پروپوزال ERC-5169 چیست و چه اهمیتی دارد؟

بررسی پروپوزال ERC-5169 و ارتقای اتریوم و وب ۳ با توکن‌های هوشمند

ERC-5169 proposal
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

پروپوزال بهبود اتریوم ۵۱۶۹ که با نام پروپوزال ERC-5169 نیز شناخته می‌شود، ایده جدیدی برای نحوه عملکرد توکن‌های اتریوم است. این ایده در مورد اضافه کردن «اسکریپت‌های اجرایی یا executable scripts» به این توکن‌ها است. این اسکریپت‌ها مانند برنامه‌های کوچکی هستند که می‌توانند به تنهایی اجرا شوند. زمانی که توکن‌ها دارای این اسکریپت باشند، می‌توانند کارهای بیشتری را به صورت خودکار انجام دهند. در واقع به جای اینکه فقط مانند کوین‌های دیجیتال یا کلکسیون باشند، می‌توانند باهوش‌تر شوند و وظایف خاصی را خودشان انجام دهند. به مطالعه این مقاله از رمزینکس ادامه دهید تا بیشتر راجع به پروپوزال ERC-5169 بدانید.

بیشتر بخوانید: آینده اتریوم چیست؟ پیش‌بینی قیمت اتریوم ETH در سال ۲۰۲۴

اهمیت پروپوزال ERC-5169 چیست؟

این پیشنهاد واقعاً می‌تواند نحوه استفاده از توکن‌ها را تغییر دهد و آن‌ها را تعاملی‌تر و همه کاره‌تر کند. آن‌ها می‌توانند هم با خدمات اینترنتی سنتی (web2) و هم با خدمات جدید مبتنی بر بلاک چین (web3) بهتر کار کنند. با افزودن این اسکریپت‌ها، توکن‌ها می‌توانند بیشتر از خرید و فروش انجام دهند، می‌توانند با برنامه‌ها تعامل داشته باشند، اقدامات خاصی را به صورت خودکار انجام دهند، و شاید حتی نحوه عملکرد آن‌ها را بر اساس شرایط خاص تغییر کند. این می‌تواند راه‌های جدیدی را برای استفاده از این توکن‌های دیجیتال باز کند. در ادامه نمونه‌هایی از این اسکریپت‌های اجرایی را آورده‌ایم:

برنامه‌های غیرمتمرکز مینیاتوری برای توکن‌های خاص

این برنامه‌های کوچک که برای انواع جداگانه ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، برای کار با آن توکن خاص و ویژگی‌های آن خوب عمل می‌کنند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن ساخته شده برای یک ارز دیجیتال بازی می‌تواند به بازیکنان اجازه دهد آیتم‌های بازی را بخرند، با یکدیگر معامله کنند یا شخصیت‌های بازی خود را بهبود بخشند. 

طراحی کارتونی اتریوم در رابطه با پروپوزال ERC-5169
برنامه‌های غیرمتمرکز مینیاتوری برای توکن‌های خاص معمولاً به منظور ایجاد انگیزه برای شرکت‌کنندگان در شبکه و ترویج استفاده از توکن‌ها طراحی می‌شوند.

اسکریپت‌های امنیت

اسکریپت‌هایی که برای اعتماد، قابلیت همکاری، حریم خصوصی و امنیت (TIPS) بکار می‌روند، نوع خاصی از کد کامپیوتری است که هنگام دسترسی به ارز دیجیتال خود از طریق کیف پول وب استفاده می‌شوند. این اسکریپت کمک می‌کند تا تراکنش‌های شما امن بماند، با وب‌سایت‌های مختلف به خوبی کار می‌کند و هنگام استفاده از توکن‌ها، اطلاعات خصوصی شما را ایمن نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اتریوم در آستانه رسیدن به ارزش ۳,۰۰۰ دلاری با نزدیک شدن به آپدیت دنکن

اسکریپت‌هایی برای بیشتر شدن عملکردهای کیف پول

 به طور معمول، کیف پول‌های دیجیتال (جایی که ارز دیجیتال خود را نگه می‌دارید) فقط به شما امکان ارسال یا بررسی موجودی خود را می‌دهند. اما، اسکریپت‌هایی به نام TokenScripts وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را اضافه کنید تا به شما امکان انجام کارهای پیشرفته‌تری مانند ایجاد توکن‌های جدید را نیز بدهد.

