دلیل افت شدید قیمت zkSync پس از ایردراپ موفق - مجله رمزینکس

ریزش شدید توکن ZK پس از فروش گسترده توسط دریافت کنندگان ایردراپ آن

مزدی با لوگوی zkSync روی لباسش در حال فریاد زدن و فلش‌های رو به پایین قرمزرنگ در پشت او.
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط شرکت تحلیل بلاکچین نانسن، تقریباً نیمی (۴۱ درصد) از کیف پول‌های برتر که روز دوشنبه توکن جدید zkSync (ZK) را از طریق ایردراپ دریافت کردند، کل سهمیه خود را فروخته‌اند. این فروش گسترده به کاهش چشمگیر ۳۴.۵ درصدی قیمت ZK از زمان راه‌اندازی آن منجر شده است.

تحلیل داده‌های مربوط به ۱۰,۰۰۰ آدرس برتر که ایردراپ zkSync را دریافت کرده‌‌اند، نشان می‌دهد که تقریباً ۴۱ درصد از این آدرس‌ها کل توکن‌های دریافتی خود را فروخته‌اند، در حالی که ۲۹.۲ درصد حداقل بخشی از آن‌ها را به فروش رسانده‌اند. مجموع مبلغ فروخته شده توسط این دو گروه از دریافت کنندگان، بیش از ۴۸۶ میلیون توکن ZK بوده است.

با وجود این فروش گسترده، کمی بیش از ۳۰ درصد از والت‌های دریافت کننده اصلی، توکن‌های ZK خود را حفظ کرده‌اند. لازم به ذکر است که این داده‌ها تنها ۱.۴ درصد از کل ۶۹۵,۲۳۲ والتی را که zkSync برای دریافت ایردراپ ۳.۷ میلیارد توکن ZK خود در هفته گذشته واجد شرایط اعلام کرده بود، پوشش می‌دهد.

انجمن غیرانتفاعی zkSync، که هفته گذشته توسط توسعه‌دهندگان آن یعنی Matter Labs تأسیس شد، در تاریخ ۲۸ خرداد اعلام کرد که ۴۵ درصد از توکن‌ها در کمتر از دو ساعت دریافت شده‌اند. این حجم بالای مشارکت در مدت زمان کوتاه، منجر به بروز برخی مشکلات اولیه در شبکه گردید.

داده‌های گردآوری شده توسط لاندون گینگریچ، دانشمند داده آزمایشگاه‌های Matter Labs، نشان می‌دهد که تا زمان انتشار این گزارش، بیش از ۴۹۱,۰۰۰ والت، تقریباً ۷۵ درصد از ZK ایردراپ را درخواست کرده‌اند.

قیمت توکن ZK در روز گذشته ۳۴.۵ درصد کاهش یافته است. این توکن اندکی پس از عرضه به بالاترین قیمت ۰.۳۲ دلار رسید، اما در حال حاضر با حدود ۰.۲۰ دلار معامله می‌شود.

کل عرضه توکن ZK برابر با ۲۱ میلیارد واحد است و ارزش رقیق شده کامل آن بیش از ۴.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با این حال، با توجه به اینکه تنها ۱۷.۵ درصد از کل عرضه این توکن در حال حاضر در بازار در دسترس است، ارزش بازار آن در حدود ۷۷۲ میلیون دلار قرار دارد. این رقم از اوج بیش از ۱.۱ میلیارد دلاری آن پس از عرضه، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

فروش عمده توسط والت‌های برتر پس از دفاع zkSync از معیارهای ایردراپ خود صورت می‌گیرد. برخی از منتقدان، معیارهای مذکور را به دلیل اقدامات ضد Sybil ضعیف، مورد انتقاد قرار داده بودند. اقدامات ضد Sybil با هدف جلوگیری از سوء استفاده از ایردراپ‌ها توسط نهادهایی که از والت‌های متعدد استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

این پروژه در ۲۶ خرداد سندی را به روز کرد تا ادعا کند که فیلترینگ تهاجمی Sybil می‌تواند کاربران واقعی را به اشتباه پرچم‌گذاری کند. بر این اساس، آن‌ها «طراحی منحصر به فرد ایردراپ» را انتخاب کردند که به گفته آن‌ها هدف آن پاداش دادن به بالاترین تعداد کاربران واقعی است.

منبع: Cointelegraph

1/5 - (1 امتیاز)
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید