اگر به دنبال یک ساعت غیرمتمرکز در دنیای کریپتوکارنسی هستید، الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) را می‌توان با این عنوان معرفی کرد. الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) نوعی مکانیسم اجماع در فناوری بلاکچین است که تراکنش‌ها را براساس «زمان رخداد» مرتب و ارائه می‌دهد. به زبانی دیگر، در این مکانیسم نوعی برچسب زمانی بر هر تراکنش زده می‌شود تا مشخص شود که کدامیک در چه زمانی رخ داده است. اما الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) فقط به همین یک مورد ختم نمی‌شود و مزایای دیگری نیز دارد. 

به همین علت در این مقاله از رمزینکس به بررسی و شرح کامل این الگوریتم کاربردی پرداخته‌ایم.

الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا چیست؟

مکانیسم اجماع اثبات تاریخچه (PoH) در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) مدیر سولانا لب به عنوان یک «پیش-مکانیسم اجماع» معرفی شد. برخلاف الگوریتم‌های اولیه اتریوم و بیت کوین، این مکانیسم با الگوریتم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) سازگار است. برای مثال سولانا در شبکه خود از ترکیب PoH با الگوریتم PoS برای افزایش کاربرد و مقاومت شبکه استفاده می‌کند. همچنین، سرعت این شبکه به دلیل مشخص بودن زمان دقیق رخداد تراکنش، به شدت بالا است و رقیب‌های اصلی اتریوم محسوب می‌شود. 

الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) چگونه کار می‌کند؟

برچسب‌های زمانی در این الگوریتم برای اثبات اینکه یک بلاک در زمان مشخصی ساخته شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، سولانا تنها بلاکچینی است که از این الگوریتم کاربردی استفاده می‌کند.

الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا از تابع SHA256 برای هش تمام تراکنش‌ها در بستر خود استفاده می‌کند. همانطور که می‌دانید چنین توابعی، با دریافت ورودی، خروجی غیرقابل بازگشتی را تولید می‌کنند که امنیت شبکه را تضمین می‌کند. 

حال این الگوریتم با استفاده از این تابع، زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهد که زمان رخداد هر یک به طور واضح مشخص است و این امر فرایند تایید آن‌ها را سریع‌تر می‌کند. دلیل سریع‌تر شدن فرایند تایید بلاک‌ها این است که در سایر الگوریتم‌ها ممکن است گره‌ها بر سر ترتیب رویداد هر تراکنش به توافق نرسیده و یا این توافقات زمان‌بر باشد.

برای مثال تصور کنید که دو گره سعی در اضافه کردن یک تراکنش را دارند. هر دو در یک زمان اینکار را انجام می‌دهند و این امر توافق بر سر اینکه کدام‌یک زودتر تراکنش را اضافه کرده است، سخت می‌کند. از طرفی، الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) با زدن نوعی برچسب زمانی و مرتب‌سازی آن‌ها براساس زمان رخداد، زمان توافق گره‌ها را کاهش داده و تراکنس‌های بیشتری در یک ثانیه تایید می‌شوند.

لوگو سولانا که از صدها توپ تشکیل شده
سولانا با ارائه PoH رقیب اصلی اتریوم است

مزیت الگوریتم proof of history چیست؟

از آنجایی که الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا نوعی انقلاب در دنیای بلاکچین محسوب می‌شود، در ادامه به بیان مزایای آن پرداخته‌ایم.

صحت تاریخی؛ اولین مزیت الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH)

الگوریتم PoH به عنوان تاریخ‌نگار بلاکچین شناخته می‌شود که داده‌هارا براساس تاریخ رخداد آن‌ها مرتب می‌کند. این امر با ایجاد یک کد محصربه‌فرد مانند اثر انگشت برای هر داده انجام می‌شود که در نهایت موجب افزایش سرعت شبکه می‌شود. 

VDF؛ قلب الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا

تابع VDF که در قلب این الگوریتم قرار دارد، به عنوان «نگهدارنده زمان» از آن یاد می‌شود. به این معنا که برچسب‌های زمانی را در زمان‌های مشخصی بر هر تراکنش زده و ترتیب صحیح رویدادها را اعمال می‌کند. 

الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) یک ساعت غیر‌متمرکز است!

این مکانیسم جذاب و کاربردی، نوعی ساعت غیرمتمرکز است که بلاکچین را از وجود هر منبع متمرکز بی‌نیاز می‌کند. تمام افراد حاضر در شبکه بدون اینکه نیازی به حضور یک رهبر داشته باشند، با یکدیگر هماهنگ بوده و طبق زمان مشخصی، تراکنش‌ها را تایید و به شبکه اضافه می‌کنند.

مقیاس‌پذیری بالا؛ مزیت اصلی الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا

این الگوریتم فقط در مدعی دقت بالا نیست؛ بلکه سرعت و مقیاس‌پذیری بی‌نظیر، از مزایای اصلی آن به حساب می‌آید. الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا برای تایید تعداد تراکنش بالا در یک ثانیه طراحی شده است تا با افزایش سرعت، هزینه کاهش یابد. برای مثال در حال حاضر، بالغ بر ۶۰ هزار تراکنش در شبکه سولانا در ثانیه تایید و به شبکه اضافه می‌شود. 

یک کوین سولانا در وسط چندین کوین در اطراف آن.
سولانا در هر ثانیه حدود ۶۰ هزار تراکنش انجام می‌دهد.

الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) زبان‌زد در امنیت

از آنجایی که این الگوریتم از نوعی کد محصربه‌فرد برای هر داده استفاده می‌کند، این امر از هرگونه تقلب در شبکه مانند خرج دوباره (Double-Spending) جلوگیری کرده و نوعی مقاومت و ثبات را برای بلاکچین خود به ارمغان می‌آورد.

کدام بلاک چین‌ها از الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) استفاده می‌کنند؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، بلاکچین سولانا پیشتاز در استفاده از این الگوریتم است. بلاکچین برای ساخت و ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) کاربردی و با سرعت بالا از الگوریتم اثبات تاریخچه استفاده می‌کند. بلاکچین سولانا بهترین نمونه برای نمایش نحوه کارایی این الگوریتم است. در حال حاضر این بلاکچین با استفاده هیبرید (همزمان) از سه الگوریتم اثبات کار، اثبات سهام و اثبات تاریخچه بالغ بر ۶۰ هزار تراکنش در ثانیه دارد. 

در کنار سولانا، بلاکچین‌های Filecoin و Hashgraph نیز از این الگوریتم استفاده می‌کنند. 

جمع‌بندی

از بزرگترین دغدغه‌های فعالان بازار کریپتوکارنسی، مقیاس‌پذیری و سرعت انجام تراکنش‌ها بوده و همچنان هم هست. تایید تنها ۷ تراکنش در ثانیه در شبکه بیت کوین و ۳۰ تراکنش در شبکه اتریوم، نمی‌توانست برای فعالان این حوزه راضی‌کننده باشد. در این بین الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH) با ارائه یک راهکار نوین، توانست مقیاس‌پذیری را افزایش و هزینه انجام تراکنش‌ها را کاهش دهد و نوعی انقلاب در دنیای کریپتوکارنسی به وجود آورد. 

همواره به‌خاطر داشته باشید که سه اصل مهم بلاکچین که امنیت، سرعت و مقیاس‌پذیری است باهم در یک شبکه وجود ندارند و یکی از آن‌ها تهدیدی برای شبکه محسوب می‌شود که می‌توان در رابطه با شبکه سولانا، امنیت را ضعفی بزرگ دانست.

سوالات متداول

الگوریتم اثبات تاریخچه چگونه کار می‌کند؟

این الگوریتم با زدن نوعی برچسب زمانی بر هر رویداد، ترتیب آن‌ها را مشخص کرده و فرایند تایید و ورود آن‌ها را به شبکه تسریع می‌بخشد.

آیا سولانا اولین ارائه‌دهنده گواهی اثبات تاریخچه است؟

الگوریتم اثبات تاریخچه بلاک سولانا اولین بار توسط خالق آن معرفی شد و هدف آن رفع مشکلات هزینه و مقیاس‌پذیری شبکه سولانا بوده است.

منابع: bitdelta | scalingparrots | ledger | webisoft