یورو دیجیتال چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد؟ 💶 - مجله رمزینکس

یورو دیجیتال: گامی به سوی جامعه بدون اسکناس یا دولت تمامیت‌خواه؟

اسکناس‌های یوروی لوله یا رول شده.
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۳

بانک مرکزی اروپا (ECB) در ۵ تیر، به روز رسانی در مورد فاز دو ساله آماده‌سازی برای راه اندازی یورو دیجیتال (CBDC) را منتشر کرد که در اکتبر ۲۰۲۵ به اتمام می‌رسد.

این بانک مرکزی بر حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها به عنوان اولویت‌های اصلی تاکید کرده است، اما برخی ویژگی‌های نگران‌کننده در این ارز دیجیتال وجود دارد که می‌تواند به نتایجی کاملاً برعکس منجر شود.

دانیل باتن، کارآفرین و سرمایه‌گذار حوزه بلاکچین، در ۶ تیر به چند مورد از این ویژگی‌های نگران‌کننده اشاره کرد.

نظارت بانک مرکزی

یورو دیجیتال اساساً پول قابل برنامه‌ریزی روی یک بلاکچین است که توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود. این امر به بانک مرکزی امکان کنترل میزان نگهداری این ارز توسط افراد را می‌دهد.

به منظور حفظ یک محیط مالی باثبات، بانک مرکزی اروپا میزان یورو دیجیتال قابل نگهداری افراد در حساب‌هایشان را محدود خواهد کرد.

هدف نهایی حذف اسکناس و انتقال تمام تراکنش‌های مالی به صورت آنلاین است که قابل نظارت و ردیابی می‌باشد. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که هدف از این محدودیت‌ها، جلوگیری کامل از یورو دیجیتال به عنوان یک ذخیره ارزش نیست، بلکه تعدیل استفاده از آن در این ظرفیت است.

این بانک همچنین افزود که این امر نقش بانک‌ها را در اطمینان از ارائه کارآمد اعتبار به اقتصاد حفظ می‌کند. باتن اشاره کرد که بانک‌ها همچنین قادر خواهند بود افراد را به راحتی تحت نظارت قرار دهند، در صورت لزوم دسترسی آن‌ها را محدود کنند و حساب‌هایشان را مسدود نمایند. او اوایل سال جاری گفته بود که بانک مرکزی اروپا یکی از بانک‌هایی است که برای تضعیف ارزهای دیجیتال و آزادی مالی با هم همکاری می‌کنند.

طبق گفته بانک مرکزی، CBDC همچنین دارای عملکرد آفلاین است که سطحی از حریم خصوصی شبیه پول نقد را به کاربران ارائه می‌دهد و امکان پرداخت بدون اتصال به اینترنت با استفاده از حساب‌های پیش پرداخت را فراهم می‌کند.

ناظران اشاره کرده‌اند که این سیستم همچنان برای عملکرد به پایگاه داده بانک مرکزی نیاز دارد و بنابراین ادعای بانک در مورد حفظ حریم خصوصی را زیر سوال می‌برد. با این حال، تصمیم‌گیری در مورد صدور یورو CBDC تنها پس از تکمیل فرآیند قانون‌گذاری اتحادیه اروپا و پایان فاز آماده‌سازی انجام خواهد شد.

هنگامی که فاز آماده‌سازی در مهرماه آغاز شد، کیم داتکام، کارآفرین حوزه فناوری مالی، در مورد استفاده از یورو دیجیتال هشدار داد و گفت:

این یک ابزار کنترل و نظارت مالی است. ابتدا یورو دیجیتال، سپس شناسه دیجیتال و امتیاز اجتماعی. اگر کاری انجام دهید یا حرفی بزنید که آن‌ها دوست ندارند، وجوه شما مسدود خواهد شد.

افزایش پروژه‌های آزمایشی یورو دیجیتال

اروپا به همراه چندین کشور دیگر، به طور فعال در پی حذف اسکناس و تبدیل آن به یک ارز دیجیتال تحت کنترل بانک مرکزی است.

طبق گزارش شورای آتلانتیک، تنها سه کشور تاکنون CBDC را راه‌اندازی کرده‌اند: نیجریه، باهاما و جامائیکا.

در حال حاضر ۳۶ پروژه آزمایشی CBDC در حال اجرا است، از جمله اروپا، چین، روسیه، برزیل، هند، ژاپن، آفریقای جنوبی و استرالیا.

منبع: Crypto Potato

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر