کیف پول‌های کریپتو، ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند با امنیت بالا و خیالی آسوده، از بلاک چین استفاده کنید. در این مقاله از وبلاگ رمزینکس، شما را با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم، نکات قابل توجه برای استفاده از مدل های والت ارز دیجیتال را به شما آموزش می‌دهیم و در انتخاب بهترین کیف پول کریپتو به شما کمک می‌کنیم. برای آشنایی با انواع کیف پول دیجیتال با ما همراه بمانید.

کیف پول کریپتو چیست؟

پیش از اینکه شما را با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا کنیم، لازم است یکسری از مفاهیم کلی مدل های والت ارز دیجیتال را تعریف کنیم تا این مفاهیم پایه‌ای را بشناسید. این ابزارها که کیف پول کریپتو یا رمزنگاری هم به آن‌ها گفته می‌شود، کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران را ذخیره می‌کنند و در عین حال، یک رابط کاربری آسان برای مدیریت موجودی‌های رمزنگاری آن‌ها ارائه می‌کنند. همچنین، امکان نقل و انتقال رمز ارزها در بلاک چین را نیز فراهم می‌کنند.

برخی از مدل های والت ارز دیجیتال حتی به کاربران اجازه می‌دهند تا اقدامات خاصی نظیر خرید، فروش یا تعامل با صرافی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را انجام دهند. زمانی که در مورد انواع کیف پول دیجیتال صحبت می‌کنیم، باید این نکته بسیار حائز اهمیت را نیز مد نظر داشته باشید که تراکنش‌های ارز دیجیتال، به معنای “ارسال” توکن‌ها یا رمز ارزها از یک گوشی موبایل به یک گوشی دیگر، به آن شکلی که ما در ذهن خود داریم، نیست. فرآیند ارسال ارزهای دیجیتال کاملا متفاوت است.

هنگام ارسال توکن، کلید خصوصی کیف پول کاربر، تراکنش را امضا و آن را به شبکه بلاک چین ارسال می‌کند. سپس شبکه، تراکنش را انجام می‌دهد تا هم در آدرس فرستنده و هم در آدرس گیرنده ثبت شود. بنابراین، به کار بردن اصطلاح “کیف پول” برای این ابزارها چندان دقیق و درست نیست. زیرا کیف پول‌های رمز ارز، ارزهای دیجیتال را به همان روشی که کیف پول‌های فیزیکی پول نقد را نگه می‌دارند، ذخیره نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها در شبکه بلاک چین که به صورت عمومی قابل دسترس است، موجودی آدرس‌های کاربر را نشان می‌دهند و همچنین، کلیدهای خصوصی آن‌ها را نگه می‌دارند که کاربر با آن می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

با مطالعه بخش قبل، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که اصلا کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟ به طور کلی کلید، در دنیای رمز ارزها یک رشته طولانی از کاراکترهای تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی است. کلید عمومی را می‌توانید مثل شماره حساب یا شماره کارت بانکی در نظر بگیرید.

همانطور که هر کسی می‌تواند شماره حساب یا کارت بانکی دیگری را داشته باشد، به اشتراک گذاشتن کلید عمومی با دیگران نیز مشکلی ندارد. اما کلید خصوصی، مانند رمز عبور حساب بانکی است و باید مخفی بماند. در کریپتو، هر کلید عمومی با یک کلید خصوصی مربوطه جفت (Pair) می‌شود و آن‌ها با هم، برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌شوند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

مدل های والت ارز دیجیتال سرد و گرم
کیف پول‌های کریپتو به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم می‌شوند.

اکنون که با مفهوم کلی کیف پول‌های کریپتو، نحوه عملکرد آن و کلید عمومی و خصوصی آشنا شدید، بهتر است انواع کیف پول ارز دیجیتال را هم بشناسید تا بتوانید یک ولت مناسب برای خود انتخاب کنید.

صرف نظر از انواع کیف پول دیجیتال، این ابزارها به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم می‌شوند. هر یک از این دو دسته، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه، هر یک از آن‌ها را به تفکیف معرفی خواهیم کرد.

تفاوت‌های اصلی کیف پول‌های سرد و گرم در جدول زیر ذکر شده است:

کیف پول گرمکیف پول سرد
به اینترنت متصل می‌شوندآفلاین هستند
در برابر هک و حملات سایبری آنلاین آسیب پذیر هستنداحتمال هک و حملات سایبری به آن‌ها کم‌تر است
استفاده از آن‌ها حتی برای افراد مبتدی ساده و راحت استکار کردن با آن‌ها دشوارتر است
اکثر آن‌ها رایگان هستندهیچ‌کدام رایگان نیستند
برای کسانی که سرعت عمل برایشان مهم است یا نمی‌خواهند مدت زیادی ارزهای خود را نگهداری کنند بهتر هستندبرای کسانی که سرعت عمل برایشان مهم نیست و می‌خواهند مدت زیادی ارزهای خود را نگهداری کنند بهتر هستند
برای نگهداری مقادیر بسیار زیاد رمزارزها، چندان مناسب نیستندبرای نگهداری مقادیر بسیار زیاد رمزارزها، عالی هستند
تفاوت کیف پول گرم و سرد

کیف پول گرم

یکی از اولین انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول گرم (Hot Wallet) است. به هر نوع کیف پول کریپتو که به اینترنت متصل شود، کیف پول گرم گفته می‌شود. بخش اعظم مدل های والت ارز دیجیتال از نوع گرم هستند که استفاده از آن‌ها کاملا ساده و راحت است. ماهیت این مدل های والت ارز دیجیتال به‌گونه‌ای است که همیشه روشن و در حالت آماده قرار دارند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها بسیار راحت باشد. اما همین ویژگی، می‌تواند به نقطه ضعف آن‌ها هم تبدیل شود. زیرا آن‌ها را در برابر هکرها آسیب پذیر می‌کند.

به همین علت، توصیه می‌شود در این نوع کیف پول‌ها،‌ دارایی زیادی نگهداری نکنید. یکی دیگر از نقطه ضعف‌های کیف پول‌های گرم این است که در این نمونه از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کلیدهای خصوصی در خود برنامه ذخیره و رمزنگاری شده و به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند. با این اوصاف، می‌توان گفت استفاده از کیف پول گرم می‌تواند خطرناک باشد زیرا شبکه‌های کامپیوتری دارای آسیب پذیری‌های پنهان هستند که می‌توانند توسط هکرها یا برنامه‌های بدافزار برای نفوذ به سیستم هدف قرار گیرند.

انواع کیف پول گرم ارز دیجیتال

برای آن دسته از کاربرانی که همیشه می‌خواهند رمزارزهایشان کنارشان باشند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها دسترسی داشته باشند، کیف‌پول‌های گرم معمولا بهترین انتخاب هستند. انواع مختلفی از کیف پول گرم ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و شما باید بسته به نیازها و خواسته‌های خود، یکی از انواع کیف پول دیجیتال را انتخاب کنید.

انواع کیف پول گرم ارز دیجیتال، به شرح زیر است:

  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول تحت وب
  • کیف پول موبایل

در ادامه، هر یک از این مدل های والت ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

۱. کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ، نرم افزارهایی هستند که می‌توانید روی کامپیوتر خود نصب کنید. این مدل از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کلیدهای خصوصی کاربران را رمزنگاری کرده تا آن‌ها را به طور ایمن در هارد دیسک رایانه ذخیره کنند. این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، یک راه راحت برای ذخیره دارایی‌های رمزنگاری شما با استفاده از رایانه هستند، اما باید مراقب باشید!

زیرا خطراک هک در کیف پول‌های دسکتاپ بسیار زیاد است. اگر از این مدل های والت ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، تامین امنیت سیستم کامپیوتر خود، یک امر ضروری است و در هر صورت، باید به هر شکلی که شده، از کلیدهای خصوصی خود بکاپ بگیرید. ذخیره و نگهداری از مقادیر زیادی رمز ارز در کیف پول دسکتاپ توصیه نمی‌شود؛ مگر در ترکیب با کیف پول سخت افزاری.

کیف پول دسکتاپ که یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال است
کیف پول‌های دسکتاپ یکی از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال مناسب برای افراد مبتدی هستند.

چند نمونه از کیف پول‌های دسکتاپ را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایا و معایب کیف پول‌های دسکتاپ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای کیف پول دسکتاپمعایب کیف پول دسکتاپ
مناسب برای انجام تراکنش‌های کوچک با استفاده از کامپیوتراکثر آن‌ها هر زمانی که کامپیوتر روشن باشد، آنلاین هستند
رایگان و راحت برای استفادهآسیب پذیری بالا در برابر بدافزارها و ویروس‌ها
عدم نگهداری کلید خصوصی توسط منابع ترد پارتیهر کسی که بتواند به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کند، عملا به دارایی‌های کریپتو شما نیز دسترسی خواهد داشت
برخی از آن‌ها به صورت آفلاین هم قابل استفاده هستند
مزایا و معایب کیف پول دسکتاپ

۲. کیف پول تحت وب

کیف پول‌های تحت وب، ولت‌های آنلاین هستند که از طریق مرورگر اینترنت می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا از طریق یک دروازه آنلاین، دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را بدون نیاز به نصب نرم افزار و تنها با یک مرورگر وب کنترل و مدیریت کنید.

برخی از آن‌ها، حتی به‌صورت پلاگین هم در دسترس هستند و شما می‌توانید با نصب افزونه آن در مروگرهای مختلف نظیر کروم، فایرفاکس، سافاری و مرورگرهای دیگر، از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از انواع کیف پول دیجیتال، معمولا توسط یک منبع ترد پارتی نظیر صرافی‌های کریپتو ارائه می‌شوند که با استفاده از یک مرورگر وب، دسترسی یکپارچه به دارایی‌های کاربر را ارائه می‌دهند.

چند نمونه از کیف پول‌های تحت وب را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایا و معایب کیف پول‌های تحت وب را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای کیف پول تحت وبمعایب کیف پول تحت وب
سهولت استفاده حتی برای تازه‌واردان به دنیای رمز ارزهابرای تامین امنیت کلید خصوصی خود، باید به منبع ترد پارتی اعتماد کنید
پشتیبانی از تراکنش‌های متنوع (خرید، فروش، سواپ)احتمال آسیب پذیری در برابر هکرها
امنیت حساب برون سپاری شده به یک منبع ترد پارتی قابل اعتماد (نظیر صرافی)رایانه‌ای که برای دسترسی به کیف پول وب استفاده می‌شود، می‌تواند در معرض تهدیدهایی مانند ویروس‌ها، بدافزارها و کی لاگرها قرار بگیرد
مزایا و معایب کیف پول تحت وب

۳. کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل، اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را روی گوشی‌های هوشمند نصب و از آن‌ها استفاده کرد. این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین راه‌های دسترسی و استفاده از کیف پول‌های کریپتو هستند. شما با مراجعه به App Store یا Google Play می‌توانید تعداد زیادی کیف پول موبایل پیدا و روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید.

پس از نصب اکثر کیف پول‌های موبایل، شما را برای ساخت کیف پول (اکانت) جدید راهنمایی می‌کنند تا با ساخت یک حساب کاربری، کیف پول خود را بسازید. این نوع از انواع کیف پول دیجیتال، یک عبارت نیز به شما می‌دهند که ترکیبی از چند کلمه تصادفی است. این عبارت، برای بکاپ‌گیری از حساب شما کاربرد دارد و باید در حفظ و نگهداری آن در یک جای امن و مطمئن، کوشا باشید.

یکی از ویژگی‌های کیف پول‌های موبایل که باعث شده استفاده از آن‌ها بسیار ساده و راحت باشد، امکان اسکن کردن QR Code است که این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به تاپ کردن آدرس‌های رمزنگاری‌شده، آن‌ها را کپی کنید؛ این کار احتمال خطا و اشتباه را هم کاهش می‌دهد. ایمنی و سرعت بالا، یکی از ویژگی‌های اصلی کیف پول‌های موبایل است که در دیگر مدل های والت ارز دیجیتال به این شکل دیده نمی‌شود.

چند نمونه از کیف پول‌های موبایل را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایا و معایب کیف پول‌های موبایل را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای کیف پول موبایلمعایب کیف پول موبایل
سهولت ارسال و دریافت رمز ارزها تنها با یک گوشی موبایل و اتصال اینترنتامنیت دارایی‌ها، به امنیت گوشی موبایل شما بستگی دارد
بسیار راحت و آسان برای استفادهاگر دستگاه گم یا دزدیده شود، حساب و دارایی‌های شما به خطر می‌افتد
یکی از راحت‌ترین راه‌های تعامل با رمز ارزهااحتمال آسیب پذیری در برابر ویروس‌ها و بدافزارها
مزایا و معایب کیف پول موبایل

کیف پول سرد

آن دسته از کسانی که ترجیح می‌دهند خودشان مسئولیت امنیت حساب خود را بر عهده بگیرند، معمولا کیف پول سرد (Cold Wallet) را انتخاب می‌کنند. برخی از انواع کیف پول ارز دیجیتال (نظیر کیف پول کاغذی) که در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند، از فناوری به دور هستند و بیشتر شبیه روش‌های ذخیره‌سازی سنتی عمل می‌کنند.

این در حالی است که برخی دیگر از کیف پول‌های سرد (نظیر کیف پول سخت افزاری) از نظر فناوری، بسیار پیشرفته و مدرن هستند. در هر صورت، کیف پول‌های سرد فارغ از پیشرفته یا قدیمی بودنشان، امن‌ترین راه نگهداری دارایی‌های کریپتو هستند. کیف پول سرد برای آن دسته از کسانی که مقادیر زیادی رمز ارز دارند، یکی از واجبات است.

به عبارت ساده، این مدل از انواع کیف پول ارز دیجیتال، یک محل ذخیره‌سازی آفلاین برای دارایی‌های دیجیتال است. این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهد که بدون آنلاین شدن و به خطر افتادن کلید خصوصی، دارایی‌های خود را مدیریت کنید. در بیشتر موارد هنگام انجام تراکنش، کلید خصوصی کیف پول شما در محفظه امن یک دستگاه سخت افزاری امضا می‌شود.

فقط تراکنش‌های امضا شده از دستگاه خارج می‌شوند و در فضای اینترنت و بلاک چین قرار می‌گیرند. با این نوع از مدل های والت ارز دیجیتال، بسیار راحت‌تر می‌توان از دسترسی هکرها و بدافزارها به دارایی‌های شما جلوگیری کرد. با توجه به اینکه این نوع مدل های والت ارز دیجیتال به اینترنت متصل نمی‌شوند، بسیاری از شیوه‌های هک، کلاهبرداری و بدافزارها اصلا در آن‌ها قابل استفاده نیست.

انواع کیف پول سرد ارز دیجیتال

علی‌رغم اینکه استفاده از کیف پول‌های سرد به اندازه کیف پول‌های گرم ساده و راحت نیست، اما حداقل خیال شما از امنیت آن‌ها کاملا راحت است. در واقع، این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال امن‌ترین نوع ولت به شمار می‌روند. فقط کار کردن و انتقال دارایی با برخی از آن‌ها بیشتر از کیف پول‌های گرم زمان می‌برد که اگر به دنبال سرعت بالا هستید، باید به آن توجه داشته باشید.

انواع کیف پول سرد ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • کیف پول کاغذی
  • کیف پول سخت افزاری

در ادامه، هر یک از این مدل های والت ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

۱. کیف پول کاغذی

همانطور که از اسم کیف پول‌های کاغذی هم می‌توان حدس زد، این مدل از انواع کیف پول ارز دیجیتال نوعی از ولت‌های آفلاین هستند که در آن‌ها، کلیدهای خصوصی یادداشت یا چاپ می‌شوند تا به طور کاملا امن و مطمئن نگهداری شوند. در این مدل از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کلید عمومی هم به همین شکل نگهداری می‌شود. کیف پول‌های کاغذی را می‌توان با یکسری ابزارهای منبع باز ایجاد کرد. به کاربران توصیه می‌شود هنگام تولید کلیدها آفلاین باشند و پس از تولید کلیدها، تاریخچه مرورگر خود را پاک کنند.

برای به حداکثر رساندن امنیت، بهتر است از یک کامپیوتر دیگر استفاده کنید تا از تداخل بدافزارها جلوگیری شود. همچنین، هنگامی که از یک کیف پول کاغذی ایجاد شده توسط منابع ترد پارتی استفاده می‌شود، این خطر وجود دارد که کلید خصوصی روی کیف پول‌های کاغذی نیز توسط صادرکننده نگهداری شود. با توجه به اینکه در کیف پول کاغذی، همه کارها به صورت دستی انجام می‌شود، استفاده از این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال دردسرهای زیادی دارد.

چند نمونه از کیف پول‌های کاغذی را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایا و معایب کیف پول‌های کاغذی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای کیف پول کاغذیمعایب کیف پول کاغذی
با توجه به اینکه کاملا آفلاین هستند، هک کردن آن‌ها غیرممکن استکاغذ می‌تواند به راحتی گم شود، دزدیده شود، سوزانده شود و یا از بین برود
هیچ منبع ترد پارتی نمی‌تواند کلید خصوصی را کنترل کندجابجایی ارزهای دیجیتال در آن‌ها، سخت و زمانبر است
استفاده از QR کد، امکان دسترسی آسان‌تر به آن‌ها را فراهم می‌کند
مزایا و معایب کیف پول کاغذی

۲. کیف پول سخت افزاری

انواع کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری، معروف‌ترین و بهترین نوع ولت سرد هستند. کیف پول سخت افزاری، یک وسیله جانبی اکسترنال (معمولا یک دستگاه USB یا بلوتوث) است که کلیدهای کاربر را ذخیره می‌کند و کاربر تنها با فشار دادن یک دکمه فیزیکی روی دستگاه که عوامل مخرب قادر به کنترل آن نیستند، می‌تواند تراکنش را امضا کند. بهترین روش برای ذخیره دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ای که نیاز به دسترسی فوری ندارند، نگهداری آن‌ها به صورت آفلاین در کیف پول سخت افزاری است.

البته، این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که در این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال مسئولیت نگهداری و تامین امنیت دارایی‌ها کاملا برعهده خود کاربران است. اطمینان از گم یا دزدیده نشدن کلیدهای خصوصی، در این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کاملا به خود آن‌ها بستگی دارد. کیف پول‌های سخت افزاری تا زمانی که به گوشی موبایل یا کامپیوتر متصل نشوند، آفلاین هستند و به اینترنت دسترسی ندارند (البته، اگر اتصال اینترنت گوشی یا کامپیوتر قطع باشد، مشکلی پیش نمی‌آید).

چند نمونه از کیف پول‌های سخت افزاری را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایا و معایب کیف پول‌های سخت افزاری را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای کیف پول سخت افزاریمعایب کیف پول سخت افزاری
یکی از امن‌ترین روش‌های نگهداری ارزهای دیجیتالرایگان نیستند (بین ۳۰ تا ۲۰۰ دلار قیمت دارند)
تراکنش‌ها با استفاده از کلید خصوصی به صورت آفلاین امضا می‌شونداستفاده از آن‌ها برای افراد مبتدی و ناآشنا به دنیای رمزارزها ممکن است سخت و پیچیده باشد
فقط برای آپلود تراکنش‌ها در بلاک چین به اینترنت متصل می‌شوند و در تمامی اوقات دیگر آفلاین هستند
به راحتی از فروشگاه‌های الکترونیک قابل خریداری هستند
مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری

فرق کیف پول‌های حضانتی و غیرحضانتی

علاوه‌بر انواع کیف پول ارز دیجیتال که تا اینجا معرفی کرده‌ایم، ولت‌های کریپتو را می‌توان به دو دسته حضانتی و غیرحضانتی هم تقسیم کرد. تفاوت‌های کلیدی کیف پول‌های حضانتی و غیرحضانتی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کیف پول حضانتیکیف پول غیرحضانتی
کلید خصوصی توسط یک شخص ثالث یا واسطه کنترل می‌شودکاربران کنترل کامل کلید خصوصی و دارایی‌های خود را دارند
امنیت کم‌تر، زیرا دارایی‌ها به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند و در برابر هک آسیب پذیر هستندامنیت بالاتر، زیرا کاربران می‌توانند کلید خصوصی را به صورت آفلاین نگهداری و ذخیره کنند
مسئولیت کم‌تر برای کاربر، اما نیاز به اعتماد به شخص ثالثی که دارایی‌های آن‌ها را نگه می‌داردمسئولیت کامل نگهداری از دارایی‌های کاربران و تامین امنیت کلید خصوصی برعهده خود آن‌ها است
کاربران می‌توانند هر زمانی که خواستند، بکاپ بگیرند. بنابراین اگر کلید خصوصی خود را از دست بدهند، می‌توانند به وجوه خود دسترسی پیدا کنندبکاپ‌گیری برعهده کاربر است و اگر کلید خصوصی یا رمز عبور ریکاوری را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند
فرآیند احراز هویت طولانی‌تربدون نیاز به احراز هویت
کاربرپسندترنه چندان کاربرپسند
مناسب برای افراد مبتدیمناسب برای افراد حرفه‌ای‌تر و کسانی که می‌توانند کنترل کامل دارایی‌های خود را برعهده بگیرند
مقایسه کیف پول حضانتی و غیرحضانتی

معرفی کیف پول‌های حضانتی

همانطور که از اسم کیف پول‌های حضانتی هم می‌توان حدس زد، در این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، یک منبع ترد پارتی به عنوان واسطه حضور دارد. در این نوع مدل های والت ارز دیجیتال، یک شخص ثالث کلیدهای خصوصی را برای شما نگه می‌دارد. در واقع، به این معنی است که این شما نیستید که کلیدهای خصوصی دارایی‌های رمزنگاری شده در کیف پول خود را کنترل می‌کند، بلکه کلید خصوصی توسط طرف دیگر (شخص ثالث) نگهداری می‌شود.

این طرف دیگر می‌تواند یک صرافی، یک کارگزار یا یک بانک (کریپتو) باشد. معمولا اکثر مدل های والت ارز دیجیتال تحت وب، کیف پول‌های حضانتی هستند. این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، به خاطر راحتی و سهولت استفاده شناخته می‌شوند و هم در میان تازه‌واردان و هم معامله‌گران باتجربه، محبوبیت دارند.

علی‌رغم محبوبیت بالای کیف پول‌های حضانتی، همیشه به خاطر داشته باشید که اگر عبارت یا کلید خصوصی دارایی‌های دیجیتال خود را نداشته باشید، به این معنی است که عملا مالکیت آن‌ها را هم در اختیار ندارید. بنابراین، اگر قصد دارید از این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید، مطمئن شوید که منبع ترد پارتی مورد نظر، کاملا قابل اطمینان است.

کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی
در کیف پول‌های حضانتی یک منبع ترد پارتی نقش واسطه را بازی می‌کند.

در ادامه، چند کیف پول حضانتی را معرفی می‌کنیم:

  • Binance
  • Coinbase
  • Trust Wallet
  • MetaMask
  • Exodus

معرفی کیف پول‌های غیرحضانتی

کیف پول‌های غیرحضانتی، به کاربر اجازه می‌دهند تا کلید خصوصی را به صورت محلی نزد خود نگه دارد و به این ترتیب، کنترل کامل دارایی‌های کاربران را به آن‌ها می‌دهند. هنگام راه‌اندازی و ساخت حساب کاربری در کیف پول‌های غیرحضانتی، یک فهرست از ۱۲ کلمه تصادفی تولید و در اختیار کاربر گذاشته می‌شود و سپس، از کاربر خواسته می‌شود تا این عبارت که شامل کلمات تصادفی است را یادداشت کند. به این عبارت حاوی کلمات تصادفی، عبارت بازیابی یا Seed نیز گفته می‌شود.

از عبارت حاوی کلمات تصادفی، می‌توان کلید عمومی و خصوصی کاربر را تولید کرد. در واقع، این به عنوان یک مکانیزم بکاپ یا بازیابی عمل می‌کند تا در صورتی که کاربر به هر دلیل دسترسی به دستگاه خود را از دست داد، بتواند مجددا به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی پیدا کند. نکته بسیار حائز اهمیت در مورد کیف پول‌های غیرحضانتی این است که هر کسی که عبارت Seed را داشته باشد، می‌تواند کنترل کامل وجوهی که در آن کیف پول نگهداری می‌شود را به دست آورد.

بنابراین، این عبارت را به هیچ وجه نباید با کسی به اشتراک گذاشت یا حتی در گالری گوشی نگهداری کرد؛ چه برسد به نگهداری در فضای آنلاین. بهترین کار، این است که عبارت بازیابی یا Seed را یادداشت و یک جای کاملا امن نگهداری کنید.

در ادامه، چند کیف پول غیرحضانتی را معرفی می‌کنیم:

  • Ledger
  • Trezor
  • Bit Address
  •  Wallet Generator
  • KeepKey

کیف پول‌های NFT

کیف پول NFT مکانی امن است که توکن‌های غیرمثلی (NFT) را ذخیره می‌کند. برای این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، دو انتخاب اصلی وجود دارد: کیف پول سخت افزاری یا کیف پول نرم افزاری. انتخاب کیف پول NFT به عوامل زیادی بستگی دارد که از این دست می‌توان به میزان تجربه کاربران، نیازهای امنیتی آن‌ها و همینطور نوع توکن‌هایی که قصد دارند ذخیره کنند، اشاره کرد.

در ادامه، یکسری از نکاتی که هنگام انتخاب این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال باید مد نظر داشته باشید را نام می‌بریم:

  • سازگاری با بازارهای NFT: کاربران به کیف پولی نیاز دارند که بتواند با بازارهای NFT مورد نظر آن‌ها، تعامل برقرار کند.
  • امنیت بالا: می‌تواند شامل احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA)، تایید ایمیل، یا احراز هویت بیومتریک باشد.
  • رابط کاربرپسند: راه‌اندازی و کار کردن با یک کیف پول NFT خوب، باید کاملا ساده و راحت باشد.
  • امکان دسترسی در دستگاه‌های مختلف: اکثر کیف پول‌های NFT از طریق افزونه‌های وب یا اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ قابل دسترس هستند. برای راحتی بیشتر، به دنبال کیف پولی بگردید که برای چندین دستگاه در دسترس باشد و بتواند تراکنش‌ها را به صورتی آنی همگام‌سازی کند.
  • سازگاری بین زنجیره‌ای: اکثر کیف پول‌ها از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کنند؛ با این حال، برای کسانی که می‌خواهند توکن‌ها را در شبکه‌های دیگر ضرب یا خرید و فروش کنند، به یک کیف پول با قابلیت سازگاری بین زنجیره‌ای نیاز است.

کدام یک از انواع کیف پول ارز دیجیتال برای من مناسب است؟

اینکه کدام یک از انواع کیف پول ارز دیجیتال برای شما مناسب است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سطح تجربه شما: اگر مبتدی هستید، یک کیف پول حضانتی مانند کیف پول‌های صرافی‌های ارز دیجیتال (مانند Binance یا Coinbase) یا کیف پول موبایلی ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد. اگر باتجربه‌تر هستید، می‌توانید از یک کیف پول غیرحضانتی مانند کیف پول سخت افزاری یا کاغذی استفاده کنید.
  • نوع ارزهای دیجیتالی که می خواهید ذخیره کنید: برخی از کیف پول‌ها فقط از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. قبل از انتخاب کیف پول، مطمئن شوید که از ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید ذخیره کنید پشتیبانی می‌کند.
  • میزان امنیتی که نیاز دارید: کیف پول‌های غیرحضانتی امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های حضانتی دارند. اگر به دنبال امنیت بالا هستید، کیف پول غیرحضانتی را انتخاب کنید.
  • کارمزد: برخی از کیف پول‌ها کارمزد تراکنش دارند. قبل از انتخاب کیف پول، کارمزدهای آن را بررسی کنید.
  • قابلیت استفاده: برخی از کیف پول‌ها رابط کاربری ساده‌تری دارند و برای مبتدیان مناسب‌تر هستند.

جمع‌بندی

برای ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال، به ابزاری به نام کیف پول کریپتو نیاز دارید. در این مطلب، انواع کیف پول ارز دیجیتال را معرفی و اشاره کردیم که مدل های والت ارز دیجیتال به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل کیف پول‌های سرد و کیف پول‌های گرم هستند. هر یک از این انواع کیف پول دیجیتال مجددا خودشان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های گرم شامل کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب و موبایل هستند و کیف پول‌های سرد نیز به دو دسته کیف پول‌های کاغذی و سخت افزاری تقسیم می‌شوند. به طور کلی، کیف پول‌های سرد به دلیل عدم اتصال به اینترنت، امنیت بالاتری دارند. همچنین، یکی دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال شامل حضانتی و غیرحضانتی است که تفاوت آن‌ها را به طور کامل توضیح دادیم.

سوالات متداول در مورد انواع کیف پول ارز دیجیتال

چند نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد؟

دو نوع کیف پول سرد و گرم وجود دارد که هر کدام، به چند نوع مختلف اعم از کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب، موبایل، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند.

کیف پول گرم بهتر است یا سرد؟

هر یک از دو روش ذخیره سازی، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و این به خود کاربران بستگی دارد که کدام را ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، اگر در طول روز بارها ترید می‌کنید، کیف پول‌های گرم به دلیل سهولت و سرعت بالای دسترسی، گزینه بهتری هستند. اما برای افرادی که قصد دارند حجم عظیمی از دارایی‌های دیجیتال را نگهداری کنند، کیف پول‌های سرد به دلیل امنیت بالا، گزینه بهتری هستند.

کیف پول حضانتی بهتر است یا غیرحضانتی؟

برای کسانی که مستعد گم کردن رمزعبور و دستگاه‌های خود هستند، استفاده از کیف پول حضانتی منطقی است. زیرا صرافی یا واسطه، احتمالا شیوه‌های امنیتی و گزینه‌های پشتیبانی بهتری دارد. اما برای کسانی که می‌خواهند کنترل کامل روی دارایی‌های خود داشته باشند، کیف پول‌های غیرحضانتی گزینه بهتری هستند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. سطح تجربه شما، نوع ارزهایی که می‌خواهید نگهداری کنید، میزان امنیت کیف پول، کارمزد آن و موارد دیگر، عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای افراد مختلف هستند.

اگر کلید خصوصی کیف پول خود را گم کنم چه می‌شود؟

اگر کلیدهای خصوصی خود را گم کنید، به احتمال زیاد دیگر به ارزهای دیجیتال خود دسترسی نخواهید داشت. به همین دلیل باید از کلیدهای خصوصی خود نسخه پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید و آن‌ها را در مکانی امن نگه دارید.

منابع: crypto | mtpelerin | bitpay