا
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

سولانا (Solana) یکی از سریع‌ترین و کاربردی‌ترین پروژه‌های مقیاس وب است که از ویژگی‌های فناوری قابل برنامه‌ریزی بلاک‌چین برای ارائه راه‌حل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌کند. با ما در رمزینکس همراه باشید تا به تاریخچه سولانا و ویژگی‌های این شبکه مهم و کاربردی بپردازیم و بررسی کنیم که چرا این بلاک‌چین به رقیب اتریوم تبدیل شده است.

تاریخچه سولانا؛ شناخت Solana

برای شناخت تاریخچه سولانا ابتدا باید آن را به خوبی بشناسیم. سولانا یک زیرساخت باز برای ساخت برنامه‌های رمزنگاری مقیاس‌پذیر است. این معماری در برابر سانسور ایمن و مقاوم بوده و برای تسهیل پذیرش جهانی طراحی شده است. برای نگه داشتن زمان بر روی بلاک چین، سولانا از یک فرآیند نوآورانه به نام اثبات تاریخ (PoH) استفاده می‌کند. PoH یک مکانیسم اجماع نیست، اما نقش مهمی در مکانیسم اجماع اثبات سهام سولانا ایفا می‌کند.

سولانا یک بلاک‌چین است که شباهت‌های قابل توجهی به اتریوم دارد؛ در واقع، اغلب از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. مانند اتریوم، توکن بومی سولانا یعنی SOL را می‌توان در اکثر صرافی‌های بزرگ خریداری کرد. ارزش واقعی این توکن در انجام تراکنش‌ها در شبکه Solana است که مزایای نادری دارد. از سوی دیگر، همان‎‌طور که گفته شد بلاک‌چین سولانا از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ استفاده می‌کند. این الگوریتم از مهرهای زمانی برای تعریف بلوک بعدی در زنجیره سولانا استفاده می‌کند.

لوگوی سولانا با پس زمینه کهکشانی
سولانا با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارد به عنوان رقیب جدی اتریوم معرفی شده است.

در تاریخچه سولانا بنیانگذاران سولانا چه کسانی معرفی شده‌اند؟

تاریخچه سولانا به سال ۲۰۱۷ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، این شبکه توسط سولانا لبز (Solana Labs) ساخته شد که از تیمی از مهندسان نرم افزار در سانفرانسیسکو تشکیل می‌شود. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، همراه با چند نفر دیگر از تیم سولانا، سال‌های زیادی را در شرکت Qualcomm گذراند. یانکونکو همچنین در توسعه تکنیک‌های فشرده‌سازی و سیستم‌های توزیع تخصص داشت. شرکتی که او در آن کار می‌کرد، Qualcomm، در سن‌دیگو در جنوب ساحل سولانا کالیفرنیا که الهام‌بخش نام پروژه است قرار داشت. اگرچه یاکوونکو در ابتدا علاقه‌ای به ارزهای دیجیتال نداشت، اما این ایده را داشت که با اثبات تاریخ، کارایی بلاک‌چین را بهبود بخشد. او با همکار خود گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald) که اکنون مهندس اصلی سولانا است، همکاری کرد. بد نیست بدانید سولانا وایت پیپر و شبکه آزمایشی داخلی خود را در فوریه ۲۰۱۸ منتشر کرد؛ در حالی که شزوع رسمی تاریخچه سولانا و توکن SOL در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شدند.

تاریخچه سولانا در مورد عملکرد آن چه می‌گوید؟

از زمان شروع تاریخچه سولانا این پروژه روی ترکیبی از پروتکل‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام کار می‌کند. برایان راتلج (Bryan Routledge)، دانشیار دانشکده تجارت تپر در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید که سولانا تلاش می‌کند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را به سرعت پردازش کند. روتلج اشاره می‌کند که تلاش برای پردازش سریع تراکنش‌ها معمولا مستلزم تمرکز است. به عنوان مثال، ویزا (Visa) از شبکه عظیمی از رایانه‌ها برای حفظ سرعت پردازش خود استفاده می‌کند. از سوی دیگر، روتلج می‌گوید بیت‌کوین (Bitcoin) معاملات را بسیار کند پردازش می‌کند تا غیرمتمرکز بماند.

از آنجایی که تمام هدف فناوری بلاک‌چین ارائه سیستم های غیرمتمرکز است، سولانا تلاش می‌کند تا تراکنش‌ها را با سرعتی شبیه به یک شرکت بزرگ و متمرکز مانند ویزا پردازش کرده و در عین حال تمرکززدایی بیت‌کوین را حفظ کند. این ویژگی، سرعت افزایش مقیاس پذیری را فراهم می‌کند؛ چون هزینه‌های زیست محیطی و پولی سیستم‌های سولانا کمتر است.

سرعت اضافه شدن بلاک‌ها به بلاک‌چین سولانا به سطوح امنیتی بیشتری برای بلاک‌چین نیاز دارد. اینجاست که الگوریتم اثبات تاریخ سولانا به کار می‌آید. این الگوریتم هر بلوک را به گونه‌ای علامت‌گذاری می‌کند که امنیت سیستم را حفظ کند. سپس توکن‌های SOL به عنوان وثیقه برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تراکنش‌های ذکر شده در تاریخچه سولانا شامل همه چیز است؛ از اعتبار قراردادهای هوشمند گرفته تا استفاده از سولانا به عنوان بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) را در خود جای می‌دهد.

لوگوی سولانا با چندین دایره و پس زمینه بنفش
سولانا در تلاش برای تمرکززدایی و افزایش سرعت قدم برمی‌دارد.

ویژگی‌‌های سولانا

نتیجه نوآوری‌های کلیدی دیگر اثبات تاریخ و سولانا، شبکه‌ای است که بسیار مقیاس پذیر عمل می‌کند. در واقع، سولانا دارای حداکثر توان عملیاتی ۵۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه است. این بلاک‌چین کم‌هزینه و سریع باقی می‌ماند، با میانگین کارمزد تراکنش ۰.۰۰۰۲۵ دلار مدت زمان بلوک که معمولا کمتر از یک ثانیه است. با توجه به تاریخچه ارز سولانا این شبکه همچنین قابلیت ترکیب بین پروژه‌های اکوسیستم را از طریق حالت واحد جهانی خود حفظ می‌کند؛ به این معنی که لازم نیست با چندین قطعه یا راه‌حل‌های لایه ۲ ادغام شود. سایر مزایای ساخت بر روی سولانا شامل ممیزی، امنیت در سطح سازمانی و انعطاف پذیری برای کدنویسی به زبان های محبوب مانند C ،C++ و Rust است.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می‌کند؟

با بررسی تاریخچه ارز سولانا متوجه خاص بودن این شبکه می‌شویم، اما دلیل آن چیست؟ با استفاده از ترکیب منحصربه‌فردی از اثبات تاریخ و اثبات سهام، سولانا سرعت تراکنش‌های بسیار سریع‌تری را نسبت به نزدیک‌ترین رقبای خود، اتریوم (Ethereum) و کاردانو (Cardano) ارائه می‌کند.

برخلاف اثبات کار که از خود ماینرها برای تعریف بلوک بعدی در یک زنجیره استفاده می‌کند، یا اثبات سهام که از نشانه‌های استیک شده برای تعریف بلوک بعدی بهره می‌گیرد، اثبات تاریخ از مهر زمانی در تعریف بلوک‌های زنجیره سولانا استفاده می‌کند. این سیستم نوآورانه به تایید کنندگان در بلاک‌چین اجازه می دهد تا روی مهرهای زمانی بلوک‌های مختلف در زنجیره رای دهند. این امر همچنان زنجیره را نسبتا غیرمتمرکز نگه می‌دارد و به طور همزمان امکان محاسبات امن‌تر و سریع‌تر را فراهم می‌کند.

اثبات سهام واگذار شده توسط سولانا

به گفته کنستانتین انیسیموف (Konstantin Anissimov) مدیر عامل صرافی CEX.IO، سولانا از ترکیبی از استراتژی‌های رمزنگاری آزمایش‌شده و نوآوری‌های تازه برای رفع کاستی‌های راه‌حل‌های موج اول کریپتو استفاده می‌کند. مشکل اصلی که سولانا در تلاش برای حل آن بود، مسائل مقیاس‌پذیری اتریوم به شمار می‌رفت. با بررسی تاریخچه سولانا متوجه می‌شویم که این شبکه با ترکیب منحصر به فرد اثبات تاریخ و آن‌چه به عنوان الگوریتم‌های اثبات سهام واگذار شده از آن یاد می‌شود، برای این مسئله تلاش می‌کرد.

اثبات سهام واگذار شده، نوعی از الگوریتم سنتی اثبات سهام شمرده می‌شود و مکانیسم اثبات سهام فرآیندی از تراکنش‌ها برای ایجاد بلوک‌های جدید در یک بلاک‌چین با استفاده از سیستم اعتبارسنجی است. سولانا با مکانیسم اثبات سهام واگذار شده خود، مزایای متعددی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، عده‌ی زیادی عقیده دارند که الگوریتم تاریخ یک لایه امنیتی به شبکه اضافه می‌کند.

تاریخچه سولانا؛ سولانا در برابر اتریوم

در اصل، تاریخچه سولانا به دو مورد از سه موضوعی که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یکی از بنیانگذارن اتریوم در سه‌گانه بلاک‌چین شناسایی شده، می‌پردازد. این سه‌گانه، مقیاس‌پذیری، امنیت و عدم تمرکز نام دارند. اگرچه بوترین در ابتدا ادعا کرد که اتریوم به هر سه جنبه این سه‌گانه می پردازد، اکثر کارشناسان معتقدند که اتریوم تنها به دو عامل می پردازد؛ تمرکززدایی و امنیت. با این حال، سولانا برای پرداختن به دو بخش سه‌گانه طراحی شده است؛ مقیاس‌پذیری و امنیت. الگوریتم اثبات تاریخچه SOL امنیت منحصر به فردی را برای شبکه ارائه می‌دهد. این در حالی است که سرعت محاسبات پلتفرم سولانا، امکان افزایش مقیاس‌پذیری را فراهم می‌کند.

اکثر ارزهای دیجیتال اولیه مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین، از الگوریتم اثبات کار برای تعریف بلوک‌های زنجیره خود استفاده می‌کنند. اثبات کار از مکانیزم اجماع استفاده کرده که برای تعیین بلوک بعدی به ماینرها متکی است. با این حال، این سیستم اثبات کار سریع نیست و منجر به استفاده از مقادیر بسیار زیاد انرژی می‌شود. این مسئله، یکی از دلایلی است که اتریوم به سیستم اثبات سهام تبدیل شده و مصرف انرژی را تا ۹۹.۹ درصد کاهش می‌دهد. برخلاف مکانیسم اثبات کار قبلی، اثبات سهام از استیکینگ برای تعریف بلوک بعدی استفاده می‌کند. توکن‌های استیک شده به‌عنوان وثیقه توسط بلاک‌چین نگهداری می‌شوند تا زمانی که اعتبارسنجی‌ها درباره بلوک بعدی زنجیره به اجماع برسند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با تاریخچه ارز دیجیتال سولانا آشنا کرده و به ویژگی‌های این شبکه بپردازیم. سولانا بلا‌ک‌چینی است که آینده روشنی دارد و پروژه‌های مختلفی هم مسیر با آن شکل می‌گیرد. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین اطلاع از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

چه چیزی سولانا را خاص کرده است؟

سرعت و مقیاس‌پذیری از ویژگی‌های اصلی سولانا هستند.

بلاک‌چین بیت‌کوین بهتر است یا سولانا؟

بلاک‌چین سولانا متمرکزتر است و مسلما امنیت و استحکام کمتری دارد، اما تجربه کاربری بسیار بهتری ارائه می‌کند.

منابع: forbes.com | kriptomat.io

درباره مهسا سپاهی
- فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید