ارز کارتزی (CTSI) چیست؟ (جدول مشخصات ارز دیجیتال کارتزی)

هر آنچه باید درباره ارز کارتزی بدانید

لوگو ارز کارتزی روی پس زمینه با لوگو اتریوم
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قلب تپنده شبکه Cartesi، ارز کارتزی است که مزایای زیادی را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. پلتفرم کارتزی به عنوان یک راهکار لایه ۲ خود را به عنوان اولین سیستم‌عامل بلاکچینی (The Blockchain OS) معرفی می‌کند که از طریق ادغام محیط خود با سیستم‌عامل لینوکس و پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون و نیاز نداشتن به کدنویسی سالیدیتی قصد دارد تحولات چشمگیری را در این حوزه رقم بزند. این شبکه بستری ایده‌ال برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) مقیاس‌پذیر و قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. هدف این پلتفرم، پر کردن شکاف بین نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و بلاکچین است تا کاربران بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

پلتفرم کارتزی با بهره‌مندی از المان‌های آن‌چین و آف‌چین، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا با ترکیب مزایای هر دو دنیا، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز انعطاف‌پذیرتر و قدرتمندتری بسازند. این رویکرد هیبریدی، قدرت انتخاب و آزادی عمل بیشتری به توسعه‌دهندگان می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا dAppهایی نوآورانه و کارآمدتر خلق کنند. در این مقاله با ارز دیجیتال کارتزی و نقش آن در پلتفرم کارتزی بیشتر آشنا می‌شوید.

 ارز کارتزی چیست؟

پلتفرم کارتزی (Cartesi) یک زیرساخت لایه ۲ برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. این پلتفرم با ارائه امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین با استفاده از سیستم‌عامل لینوکس و زبان‌های برنامه‌نویسی عمومی، توسعه Smart Contract و dAppها را برای برنامه‌نویسان سنتی آسان‌تر می‌کند. این کار پذیرش بلاکچین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

ارز CTSI توکن کاربردی و حاکمیتی پلتفرم کارتزی است. این توکن نه‌تنها به عنوان سوخت موتور این شبکه عمل می‌کند و می‌توانید از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و پردازش داده‌ها در شبکه و استیکینگ استفاده کنید؛ بلکه امکان مشارکت در رای‌گیری‌های پلتفرم برای توسعه و افزایش امنیت شبکه را هم برای شما فراهم می‌کند.

لوگو ارز کارتزی روی پس زمینه نارنجی
ارز کارتزی به خاطر کاربردهای متنوع در پلتفرم، فرصت جذب کاربر زیادی دارد

مزایای ارز دیجیتال کارتزی چیست؟

کارتزی یک رمزارز مبتنی بر استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است که کاربردهای مختلفی دارد. این ارز دیجیتال برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در زنجیره جانبی اختصاصی شبکه خود به نام «Noether» کاربرد دارد. رمزارز Cartesi با استفاده از پل‌های ارتباطی قابل انتقال به شبکه‌های آوالانچ (Avalanche)، بایننس اسمارت‌چین (Binance Smart Chain) و پالیگان (Polygon) است.

از مزایای ارز کارتزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با لینوکس: ارز CTSI به طور منحصربه‌فرد از اجزای نرم‌افزاری لینوکس پشتیبانی می‌کند که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی رایج مانند Python و Java، قراردادهای هوشمند بسازند. این موضوع موانع ورود را برای توسعه‌دهندگان سنتی که با بلاکچین آشنایی ندارند، تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • مقیاس‌پذیری: رمزارز کارتزی با استفاده از راهکارهای زنجیره جانبی سایدچین (Sidechain) به نام «Noether»، مشکل مقیاس‌پذیری که بسیاری از بلاکچین‌ها با آن مواجه هستند را حل می‌کند. این کار تراکنش‌های سریع‌تر و کارآمدتر را با کارمزدهای کمتر امکان‌پذیر می‌کند.

ارز CTSI با ترکیب کاربردی بودن، مزایای فنی و چشم‌انداز روشن برای پذیرش، به عنوان گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگانی است به دنبال مشارکت در نسل بعدی اینترنت غیرمتمرکز (Web3) هستند.

نماد ارز کارتزی روی گوشی موبایل
خرید و فروش ارز کارتزی برای تریدرهای نوسان‌گیر سودآوری خوبی داشته است

کاربردهای ارز CTSI 

ارز دیجیتال کارتزی با ترکیب قابلیت‌های رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic Rollups) تلاش می‌کند تا مقیاس‌پذیری، سرعت و امنیت تراکنش‌ها را در شبکه اتریوم به‌ طور چشمگیری افزایش دهد. از جمله کاربردهایی مهم این کریپتوکارنسی عبارت‌اند از:

پرداخت کارمزد تراکنش‌ها

 ارز کارتزی برای پرداخت کارمزد پردازش داده‌ها در شبکه Cartesi استفاده می‌شود. این کارمزدها به نفع مشارکت‌کنندگان در شبکه، از جمله اعتبارسنج‌ها و اپراتورهای گره توزیع می‌شود.

استیکینگ 

دارندگان ارز دیجیتال کارتزی می‌توانند توکن‌های خود را برای تامین امنیت شبکه و کسب پاداش توکن CTSI به عنوان کارمزد سهام‌گذاری، استیک کنند.

شرکت در رای‌گیری‌های پلتفرم

 در آینده، ارز کارتزی به دارندگان خود قدرت رای‌گیری در مورد مسائل مربوط به توسعه و جهت‌گیری آینده پلتفرم Cartesi را می‌دهد.

انتخاب سازندگان بلاک در شبکه Cartesi

 با استیک کردن توکن‌های CTSI خود می‌توانید شانس تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده بلاک را به دست آورید. احتمال انتخاب شما به عنوان تولیدکننده بلاک با تعداد توکن‌های استیک شده توسط هر کاربر نسبت مستقیم دارد. این فرایند از طریق سیستم اثبات سهام (PoS) به صورت تصادفی انجام می‌شود.

شرکت در محاسبات چالشی در شبکه کارتزی

ارز دیجیتال CTSI نقشی کلیدی در تضمین صحت و امنیت محاسبات در بلاکچین دارد. این کار از طریق مکانیسم خروج (Exit Mechanism) انجام می‌شود که به چالش کشیدن نتایج محاسباتی ارائه شده توسط سازندگان بلاک می‌پردازد.

شما می‌توانید با استیک‌کردن ارز کارتزی به جمع چالش‌گران بپیوندید. این افراد وظیفه‌ بررسی نتایج محاسباتی ارائه شده را بر عهده دارند و در صورت تشخیص هرگونه مغایرت یا تقلب، می‌توانند توکن CTSI را به عنوان جریمه از سازنده بلاک متخلف دریافت کنند.

این فرایند به حفظ انسجام و ثبات شبکه بلاکچین کمک کرده و از بروز تقلب و دستکاری در محاسبات جلوگیری می‌کند.

نماد DAPP در کنار چند مرد با لپتاپ
ارز دیجیتال کارتزی در اکوسیستم توسعه dApp جایگاه ویژه‌ای دارد

چه کسانی ارز دیجیتال کارتزی را توسعه داده‌اند؟

تیم توسعه‌دهنده کارتزی، این پلتفرم را به‌صورت مستقل از هر بلاکچینی توسعه داده است. این موضوع یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، چراکه به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از پلتفرم ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کارتزی برای ساخت برنامه‌های کاربردی روی بلاکچین‌های مختلف، نظیر اتریوم و اینجکتیو استفاده کنند.

علاوه‌براین، کارتزی با استفاده از یک مدل ترکیبی (هایبرید) توسعه یافته است که در آن، از مزایای هم قابلیت‌های داخل بلاکچین (On-chain) و هم خارج از بلاکچین (Off-chain) بهره‌مند می‌شود.

بنیان گذارهای ارز کارتزی
تیم بنیان‌گذارهای ارز کارتزی برنامه‌هایی جدی برای توسعه قوی آن دارند

کارتیسی در سال ۲۰۱۷ توسط تیمی از کارآفرینان و متخصصان باسابقه در حوزه فناوری تاسیس شد. این تیم شامل افراد زیر است:

اریک دی مورا (Erick de Moura)

 اریک دی مورا (Erick de Moura) بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم کارتزی، پیش از این سابقه کار به عنوان توسعه‌دهنده و طراح نرم‌افزار در شرکت‌های آریزونا بی، وب‌رادار و WiNGs Telecom را داشته است. او با ۲۰ سال تجربه در صنعت نرم‌افزار، در زمینه‌های معماری نرم‌افزار، اجرای فرایند و تعریف آن صاحب تخصص است.

کالین استیل (Coli Steil)

 کالین استیل (Colin Steil) هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیات پروژه Cartesi، در اوایل سال ۲۰۱۷ برای اولین بار قدم به دنیای بلاکچین گذاشت. او پیش از این سابقه کار در شرکت‌های مختلف را داشته و در حوزه فناوری بلاکچین، صرافی‌های رمز ارز و پروژه‌های ICO تخصص بالایی دارد.

 دیگو نهاب (Diego Nehab)

 دیگو نهاب (Diego Nehab) هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری شرکت کارتزی مدرک دکترای گرافیک کامپیوتری از دانشگاه پرینستون و سه سال سابقه کار تحقیقاتی در مرکز تحقیق و توسعه مایکروسافت دارد. او علاوه بر فعالیت به عنوان استاد دانشگاه در رشته‌های گرافیک کامپیوتری، پردازش تصویر و موازی‌کاری عظیم (GPGPU)، تاکنون موفق به دریافت ۳ ثبت اختراع، انتشار ۳۶ مقاله و کسب بیش از ۱۹۰۰ استناد علمی شده است.

آگوستو تِی‌کس‌یرا (Augusto Teixeira) 

آگوستو تِی‌کس‌یرا (Augusto Teixeira) رئیس ارشد بخش علمی (CSO) کارتزی است و در زمینه اقتصاد رمزنگاری تخصص دارد. آگوستو تِی‌کس‌یرا علاوه بر سمت خود در این پروژه، به عنوان استادیار در IMPA نیز فعالیت می‌کند و تخصص او در حوزه‌های احتمالات و نظریه گراف بوده و تاکنون ۲۸ مقاله و پژوهش علمی منتشر کرده است.

توکنومیک ارز دیجیتال کارتزی

ارز دیجیتال کارتزی در بازه زمانی ۱ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ رونمایی و فروش رسمی آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شد. این ارز از نوع توکن ERC-2۰ بوده و عرضه کل آن ۱ میلیارد واحد است. توکن CTSI برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در شبکه Cartesi استفاده می‌شود. کارتزی یک پلتفرم بلاکچین لایه دو است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را در بلاکچین اتریوم بسازند. قیمت ارز کارتزی در حال حاضر (۱۸ آوریل ۲۰۲۴) برابر ۰.۱۸۷۵ دلار است. نمودار قیمت این ارز در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ نشان می‌دهد که قیمت ارز کاتزی روند صعودی را دنبال می‌کند.

نمودار قیمت ارز کارتزی
نمودار قیمت ارز کارتزی نوسان‌های شدیدی روی آن نشان می‌دهد

در جدول زیر می‌توانید مشخصات ارز دیجیتال کارتزی را مشاهده کنید:

عنوانمشخصات ارز CTSI
نام توکنCTSI
نوع توکنERC-2۰
پروتکلProof of Stake
دسته‌بندیلایه ۲ و قرارداد هوشمند
تخصیص فروش اولیه۲.۰۰ درصد از کل عرضه توکن
قیمت توکن در فروش اولیه۰۰۰۵ دلار 
تاریخ فروش اولیه۱ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۷
مبلغ جمع‌آوری شده در فروش اولیه۱۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا
تخصیص فروش خصوصی۵.۰۰ درصد از کل عرضه توکن
قیمت توکن در فروش خصوصی۰.۰۱ دلار
تاریخ فروش خصوصی۶ آوریل تا ۲۱ می ۲۰۱۹
مبلغ جمع‌آوری شده در فروش خصوصی۵۰۰,۰۰۰ دلار 
تخصیص فروش استراتژیک۰.۶۷ درصد از کل عرضه توکن
قیمت توکن در فروش استراتژیک۰.۰۳ دلار
تاریخ فروش استراتژیک۲۲ تا ۳۱دسامبر ۲۰۱۹
مبلغ جمع‌آوری‌شده در فروش استراتژیک۲۰۰,۰۰۰ دلار
سهمیه فروش لانچ‌پد۱۰.۰۰ درصد از کل عرضه توکن
قیمت توکن در فروش لانچ‌پد۰.۰۱۵ دلار
مبلغ جمع‌آوری‌شده در فروش لانچ‌پد۱,۵۰۰,۰۰۰ دلار
عرضه اولیه در زمان لیست‌شدن در بایننس۱۹۲,۷۳۳,۳۳۴ (۱۹.۲۷ درصد)
عرضه کل۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ 
ویژگی‌های ارز دیجیتال CTSI

در تصویر زیر هم می‌توانید توزیع توکن CTSI در پلتفرم کارتزی را مشاهده کنید:

نمودار دایره ای توزیع ارز کارتزی
نمودار توزیع ارز کارتزی سهم بزرگی را برای تیم توسعه و مشاوران نشان می‌دهد

جمع‌بندی

پلتفرم کارتزی مانند پلی بین سیستم‌عامل لینوکس و دنیای بلاکچین عمل می‌کند. این بستر به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) قدرتمندی را بسازید که از مزایای هر دو دنیا بهره می‌برند:

  • قدرت و انعطاف‌پذیری لینوکس
  • امنیت و غیرقابل تغییر بودن بلاکچین
  • با استفاده از پلتفرم و ارز کاتزی می‌توانید:
  • از محدودیت‌های پلتفرم‌های بلاکچینی سنتی رها شوید.
  • از دهه‌ها تجربه در توسعه نرم‌افزار لینوکس استفاده کنید.
  • اجزای موجود را با برنامه‌های بلاکچینی جدید خود ترکیب کنید.
  • dAppsهای قدرتمند، مقیاس‌پذیر و امن بسازید.

در نهایت، آنالیز و تحلیل ارز کارتزی نشان می‌دهد که این پروژه به دنبال ساده‌تر کردن فرایند ساخت dApps و در دسترس قرار دادن آن برای طیف وسیع‌تری از توسعه‌دهندگان است. ارز دیجیتال کارتزی موتور محرکه این پلتفرم است که با استفاده از آن می‌توانید در این پروژه شرکت کرده یا با خرید ارز کارتزی و فروش آن سود کسب کنید.

سوالات متداول

آیا ارز کارتزی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

کسب درآمد و سود از طریق خرید و فروش ارز CTSI امکان‌پذیر است، اما به دانش و مدیریت ریسک نیاز دارد. این ارز در گذشته رشد چشمگیری داشته، اما در عین حال افت‌های زیادی هم تجربه کرده است. به دلیل نوسانات بالای این کریپتوکارنسی احتمال ضرر در کنار سود وجود دارد. بنابراین، قبل از هرکاری باید شرایط را به‌دقت تحلیل و بررسی کنید و با دقت وارد معامله شوید.

از کجا می‌توانم ارز دیجیتال کارتزی بخرم؟

ارز دیجیتال کارتزی را می‌توانید از صرافی‌های معتبر، مانند بایننس، اوکی‌اکس، بای‌بیت و رمزینکس خریداری کنید.

منابع: kraken | phemex

لیلا محمدی
درباره لیلا محمدی
من لیلام و فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی از دانشگاه هرمزگان هستم. حدود ۶ ساله که با کلمات زندگی می‌کنم. نوشتن مسیری رو برام هموار کرد که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرم بتونم ازشون عبور کنم. حدود یک‌ساله که توی حوزه رمز ارزها می‌نویسم و از تحلیل‌شون لذت می‌برم. دوست دارم چیزهایی که درباره ارزهای دیجیتال یاد می‌گیرم رو به زبان ساده به بقیه یاد بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید