اگر در حال خواندن این مطلب هستید، یا عبارت امنیتی تراست والت خود را گم کرده و به دنبال یافتن آن هستید، یا می‌خواهید تراست والت خود را روی تلفن‌همراه دیگری فعال کنید ولی همچنان موفق به انجام آن نشده‌اید. برای بازیابی تراست والت چند راه حل وجود دارد که در این مقاله از رمزینکس به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید دوباره به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. اما به هرحال حتما به خاطر داشته باشید که پس از بازیابی تراست والت، حتما عبارت امنیتی را یادداشت کرده و جایی امن نگهداری کنید تا دوباره مجبور به خواندن این مقاله نشوید!

بازیابی پسورد تراست ولت در کمترین زمان ممکن

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دلایل مختلفی وجود دارد که کاربران به بازیابی تراست والت خود نیاز پیدا می‌کنند. خیلی از کاربران ممکن است تلفن‌همراه خود را گم کرده و قصد دارند تراست والت خود را روی گوشی دیگری داشته باشند.

اغلب ممکن است گوشی کاربران خراب شده و برای دسترسی به کیف پول خود، باید آن را در تلفن همراه دیگری بازیابی کنند. یکی دیگر از موارد، نصب دوباره برنامه روی تلفن‌همراه است که نیاز به ورود مجدد دارد و به همین دلیل، کاربران به دنبال بازیابی تراست والت خود خواهند بود. اگر دلایل شما برای بازیابی پسورد تراست ولت همچون علت‌های فوق است، در ادامه این مطلب ۲ روش ساده برای بازیابی تراست والت معرفی کرده‌ایم. 

لوگو تراست ولت در تمام صفحه
تراست والت امنیت بالایی را در میان کیف پول‌های سرد دارد.

عبارت امنیتی یا Security Phrase اولین و آخرین راه بازیابی تراست والت

یکی از مراحل اولیه ساختن تراست والت، به خاطر سپردن عبارتی ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای است که به عنوان عبارت امنیتی شناخته می‌شود. تراست والت قبل از نمایش این عبارت در دو صفحه مجزا هشدارهای لازم را مبنی بر اهمیت این عبارت به کاربران خود می‌دهد و تاکید دارد که در صورت گم یا فراموش کردن این عبارت، نه تنها مسئولیتی در قبال کیف پول شما نخواهد داشت بلکه هیچ راهی برای بازیابی تراست والت شما وجود ندارد.

به همین علت، این عبارت که در اکثر مواقع ۱۲ کلمه است، اهمیت بسیار بالایی دارد. تراست والت در مراحل ساخت کیف پول پس از نمایش این عبارت، برای اینکه از ذخیره آن توسط کاربران اطمینان حاصل کند، در حالتی منظم و به ترتیب از کاربران خود می‌خواهد که کلمات این عبارت را مشخص کنند. تمام این مراحل به منظور القای اهمیت بالای این عبارت ۱۲ کلمه‌ای به کاربران تعبیه شده است. به هرحال، اولین و آخرین راه بازیابی تراست والت، به خاطر سپردن این عبارت امنیتی است. حال برای پیدا کردن و استفاده از این عبارت امنیتی ۲ راه پیش رو دارید که در ادامه به بیان این ۲ روش پرداخته‌ایم. 

روش اول؛ بازیابی کیف پول تراست والت با حدس کلمات تراست ولت

اگر قصد دارید در گوشی دیگری کیف پول خود را داشته باشید، محکوم به حدس ۱۲ کلمه تراست والت هستید؛ زیرا اولین و آخرین ترفند امنیتی این کیف پول کاربردی، حدس عبارت امنیتی است که می‌توان گفت راهکاری عالی برای جلوگیری از هرگونه سرقت است. 

پس از اینکه به برنامه تراست ولت برای اولین بار ورود می‌کنید، این عبارت امنیتی به صورت ۱۲ کلمه به شما نمایش داده می‌شود و به توصیه تراست والت، این عبارت را باید در مکانی امن نگهداری کنید. پس از اینکه به هر دلیلی، دسترسی خود را روی دستگاه فعلی به کیف پول از دست دهید، اولین و تنها راه بازیابی تراست والت، همین ۱۲ کلمه هستند. به این صورت که پس از اجرای برنامه، از شما دو گزینه «Create a new wallet» و «Add an existing wallet» نمایش داده خواهد شد. 

گزینه «Add an existing wallet» به آن معناست که شما قبلا کیف پول ساخته‌اید و قصد دارید دوباره به آن دسترسی داشته باشید. با انتخاب این گزینه، وارد صفحه‌ای خواهید شد که ۱۲ کلمه امنیتی را باید به ترتیب وارد کنید. به خاطر داشته باشید که ۱۲ کلمه تراست ولت را به همان ترتیبی که یادداشت کرده‌اید با رعایت نکات املایی (بزرگ یا کوچک بودن حروف) وارد کنید. اگر بتوانید در حدس کلمات تراست والت موفق باشید، تبریک می‌گوییم! شما وارد کیف پول خود شده‌اید. 

کوبن تراست ولت به رنگ طلایی در وسط صفحه که براق است
بهتر است در ابتدا ۱۲ کلمه امنیتی را در جایی یادداشت کنید

روش دوم؛ بازیابی کیف پول تراست ولت از داخل کیف پول

از قدیم گفته‌اند احتیاط شرط عقل است! همانطور که بالاتر اشاره کردیم، بهترین و تنها راهکار بازیابی کیف پول تراست ولت از طریق ۱۲ کلمه عبارت امنیتی آن است. به همین دلیل، اگر به هر دلیلی این عبارت را در هنگام ورود به برنامه یادداشت نکرده‌اید، نگران نباشید! همچنان فرصت برای به خاطر سپردن آن دارید.

برای بازیابی کلمات تراست والت کافی است: 

  • از گوشه بالا سمت چپ کیف پول خود وارد تنظیمات شوید. 
  • در تنظیمات اولین گزینه که «wallet» نام دارد را انتخاب کنید.
  • در قسمت ولت، کیف پول شما با یک تیک سبز در بالا نمایش داده می‌شود. در کنار آن، سه نقطه وجود دارد که برای بازیابی پسورد تراست ولت باید آن را انتخاب کنید.
  • پس از آن وارد صفحه دیگری می‌شود که دو گزینه «Manual» و «Google Drive» را نمایش می‌دهد. به این معنا که هم می‌توانید به صورت دستی و هم در گوگل درایو خود ذخیره کنید. 
  • پس از انتخاب هر یک از این گزینه‌ها، ۱۲ کلمه تراست والت به شما نمایش داده می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم در جایی امن آن را نگهداری کنید.

آیا بازیابی تراست ولت بدون کلمات امنیتی امکان‌پذیر است؟

متاسفانه یا خوشبختانه تنها راه بازیابی کیف پول تراست ولت از طریق کلمات امنیتی است. از طرفی لحاظ کردن چنین تدابیر امنیتی مستحکمی توسط تراست والت، می‌تواند دلگرمی خوبی برای کاربران آن باشد؛ زیرا عملا حدس ۱۲ کلمه تراست والت برای سارقان و هکرها غیرممکن است. تصور کنید که ترکیب یک عبارت ۱۲ کلمه، ۶۳۰ آندسیلیون (۶۳۰ و ۳۶ صفر) حالت ممکن دارد که عملا حدس آن را برای یک هکر غیرممکن می‌سازد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما عبارت امنیتی خود را در جایی امن یادداشت کنید.

جمع‌بندی

بازیابی کیف پول تراست ولت هیچ راهی جز عبارت امنیتی ندارد. به همین منظور هرگاه دسترسی خود را به هر دلیلی از دست دهید، باید با دارایی دیجیتال خود خداحافظی کنید. این تدابیر امنیتی تراست والت به نفع کاربرانی است که به دنبال مکانی امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود (مانند تتر، اتریوم و…) هستند و به همین منظور، حتما به خاطر داشته باشید که این ۱۲ کلمه حیاتی را در مکانی امن نگهداری کنید. 

سوالات متداول

انتقال تراست والت به گوشی دیگر چگونه است؟

برای انتقال تراست والت به گوشی دیگر، پس از دانلود برنامه باید ۱۲ کلمه تراست والت را وارد کنید تا بتوانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

آیا بازیابی تراست والت بدون کلمات امکان‌پذیر است؟

خیر. هیچ راهکاری به جز استفاده از کلمات تراست والت برای بازیابی این کیف پول کاربردی وجود ندارد.

آیا بازیابی پسورد تراست ولت از داخل کیف پول ممکن است؟

کافی است وارد تنظیمات کیف پول خود شوید و ولت مورد نظر را انتخاب کنید. در کنار آن سه نقطه وجود دارد که می‌توانید از طریق آن ۱۲ کلمه امنیتی را مشاهده و یادداشت کنید. 

منبع: Coindoo