کیف پول بلاکچین (Blockchain Wallet) چیست؟ (۷ ولت بلاکچین)

همه چیز در مورد کیف پول بلاکچین

تصویر یک کیف پول بلاکچین با پس زمینه آبی
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کیف پول‌های بلاک چین ابزاری اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند که کاربران را قادر می‌سازند تا رمزارزهای خود را به صورت امن ذخیره و مدیریت کنند. این ابزارهای دیجیتال به عنوان پلی بین کاربران و شبکه‌های بلاک چین عمل می‌کنند و تعامل ساده و ایمن با ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را تسهیل می‌کنند. در این مقاله جامع با کیف پول‌ بلاکچین و انواع آن آشنا می‌شویم و به نحوه کارکرد آنها پی می‌بریم. با ما همراه باشید.

کیف پول بلاکچین چیست؟

تصویری از انوع کیف پول بلاک چین
 کیف پول بلاکچین ابزاری حیاتی در دنیای ارزهای دیجیتال است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای خود را به صورت امن نگهداری کنند.

کیف پول بلاکچین یک نرم‌افزار دیجیتالی است که روی یک بلاکچین اجرا می‌شود و کلیدهای خصوصی و عمومی شما را ذخیره کرده و همچنین تمام تراکنش‌های مربوط به آن کلیدها را بر روی بلاکچین نگهداری می‌کند. در حالت ایده‌ال، یک کیف پول یا ولت بلاکچین رمزارزها را ذخیره نمی‌کند، بلکه سوابق مربوط به این کلیدها در بلاکچینی که والت بر روی آن میزبانی می‌شود، ذخیره می‌شود؛ این یعنی کیف پول یک شناسه را برای فعال کردن ردیابی تمام تراکنش‌های مرتبط با آن شناسه ارائه می‌دهد. شناسه بلاکچین (Blockchain ID) آدرس کیف پولی است که با کلید عمومی و کلید خصوصی مرتبط است.

از نظر عملی، کیف پول‌های بلاک چین به کاربران امکان ذخیره، ارسال، دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال خود را بر روی بلاک چین می‌دهند و می‌توان از آنها برای ذخیره، ارسال، دریافت و مدیریت یک یا چند نوع دارایی بلاکچینی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره استفاده کرد.

برخی حقایق اساسی در مورد کیف پول‌های بلاک چین عبارت‌اند از:

  • کیف پول باید تمام ویژگی‌های لازم برای تعامل با کیف پول‌های دیگر در همان بلاکچین و همچنین ویژگی‌های لازم برای حفظ و مدیریت امن رمزارزها را ارائه دهد.
  • تمام تراکنش‌های یک کیف پول به دلایل امنیتی رمزنگاری می‌شوند.
  • کیف پول بلاکچین را می‌توان بر روی رایانه، تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها یا به عنوان افزونه مرورگر (Extension) اجرا کرد.
  • اگرچه کاربر می‌تواند نرم‌افزار را دانلود و روی دستگاه خود نصب کند، کیف پول ها شخصی هستند. پس از دانلود، کاربر باید یک کیف پول شخصی ایجاد کند که دارای شناسه، رمز عبور و سایر مکانیسم‌های امنیتی منحصربه‌فرد باشد. کاربر تنها در صورتی می‌تواند از کیف پول استفاده کند یا با آن تراکنش انجام دهد که برای اثبات مالکیت به آن دسترسی داشته باشد. با این حال، می‌توانید رمز ارز یا سایر دارایی‌های دیجیتالی را فقط با شناسه کیف پول خود برای یک شخص ارسال کنید، همانطور که می‌توانید فقط با حساب بانکی شخصی برای شخصی پول ارسال کنید.
  • کیف پول‌های مدرن با  APIهای یکپارچه برای جمع‌آوری داده‌ها از سایر پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند. دیگران می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری کنند تا امکان تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال را فراهم کنند تا کاربر بتواند تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرد.

آدرس کیف پول بلاکچین

کیف پول بلاکچین با ۳۲ کاراکتر حروفی-عددی (به صورت تصادفی) به نام آدرس کیف پول تعریف می‌شود، همانطور که یک حساب بانکی با شماره حساب بانکی تعریف می‌شود.

آدرس کیف پول به این صورت است: ۱۶KRo4Zfp7f5tGwdoKCAnLJXj1PVSbOnDl

کیف پول بلاکچین اجازه تولید این آدرس‌ها را می‌دهد و می‌تواند چندین آدرس را تولید کند. برای حفظ محرمانگی تراکنش‌ها در یک کیف پول، اکثر والت‌ها به طور خودکار یک آدرس جدید برای هر تراکنش جدید ایجاد می‌کنند. با این حال، کاربر می‌تواند دارایی‌ها را به آدرس‌هایی که قبلا استفاده شده‌اند دریافت یا ارسال کند و دارایی‌ها همچنان در همان کیف پول قرار می‌گیرند.

کیف پول‌ بلاک چین همه تراکنش‌ها را برای هر آدرس ثبت کرده و فرآیند را شفاف‌تر می‌کنند، چنانکه می‌توانید تمام تراکنش‌ها را در همه آدرس‌هایی که تاکنون استفاده کرده‌اید ردیابی کنید.

ایجاد آدرس ولت بلاکچین

آدرس کیف پول از یک کلید عمومی تولید می‌شود. به عنوان مثال، هر کیف پول بیت کوین قادر به ایجاد یک آدرس P2PKH است که P2PKH همان شکل کوتاه Pay To Public Key Hash می‌باشد.

در حالی که امکان ارسال یا پرداخت بیت کوین مستقیماً به یک آدرس IP اینترنتی وجود داشت، مشخص شد که چنین پرداخت‌هایی قربانی حملات Man-in-the-Middle خواهند شد، بنابراین این گزینه کنار گذاشته شد.

اکنون، یک کیف پول بیت کوین می‌تواند تا حد امکان آدرس‌های P2PKH را پیدا کند که در حالت ایده‌ال ترکیبی از چندین الگوریتم رمزنگاری است. بیت کوین از الگوریتم رمزنگاری ECDSA استفاده می‌کند.

روند تولید آدرس کیف پول بلاکچین

ایجاد آدرس کیف پول عمومی آسان است، اما مرتبط کردن آن با کلید عمومی یک فرآیند ریاضی است. در ادامه روند تولید آدرس کیف پول را بررسی می‌کنیم:

  • آدرس کیف پول در بلاک چین، در نتیجه هش کردن کلید عمومی از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری به وجود می‌آید. آدرس کیف پول، کلید عمومی را به روشی خواناتر نشان می‌دهد.
  • فرآیند تولید آدرس کیف پول با یک کلید عمومی و یک الگوریتم رمزنگاری شروع می‌شود.
  • هش کردن نتایج متفاوتی را در بلاکچین های مختلف ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، هش کردن از طریق الگوریتم RIPEMD-160 دلیلی است که آدرس‌های P2PKH دارای یک «۱» در ابتدا و چهار checksum bytes در پایان هستند.
  • چک‌سام (checksum) به جلوگیری از اشتباه تایپی کاربران هنگام ارسال پول کمک می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که کاربری که قصد ارسال رمزارز را دارد، آدرس را کپی می‌کند، سیستم باید آن را چک کند. سیستم پیشوند را بررسی کرده و checksum را محاسبه می‌کند و تأیید می‌کند که با آدرسی که در ورودی کپی شده مطابقت دارد. اگر آنها مطابقت نداشته باشند، سیستم آدرس کپی شده را رد می‌کند و در صورت اشتباه تایپی، ارسال وجوه به آدرس اشتباه غیرممکن می‌شود.
  • در حالی که کیف پول‌های بیت‌کوین ممکن است از آدرس‌های P2PKH پشتیبانی کنند، سایر کیف پول‌های بلاکچینی از انواع دیگری از آدرس‌ها استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های ارسال شده از طریق یک کلید خصوصی تولید شده در این شبکه‌های بلاکچین را تأیید کنند.
  • ولت بلاکچین می‌تواند از بیش از یک نوع آدرس کیف پول برای گسترش عملکرد کیف پول پشتیبانی کند. به عنوان مثال پشتیبانی از آدرس‌های P2SH در کیف پول بیت کوین علاوه بر آدرس‌های P2PKH. P2SH مخفف Pay to Script Hash است. این امر امکان ارسال BTC ها را به هش یک اسکریپت فراهم می‌کند. در P2SH، فرستنده تراکنش نیاز به امضای تراکنش با یک اسکریپت دارد و گیرنده باید تأیید کند که اسکریپت ارسال شده با هش با اسکریپت مطابقت دارد.
  • پشتیبانی از آدرس‌های P2PKH امکان استفاده از روش‌هایی مانند آدرس‌های چند امضایی را در بلاکچین فراهم می‌کند.
  • در آدرس‌های چند امضایی، دو یا چند طرف دارای کلید خصوصی هستند و باید تراکنش را امضا کنند تا معتبر بودن آن پذیرفته شود. در آدرس‌های چند امضایی، دو طرف اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که اسکریپت مورد نیاز را خلاصه می‌کند. به عنوان مثال، در بیت‌کوین، این آدرس‌ها از پیشوند ۰۵ استفاده می‌کنند.
  • یک شبکه بلاکچین می‌تواند از یک پیشوند الگوریتم RIPEMD-160 متفاوت استفاده کند تا در ابتدای آدرس‌های کیف پول خود با یک کاراکتر متفاوت پایان یابد. به عنوان مثال، آلتکوین‌هایی مانند Dash، Litecoin و Dogecoin به جای شروع با پیشوند «۱»، از پیشوند دیگری از RIPEMD-160 برای شروع با یک کاراکتر متفاوت در ابتدای آدرس خود استفاده می‌کنند. بنابراین شبکه‌های مختلف بلاک چین می‌توانند از الگوریتم‌های رمزنگاری مختلف برای تولید کلیدهای خصوصی و عمومی و آدرس والت بلاکچین خود استفاده کنند.

ولت بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

توضیح نحوه کار کیف پول بلاکچین
گره‌ها در شبکه بلاک چین اطلاعات تراکنش‌ها را تایید کرده و انتقال ارز دیجیتال را ممکن می‌سازند.

والت‌های بلاکچین با رمزنگاری ایمن می‌شوند و اصول اولیه آن شامل تولید یک جفت کلید (کلید عمومی و خصوصی) است. این کلیدها برای ایمن‌سازی رمزارزهای شما به صورت رمزنگاری استفاده می‌شوند. در ادامه مراحل کار کیف بلاک چین را باهم بررسی می‌کنیم.

  • هنگامی که آدرس کیف پول بلاکچین خود را به شخصی می‌دهید، هر زمان که او برای شما توکن یا ارز دیجیتال ارسال می‌کند، رمز ارز را به آدرس عمومی شما ارسال می‌کند. آدرس عمومی آدرس کیف پول بلاکچین شما نیست بلکه فرمت هش شده آدرس کیف پول است. یک تابع هش برای رمزگذاری داده ورودی و تبدیل به یک خروجی استفاده می‌شود.
  • از آنجایی که کلید خصوصی شما با کلید عمومی و در نتیجه آدرس کیف پول مرتبط است، تنها کلیدی است که می‌تواند برای رمزگشایی اطلاعات رمزگذاری شده توسط فرستنده توکن‌ها (برای باز کردن قفل محتویات) استفاده شود. به این ترتیب شما به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید.
  • برای ارسال رمزارز، صاحب کیف پول از کلید خصوصی خود برای امضای تراکنش قبل از ارسال آن به شبکه بلاکچین استفاده می‌کند. هنگامی که تراکنش برای عموم مخابره شد، اعتبارسنج‌های شبکه، یعنی گره‌ها (Nodes)، از کلید عمومی در دسترس عموم استفاده می‌کنند که با کلید خصوصی که برای امضای تراکنش استفاده می‌شود، مرتبط است.

به یاد داشته باشید که هر تراکنش ایجادشده توسط کلیدهای خصوصی حاوی یک امضای دیجیتال منحصربه‌فرد است که کپی کردن تراکنش را دشوار می‌کند، حتی زمانی که از همان کلید خصوصی استفاده می‌شود. البته برای حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت تراکنش‌ها به کاربران توصیه می‌شود از هر آدرس یک بار استفاده کنند.

  • گیرنده تراکنش همچنین با این واقعیت تأیید می‌شود که رمزارز ارسال شده توسط فرستنده به کلید عمومی آنها که با آدرس کیف پول آنها مرتبط است اختصاص داده شده است. کلید خصوصی گیرنده برای باز کردن قفل تراکنش و مبلغ منعکس شده در کیف پول استفاده می‌شود. منظور این است که کاربر با کلید خصوصی مربوط به آن آدرس عمومی که رمزارز به آن تخصیص داده شده است، اختیار و حق خرج رمزارز را دارد.
  • این ایده توسط صرافی‌های ارز دیجیتال و سایر پلتفرم‌ها برای تسهیل معاملات ارزهای دیجیتال اجرا می‌شود. هنگامی که شخصی از کیف پول برای ارسال پیام استفاده می‌کند، پیام را با کلید خصوصی خود نیز امضا می‌کند.
تصویری از نحوه  امضای تراکنش بر روی کیف پول بلاکچین هنگام ارسال وجوه.
نمونه امضای تراکنش در کیف پول بلاکچین Blackhalo هنگام ارسال وجوه.

انواع کیف پول بلاکچین

۲ نوع اصلی ولت بلاکچین وجود دارد:

  1. ولت سخت‌افزاری
  2. ولت نرم‌افزاری

از منظر دیگر کیف پول بلاکچین را می‌توان به کیف پول‌های آنلاین و آفلاین نیز تقسیم کرد. به کیف پول‌های آنلاین، کیف پول گرم نیز گفته می‌شود که در حالت آنلاین یا اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند و شامل کیف پول‌های تحت وب هستند. کیف بلاکچین آفلاین برای ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین و برای امضای تراکنش‌ها بدون نیاز به اتصال به اینترنت استفاده می‌شود. آنها شامل تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی می‌شوند.

۸ نوع کیف پول بلاکچین از نظر فناوری

کیف پول ها با توجه به پلتفرمی که در آن ذخیره و استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. ما همچنین انواع مختلفی از کیف پول‌های بلاکچین را بر اساس فناوری مورد استفاده آنها داریم.

۱- کیف پول‌های غیرقطعی  (Non-deterministic Wallets)

این والت‌ها آنهایی هستند که کلیدهای خصوصی تولید شده در کیف پول به هم مرتبط نیستند. اگرچه کیف پول امکان تولید بیش از یک کلید خصوصی را فراهم می‌کند، کلیدها به یکدیگر مرتبط نیستند، به عنوان مثال به اشتراک گذاشتن یک عبارت بازیابی یا عبارت سید (seed)، باعث ایجاد دردسرهای مدیریتی می‌شود. پشتیبان گیری (بکاپ) در کیف بلاکچین از هر یک از کلیدها بسیار مهم است، که با ایجاد کلیدهای بیشتر برای مدیریت رمزارزها مشکل ایجاد می‌کند.

۲- کیف پول‌های قطعی (Deterministic Wallets)

این والت‌ها آنهایی هستند که کلیدهای خصوصی تولید شده در کیف پول آنها همه به یکدیگر مربوط می‌شوند و به یک عبارت سید (عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای) مربوط می‌شوند. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که با کمک عبارت سید از کیف پول بکاپ تهیه کند. اکثر کیف پول‌های مدرن قطعی هستند.

کیف پول‌های قطعی از یک تابع هش واحد ا برای تولید تمام کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. Seed برای بازیابی کیف پول با تمام آدرس‌ها و کلیدهای خصوصی موجود در آن استفاده می‌شود.

کیف پول‌های قطعی سلسله مراتبی (Hierarchical Deterministic wallets) دارای کیف پول‌های فرعی هستند که از طریق رابطه فرزند و نوه به هم مرتبط می‌شوند. برای فعال کردن این نوع رابطه بین کیف پول ها و کیف پول‌های فرعی، این والت‌ها از فرمت BIP-32 پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول HD می‌تواند در یک محیط سازمانی مفید باشد که در آن یک شرکت می‌خواهد کلیدهایی را به بخش‌ها و شعب مختلف خود اختصاص دهد تا به ردیابی هزینه‌ها کمک کند.

۳-  کیف پول‌های سخت‌افزاری

این ولت بلاکچین یک دستگاه سخت‌افزاری است که برای ذخیره و مدیریت کلیدهای خصوصی و آدرس‌های عمومی و همچنین امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی شبیه USB هستند که صفحه نمایش OLED دارند و برای مشاهده فعالیت‌های در حال انجام استفاده می‌شوند. دکمه‌های کناری برای امضای تراکنش‌ها و کار با رابط کاربری مانند پیمایش و انتخاب ویژگی‌هایی که می‌خواهید اجرا شوند استفاده می‌شوند.

این دستگاه‌ها به اندازه یک فلش مموری هستند و به کامپیوتر متصل می‌شوند. آنها با برنامه‌های دسکتاپ بومی برای ارزهای دیجیتال مختلف عرضه شده و با این برنامه‌ها همگام (Sync) می‌شوند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری حدود ۷۰ تا ۱۵۰ دلار قیمت دارند؛ با این وجود، ایمن‌ترین انواع کیف پول‌های کریپتو محسوب می‌شوند. این به این دلیل است که آنها کلیدها را به صورت آفلاین نگه می‌دارند. به عنوان مثال می‌توان به ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) اشاره کرد که به شما امکان می‌دهد بیش از ۲۲ ارز دیجیتال از جمله بیت کوین به علاوه ۵۰۰ توکن ERC-20 را ذخیره کنید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری برای سازمان‌های بزرگی که مبالغ زیادی نگهداری یا مدیریت می‌کنند، مناسب‌تر هستند.

۴- کیف پول کاغذی

صاحب ارز دیجیتال باید کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارد. یک جایگزین خوب این است که کلیدها را روی یک تکه کاغذ چاپ کنید، سپس آن را در مکانی امن ذخیره کرده و بعداً هنگام خرج کردن ارزهای دیجیتال به آن مراجعه کنید.

اینها برخی از ایمن‌ترین روش‌ها برای تامین امنیت ارزهای دیجیتال هستند، هرچند یک کاغذ می‌تواند به راحتی خراب شود یا توسط شخص سومی دزدیده شود. ضمن اینکه همه ارزهای دیجیتال کیف پول کاغذی را ارائه نمی‌دهند.

استفاده از کیف پول کاغذی به عنوان کیف بلاکچین هنگام ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال برای مدت بسیار طولانی توصیه می‌شود.

فرآیند ایجاد یک کیف پول کاغذی به ارز دیجیتال مورد نظر بستگی دارد. آنها را می‌توان به صورت آفلاین ایجاد کرد. به عنوان مثال، برای ایجاد یک کیف پول کاغذی بیت کوین، تنها چیزی که نیاز دارید این است که bitaddress.org را دانلود و ذخیره کنید، صفحه وب را در حالی که اینترنت قطع است باز کنید، سپس ماوس را روی صفحه قرار دهید تا یک درجه تصادفی ۱۰۰ درصدی ایجاد کنید. با کلیک بر روی گزینه کیف پول کاغذی در این صفحه، یک کیف پول کاغذی از یک یا چند آدرس کیف پول و کلیدهای خصوصی آنها ایجاد می‌شود. این فایل را پرینت بگیرید و قسمت اصلی را نگه دارید. سپس می‌توانید از این آدرس‌ها برای ذخیره بیت‌کوین استفاده کنید.

کیف پول کاغذی می‌تواند یک لایه امنیتی اضافی نیز داشته باشد، به این صورت که با یک رمز عبور برای باز کردن قفل آن از آن محافظت می‌شود.

۵- کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ نوعی نرم‌افزار هستند که بر روی سیستم‌عامل‌های اصلی مانند ویندوز، مک و لینوکس نصب و استفاده می‌شوند. تقریباً هر ارز دیجیتالی با یک کیف پول بلاکچین دسکتاپ راه‌اندازی می‌شود. کیف پول‌های دسکتاپ همچنین شامل افزونه‌های مرورگر هستند.

از جمله والت‌های دسکتاپ می‌توان به کیف پول متامسک (MetaMask)  و افزونه کروم Jaxx اشاره کرد.

والت‌های دسکتاپ  امن ترین گزینه برای شما نیستند زیرا دسکتاپ یا لپ تاپ شما به اینترنت متصل می‌شود و در صورت عدم رعایت تدابیر امنیتی، امنیت آنها به صورت آنلاین به خطر می‌افتد. این تدابیر شامل استفاده از برنامه‌های آنتی‌ویروس به‌روز، ضد بدافزار و فایروال قوی است.

در مجموع، نرم‌افزاری که به اینترنت متصل می‌شود به اقدامات امنیتی و حفاظتی بیشتری نیاز دارد.

انواع کیف پول‌های دسکتاپ عبارت‌اند از Exodus، Bitcoin Core و Electrum.

۶- کیف پول موبایل

تصویری از محیط کیف پول ارز دیجیتال با موجودی اتریوم
از جمله بهترین والت‌های موبایل می‌توان به کیف پول های تراست ولت، اکسودوس، کوینومی، زنگو،  کوین بیس و مایسلیوم اشاره کرد.

کیف پول‌های تلفن همراه به عنوان اپلیکیشن‌های موبایل در گوشی‌های اندروید، iOS یا سایر دستگاه‌های قابل حمل نصب می‌شوند. افزونه‌ها (Extensions) و کیف پول‌های افزونه‌ای که با مرورگرها کار می‌کنند، تا زمانی که بتوانند با این دستگاه‌ها کار کنند، می‌توانند به عنوان موبایل طبقه‌بندی شوند.

این والت‌ ها استفاده از ارز دیجیتال را در حال حرکت امکان پذیر می‌کنند اما امن ترین ولت بلاکچین به شمار نمی‌روند، زیرا همیشه به اینترنت متصل هستند. برخی از این والت ها به کاربران اجازه می‌دهند کلیدهای خصوصی خود را به صورت آفلاین در دستگاه ذخیره کنند.

نمونه‌هایی از  کیف پول‌ موبایل عبارت‌اند از Mycelium، Coinomi و Electrum.

۷- کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های تحت وب نوعی کیف پول گرم هستند که همیشه به اینترنت متصل هستند. اینها برنامه‌هایی هستند که با باز کردن آدرس کیف پول وب‌سایت و ورود به اینترنت توسط کاربر در مرورگرها اجرا می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان از طریق گوگل کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به آنها دسترسی داشت.

این والت‌ ها کلیدهای خصوصی شما را در اینترنت در سرورهایی که این برنامه‌ها در آنجا اجرا می‌شوند، ذخیره می‌کنند، اما اغلب در فضای ابری؛ اگرچه برخی از آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند کلیدها را به‌صورت آفلاین نیز ذخیره کنند. به عنوان مثال، کیف پول‌های non-hosted مانند MyEtherWallet و MetaMask کلیدها را روی سرورها ذخیره نمی‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند آنها را به صورت آفلاین دانلود و ذخیره کنند. کیف پول‌های Hosted عبارت‌اند از Coinbase و CEX.io.

۸- کیف پول تک یا چند ارزی

کیف پول‌های تک ارزی یک ارز دیجیتال را ذخیره می‌کنند در حالی که کیف پول‌های چند ارزی قابلیت ذخیره چندین ارز دیجیتال را دارند. کیف پول‌های چند ارزی کار هر کسی را که با چندین نوع رمزارز سروکار دارد ساده می‌کند، زیرا نیازی به نصب کیف پول برای هر کدام نخواهد داشت. اینها می‌توانند سخت‌افزاری، تحت وب، کیف پول موبایل یا افزونه باشند.

حال چگونه یک کیف پول بلاکچین برای ارسال، ذخیره و دریافت ارز دیجیتال ایجاد کنیم؟

آدرس‌های کیف پول بلاکچین را می‌توان در یک ولت بلاکچین یا به صورت آفلاین در صفحات وب مانند bitcoinaddress.org و BitHalo (برای آدرس‌های چند امضایی) تولید کرد.

برای اکثر ارزهای دیجیتال، ایجاد کیف پول با دانلود نرم‌افزار کیف پول اصلی ارز دیجیتال و ایجاد آدرس کیف پول شروع می‌شود. برخی از آن‌ها کاربر را ملزم به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری می‌کنند. کیف پول‌های میزبانی شده (Hosted) در صرافی‌های متمرکز شما را ملزم می‌کنند که با ایمیل ثبت‌نام کنید و سپس احراز هویت (KYC) را انجام دهید تا بتوانید به کیف پول خود دسترسی پیدا کرده و رمزارز را به آن ارسال کنید.

هنگامی که نرم‌افزار را دانلود می‌کنید، در حین ایجاد آدرس کیف پول، اکثر آنها به شما امکان می‌دهند کلید خصوصی خود را به عنوان فایل Keystore در دستگاه خود دانلود و ذخیره کنید یا عبارت بازیابی خود را یادداشت نمایید. این تدابیر برای بازیابی کیف پول شما در صورت گم شدن دستگاه اتخاذ می‌شود. سپس می‌توانید به ایجاد حساب کیف پول ادامه دهید.

اکثر کیف پول ها به شما امکان می‌دهند ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند رمز عبور و تکنیک‌های احراز هویت AUTHY داشته باشید. فقط کافی است Google Authenticator یا سایر برنامه‌های احراز هویت را در دستگاه تلفن همراه خود دانلود کنید، سپس به ویژگی امنیتی کیف پول دسترسی پیدا کنید و حساب احراز هویت کیف پول را در برنامه تلفن همراه اضافه کنید. هر بار که بخواهید وارد کیف پول شوید، یک کد یک بار مصرف در برنامه دریافت خواهید کرد.

سایر ویژگی‌های اضافی شامل لینک‌های یک بار مصرفی است که هر بار که سعی می‌کنید وارد کیف پول شوید به ایمیل شما ارسال می‌شود و باید روی آنها کلیک کنید تا اجازه ورود به سیستم را داشته باشید. یک ویژگی‌ امنیتی دیگر کدهای لاگین تلفن همراه است که از طریق پیام‌های متنی (SMS) ارسال می‌شوند یا هر بار که سعی می‌کنید وارد کیف پول شوید، با دستگاه شما تماس گرفته می‌شود.

ارسال ارزهای دیجیتال به کیف پول آسان است زیرا تنها چیزی که نیاز دارید این است که وارد کیف پول شوید، آدرس کیف پول را دریافت کنید یا آن را ایجاد کنید، سپس رمزارز را به آدرس کیف پول ارسال نمایید. ارسال رمزارز از کیف پول شامل هزینه کردن موجودی با ارسال آن یا مقداری از آن به یک آدرس کیف پول خارجی است که باید با رمز ارزی که می‌خواهید ارسال کنید سازگار باشد تا قابل استفاده باشد. در غیر این صورت، در صورت ارسال یک توکن به آدرس اشتباه، آن را برای همیشه از دست می‌دهید.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول بلاکچین

استفاده از ولت بلاکچین با مزایا و چالش‌های خاص خود همراه است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا

  • تسهیل معاملات بدون مرز در سراسر مناطق جغرافیایی بدون مشکل تبدیل و هزینه‌های مبادله خارجی.
  • عدم وجود واسطه در معاملات
  • گارمزد تراکنش بسیار پایین به ویژه برای کسانی که مبالغ هنگفتی را جابجا می‌کنند.
  • امنیت و حریم خصوصی بیشتر تراکنش‌ها به دلیل رمزنگاری ولت بلاکچین.
  • تراکنش‌های سریع‌تر در مقایسه با روش‌های بانکداری قدیمی.
  • ثبت نام ساده
  • مدیریت آسان

معایب

  • پذیرش و درخواست کم در سراسر جهان
  • پشتیبانی محدود
  • نوسانات ارزهای دیجیتال
  • دسترسی محدود به دستگاه‌ها

نکاتی در مورد استفاده از کیف بلاکچین

هنگام انتخاب و استفاده از کیف بلاکچین بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • والتی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد کلیدهای خصوصی را خودتان کنترل کرده و آنها را در دستگاه محلی و یا آفلاین خود ذخیره کنید.
  • والتی با عبارت سید و با ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند رمز عبور را انتخاب کنید.
  • کیف پولی را انتخاب کنید که دارای یک تیم توسعه‌دهنده فعال برای نگهداری و بهبود آن باشد.
  • والتی را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد.
  • کیف پولی را انتخاب کنید که با سیستم عامل شما و در صورت امکان با چندین سیستم عامل سازگار باشد.
  • کیف پول HD باید آدرس‌ها را به تنهایی ایجاد کند و برای پشتیبان گیری از هر کلید خصوصی به تنهایی بار اضافی ایجاد نکند.
  • با والتی کار کنید که به KYC نیاز نداشته باشد.
  • به دنبال کیف پولی بروید که نیازهای شما را برآورده می‌کند، مانند معاملات روزانه، نگهداری رمزارز، پس انداز بلندمدت و کوتاه‌مدت و موارد دیگر.

جمع‌بندی

در این مقاله به ایده اصلی پشت کیف پول بلاکچین پی بردیم. همچنین دیدیم که کیف پول‌های بلاکچین برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌شوند و این کلیدها تراکنش‌ها را امضا کرده و قفل داده‌های ارسال شده توسط شخص دیگر را باز می‌کنند. کیف پول‌های غیرقطعی کلیدهایی را تولید می‌کنند که به هم مرتبط نیستند و در صورت وجود آدرس‌های متعدد، چالش ایجاد می‌کنند. در مقابل، کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های قطعی (HD) از طریق یک عبارت عبور تولید می‌شوند و مدیریت آنها آسان است. ضمن اینکه آنها را می‌توان با استفاده از یک عبارت بکاپ بازیابی کرد.

ما همچنین به کاربرد کیف پول در داخل یک بلاکچین نگاه کردیم. بهترین کاربرد کیف بلاکچین در ارزهای دیجیتال است. در این مورد، آنها برای ذخیره، ارسال و دریافت رمزارزها استفاده می‌شوند. این والت‌ها به ردیابی تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های خاص و کلیدهای عمومی که تولید می‌کنند کمک می‌کنند.

همچنین در این مقاله متوجه شدیم که والت‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند. در نهایت با مزایا و چالش‌های استفاده از ولت بلاکچین آشنا شدیم که از جمله آنها می‌توان به عدم کاربرد گسترده این فناوری و وجود چالش‌های فنی مرتبط با آن مانند دسترسی به دستگاه‌ها اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد کیف پول بلاکچین

چگونه می‌توانیم کیف پول بلاک چین خود را ایمن کنیم؟

برای ایمن کردن کیف پول بلاک چین خود:
از رمزهای عبور قوی استفاده کنید؛
احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید؛
از کیف پول خود بکاپ بگیرید؛
نرم‌افزار را به‌روز نگه دارید؛
و از کیف پول های سخت‌افزاری برای ذخیره مبالغ زیاد استفاده کنید.

اگر کیف پول بلاک چین یا کلید خصوصی خود را گم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کلید خصوصی یا کیف پول خود را گم کنید، در خطر از دست دادن دسترسی دائمی به وجوه خود هستید. اکثر کیف پول‌های بلاک چین یک عبارت بازیابی (Seed Phrase) را هنگام ایجاد کیف پول ارائه می‌کنند. این عبارت می‌تواند برای بازگرداندن دسترسی به کیف پول شما استفاده شود. بسیار مهم است که عبارت بازیابی را در مکانی امن و در دسترس ذخیره کنید. بدون کلید خصوصی یا عبارت بازیابی، بازیابی وجوه شما به طور کلی غیرممکن است.

آیا کیف پول های بلاک چین ناشناس هستند؟

در حالی که آدرس‌های کیف پول و جزئیات تراکنش در بلاک چین عمومی قابل مشاهده است، این آدرس‌ها ذاتاً هویت دارنده کیف پول را آشکار نمی‌کنند. با این حال، اگر یک آدرس به یک فرد پیوند داده شود (به عنوان مثال، از طریق فرآیندهای احراز هویت در صرافی‌ها)، تراکنش‌ها را می‌توان به آن شخص ردیابی کرد. برای افزایش حریم خصوصی، کاربران اغلب از اقدامات اضافی مانند استفاده از آدرس‌های جدید برای هر تراکنش و استفاده از رمزارزهای متمرکز بر حریم خصوصی یا سرویس‌های میکسر استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از کیف پول سخت افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های سخت افزاری چندین مزیت کلیدی برای ذخیره رمزارزها ارائه می‌دهند، مانند: – – – امنیت بالاتر
– پشتیبانی از چندین ارز مختلف
– قابلیت بکاپ و بازیابی.

منبع: softwaretestinghelp

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید