بررسی ویژگی های هارد فورک برلین اتریوم

هارد‌فورک برلین اتریوم تغییرات مهمی را در شبکه اتریوم رقم زد و شرایط را برای ایجاد هارد‌فورک‌های بعدی مهیا کرد. علاوه بر آن ویژگی‌های مثبت دیگری را برای این شبکه رقم زد که در ادامه به توضیح جزئیات این هار‌د‌فورک می‌پردازیم.

تعریف هارد فورک

با ایجاد تغییرات اساسی در پروتکل شبکه، هارد فورک ایجاد می‌شود و گروهی از کاربران و گره‌های مختلف در راستای ارتقا به آخرین نسخه نرم‌افزار، با یکدیگر همکاری می‌کنند. به عبارت دیگر با ایجاد هارد‌فورک، شبکه بلاک‌چین به دو شاخه تبدیل می‌شود؛ یکی نسخه قبلی و دیگری نسخه‌ای که از پروتکل‌های جدیدی پیروی می‌کند. در یک هارد‌فورک، به کاربرانی که توکن‌های شبکه اصلی را دارند، توکن‌های شبکه جدید نیز ارائه می‌شود. ماینرها می‌توانند انتخاب کنند که در کدام شبکه به فعالیت و تایید تراکنش‌ها ادامه دهند.

لازم به ذکر است که هارد‌فورک‌ها، نه تنها در شبکه بیت‌کوین، بلکه در هر بلاک‌چینی می‌تواند انجام شوند. از‌جمله هارد‌فورک‌های ایجاد شده در شبکه بیت‌کوین می‌توانیم به بیت‌کوین کش و بیت کوین SV اشاره کنیم.

نگاهی به هارد فورک برلین اتریوم

در ۸ مارچ ۲۰۲۱، بنیاد اتریوم نقشه راه حدودی این هارد‌فورک را به طور عمومی منتشر کرد. پس از آن در ۱۰ مارچ بر شبکه آزمایشی Ropsten، در ۱۸ مارچ بر شبکه Goerli و در ۲۴ مارچ بر شبکه Rinkeby پیاده سازی شد. در‌نهایت راه‌اندازی آن در شبکه اتریوم به طور رسمی در ۱۵ آگوست صورت گرفت.

هارد‌فورک برلین اتریوم بعد از Beacon Chain Genesis، به عنوان اولین به روز‌رسانی بزرگ محسوب می‌شود. این به روز‌رسانی چهار پیشنهاد بهبود شبکه اتریوم (EIP) را به همراه داشت. این موضوع در قیمت گس و ایجاد تراکنش‌های جدید بسیار تاثیر‌گذار بود.

EIP چیست و چه اهمیتی دارد؟

پیش از حرکت بیشتر به سمت جلو، بهتر است با پیشنهاد‌های بهبود اتریوم (EIP) آشنا شویم. این پیشنهاد‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که می‌توانند در شبکه پیاده‌سازی شوند را مشخص می‌کنند. در‌‌واقع تمامی ارتقا‌ها و استاندارد‌ها شبکه اتریوم، از طریق EIP‌ها مورد بحث و توسعه قرار می‌گیرند. هر‌ کاربر با دستور‌العمل‌های موجود در EIP1، می‌تواند پیشنهادات خود را ارائه دهد.

زمانی‌که EIP برای بحث بیشتر انتخاب شد، ایجاد اجماع برای حمایت از پیشنهاد، بر‌عهده نویسنده EIP است. لازم به ذکر است که بسیاری از نویسندگان EIP‌‌ها، از‌جمله توسعه‌دهندگان پروتکل‌ها هستند؛ چرا‌که برای نوشتن یک EIP نیاز به دانش فنی قابل توجهی وجود دارد. در ادامه بهتر است نگاهی به EIP‌های همراه اتریوم برلین بیاندازیم.

EIP-2565

این پیشنهاد، هنگام افزایش توان مدولار، قیمت کارمزد را به شیوه دیگری تعریف می‌کند که این موضوع با عنوان ModEXP نیز شناخته می‌شود. ModEXP نوعی تابع نمایی گسسته برای توابع رمزنگاری است. چرا‌که کامپایلر ModEXP اتریوم هزینه نسبتا زیادی در پی داشت و با EIP-2565 این پیشنهاد ارائه شد که با کاهش هزینه‌های گس مرتبط با توان مدولار، طیف گسترده‌تری از افراد به آن دسترسی پیدا کنند. این EIP استفاده از طیف وسیعی از توابع رمز‌نگاری را برای قرارداد‌های هوشمند اتریوم ترویج می‌کند.

EIP-2718

پیشنهاد EIP-2718 به دنبال تعریف نوع جدیدی از تراکنش‌ها است که تراکنش‌های آینده اتریوم را تحت پوشش قرار دهند. از آنجایی که برای افزودن تراکنش‌های جدید باید سازگاری با نسخه قبلی وجود داشته باشد، این پیشنهاد برای آسان‌تر نمودن این فرآیند ایجاد شده است. در‌‌واقع در تلاش است که مشکل سازگاری تراکنش‌های جدید را با تراکنش‌های قبلی شبکه اتریوم حل کند. توسعه دهندگان برای ایجاد این پروتکل از تابع جدیدی به نام Typed Transaction Envelope استفاده کرده‌اند.

EIP-2929

از‌جمله بنیانگذاران اتریوم، یعنی Vitalik Buterin و Martin Swende به ارائه و تالیف EIP-2929 پرداختند و این پروتکل نیز مانند EIP-2565 به قیمت گاز مربوط می‌شود. اما این دو در این زمینه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ به  عنوان مثال EIP-2565 به طور خاص برای کاهش هزینه‌های گاز طراحی شده است در حالی‌که EIP-2929 برخی هزینه‌های خاص گاز، مانند Opcodes که به دسترسی حافظه نیاز دارند را، افزایش می‌دهد.

به طور کلی حملات DoS به آسانی انجام می‌شوند؛ به طوری‌که تا‌کنون برای جلو‌گیری از این حملات، قیمت کد‌های عملیاتی افزایش یافته‌اند اما چندان موثر واقع نشده‌اند. یکی از اهداف EIP-2929 حل این مسئله بود؛ به طوری‌که با وجود این پروتکل، هزینه دسترسی به کد‌های عملیاتی، حدودا سه برابر افزایش خواهند یافت و به رفع آسیب‌پذیری شبکه کمک خواهد کرد. به عبارتی دیگر، این پروتکل با افزایش هزینه گاز، انگیزه حملات DoS را از بین می‌برد.

EIP-2930

یکی از اصلی‌ترین اهداف EIP-2930، اعمال اصلاحاتی در شکست قرار‌داد‌های هوشمند و کنترل افزایش هزینه گاز پس از اجرای  EIP-2929 است. در‌واقع EIP-2930 لیستی از آدرس‌ها و کلید‌های ذخیره‌سازی که تراکنش‌‌ها باید به آن دسترسی داشته باشند را اضافه می‌کند. با مشخص شدن لیست دسترسی، پردازش برای مشتریان آسان‌تر شده و می‌توان هزینه‌های گاز را کاهش داد.

این پروتکل بر‌مبنای EIP-2718 ساخته شده و با ارائه مکانیزم جدیدی از تراکنش‌ها، این امکان را به کاربران می‌دهد که با هزینه گاز کمتری به معامله بپردازند. لازم به ذکر است که دسترسی‌های خارج لیست نیز امکان‌پذیر است اما هزینه بیشتری به همراه دارد.  به طور کلی این EIP با ایجاد نوع جدیدی از تراکنش‌ها، دسترسی ارزان‌تری به داخل لیست فراهم می‌کند.

آپدیت برلین اتریوم و تاثیر آن روی شبکه اتریوم

یکی از مهم‌ترین اقدامات شبکه اتریوم، تغییر مکانیزم خود از اثبات کار به اثبات سهام بود و آپدیت برلین نیز قدم مثبتی در این راستا محسوب می‌شود. در‌واقع برلین اتریوم در ارتقای این شبکه نقش موثری داشت؛ به طوری‌که با هدف افزایش مقاومت و کاهش کارمزد تراکنش‌ها ایجاد شد.

یکی از تاثیرات این آپدیت در شبکه اتریوم، عدم پشتیبانی نسخه‌های جدید از کلاینت‌های قدیمی است. همچنین کارمزد کم توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. به طوری‌که بسیاری از شبکه‌ها اتریوم را به عنوان رقیبی جدی برای خود در نظر گرفتند. از‌جمله مزایایی که کارمزد کم به همراه دارد، امکان دسترسی طیف وسیعی از کاربران به این شبکه و استفاده از فضای متاورس است. به طور کلی در روش پردازش هزینه‌های تراکنش‌ها، آپدیت برلین انقلاب بزرگی محسوب می‌شود.

اهمیت آپدیت برلین اتریوم

به روز‌رسانی‌های شبکه اتریوم بخش مهمی از آن محسوب می‌شوند؛ چرا‌که اتریوم یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های فعلی است که با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد خود، توانست بسیاری از شبکه‌ها را به رقابت بکشاند. با این حال در زمان آپدیت برلین، نار‌ضایتی‌هایی در رابطه با هزینه بالای تراکنش‌ها و روند یکنواخت شبکه وجود داشت.

شبکه اتریوم نیز در تلاش برای حل این مسائل، به روز‌رسانی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرد که یکی از آن‌ها برلین نام داشت. برلین از پیشنهادات مختلف کاربران استقبال می‌کند و از آن‌ها را در راستای توسعه شبکه به کار می‌برد. در‌واقع شبکه اتریوم به روش‌های مختلفی در تلاش است که جایگاه خود را در میان بهترین ارز‌های دیجیتال حفظ کند.

قدم بعدی شبکه اتریوم بعد از هارد فورک برلین اتریوم

به روز‌رسانی برلین، زمینه را برای هارد‌فورک لندن فراهم کرد. در‌واقع هارد‌فورک‌های برلین و لندن کنار یکدیگر، نقش مهمی را در تغییر پروتکل به اثبات سهام ایفا کردند. در‌واقع هارد‌فورک لندن اتریوم، بخشی از نقشه راه این شبکه برای ایجاد Eth2 بود. این هارد‌فورک، ۵ پروتکل برای بهبود اتریوم دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: EIP-1559 و EIP-3554.

EIP-1559 ساختار جدیدی از کارمزد را معرفی می‌کند که کاهش تورم شبکه را به دنبال دارد. این پروتکل با‌وجود بحث‌بر‌انگیز بودن، بخشی از هزینه‌های ایجاد شده در اتریوم را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر EIP-3554 فرآیند استخراج را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد و انتظار می‌رود بسیاری از استخراج کنندگان به سمت بلاک‌چین جدید با مکانیزم PoS حرکت کنند.

پس از هارد‌فورک‌های لندن و برلین، هارد‌فورک شانگهای یکی دیگر از گام‌های حرکت از Eth1 به Eth2 است. به طور کلی گروه‌های متفاوتی از کاربران، واکنش‌های مختلفی نسبت به آپدیت‌های این شبکه از خود نشان می‌دهند؛ اما به طور کلی تمامی این موارد برای کارآمدی بیشتر اتریوم انجام می‌شوند.

تاثیر هارد فورک برلین اتریوم روی ماینرها

بسیاری از افراد بر این باورند که کاربران از هارد‌فورک برلین نسبت به ماینر‌ها رضایت بهتری دارند اما اوضاع برای ماینر‌ها نیز چندان بد نیست. از‌جمله دلایل نا‌رضایتی ماینر‌ها کاهش سود دریافتی‌شان است. همچنین این امکان وجود دارد که تنها ماینرهای بزرگ با استفاده از برق کم‌‌هزینه بتوانند به فعالیت بپردازند؛ در‌واقع ممکن است به نوعی فرآیند استخراج متمرکز شود.

نا‌گفته نماند که مکانیزم ضد‌تورمی ممکن است افزایش قیمت اتریوم را به همراه داشته باشد که ماینر‌ها نیز از این موضوع سود خواهند کرد؛ چرا‌که سکه‌های کم اما با‌ارزش دریافت می‌کنند.

همانطور که تا اینجا متوجه شویم، اتریوم شبکه‌ای بسیار محبوب است و بسیاری از کاربران به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند. قیمت لحظه‌ای ETH و بسیاری از ارزهای دیجیتال در صرافی رمزینکس قابل مشاهده‌اند.

سوالات متداول:

۱. آیا اتریوم می‌تواند کاربران را ثروتمند کند؟

اتریوم به طور بالقوه پتانسیل بالایی برای رشد دارد و اگر به همین منوال پیش برود، می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه بیاورد؛ با این حال نباید از ریسک ذاتی ارزهای دیجیتال غافل شویم و سرمایه گذاری معقولی در این زمینه انجام دهیم.

۲.  اتریوم را چه مدت باید به عنوان سرمایه گذاری نگه داریم؟

بسیاری از افراد معتقدند که ETH برای یک تا سه سال آینده سرمایه گذاری بلند مدت خوبی محسوب می‌شود و به طور کلی می‌تواند روند صعودی در پیش بگیرد و قیمت آن افزایش پیدا کند.