با وجود اینکه بیش‌پینی مسیر آینده بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال دشوار به‌نظر می‌رسد و حداقل اینطور نیست که بتوان به صورت قطعی حرکت بعدی را پیش‌بینی کرد، اما ابزارهایی کاربردی مانند شاخص ترس و طمع بیت کوین وجود دارد که از ابعادی جدید و نزدیک‌تر به واقعیت، می‌‍تواند داده‌هایی ارزشمند را در اختیار معامله‌گران جهت تشخیص روند آتی قرار دهد.

شاخص حرص و طمع بیت کوین ارزشی واحد را میان  ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد که هر یک از اعداد آن نشان از نوعی احساس حاکم بر فعالان بازار ارزهای دیجیتال دارد. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس، در ابتدا شرح داده‌ایم که «شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟» و توضیح داده‌ایم که در سال ۲۰۲۴ چطور می‌توان از این شاخص کاربردی در تحلیل قیمت استفاده کرد.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و اعداد آن چه معنایی دارد؟

شاخص ترس و طمع اولین بار توسط CNN Money به منظور استفاده در بازار سهام آمریکا ساخته و استفاده شد. بعدها که بازار ارز دیجیتال رونق گرفت، شاخص ترس و طمع بیت کوین نیز به عنوان ابزاری کاربردی در اختیار معامله‌گران قرار گرفت. 

برای استفاده از شاخص حرص و طمع بیت کوین کافی است اعدادی که برای این معیار در نظر گرفته شده را درک و با استراتژی معاملاتی خود ترکیب کنید. برای مثال می‌توانید هنگامی نمودار بیت کوین را تحلیل می‌کنید، شاخص ترس و طمع را به عنوان معیاری برای پیدا کردن نقطه ورود مناسب مد نظر داشته باشید. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، شاخص حرص و طمع بیت کوین عددی بین  ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد که هر بازه آن، بیانگر نوعی از واکنش معامله‌گران به بازار و روند آن است که می‌توان با گرفتن نتیجه درست از این اعداد، به راحتی مسیر آینده حرکت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرد.

شخصی خوشبین در تصویر در حال هل دادن شاخص ترس و طمع بیت کوین به سمت طمع شدید برای سود بیشتر است
طمع شدید در بازار نشان از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران دارد

به طور کلی شاخص حرص و طمع بیت کوین شامل بازه‌های زیر می‌شود:

بازه (۰ – ۲۴)

ترس شدید در شاخص ترس و طمع بیت کوین نشان از ناامیدی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نسبت به قیمت بیت کوین و سودده بودن بازار دارد. در این نقطه از بازار، معمولا سقوط قیمت شدیدی رخ داده که موجب ایجاد چنین دلسردی خاصی در میان فعالان این حوزه شده است. در راستای چنین ناامیدی شدیدی، اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اقدام به فروش افراطی دارایی‌های خود می‌کنند. در نتیجه، افت قیمتی شدیدتر شده و در چنین شرایطی، با بررسی شاخص حرص و طمع بیت کوین می‌توان فرصت مناسبی را برای خرید در کف قیمتی یافت.

بازه ۵۰

خنثی بودن در شاخص حرص و طمع بیت کوین چیزی جز سردرگمی برای تحلیل‌گران و فعالان این حوزه در بر نخواهد داشت. در این نقطه از بازار، کشمکشی تمام نشدنی میان گاوها و خرس‌ها وجود دارد که اجازه ایجاد یک روند جدید را به قیمت نمی‌دهد. در نتیجه در این لحظه نمی‌توان نتیجه گرفت که قیمت به کدام سمت خواهد رفت. اما می‌توان گفت که این عدد در شاخص ترس و طمع بیت کوین نوعی مانع برای ورود به بازاری است که روندی ندارد و ممکن است هر تحلیلی اشتباه از آب دربیاید.

بازه (۷۵ – ۱۰۰)

طمع شدید که با رنگ سبز در شاخص حرص و طمع بیت کوین نشان داده می‌شود، می‌تواند خبر از یک موقعیت عالی برای ورودی مناسب در یک نقطه اصلاحی به معامله‌گران دهد. در این مقطع از بازار ارزهای دیجیتال، عمدتا صعودی انفجاری رخ داده که موجب شده بسیاری از افراد، به این مارکت ورود و اقدام به خرید افراطی کنند. چنین خوش‌بینی شدیدی در بازار، تنها حکایت از یک موضوع دارد؛ اصلاح قیمتی. پس از هر حرکت به اصطلاح «شارپی» یا شدیدی، معمولا اصلاحی صورت خواهد گرفت که می‌توان نقطه مناسبی برای ورود و استفاده از حرکت بعدی باشد. 

شخصی که محتاطانه بر لبه شاخص ترس و طمع در منطقه خنثی در حال حرکت است نماد احتیاط در این شرایط است
در شرایط خنثی شاخص، باید برای معامله محتاط بود!

شاخص ترس و طمع بیت کوین چطور محاسبه می‌شود؟

شاخص حرص و طمع بیت کوین در واقع خود ترکیبی از چند عنصر مختلف است که در ادامه هر یک را معرفی و تاثیرات آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

تاثیر نوسانات قیمت در شاخص حرص و طمع بیت کوین

در حال حاضر نوسانات بیت کوین نسبت به گذشته کمتر بوده و بیشتر در حال ادامه روند صعودی خود است. این عنصر با مقادیر میانگین مربوط به ۳۰ و ۹۰ روز گذشته مقایسه می‌شود. این داده مهم،در شاخص حرص و طمع بیت کوین ۲۵ درصد وزن دارد که افزایش آن به طور کلی نشان‌دهنده ترس در بازار است.

تغییرات حجم و شتاب قیمت در شاخص ترس و طمع بیت کوین

حجم و شتاب بازار با مقادیر میانگین ۳۰ و ۹۰ روزه اخیر محاسبه می‌شود. حجم بالای مکرر در یک بازار مثبت نشان‌دهنده تمایل بازار به صعود یا طمع شدید معامله‌گران است. وزن این داده نیز در شاخص حرص و طمع بیت کوین ۲۵ است.

تغییر شاخص حرص و طمع بیت کوین با شبکه‌های اجتماعی

با گسترش محبوبیت و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی گوناگون در سال‌های اخیر، اخبار و صحبت‌های این رسانه‌ها، تاثیر به‌خصوصی در شاخص ترس و طمع بیت کوین دارند. رسانه‌های اجتماعی ۱۵ درصد از ارزش کل شاخص را نشان می‌دهند. به طور کلی، علاقه بیش از حد و یا ترس از حضور در بازار، علائمی به خصوص از ترس شدید یا طمع شدید با توجه به شبکه‌های اجتماعی هستند.

دامیننس بیت کوین و تاثیر آن در شاخص ترس و طمع بیت کوین

دامیننس و یا تسلط بر بازار یک ارز دیجیتال را می‌توان با تقسیم سهم ارزش بازار آن از کل ارزش بازار کریپتو محاسبه کرد. به عنوان مثال، تسلط بیت کوین با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار کل بازار کریپتو محاسبه می‌شود که عمدتا ترس حاکم بر بازار منجر به افزایش دامیننس بیت کوین می‌شود. 

شخصی با تمرکز زیاد در نقطه طمع که نشان از صبوری برای اصلاح بازار و ورود به موقع دارد
برای ورود به بازار، باید منتظر نقطه ورود مناسب بود.

نظرسنجی‌های مهم و تاثیرگذار در شاخص حرص و طمع بیت کوین

سایت‌های چون alternative.me و strawpoll.com اقدام به برگزاری نظرسنجی‌های آنلاین و هفتگی در جهت یافتن واکنش و احساس کلی معامله‌گران و فعالان حوزه کریپتوکارنسی نسبت به مارکت می‌کنند که در هر نظرسنجی به طور عمده ۳۰۰۰ نظر داده می‌شود. این عامل مهم نیز تاثیری ۱۵ درصدی در شاخص حرص و طمع بیت کوین دارد.

تاثیر روندها در شاخص حرص و طمع بیت کوین چیست؟

این عامل مهم شامل تجزیه و تحلیل داده‌های جستجوی مردم در گوگل در رابطه با بیت کوین است. افزایش جستجوهای منفی نشان‌دهنده ترس فراگیر در بازار است. این عامل دارای وزن ۱۰ درصدی در شاخص حرص و طمع بیت کوین است.

جمع‌بندی

برای دانستن روند آینده قیمت باید از ابزار مختلفی کمک گرفت تا بتوان معاملاتی سودده در بازار کریپتوکارنسی داشت. یکی از ابزارهای مهم تشخیص روند آتی قیمت، شاخص حرص و طمع بیت کوین است که از ترکیب چند عامل حیاتی و تاثیرگذار در قیمت آن بدست می‌آید. در این مقاله در ابتدا به بررسی اینکه شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست پرداختیم در ادامه تمام عوامل تاثیرگذار در آن را توضیح و در نهایت هر یک از اعداد و نحوه تحلیل آن را مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

آیا تحلیل قیمت با شاخص ترس و طمع بیت‌کوین امکان‌پذیر است؟

از شاخص حرص و طمع بیت کوین می‌توانید در راستای پی‌بردن به احساسات معامله‌گران استفاده کنید و نقطه ورود مناسبی را پیدا کنید.

آیا شاخص ترس و طمع بیت کوین در تریدینگ ویو وجود دارد؟

برای استفاده از شاخص حرص و طمع بیت کوین در تریدینگ ویو کافی است به صفحه اول آن مراجعه و روی نمودار آن در قسمت راست بالا، کلیک کنید.

منابع: cointelegraph | lookintobitcoin | calebandbrown