در دنیای رو به توسعه کریپتوکارنسی، دو ارز دیجیتال در حال رهبری این رشد بی حد و اندازه هستند؛ بیت کوین و اتریوم. دو ارز دیجیتالی که اکثر تحلیل‌ها و صحبت‌ها حول محور آن‌ها است، دائما در رقابت با یکدیگر هستند. بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال چه در زمینه سرمایه‌گذاری و چه در زمینه معاملاتی، حداقل یکبار تن‌شان به صابون این دو کریپتو بزرگ خورده است. اما این دو ارز دیجیتال مشهور، همواره با یکدیگر در رقابت بوده و به دنبال توسعه هرچه بیشتر و بهتر هستند.

اما تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟ چرا برخی بیت کوین را به اتریوم ترجیح می‌دهند و بالعکس؟ در این مقاله از رمزینکس به بیان مهم‌ترین فرق بیت کوین و اتریوم پرداخته و مزایا و کاربرد هر یک را به طور کامل شرح داده‌ایم.

اولین تفاوت بیت کوین و اتریوم؛ حفظ ارزش یا توسعه کاربرد؟

هم بیت کوین و هم اتریوم هر دو در تلاش برای تمرکززدایی در بستر فناوری بلاکچین هستند. با توجه به اینکه هر دو این ارزهای دیجیتال هدفی مشترک برای به ثمر نشاندن روش‌های مالی نوین و بدون دخالت یک مرکز واحد دارند، اما نمی‌توان از فرق بیت کوین و اتریوم در سایر زمینه‌ها به راحتی گذشت. 

همانطور که می‌دانید، بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا گروهی از افراد تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین اولین تلاش برای ساخت یک ارز دیجیتال نبوده است اما می‌توان از آن به عنوان موفق‌ترین نمونه در این زمینه نام برد. با توجه به قیمت لحظه ای بیت کوین می‌توان گفت این ارز دیجیتال با حذف واسطه‌ها، تمام تراکنش‌ها را در بستری P2P (شخص با شخص) ارائه می‌دهد که این خود مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

اما در مقابل اتریوم، چیزی فراتر از تبادلات مالی را تحت عنوان قراردادهای هوشمند و برنامه غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد که در اولین قدم، اتریوم را به عنوان رقیبی بزرگ برای بیت کوین معرفی کرد. با توجه به گفته‌های فوق، بیت کوین بیشتر برای حفظ ارزش و انجام تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که اتریوم کاربردهایی فراتر از این را در دنیای کریپتوکارنسی ارائه می‌دهد. اما تفاوت بیت کوین و اتریوم به همین موارد ختم نمی‌شود و در ادامه به بررسی مورد به مورد این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم. 

دو مهره شطرنج که یکی طلایی به شکل بیت کوین و دیگری نقره‌ای به شکل اتریوم است
اتریوم و بیت کوین بیشترین ارزش را در بازار دارند.

مقایسه بیت کوین و اتریوم؛ طلا و نقره دیجیتال در تقابل

با وجود اینکه این دو کریپتو اصلی بازار طرفداران و ارزش بازار بالایی دارند، اما از بیت کوین به عنوان نوعی ذخیره ارزش یاد می‌شود. این به آن معناست که از بیت کوین می‌توان به عنوان شکلی از پول با امنیت بیشتر و دسترسی راحت‌تر استفاده کرد. در مقایسه بیت کوین و اتریوم هم به این نتیجه خواهید رسید که اتریوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و امکان استفاده از آن به عنوان پول دیجیتال وجود دارد.

اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که بستر اتریوم با ارز دیجیتال بومی ETH بستری قدرتمند برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در بلاکچین است. به همین دلیل در اولین قدم مقایسه بیت کوین و اتریوم، نتیجه خواهیم گرفت که بیت کوین غالبا به عنوان ذخیره ارزش شناخته می‌شود. در حالی اتریوم در توسعه فضای کریپتوکارنسی کاربردی‌تر خواهد بود. 

اما فرق بیت کوین و اتریوم به همین موارد ختم نخواهد شد و در ادامه به بیان این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم. 

دو کوین بیت کوین و اتریوم در کنار هم
اتریوم با قراردادهای هوشمند خود در بازار پیشتاز است.

اصلی‌ترین فرق بیت کوین و اتریوم در الگوریتم تایید تراکنش‌ها

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال بزرگ بازار را که در اولین نگاه می‌توان به آن پی برد را بالاتر بیان کردیم. اما اصلی‌ترین فرق بیت کوین و اتریوم، در نوع پردازش تراکنش‌ها در شبکه این دو ارز دیجیتال قدرتمند است. 

بیت کوین در شبکه خود برای تایید تراکنش‌ها و نهایی کردن آن‌ها، از نوعی پروتکل اجماع به نام «اثبات کار یا PoW» استفاده می‌کند که طی آن گره‌ها یا اعتبارسنج‌های شبکه پس از بررسی اطلاعات مرتبط با هر تراکنش، به توافق رسیده و اجازه انجام تراکنش را صادر می‌کنند. 

به طور خلاصه، در الگوریتم اجماع اثبات کار، ماینرها برای هر تراکنش باید معادلات پیچیده ریاضی را حل کرده که این خود نیازمند صرف انرژی بسیاری است که می‌توان از این مصرف انرژی، به عنوان یکی از بزرگترین معایب شبکه بیت کوین نام برد.

اما اینجاست که اصلی‌ترین فرق بیت کوین و اتریوم مشخص می‌شود. در مقابل، اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا PoS استفاده می‌کند. در این پروتکل، اتریوم انرژی کمتری را صرف کرده و اعتبارسنج‌ها را جایگزین ماینرها می‌کند. به همین علت، تراکنش‌ها در اتریوم سریع‌تر، با کارمزد و انرژی کمتر و در کل، به‌صرفه‌تر خواهد بود. می‌توان به موارد زیر نیز به عنوان سایر تفاوت های بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

مقایسه بیت کوین و اتریوم از منظر مقیاس‌پذیری

در بیان تفاوت بیت کوین و اتریوم، نباید از عامل مهمی به عنوان مقیاس‌پذیری به راحتی گذشت. مقیاس‌پذیری در فضای کریپتوکارنسی، به معنای توان پردازش مقدار معینی از تراکنش در یک زمان خاص است. برای مثال شبکه بیت کوین، با توجه به اینکه از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند، مقیاس‌پذیری بالایی ندارد و حداکثر می‌تواند ۷ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. 

اما در نقطه مقابل، اتریوم با ارائه مکانیسم اجماع PoS، می‌تواند بالغ بر ۳۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند که این خود می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین تفاوت های بیت کوین اتریوم یاد شود. البته اتریوم خود نیز مدعی است که همچنان مشکلات مقیاس‌پذیری دارد و درصدد برطرف کردن آن‌ها است.

سه کوین فیزیکی بیت کوین و اتریوم که اتریوم روی دو بیت کوین قرار داد
اتریوم در هر ثانیه ۳۰ تراکنش را پردازش کند

تفاوت بیت کوین و اتریوم؛ آینده کدام درخشان‌تر است؟

با توجه به اینکه اکوسیستم اتریوم در حال توسعه و رشد است، آینده کاربردی‌تری را می‌توان برای اتریوم به لطف محبوبیت روزافزون برنامه‌های غیرمتمرکز این شبکه زمینه مالی یا DeFi، برنامه‌های ارائه هنرهای دیجیتالی یا همان NFT و بازی‌های متنوع متصور شد. اما در مقابل، از بیت کوین به عنوان معروف‌ترین و اولین ارز دیجیتال یاد می‌شود که در آینده‌ای نزدیک به رایج‌ترین پول در دنیا تبدیل خواهد شد. همین امر سبب شده که رقابت این دو غول بازار شاید تا ابد ادامه پیدا کند.

جمع‌بندی

بیت کوین و اتریوم از همان ابتدا که به دنیا معرفی شدند، همواره توسط تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار مورد مقایسه واقع می‌شدند. تفاوت بیت کوین و اتریوم در موارد بسیاری است و با نگاه به هریک از این موارد، بازهم نمی‌توان تصمیم گرفت که کدام یک از آن‌ها آینده بهتری خواهد داشت. مقایسه بیت کوین و اتریوم از منظر کاربرد، اتریوم را کاربردی‌تر نشان خواهد داد اما نمی‌توان از ارزش بالای بیت کوین چشم‌پوشی کرد. به هر حال، بیت کوین را می‌توان به عنوان حفظ ارزش و اتریوم را به عنوان کاربردی‌ترین بلاکچین برای انواع امور مالی در نظر داشت.

سوالات متداول

اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

در مقایسه بیت کوین و اتریوم به موارد زیادی برخورد خواهید کرد اما مهم‌ترین آن‌ها، مقیاس‌پذیری بالای اتریوم بوده که هزینه و انرژی را کاهش داده است.

فرق اتریوم نسبت به بیت کوین چیست؟ 

اتریوم با ارائه قراردادهای هوشمند توانسته برنامه‌های غیرمتمرکز کاربردی زیادی را در جهت امور مالی و سرگرمی به کاربران خود ارائه دهد. 

منابع: Crypto | Investopedia | Bitcoin