قیمت اتریوم به بالاترین سطح در دو سال گذشته رسید - مجله رمزینکس

قیمت اتریوم به بالاترین سطح دو سال گذشته رسید؛ کارمزد تراکنش‌ها از سوی دیگر سر به فلک کشید.

اتریوم در ارزش و هزینه‌ی تراکنس رکوردشکنی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

کارمزد تراکنش‌های بلاک‌چین اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه شد و همزمان با آن قیمت ETH از ۳۷۰۰ دلار عبور کرد و به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسید.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همچنان در حال بررسی درخواست‌های متعدد برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی اتریوم (spot ETH ETF) به سر می‌برد و هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است.

افزایش قیمت همزمان با کارمزدهای نجومی اتریوم طی یک روز حدود ۷ درصد افزایش یافت و به حدود ۳۷۲۰ دلار رسید که بالاترین قیمت این ارز دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۲ است.

این افزایش قیمت، کل رشد اتریوم را در ماه گذشته به بیش از ۶۰ درصد می‌رساند و این در حالی است که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز با رونق مجدد مواجه شده و قیمت بیت‌کوین را به بیش از ۶۷ هزار دلار رسانده است.

با این حال، با وجود افزایش قیمت، کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم (گس) به شدت افزایش یافته و طبق داده‌های Etherscan به طور میانگین به ۷۹ گوی رسیده است و در برخی موارد حتی به ۲۱۹ گوی نیز رسیده است. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی از هزینه‌های بالای کارمزد و تأثیر آن بر فعالیت‌های تجاری خود مانند سوآپ توکن و تراکنش‌های قرض گرفتن، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

قابل ذکر است که بر اساس داده‌های Cryptofees، حجم کل کارمزدهای شبکه در یک روز با جهشی قابل توجه، به بیش از ۳۳ میلیون دلار رسیده است که این رقم نسبت به ابتدای سال سه برابر شده است.

در همین حال، ناظران بازار بر این باورند که بروزرسانی آینده‌ی «دنکن» (Dengcun) می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند. انتظار می‌رود این ارتقا، مسائل تاریخی اتریوم را در زمینه سرعت پایین تراکنش‌ها، توان عملیاتی محدود و کارمزدهای بالا، تا حد زیادی برطرف کند.

تصمیم SEC در مورد ETF اتریوم همچنان نامشخص علی‌رغم رشد چشمگیر قیمت اتریوم، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تصمیم خود را در مورد درخواست‌های ETF اتریوم از سوی شرکت‌های بلک‌راک و فیدلیتی به تعویق انداخته است.

این سازمان نظارتی به دنبال دریافت نظرات عمومی در خصوص خطرات احتمالی تقلب و دستکاری مرتبط با یک صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی اتریوم (spot ETH ETF) است و همچنین در مورد مکانیسم اجماع اثبات سهم (proof-of-stake) اتریوم ابهاماتی را مطرح کرده است.

با توجه به تردیدهای موجود در میان بازیگران بازار در خصوص چراغ سبز SEC به ETF اتریوم، به تعویق افتادن تصمیم این سازمان چندان دور از انتظار نبود. این در حالی است که علیرغم تأیید اخیر یک صندوق ETF مبتنی بر بیت‌کوین، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنان نسبت به ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل می‌کند.

با این وجود، بازیگران اصلی حوزه کریپتو مانند صرافی کوین‌بیس از تصویب ETF اتریوم حمایت کرده‌اند.

منبع: CryptoSlate

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید