با توجه به اصلاحاتی که روی پروژه سولانا صورت گرفت، این شبکه در حال نزدیک شدن به رشدی جدید و بی‌سابقه است. از بازیابی مجدد پروژه (از دید قیمتی) گرفته تا کاهش قطعی‌ها از فوریه ۲۰۲۳ تا به حال، سولانا تبدیل به یکی از جذاب‌ترین پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ تبدیل شده است. حال بسیاری از سرمایه‌‎گذاران به دنبال یافتن بهترین پروژه‌ های سولانا در سال ۲۰۲۴ بوده تا بتوانند با دید بلند مدت به سودی عالی دست پیدا کنند. به همین علت در این مقاله از رمزینکس به بررسی و معرفی ۴ تا بهترین پروژه‌ های سولانا پرداخته‌ایم.

چرا باید در بهترین پروژه‌ های سولانا سرمایه‌گذاری کرد؟

از آنجایی که شبکه سولانا تراکنش‌های ارزان‌تر و سریع‌تری را نسبت به سایر بلاکچین‌ها با قراردادهای هوشمند قوی ارائه می‌دهد، تبدیل به رقیب اصلی اتریوم شده است. با توجه به آخرین گزارشات موجود، شبکه سولانا روزانه ۱۰۰ میلیون تراکنش را از میانگین ۵۰۰ هزار کیف پول فعال در صدها برنامه غیرمتمرکز پردازش می‌کند که این خود بسیار شگفت‌انگیز است!

همین ارائه قدرتمند از سولانا، موجب پذیرش این شبکه توسط بسیاری از معامله‌گران و فعالان حوزه کریپتوکارنسی شده است که در نهایت موجب شده تا سازندگان آن، به دنبال بهبود روند روبه رشد این شبکه کاربردی باشند. در کنار این‌ها نیز، بسیاری از توسعه‌دهندگان پروژه‌های کریپتویی، علاقه زیادی به ارائه پروژه‌های خود روی شبکه سولانا نشان داده‌اند. 

به همین منظور در ادامه به معرفی ۴ مورد از بهترین پروژه های سولانا در سال ۲۰۲۴ پرداخته‌ایم.

یک سکه سولانا که در فضایی تاریک قرار دارد و اطرافش با نور سبز نورانی شده
سرعت تراکنش‌های سولانا از اتریوم بیشتر است.

پروژه Jupiter یکی از برترین پروژه ها روی بلاک چین سولانا

پروژه Jupiter مدعی است که در حال ایجاد و ارتقا یک صرافی غیرمتمرکز در شبکه سولانا به عنوان جایگزین برای صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز است. این صرافی غیر متمرکز که به عنوان یکی از بهترین پروژه های سولانا در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود، امکان سفارش Limit در صرافی غیرمتمرکز با امکان تبادل را برای معامله‌گران فراهم کرده است.

صرافی غیرمتمرکز Jupiter Swap امکانی را فراهم کرده که با استفاده از آن  کاربران می‌توانند بهترین پیشنهاد قیمت را در سایر صرافی‌های موجود در شبکه مشاهده کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با استفاده از این پروژه سولانا، سفارش‌های محدود یا Limit گذاشته و قیمت خرید دلخواه خود را تعیین کنند. 

همچنین این صرافی غیرمتمرکز کاربردی، امکان انتقال یک دارایی از شبکه سولانا را به سایر شبکه‌های پشتیبانی شده، فراهم کرده است. در کنار همه این‌ها، صرافی غیرمتمرکز Jupiter Swap در معاملات کاربران ویژگی استفاده از اهرم ۱۰۰ را نیز ارائه می‌دهد.

Jupiter Swap به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین پروژه های سولانا با میانگین روزانه ۴۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال معامله شده توسط ۹۰ هزار کیف پول شناخته می‌شود.

تصویر صفحه اول سایت Jupiter swap که فضایی را برای تبادل دو ارز دیجیتال با پیش فرض تبادل usdc با سولانا را نشان می‌دهد.
تبادل ارز دیجیتال به راحتی در شبکه سولانا انجام می‌شود

پروژه Orca، یکی از بهترین پروژه های سولانا در زمینه نقدینگی

پروژه Orca مدعی است که کارآمدترین صرافی غیرمتمرکز در زمینه تامین نقدینگی در شبکه سولانا است که خدمات متفاوت‌تری را نسبت به سایر رقبای خود ارائه می‌دهد. این پروژه وعده ارائه بازدهی بالاتری را داده و مدعی است می‌تواند اینکار را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.  

بازارساز خودکار نقدینگی Orca به تامین‌کنندگان خود امکان تعیین بازه قیمتی مورد نظر را مانند Uniswap V3 می‌دهد که این ویژگی خود در کنار ارائه سهمی از کارمزد معاملاتی به تامین‌کنندگان نقدینگی، مزیت بزرگی برای این پروژه سولانا محسوب می‌شود. با توجه به گزارشات DefiLlama، مجموعه ارزش قفل شده در پروژه Orca بالغ بر ۱۸۵ میلیون دلار است.

صفحه اول سایت Orca که پنلی را برای تبادل usdc با ارز دیجیتال سولانا را نمایش می‌دهد
Orca یکی از بهترین صرافی‌های شبکه سولانا برای تامین نقدینگی است.

Drift یکی از بهترین پروژه‌ های سولانا برای انجام معاملات

Drift یکی از مهم‌ترین و برترین پروژه های سولانا در سال ۲۰۲۴ بوده که پلتفرمی غیرمتمرکز برای معاملات دائمی یا Perpetual در بلاکچین سولانا است. معامله‌گران دائمی در Drift می‌توانند پوزیشن‌های لانگ (خرید) یا شورت (فروش) را با حداکثر اهرم ۲۰ باز کنند. Drift ادعا می‌کند که می‌تواند خدماتی مشابه یک صرافی متمرکز را به کاربران خود ارائه دهد. پروتکل وام Drift به نوعی تعریف شده است که گیرندگان وام‌ها می‌توانند در ازای وثیقه خود دارایی کریپتویی دریافت کنند.

Drift همچنین ادعا می‌کند که چندین فرصت درآمد غیرفعال را از طریق پاداش‌های سهام‌داری و بازارساز و پاداش برای ارائه‌دهندگان نقدینگی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. پروژه سهامداری در صرافی غیرمتمرکز Drift به عنوان Insurance Fund Staking شناخته می‌شود. کاربران دارایی های خود را به خزانه Drift اختصاص داده و از سهم خود را از کارمزد معاملات دریافت می‌کنند. طبق آمار ارائه شده توسط این پروژه، تقریبا ۱۲۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال شده در قراردادهای هوشمند Drift قفل شده است. این پلتفرم بیش از ۸۵ هزار کاربر فعال دارد و بیش از ۴ میلیارد دلار معامله انجام داده است.

صفحه اول سایت Drift که توضیحاتی را در رابطه با معاملات دائمی در این شبکه داده است.
امکان معامله در Drift با اهرم ۲۰ وجود دارد.

Solend بهترین پروژه وام‌دهی بلاک چین سولانا

Solend پروژه‌ای است در بلاکچین سولانا که خود را به عنوان آسان‌ترین، بهترین و به‌صرفه‌ترین راه‌حل برای وام‌دهی در فضای کریپتوکارنسی معرفی می‌کند. کاربران حاضر در شبکه به راحتی می‌توانند در Solend به قرض دادن و وام گرفتن دارایی‌های دیجیتال بپردازند. گیرندگان وام با ارائه وثیقه خود و پذیرش نوعی قرارداد هوشمند مبنی بر اختصاص درصدی از بهره به قرض‌دهندگان، دارایی دیجیتال مورد نظر خود را به عنوان وام دریافت می‌کنند. طبق گفته DefiLlama، بیش از ۱۶۵ میلیون دلار دارایی رمزنگاری شده در قراردادهای هوشمند Solend قفل شده است.

توکن Solend یا نماد اختصاصی SLND، ارز دیجیتال اصلی این پروژه است که برای تشویق تامین کنندگان نقدینگی و تامین مالی پیشنهادات توسعه توسط جامعه استفاده می‌شود. 

تصویر صفحه اول سایت Solend که استخرهای نقدینگی را نشان می‌دهد
امکان قرض و اخذ وام با سود مناسب در شبکه سولانا وجود دارد.

جمع‌بندی

شبکه سولانا با سرعت قابل توجهی در حال رشد و توسعه است و در آینده از این شبکه پرسرعت و کاربردی در فضای کریپتوکارنسی بیشتر خواهیم شنید. شبکه سولانا با ارائه خدماتی متفاوت و البته کاربردی، توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را به استفاده از خود تشویق کند. به همین منظور در این مقاله به معرفی ۴ تا از بهترین پروژه های سولانا پرداختیم و هریک از این پروژه‌ها بررسی کردیم. در آخر اشاره به این نکته حائز اهمیت است که برترین پروژه ها روی بلاک چین سولانا به همین ۴ پروژه ختم نمی‌شود اما پروژه های معرفی شده در این مقاله، پرطرفدارترین‌ها و کاربردی‌ترین‌ها هستند. 

سوالات متداول

آیا اکوسیستم سولانا در حال توسعه است؟

با توجه به اینکه بهترین پروژه های سولانا در سال ۲۰۲۴ توانستند توجه بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی را به خود جلب کنند، قطعا آینده‌ای درخشان در انتظار این اکوسیستم است. 

آیا کیف پول سولانا از این پروژه‌ها پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول‌های زیادی هستند که از برترین پروژه های سولانا پشتیبانی می‌کنند. کافی است به سایت آن‌ها مراجعه کرده و از این امر اطمینان حاصل کنید.

منبع: Coingeko