ارز دیجیتال پیشرو، بیت‌کوین، با تقویت ارزش دلار آمریکا که شاهد «بهترین عملکرد ۵ روزه» خود از فوریه ۲۰۲۳ است، با روندی نزولی مواجه شده است. این کاهش قیمت ناشی از پیش‌بینی تداوم نرخ بالای بهره توسط فدرال رزرو و افزایش نوسانات بازار در آستانه‌ی هاوینگ (نصف شدن عرضه) بیت‌کوین در آوریل ۲۰۲۴ می‌باشد.

تقویت دلار ناشی از انتظار تداوم سطوح بالای نرخ بهره است. در حال حاضر، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره برای دوره‌ی طولانی‌تری نسبت به انتظارات قبلی، بالا باقی خواهد ماند. این پیش‌بینی سبب جلب سرمایه‌گذاران خارجی به سمت اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی با بازدهی بالاتر شده است و در نتیجه، تقاضا برای دلار را افزایش داده است.

شاخص بلومبرگ دلار آمریکا (BBDXY) که عملکرد یک سبد متشکل از ۱۰ ارز مهم جهانی در برابر دلار آمریکا را پایش می‌کند، طی پنج روز کاری گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است که این چشمگیرترین رشد آن در ۱۴ ماه گذشته محسوب می‌شود. در حال حاضر، مقدار شاخص دلار آمریکا ۱۰۶.۳۴ است که نشان‌دهنده‌ی تقویت آن در برابر سایر ارزها از جمله یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن می‌باشد.

در مقابل، بیت‌کوین طی همین دوره‌ی پنج روزه با کاهش ۹ درصدی قیمت مواجه شده و به قیمت ۶۳,۹۳۶ دلار رسیده است. در حالی که همبستگی مستقیمی همواره بین بیت‌کوین و دلار وجود ندارد، اما به طور تاریخی، رابطه‌ای معکوس میان این دو دارایی برقرار بوده است.

اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مورد نرخ تورم فعلی ایالات متحده (۳.۵ درصد) که احتمالاً زمان بیشتری را برای رسیدن به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی طلب می‌کند، به تقویت دلار کمک کرده است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد اصلاحات بالقوه‌ی قابل توجه در ارزش دلار هنگامی که به سطوح «خرید بیش از حد» برسد، مطرح شده است.

بیت‌کوین، که اغلب به عنوان یک دارایی پرنوسان شناخته می‌شود، معمولاً در زمان ضعف دلار با تقاضای بیشتری روبرو می‌شود. با این حال، با نزدیک شدن به هاوینگ بیت‌کوین در آوریل ۲۰۲۴، انتظار بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. فرآیند هاوینگ که مقدار استخراج بیت‌کوین به ازای هر بلاک را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، انتظار می‌رود بر پویایی قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد.

با وجود هاوینگ آتی، سرمایه‌گذاران نسبت به رویداد هاوینگ ۲۰۲۰، اطمینان بیشتری به دارایی‌های پرریسک ارز دیجیتال نشان می‌دهند، همانطور که در نمودار سلطه بیت‌کوین مشهود است. طبق داده‌های CoinStats، در حال حاضر میزان سلطه بیت‌کوین ۵۲ درصد است.

افزایش اخیر دلار آمریکا همچنین با کاهش احساسات بازار کریپتو، که توسط شاخص ترس و طمع کریپتو نشان داده شده است، همزمان شده است. این شاخص از ۲۲ اردیبهشت ۱۱ واحد کاهش یافته است.

منبع: Cointelegraph