با قوانینی که سازمان‌های متمرکز دارند، احتمال فساد، ناکارآمدی و ضررهای بالا برای کاربران وجود دارد. حالا مفهوم DAO به عنوان یک راه حل به فضای کریپتو معرفی شده است. سازمان‌های غیر متمرکز و غیر وابسته  Decentralized Autonomous Organization (DAO) شکل نوظهوری از یک ساختار قانونی هستند که هیچ نهاد حاکمیتی مرکزی ندارند و اعضای آن‌ها هدف مشترکی برای عمل به نفع نهاد دارند. این سازمان‌های DAO توسط یک مرجع متمرکز کنترل نمی‌شوند بلکه توسط اعضای جامعه خود اداره می‌شوند. بطور کلی DAO بر اساس قراردادهای هوشمند کار می‌کند و باعث ایمن‌تر شدن تراکنش‌های معامله‌گران می‌شود.

این روزها استقبال زیادی از توکن‌های DAO از سمت سرمایه‌گذاران شده است. به همین دلیل در این مقاله، سه پروژه برتر DAO را که باید در این ماه آن‌ها را زیرنظر داشته باشید، بررسی خواهیم کرد.

میکردائو MakerDAO (MKR)

MakerDAO پروژه ای است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. هدف اصلی آن این است که مردم بتوانند بدون نیاز به بانک یا سایر واسطه‌های مالی سنتی، مستقیماً ارزهای رمزنگاری شده را با یکدیگر تبادل کنند. MakerDAO این کار را از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌دهد، قراردادهای خود اجرا یا self-executing با شرایط توافق شده به طور مستقیم، در کدنویسی آورده شده است.

DAI و MKR دو نوع ارز دیجیتال ارائه شده توسط MakerDAO هستند. DAI یک استیبل کوین است و ارزش آن با یک الگوریتم ثابت به دلار آمریکا مرتبط است تا بتواند از نوسانات قیمت جلوگیری کند. اما MKR برای کنترل سیستم MakerDAO استفاده می‌شود و ارزش آن نوسانی است.

اخبارهایی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، در مورد پیشنهادی از طرف Rune Christensen، یکی از بنیانگذاران MakerDAO است. او پیشنهاد کرد که برای پروژه جدید MakerDAO به نام “NewChain”، آن‌ها باید از بلاک چین Solana به جای اتریوم استفاده کنند. دلیل این سوئیچ پیشنهادی این است که فناوری سولانا برای اجرای نوع خاصی از بلاک چین کارآمدتر دیده می‌شود که با اهداف نیوچین همسوتر است.

لوگوی میکر MKR

سولانا کارایی و ظرفیت بالاتری برای پردازش سریع و با هزینه کمتر بسیاری از تراکنش‌ها دارد. این فناوری برای پروژه‌های بلاک چینی که هدفشان فعالیت در مقیاس‌های بزرگ و رقم‌های زیاد است، کاربردی‌تر است. این پیشنهاد از سمت Rune Christensen نشان می‌دهد که قابلیت‌های سولانا می‌تواند به آن‌ها کمک کند بر برخی از محدودیت‌های فنی که MakerDAO در حال حاضر در اتریوم با آن مواجه است، غلبه کنند. هم‌اکنون، خرید ارز میکر MKR با حجم معاملات میلیون دلاری انجام می‌شود.

بیشتز بخوانید: چگونه MakerDAO در دنیای دیفای پیشگام شد؟

یونی سواپ Uniswap (UNI)

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در دنیای ارزهای دیجیتال است. برخلاف صرافی‌های سنتی، Uniswap براساس یک پروتکل غیرمتمرکز عمل می‌کند، به این معنی که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی یا واسطه، ارزهای دیجیتال را مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

طبق گزارش‌ها، Uniswap اخیراً پیروزی قابل توجهی در دادگاه داشته است. حکم این دادگاه مهم است زیرا به نظر می‌رسد از توسعه دهندگان DeFi از جمله کسانی که پشت Uniswap هستند، محافظت قانونی می‌کند. این بدان معنی است که آن‌ها در قبال اقداماتی که خارج از کنترل آن‌ها در پلتفرم‌هایشان اتفاق می‌افتد، مسئول نیستند. پس Uniswap بخش مهمی در فضای DeFi خواهد بود، جایی که پلتفرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت مستقل و بدون نظارت مرکزی کار کنند.

پس از این پیروزی، Uniswap بر گسترش پایگاه کاربران خود و تقویت پلت فرم خود تمرکز می‌کند. بخش مهمی از این استراتژی، Uniswap V4 آینده است که به نظر می‌رسد یک ارتقاء بزرگ برای سیستم آن‌ها باشد. به‌روزرسانی‌هایی که در جدول زمانی این نسخه آمده است، نشان‌دهنده توسعه فعال و ویژگی‌های جدید بالقوه Uniswap است.

لوگوی یونی سواپ Uniswap

UNI، توکن اصلی Uniswap، در حال حاضر دارای ارزش قابل توجهی در بازار دارد. Uniswap خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در بخش DeFi تثبیت کرده است. مدل معاملاتی غیرمتمرکز آن، همراه با پیروزی‌های قانونی اخیر و به‌روزرسانی‌های آتی، آن را به عنوان یک موجودیت قابل توجه در فضای مبادلات ارزهای دیجیتال معرفی می‌کند و UNI یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید در حال حاضر است.

لیدو فایننس Lido Finance (LDO)

Lido Finance که در دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم در فضای ارزهای دیجیتال است. محبوبیت Lido به دلیل اجازه‌ای است که به کاربران برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال‌شان داده است. Staking فرآیندی است که در آن کاربران برای پشتیبانی از عملکرد و امنیت یک شبکه بلاک چین، ارزهای دیجیتال خود را بلوکه می‌کنند و در ازای آن، سود دریافت می‌کنند.

Lido Finance بر روی شبکه‌های Proof-of-Stake (PoS) تمرکز دارد. PoS نوعی مکانیسم اجماع است که توسط بلاک چین‌های خاص برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید استفاده می‌شود. برخلاف Proof-of-Work (که توسط بیت کوین استفاده می‌شود)، PoS کارآمدتر است. 

لیدو stTokens را ارائه داده‌است. این stTokenها دارایی‌های سهام کاربران را نشان می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند نقدینگی خودشان را حفظ کنند، به این معنی که می‌توانند از این توکن‌ها برای مقاصد دیگر استفاده کنند و در عین حال سود بلوکه کردن ارزهای دیجیتالشان را دریافت کنند.

Lido Finance یک بازیگر اصلی در سرمایه گذاری اتریوم (ETH) است و بخش قابل توجهی از سهام ETH را به خود اختصاص داده است. این درحالی‌ است که اتریوم هم در حال انتقال به مکانیزم اجماع PoS است پس سرمایه گذاری در Lido می‌تواند انتخاب درستی باشد.

برخی از اعضای جامعه نگران نفوذ روزافزون لیدو هستند. آن‌ها می‌ترسند که تسلط لیدو در سهام‌داری ممکن است ماهیت غیرمتمرکز اتریوم را تضعیف کند. تمرکززدایی یک اصل اساسی در فناوری بلاک چین است، به این معنی که هیچ نهاد واحدی نباید کنترل زیادی داشته باشد.

لوگوی لیدو LDO

با وجود این نگرانی‌ها و افزایش رقابت، نکته خوب این است که ارزش بازار لیدو رو به افزایش است. قیمت Lido DAO در حال حاضر ۱.۵۵ دلار (+۰.۶۷٪) با حجم معاملات ۲۴ ساعته ۳۰.۹ میلیون دلار و ارزش کل بازار ۱.۳۷ میلیارد دلار است.

لیدو در بازار مشتقات سهامداری نقدشونده Liquid staking derivatives market فعالیت می‌کند، که بخشی از بازار ارزهای دیجیتال است و بر خدمات سهام و محصولات مالی مرتبط تمرکز دارد. رقابت لیدو فزاینده در این فضا نشان‌دهنده توسعه روزافزون آن در خدمات PoS و سهام است.

به طور خلاصه، Lido Finance یک بازیکن مهم در فضای استیکینگ کریپتو، به‌ویژه برای اتریوم است که به کاربران راهی برای کسب پاداش از طریق سهام‌داری و در عین حال حفظ نقدینگی ارائه می‌دهد. با این حال، نفوذ فزاینده آن سوالاتی را در مورد عدم تمرکز شبکه اتریوم ایجاد می‌کند. با وجود این نگرانی‌ها و چشم انداز رقابتی، عملکرد بازار لیدو همچنان قوی است.