شاخص دلار چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

شاخص دلار آمریکا یا U.S. Dollar Index معیاری برای سنجش ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای دیگر به‌شمار می‌آید.
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۷ فروردین ۱۴۰۳

دنیای مالی و سرمایه‌گذاری به طور مداوم در حال تحول بوده و روندهای جدیدی در حال ظهور است. یکی از روندهایی که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده، رابطه بین شاخص دلار (DXY) و ارز دیجیتال است. در این مقاله، با صرافی رمزینکس چگونگی تاثیر نمودار DXY بر حرکات بازار ارزهای دیجیتال و آنچه سرمایه‌گذاران باید در مورد این رابطه بدانند را بررسی خواهیم کرد.

شاخص دلار آمریکا چیست؟

شاخص دلار آمریکا یا U.S. Dollar Index معیاری برای سنجش ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای دیگر به‌شمار می‌آید. سبد ارزها شامل یورو، فرانک سوئیس، ین ژاپن، دلار کانادا، پوند انگلیس و کرون سوئد است. DXY نماد شاخص دلار آمریکا شناخته می‌شود که قیمت دلار آمریکا در برابر شش ارز خارجی را دنبال کرده و هدف آن، نشان دادن ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی است. زمانی که دلار در برابر سایر ارزها قدرت پیدا می‌کند، شاخص دلار افزایش می‌یابد. همچنین زمانی که دلار ضعیف می‌شود، DXY کاهش می‌یابد.

همان‌طور که گفته شد، شاخص دلار با مقایسه قیمت دلار آمریکا در برابر شش ارز دیگر کار می‌کند؛ یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس. این ارزها زمانی انتخاب شدند که این شاخص در سال ۱۹۷۴ تشکیل شد. از آن زمان، تنها یک تغییر در ارزهای شاخص وجود داشته که به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد؛ زمانی که یورو جایگزین مجموعه‌ای از ارزهای اروپایی از جمله مارک دویچه، فرانک فرانسه، لیر ایتالیا و چند مورد دیگر بود. 

چرا شاخص دلار آمریکا ایجاد شد؟ تاریخچه شاخص دلار

تاریخچه شاخص دلار آمریکا یا همان USDX، به اوایل دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد‌؛ زمانی که سیستم برتون وودز (نظامی که نرخ مبادله به دلار آمریکا را ثابت می‌کرد)، سقوط کرد. مدت کوتاهی پس از فروپاشی قرارداد برتون وودز، شاخص دلار ایجاد شد و هدف آن ردیابی عملکرد دلار در مقایسه با ارزهای شرکای تجاری اصلی ایالات متحده بود. در پاسخ به تغییر سیستم پولی بین‌المللی، USDX در سال ۱۹۷۳ توسط بورس بین‌قاره‌ای (ICE) معرفی شد. 

تاریخچه شاخص دلار آمریکا یا همان USDX، به اوایل دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد‌
شاخص دلار نشان‌دهنده قدرت دلار آمریکا در برابر ۶ ارز قوی در بازار جهانی است.

در ابتدا، این شاخص بر اساس تاریخ مرجع آن در مارس ۱۹۷۳ روی ۱۰۰.۰۰ تعیین شد. از دهه ۱۹۸۰، U.S. Dollar Index به‌عنوان یک قرارداد آتی قابل معامله شد و سفته‌بازان از آن به‌عنوان راهی برای حدس زدن حرکت دلار آمریکا در برابر سبدی از سایر ارزهای اصلی استفاده کردند.

شاخص دلار با هدف ارائه معیاری برای اندازه‌گیری ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای اصلی طراحی شده بود. با گذشت زمان، ترکیب و وزن ارزهای موجود در شاخص، مورد بازنگری قرار گرفت. این بازنگری‌ها به دلیل منعکس‌کردن تغییرات در الگوهای تجارت جهانی و اهمیت اقتصادی اتفاق افتاد. امروزه شاخص دلار به ابزاری ضروری برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان برای ارزیابی قدرت دلار آمریکا و ردیابی عملکرد آن در بازار ارز تبدیل شده است. این مفهوم به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا ارزش نسبی دلار را در برابر گروه متنوعی از ارزها بسنجند و بینش ارزشمندی را در مورد روندهای فعلی و پویایی بازار ارائه بدهند.

شاخص دلار چگونه محاسبه می‌شود؟

شاخص دلار معیاری است که برای ارزیابی ارزش نسبی دلار آمریکا در مجموعه‌ای از ارزهای اصلی استفاده می‌شود. این شاخص، ارزش خود را با محاسبه میانگین موزون نرخ‌های مبادله شش ارز یورو، ین ژاپن، پوند بریتانیا، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس به‌دست می‌آورد. در واقع می‌توان گفت شاخص دلار بینشی از عملکرد دلار نسبت به این ارزها ارائه می‌دهد. 

از سوی دیگر، شاخص دلار قدرت یا ضعف دلار آمریکا را در بازار فارکس می‌سنجد. افزایش ارزش شاخص، حاکی از قوی‌تر شدن دلار در برابر سبد ارز است. در حالتی دیگر، کاهش ارزش شاخص ضعیف شدن دلار را نشان می‌دهد. در ادامه به صورت دقیق‌تر نحوه‌ی محاسبه DXY را توضیح می‌دهیم.

  1. نرخ تبدیل هر ارز در برابر دلار آمریکا را تعیین کنید.
  2. برای هر ارز بر اساس اهمیت آن در تجارت بین‌المللی و بازارهای ارز، وزن تعیین کنید. وزن‌ها به صورت دوره‌‎ای توسط فدرال رزرو ایالات متحده (Federal Reserve) بررسی و تنظیم می‌شوند.
  3. میانگین هندسی موزون تجاری نرخ ارز را با استفاده از وزن‌های تعیین شده، محاسبه کنید. در واقع، حاصل ضرب نرخ‌های مبادله افزایش یافته را به توان وزن مربوطه خود گرفته، سپس ریشه n را می‌گیریم؛ جایی که n تعداد ارزهای موجود در شاخص است.
  4. نتیجه را در یک عامل ثابت ضرب کنید تا مقدار شاخص در سطح پایه تنظیم شود. سطح پایه معمولا روی ۱۰۰ تنظیم می‌شود که نشان‌دهنده مقدار شاخص در یک دوره مرجع خاص است.

پیشنهاد خواندنی: شاخص داوجونز چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

شاخص دلار معیاری است که برای ارزیابی ارزش نسبی دلار آمریکا در مجموعه‌ای از ارزهای اصلی استفاده می‌شود.
در حال حاضر اندازه‌گیری شاخص دلار یکی از ابزارهای ضروری برای بررسی شرایط بازار است.

شاخص دلار آمریکا و ارزش دلار

ارزش حاصل از شاخص دلار نشان‌دهنده قدرت یا ضعف نسبی دلار آمریکا در مقایسه با سبد ارزهای خارجی شمرده می‌شود. ارزش بالاتر شاخص دلار نشان‌دهنده قوی‌تر شدن دلار آمریکا است؛ به این معنی که دلار آمریکا در برابر سبد ارزها افزایش یافته است. برعکس، ارزش کمتر شاخص دلار نشان‌دهنده ضعیف شدن دلار آمریکا است؛ به این معنی که دلار آمریکا در برابر سبد ارزها کاهش یافته است. 

تغییرات در شاخـص دلار می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شاخص‌های اقتصادی، تصمیمات سیاست پولی، رویدادهای ژئوپلیتیکی و احساسات بازار باشد. به‌عنوان مثال، اگر اقتصاد ایالات متحده عملکرد خوبی داشته باشد و فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، می‌تواند منجر به افزایش شاخص دلار شود؛ چون سرمایه‌گذاران بازده بالاتری را در دارایی‌های دلار آمریکا پیش‌بینی می‌کنند. 

از سوی دیگر، اگر نگرانی‌هایی در مورد اقتصاد ایالات متحده وجود داشته باشد یا اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، می‌تواند منجر به کاهش شاخص دلار شود؛ چون سرمایه‌گذاران به‌دنبال بازدهی بالاتر در سایر ارزها هستند.

توجه به این نکته ضروری است که شاخص دلار معیار جامعی برای ارزش دلار آمریکا نیست. در واقع DXY فقط ارزش دلار آمریکا را نسبت به سبد خاصی از ارزها نشان می‌دهد. همچنین، شاخص دلار همه ارزهای جهان را دربرنمی‌گیرد و ارزش دلار آمریکا را در برابر ارزهای جداگانه نشان نمی‌دهد. 

علاوه بر این، وزن‌های اختصاص داده شده به هر ارز، در شاخص دلار به‌صورت دوره‌ای بررسی و تنظیم می‌شود. این بدان معناست که تغییرات در ترکیب سبد یا وزن‌های تعیین‌شده برای هر ارز می‌تواند بر ارزش شاخص دلار تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، اگر یورو در تجارت بین‌المللی و بازارهای ارز اهمیت بیشتری پیدا کند، وزن آن در شاخص دلار ممکن است افزایش یابد که می‌تواند بر ارزش شاخص تاثیر بگذارد.

 ارزش بالاتر شاخص دلار نشان‌دهنده قوی‌تر شدن دلار آمریکا است
شاخص دلار معیار جامعی برای ارزش دلار آمریکا نیست.

چه چیزی باعث حرکت قیمت شاخص دلار آمریکا می‌شود؟

قیمت USDX توسط رویدادهای کلان اقتصادی و داده‌هایی مانند تولید ناخالص داخلی، سلامت اقتصادی هر کشور و سیاست‌های پولی و مالی هر بانک مرکزی تغییر می‌کند. یکی دیگر از تاثیرات بزرگ بر قیمت شاخص دلار آمریکا، جریان‌های ورودی امن به‌شمار می‌‎آید. اگر معامله‌گران دلار آمریکا را در بحبوحه بحران‌های اقتصادی جهانی به‌عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش در نظر بگیرند، این شاخص می‌تواند در دوره‌های عدم اطمینان افزایش یابد. در صورتی که تمایلات ریسک‌پذیری غالب شود، سرمایه‌گذاران دلار را بفروشند و به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر حرکت کنند، شاخص می‌تواند سقوط کند.

تاثیر شاخص دلار بر ارز دیجیتال

حالا که به‌طور کامل با مفهوم و چگونگی کارکرد DXY آشنا شدیم، می‌خواهیم تاثیر شاخص دلار بر ارز دیجیتال را بررسی کنیم. در ابتدا، باید بدانید که دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است؛ یعنی بیشتر معاملات جهانی به دلار انجام می‌شود و بسیاری از کشورها مقادیر قابل توجهی از دلار آمریکا را ذخیره می‌کنند. در نتیجه، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند اثر موجی در سراسر اقتصاد جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. 

وقتی دلار قوی است، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت دارایی‌های ایالات متحده مانند سهام و اوراق قرضه و همچنین خود دلار هجوم ببرند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای دارایی‌های جایگزین، از جمله ارزهای دیجیتال شود. در حالت برعکس، یعنی زمانی که دلار ضعیف است، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل بیشتری به جستجوی دارایی‌های جایگزینی داشته باشند که بازدهی بالاتری ارائه می‌دهند. این شرایط می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال شود؛ چون سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌هایی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) خود هستند.

پیشنهاد خواندنی: پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال چیست؟

تاثیر نمودار DXY بر بیت‌کوین

بیت‌کوین اغلب به‌عنوان نقش اصلی بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود؛ دلیل این موضوع آن است که بیت‌کوین پرمعامله‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید. در نتیجه، قیمت بیت‌کوین اغلب به‌عنوان یک فشارسنج برای کل بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید که از لحاظ تاریخی، یک رابطه منفی بین قیمت بیت‌کوین و ارزش دلار آمریکا وجود داشته است. این بدان معناست که وقتی دلار قوی است، قیمت بیت‌کوین تمایل به کاهش دارد و بالعکس.

  • یکی از دلایل همبستگی منفی بین بیت‌کوین و دلار این است که بیت‌کوین اغلب به‌عنوان پوششی در برابر تورم دیده می‌شود. در واقع زمانی که ارزش دلار به دلیل فشارهای تورمی در حال کاهش است، سرمایه‌گذاران ممکن است به بیت‌کوین به‌عنوان راهی برای محافظت از دارایی‌های خود روی آورند. 
  • عامل دیگر، نقش دلار در اقتصاد جهانی است. به‌عنوان ارز ذخیره جهان، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.
بیت‌کوین اغلب به‌عنوان پوششی در برابر تورم دیده می‌شود.
بین قیمت دلار و بیت کوین، رابطه معکوس وجود دارد.

نمودار شاخص دلار در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو (TradingView) طیف وسیعی از ابزارها و ویژگی‌ها را برای تحلیل تکنیکال فراهم می‌کند. این وب‌سایت به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا شاخص دلار را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه بگیرند. پلتفرم تریدینگ ویو گزینه‌های نمودار، شاخص‌ها و ابزارهای ترسیم مختلفی را برای کمک به کاربران در تجزیه و تحلیل الگوهای قیمت، روندها و سایر جنبه‌های فنی شاخص دلار ارائه می‌دهد. در تریدینگ ویو، نماد شاخص دلار با DXY نشان داده می‌شود و به‌عنوان یک گزینه نمودار در دسترس است. برای استفاده از شاخص دلار در تریدینگ ویو، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تریدینگ ویو را در مرورگر وب خود باز کرده یا برنامه آن را روی گوشی موبایل اجرا کنید.
  2. در نوار جستجو در بالای صفحه، DXY یا US Dollar Index را تایپ کرده و آن را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  3. نمودار شاخص دلار ظاهر می‌شود که حرکات تاریخی قیمت دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای موجود در شاخص را نشان می‌دهد.
  4. می‌توانید نمودار را با تنظیم بازه زمانی، افزودن شاخص‌های فنی، ابزارهای ترسیم و سایر ویژگی‌های موجود در تریدینگ ویو شخصی‌سازی کنید.
  5. می‌توانید نمودار شاخص دلار را با سایر جفت ارزهای دیجیتال یا ابزارهای مالی با اضافه کردن آن‌ها به همان نمودار مقایسه کنید. با انجام این مراحل، قادر خواهید بود به تحلیل شاخص دلار در تریدینگ ویو بپردازید.

پیشنهاد خواندنی: تحلیل تکنیکال با تریدینگ ویو به زبان ساده

شاخص دلار در متاتریدر

در متاتریدر (MetaTrader)، نماد شاخص دلار USDX بوده و به‌عنوان ابزار معاملاتی در دسترس است. همچنین با کمک متاتریدر می‌توانید از ابزارها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال مختلف برای تحلیل شاخص دلار و شناسایی فرصت‌های معاملاتی بالقوه استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند به شما در شناسایی روندها، سطوح حمایت و مقاومت و سایر الگوهایی که ممکن است نشان‌دهنده تغییرات قیمت در آینده باشد، کمک کنند. برای استفاده از شاخص دلار در متاتریدر، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. متاتریدر را در رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود باز کنید.
  2. در پنجره “Market Watch” کلیک راست کرده و “Symbols” را انتخاب کنید یا Ctrl+U را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
  3. در پنجره “Symbols”، به پایین بروید یا از نوار جستجو برای پیدا کردن “USDX” یا “USDL Index” استفاده کنید.
  4. “USDX” را انتخاب کرده و روی دکمه “نمایش” کلیک کنید تا به لیست Watch Market شما اضافه شود.
  5. اکنون شاخص دلار در پنجره Market Watch ظاهر می‌شود و می‌توانید قیمت فعلی و سایر اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید.
  6. برای باز کردن نموداری برای شاخص دلار، می‌توانید روی USDX در پنجره Market Watch دوبار کلیک کنید یا راست کلیک کرده و Chart Window را انتخاب کنید.
  7. نمودار شاخص دلار باز می‌شود و حرکات تاریخی قیمت دلار آمریکا، در برابر سبد ارزهای موجود در شاخص را نشان می‌دهد.
  8. می‌توانید نمودار را با تنظیم بازه زمانی، افزودن شاخص‌های فنی، ابزارهای ترسیم و سایر ویژگی‌های موجود در متاتریدر سفارشی کنید.
  9. همچنین قادر خواهید بود با قراردادن سفارش خرید یا فروش در نماد USDX، شاخص دلار را در متاتریدر معامله کنید. می‌توانید این کار را با کلیک راست بر روی نمودار و انتخاب “سفارش جدید” یا با استفاده از تب “تجارت” در پنجره ترمینال انجام دهید.
در متاتریدر (MetaTrader)، نماد شاخص دلار USDX بوده و به‌عنوان ابزار معاملاتی در دسترس است.
با استفاده از متاتریدر می‌توانید تحلیل تکنیکال شاخص دلار را بررسی کنید.

شناخت معاملات شاخص دلار

توجه به این نکته ضروری است که معاملات شاخص دلار مستلزم ریسک است و توصیه می‌شود قبل از پرداختن به فعالیت‌های معاملاتی، درک کاملی از تحلیل تکنیکال، مدیریت ریسک و پویایی بازار داشته باشید. علاوه بر این، صرافی رمزینکس توصیه می‌کند از اخبار مرتبط و رویدادهای اقتصادی که ممکن است بر ارزش دلار آمریکا و شاخص دلار تاثیر بگذارند، اطلاع کافی کسب کنید.

رابطه بین نمودار DXY و بازار ارزهای دیجیتال، پیچیده و چندوجهی است. در حالی که تغییرات در ارزش دلار می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تقاضای ارزهای دیجیتال داشته باشد، عوامل دیگری هم وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید در هنگام تجزیه‌و‌تحلیل بازار در نظر بگیرند. برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران باید از همه این عوامل مطلع بوده و برای انطباق با شرایط متغیر بازار آماده باشند.

در پایان، بازار کریپتوکارنسی یک فضای هیجان‌انگیز و در حال تحول است. مثل همیشه، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری با یک مشاور مالی حرفه‌ای مشورت کنید. همچنین برای باخبر شدن از قیمت‌ لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، می‌توانید از صرافی رمزینکس استفاده کنید.

سوالات متداول

دلار ایندکس چیست؟

شاخص دلار آمریکا یک معیار اندازه‌گیری نسبت به سبد دیگر ارزهای خارجی است.

نماد دلار  ایندکس در فارکس چیست؟

نماد شاخص دلار در فارکس و دیگر بازارها به‌صورت USDX و یا DX نشان داده می‌شود. همچنین ممکن است به شکل DXY هم دیده شود.

سبد ارز شاخص دلار شامل کدام ارزها می‌شود؟

یورو (EUR) 
ین (JPY) 
پوند (GBP) 
دلار کانادا (CAD) 
کرون (SEK) 
فرانک (CHF)

فرمول محاسبه دلار ایندکس چیست؟ 

USDX = 50.14348112 x EUR/USD۸ (-۰.۵۷۶) x USD/JPY (0.136) x GBP/USD(-0.119) x USD/CAD^(0.091) x USD/SEK^(0.042) x USD/CHF^(0.036)

کدام کشورها در تشکیل شاخص دلار نقش دارند؟

به طور کلی ۲۲ کشور در شاخص دلار نقش دارند که ۱۷ مورد از آن‌ها، عضو اتحادیه اروپا هستند و واحدشان یورو است. دیگر کشورها شامل ژاپن، بریتانیا، کانادا، سوئد و سوئیس می‌شوند.

منابع: axi | investopedia | baxiamarkets

درباره سحر محمدی

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید