دلار و تتر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

زمانی که صحبت از سرمایه گذاری در دلار می‌شود بسیاری از افراد ارز دیجیتال تتر را به عنوان جایگزین معرفی می‌کنند؛ اما این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام برای خرید انتخاب بهتری است؟ در ادامه این موضوع را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اما پیش از هر‌چیز باید  تتر و ویژگی‌های آن را به خوبی بشناسیم.

آشنایی با ارز دیجیتال تتر 

تتر نوعی استیبل‌کوین متصل به دلار آمریکا است و این معنی را می‌دهد که هر یک تتر، ارزشی معادل یک دلار آمریکا را دارد. از آنجایی که نوعی استیبل‌کوین است، نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال را تجربه نمی‌کند و از ثبات قیمت بالا‌تری برخوردار است. بدین ترتیب تتر برای کاربرانی که می‌خواهند در ارز دیجیتالی با‌ثبات سرمایه‌گذاری کنند، گزینه‌ بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

تتر متعلق به شرکت هنگ کنگی iFinex است که مالکیت صرافی BitFinex را نیز بر‌عهده دارد. این ارز دیجیتال ابتدا در سال ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ نام آن به تتر تغییر پیدا کرد و در فوریه ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

از می ۲۰۲۲، پس از بیت‌کوین و اتریوم، تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ و بزرگترین استیبل‌کوین با ارزش بازار ۸۳ میلیارد دلار شناخته شد. این شبکه به طور مستمر مقدار ذخایر موجود را در وبسایت رسمی خود به‌روز‌رسانی می‌کند.

لازم به ذکر است که تعداد کمی از استیبل‌کوین‌ها به دلار آمریکا متصل هستند و از میان آن‌ها، تتر محبوبیت بالا‌تری دارد. دروا‌قع این استیبل‌کوین از ارزش بازار و حجم معاملات روزانه بالا‌تری برخوردار است و در اکو‌سیستم ارز دیجیتال، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

یکی از مزیت‌های تتر نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال این است که در شرایط عادی، می‌توان محدوده قیمتی آن را پیش‌بینی کرد. در ادامه به چند راه رایج استفاده از Tether اشاره می‌کنیم:

  • انتقال آسان وجو‌ه بین صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف.
  • ارسال پول به هر نقطه از جهان.
  • وام‌دادن این استیبل‌کوین برای دریافت نرخ بهره بالا.

لازم به ذکر است که با نگهداری تتر در صرافی ارز دیجیتال، امکان تبدیل آن به ارزهای دیجیتال دیگر در هر زمان وجود دارد. همچنین به دلیل محبوبیت بالای این ارز و وجود آن در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، خرید و فروش آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. علاوه بر آن همکاری‌هایی که تتر تا‌کنون انجام داده یکی دیگر از نکات قابل توجه است.

ارز دیجیتال Tether از زمان راه‌اندازی تا‌کنون با بلاک‌چین‌های مختلفی ادغام شده است که این موضوع دسترسی بالا‌تری را برای آن رقم زده است. چند نمونه از بلاک‌چین‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند عبارتند از: بیت‌کوین، اتریوم، ترون، EOS، لیکوئید، الگوراند، بیت‌کوین کش و سولانا. ناگفته نماند که یکی از جالب‌ترین همکاری‌های تتر، مربوط به شهر لوگانو سوئیس است. در مارچ ۲۰۲۲ طی امضای یک قرار‌داد مشارکت، افراد می‌توانند برای پرداخت مالیات‌های خود از تتر استفاده کنند.

در این بخش با قسمتی از مزیت‌های این استیبل‌کوین آشنا شدیم. اما تتر نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال ویژگی‌های مثبت و منفی دارد که بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

مزایای تتر

  • تتر به عنوان ارزی پایدار و قابل‌اعتماد شناخته می‌شود و چندین سال است که در حدود قیمت یک دلار معامله می‌شوند.
  • کاربران ارز دیجیتال به تتر اعتماد دارند و همین امر باعث می‌شود که از لحاظ ارزش بازار، در بین با‌ثبات‌ترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.
  • این استیبل‌کوین از زمان راه‌اندازی تا‌کنون به خوبی توانسته خود را اثبات کند و از تاریخچه قیمتی خوبی برخوردار است؛ به همین خاطر کاربران تا حد زیادی به آن اعتماد دارند.
  • از آنجایی که تتر در بسیاری از صرافی‌های معتبر وجود دارد، کاربران به آسانی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

معایب تتر

  • تتر در ایجاد شفافیت فعالیت‌های درون شبکه چندان موفق نبوده و این موضوع نگرانی‌هایی را در رابطه با امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.
  • تتر قابل تقسیم نیست و این موضوع باعث ایجاد محدودیت‌هایی شده است.

آشنایی با دلار کاغذی یا ارز فیات

ارز فیات نوعی پول است که توسط دلار به عنوان ارز قانونی اعلام می‌شود و از طرف کالا‌های فیزیکی مانند طلا یا نقره، پشتیبانی از آن صورت نمی‌گیرد؛ بلکه توسط دولتی که آن را صادر کرده پشتیبانی می‌شود و دولت با در نظر گرفتن نوسانات و شرایط اقتصادی موجود، می‌تواند نوع عرضه را کنترل کند. عموم ارز‌های کاغذی رایج مانند دلار، یورو و… به عنوان ارز فیات محسوب می‌شوند. در حال حاضر دلار واحد پولی کشور‌های مختلفی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و… بوده و با نماد $ نشان داده می‌شود. پیش از این با ویژگی‌ها، مزایا و معایب تتر آشنا شدیم، برای مقایسه بهتر تتر و دلار، باید با ویژگی‌های مثبت و منفی دلار کاغذی نیز آشنا شویم.

مزایای دلار کاغذی

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای دلار و به طور کلی ارز فیات کاغذی، حمل راحت است و به‌طور کلی به عنوان نوعی ارزش محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای خرید کالاها و خدمات مختلف استفاده کرد.
  • ارزهای فیات مانند دلار عموما در طول زمان ارزش خود را حفظ می‌کنند و از آنجایی که پشتوانه‌ای مانند طلا ندارند، احتمال کمیاب شدن دلار بسیار کم است؛ چرا‌‌که دولت به چاپ و عرضه آن‌ می‌پردازد.
  • تولید ارزهای فیات هزینه‌ زیادی به همراه ندارد و چاپ آن‌ها برای دولت‌ها صرفه اقتصادی دارد.
  • در هنگام نوسانات و بحران‌های اقتصادی، دولت به سادگی می‌تواند ارزش این نوع ارز را کنترل کند.
  • عموم کشور‌ها دلار را به عنوان ارز بین‌‌المللی قبول می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند به تعامل با یکدیگر بپردازند.

معایب دلار کاغذی

  • یکی از مشکلاتی که در رابطه با ارزهای فیات ازجمله دلار وجود دارد امکان چاپ بی‌رویه اسکناس و افزایش تورم است.
  • به طور کلی پول کاغذی توسط شهروندان هر کشور ارزش‌گذاری می‌شود و اگر به دلایل مختلف اعتماد افراد نسبت به آن پول از بین برود، عملا دیگر ارزشی نخواهد داشت.
  • پول کاغذی در معرض آسیب قرار دارد و ممکن است به طور اتفاقی، مانند پاره شدن، سوختن و…  از بین برود.

مقایسه مزایای دلار کاغذی و تتر

تا اینجا متوجه شدیم که ارز دیجیتال تتر و دلار کاغذی هرکدام ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند؛ حال برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌‌آید که در‌نهایت کدام را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ برای پاسخ آسان‌تر به این سوال، این دو را از جهات مختلفی با‌هم مقایسه می‌کنیم.

امنیت

اولین موردی که باید در نظر داشته باشیم، امنیت است. دلار کاغذی شکلی فیزیکی دارد و حتما باید آن را در جایی امن، مانند گاو صندوق، نگه داشت. در ‌غیر این صورت امکان سرقت وجود دارد. از طرف دیگر تتر شکل دیجیتالی داشته و سرمایه گذاران آن را در کیف‌پول‌های ارز دیجیتال نگه‌داری می‌کنند. توصیه می‌شود که در صورت نگه‌داری حجم بالای تتر، از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بالاتری دارند استفاده شود. ابعاد کوچک این نوع کیف‌پول‌ها، حمل و مخفی کردن آن‌ها را بسیار ساده می‌سازد. به طور کلی اگر امنیت برایتان اهمیت دارد، بهتر است از تتر استفاده کنید.

بازار معاملات

برای بسیاری از کاربران امکان انجام معامله در هر زمان و مکان اهمیت دارد و خرید ارز دیجیتال تتر این شرایط را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند. این در‌حالی است که برای خرید دلار فیزیکی از صرافی‌ها، باید در زمان‌های معینی به مکان مشخصی مراجعه کرد. در‌واقع صرافی‌های ارز دیجیتال خدمات ۲۴ ساعته به کاربران خود ارائه می‌دهند.

محدودیت خرید

برای خرید دلار کاغذی در کشور ما، محدودیت‌هایی وجود دارد و هر شخصی می‌تواند تا سقف معینی از این ارز را خریداری کند. از طرف دیگر چنین محدودیتی درباره خرید ارز دیجیتال تتر وجود ندارد و سرمایه گذاران می‌توانند خرید خود را از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، با سرعت بالا و بدون محدودیت انجام دهند.

حواله های بین المللی

همانطور که پیش از این ذکر کردیم، دلار در سطح بین‌المللی کاملا پذیرفته شده است. اما باید در نظر داشت که ارسال دلار کاغذی به روش‌های سنتی ممکن است چند روز زمان ببرد؛ این در حالی‌است که در صورت استفاده از تتر برای این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد. بنابراین اگر در ارسال وجوه به صورت بین‌المللی سرعت برایتان اهمیت دارد، تتر انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود.

آربیتراژ

مفهوم آربیتراژ در حوزه ارز دیجیتال قابل فهم است؛ برخی مواقع تتر در صرافی‌های مختلف از اختلاف قیمتی برخوردار است که کاربران با در پیش گرفتن استراتژی مناسب، می‌توانند از این موضوع سود کسب کنند. به این صورت که می‌توان تتر را از صرافی خرید که قیمت در آن کمتر است و با قیمت بالاتری در صرافی دیگر به فروش رساند.

برای سرمایه گذاری دلار کاغذی بهتر است یا تتر؟

در مقاله فوق تتر و دلار را به طور مجزا بررسی و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. کاربران با‌توجه به شرایط اقتصادی و اهداف خود می‌توانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. اگر برایتان امنیت و دسترسی بالا اهمین دارد، تتر گزینه بسیار مناسبی است. چرا‌که قیمت آن با دلار برابری می‌کند و ثبات و ارزش خود را در چند سال اخیر ثابت کرده است. در‌عوض اگر به حمل فیزیکی پول اهمیت می‌دهید و فضایی امن برای نگه‌داری دلار در اختیار دارید، می‌توانید از نوع فیزیکی دلار استفاده کنید.

در حال حاضر یکی از بهترین راه‌ها برای خرید تتر، استفاده از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، مانند صرافی رمزینکس است. در این صرافی روش‌های مختلفی برای خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد و علاوه بر آن می‌توان قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، از‌جمله تتر را مشاهده کرد.

 

 

سوالات متداول:

۱. آیا تتر ارز دیجیتال امنی است؟

از آنجایی که تتر به دلار آمریکا وابسته است، ارزش آن تحت تاثیر نوسانات شدید بازار قرار نمی‌گیرد. با این اوصاف با انجام دادن اقدامات امنیتی اولیه، مانند انتخاب صرافی و کیف پول مناسب، تتر ارز دیجیتالی امن و پایدار محسوب می شود.

 

۲. تتر برای چه نوع سرمایه‌گذارانی مناسب است؟

معمولا سرمایه گذارانی که می‌خواهند از نوسانات بازار‌ ارز‌های دیجیتال دوری کنند، به سمت تتر روی می‌‌آورند. این استیبل کوین متناسب با قیمت دلار حرکت می‌کند و سرمایه کاربر را در معرض ریسک‌های شدید قرار نمی‌دهد.