برنامه‌های افزودنی برای کیف پول‌های فیزیکی (سخت افزاری)

اسکریپت هایی وجود دارند که می توانند ویژگی‌های جدیدی را به کیف پول فیزیکی (مانند Ledger) اضافه کنند. این ویژگی‌های جدید می‌تواند پشتیبانی از انواع جدیدی از توکن‌ها یا امکان تعامل با برنامه‌های خاص باشد.

اسکریپت‌ کنترل دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) با توکن

این نوع اسکریپت به شما امکان می‌دهد یک دستگاه اینترنت اشیا را مانند یک قفل هوشمند با استفاده از یک توکن در کیف پول خود کنترل کنید. می‌شود گفت این اسکریپت بررسی می‌کند که آیا توکن مناسبی دارید یا خیر و سپس، در را برای شما باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: خالق ارز دیجیتال اتریوم کیست؟ همه‌چیز در مورد ویتالیک بوترین

تاثیر پروپوزال ERC-5169 در اتریوم و Web3

پروپوزال ERC-5169 یک توسعه مهم برای اتریوم و دنیای وب ۳ است. این قابلیت به توکن های اتریوم اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های هوشمند داخلی داشته باشند. به این معنا که این توکن‌ها می‌توانند بیشتر از اینکه فقط برای پرداخت‌ها یا مبادلات استفاده شوند، کاربرد داشته باشند.

انتظار می‌رود این ویژگی جدید باعث محبوبیت بیشتر اتریوم و فناوری بلاک چین شود، زیرا امکان استفاده پیچیده‌تر و معنادارتر از توکن‌ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، پروپوزال ERC-5169 تراکنش‌های توکن را ایمن‌تر و خصوصی‌تر می کند. از آنجایی که ویژگی‌های هوشمند در خود توکن‌ها تعبیه شده‌اند، نیاز کمتری به سیستم‌های خارجی وجود دارد که خطر مشکلات امنیتی را کاهش می‌دهد. همچنین، به کاربرانی که اقدام به خرید ارز دیجیتال ETH کرده‌اند، کنترل بیشتری بر حریم خصوصی داده‌هایشان می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد انتخاب کنند چه مقدار اطلاعات با سرویس‌های مختلف به اشتراک بگذارند.

طراحی لوگوی اتریوم پس زمینه مشکی در رابطه با پروپوزال ERC-5169
پروپوزال ERC-5169 به متصل‌تر و تعاملی‌تر کردن دنیای وب ۳ کمک می‌کند، جایی که توکن‌ها می‌توانند به راحتی با سرویس‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلف کار کنند.

چگونه پروپوزال ERC-5169 و TokenScript با هم کار می‌کنند؟

TokenScript مجموعه‌ای از قوانین است که نحوه رفتار توکن را تعیین می‌کند و با ERC-5169 خوب کار می‌کند. این دو پلتفرم با هم اجازه ایجاد توکن‌های هوشمند را می‌دهند که در صورت استفاده از این توکن‌ها می‌توانند با سرویس‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلف رفتارهای ویژه و خودکاری دارند.یعنی توکن‌ها می‌توانند کاری بیش از خرید و فروش انجام دهند، آن‌ها می‌توانند به روش‌های پیچیده‌تری بسته به جایی که استفاده می‌شوند، تعامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اتریوم کلاسیک چیست؟ هر چیزی که درباره ETC باید بدانیم!

جمع‌بندی

به طور خلاصه، ERC-5169 یک گام بزرگ رو به جلو برای اتریوم و کل دنیای web 3 است و نشان‌دهنده آغاز مرحله جدیدی است که در آن توکن‌ها (دارایی‌های دیجیتال یا اشکال مختلف ارزهای دیجیتال) نه تنها هوشمند هستند، بلکه می‌توانند به راحتی با بسیاری از خدمات آنلاین از اینترنت فعلی (web2) و اینترنت جدید مبتنی بر بلاک چین (web3) تعامل داشته باشند. این توسعه احتمالاً باعث محبوبیت بیشتر فناوری بلاک چین می‌شود و به ایجاد یک محیط متصل‌تر و تعاملی‌تر برای وب ۳ کمک می‌کند.

سوالات رایج

پروپوزال ERC-5169 چیست؟

این برنامه با هدف عملکرد بهتر توکن‌های اتریوم طراحی شده است.

TokenScript چیست؟

TokenScript یک استانداردی است برای توصیف و تعریف توکن‌های دیجیتال و قابلیت‌های آن‌ها در بلاکچین‌ها و اکوسیستم‌های مختلف. این استاندارد از زبان XML برای توصیف و توصیف توکن‌ها و قابلیت‌های آنها استفاده می‌کند.

منبع: medium

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید