ارز پایث نتورک Pyth Network چیست؟ + بررسی شبکه Pyth

ارز پایث نتورک چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگو ارز پایث با نوشته PYTH سفید روی پس زمینه سیاه
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه Pyth و ارز پایث نتورک در سال ۲۰۲۴ بسیار مورد بحث و تحلیل قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی‌ها خبر از آینده روشنی برای PYTH می‌دهند و انتظار می‌رود که ارزش آن در آینده‌ای نزدیک و همچنین در بلندمدت، افزایش قابل توجهی پیدا کند. شبکه Pyth که در نوامبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی و به سرعت به یک نام بزرگ در دنیای رمزارزها تبدیل شد. این شبکه اکنون به عنوان یک منبع اطلاعات قیمتی (اوراکل) عمل می‌کند.

شبکه Pyth توانسته است به سرعت به ارزش بازاری بالغ بر تقریبا ۵۴۰ میلیون دلار دست پیدا کند و انتظار می‌رود با انجام ایردراپ‌های توکن در آینده، توجه بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران جلب کند. در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ قیمت ارز پایث نتورک حدود ۰/۳۵۹۵ دلار بوده است. بیایید نگاهی به برخی از پیش‌بینی‌های قیمتی بیندازیم که از آن تاریخ برای شبکه Pyth انجام شده است. همچنین این موضوع را بررسی می‌کنیم که ارز پایث نتورک چیست؟

Pyth Network چیست؟

شبکه Pyth برای اولین بار در پلتفرم Solana ساخته شد. هدف شبکه Pyth این است که به مشکل قیمت‌گذاری نادرست از دارایی‌هایی که در جاهای مختلف فروخته می‌شوند، رسیدگی کند و به جای اینکه فقط روی یک قیمت خاص تمرکز کند، این شبکه از چیزی به نام (فواصل اطمینان قیمتی) استفاده می‌کند که این کار به دادن یک تصویر واضح‌تر از وضعیت بازار و اینکه چقدر آسان می‌توان دارایی‌ها را خرید و فروش کرد، کمک می‌کند.

لوگو شبکه پایث با طراحی روی پس زمینه بنفش و ابری
ارز دیجیتال پایث با نماد PYTH می‌تواند یک ارز دیجیتال آینده‌دار در بازار باشد.

شبکه Pyth چگونه کار می‌کند؟

شبکه Pyth از طریق چند بخش اصلی کار می‌کند:

۱. جمع‌آوری مستقیم داده‌ها: داده‌های خود را مستقیما از منابع اصلی دریافت می‌کند و مطمئن می‌شود قیمت‌هایی که ارائه می‌کند دقیق و به‌روز هستند.

۲. فواصل اطمینان (Confidence Intervals): این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا نه تنها قیمت بلکه تا چه حد قابل اعتماد بودن آن قیمت را درک کنند. این ویژگی در زمانی که قیمت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند، مفید است.

۳. در میان بلاک چین‌های مختلف کار می‌کند: اگرچه شبکه Pyth در Solana و به نام Pythnet شروع شد، اما با وجود این Pyth Network می‌تواند با استفاده از چیزی به نام Wormhole با سایر سیستم‌های بلاک چین ارتباط برقرار کند و به آن اجازه می‌دهد طیف وسیع‌تری از نیازها را برآورده کند.

ارز پایث نتورک چه استفاده‌هایی دارد؟

شبکه Pyth حول سه گروه ذینفع اصلی می‌چرخد و این سه گروه بیشترین استفاده را از ارز پایث نتورک دارند:

  • مصرف‌کنندگان: این‌ها کسانی هستند که از اطلاعات قیمت‌گذاری مانند قراردادهای هوشمند و پلتفرم‌های DeFi (مالی غیرمتمرکز) استفاده می‌کنند. در بلاک چین Solana (نسخه اول Pyth)، این اطلاعات رایگان است. اما دسترسی به آن از طریق Pyth network (نسخه دوم) ممکن است، نیاز به کمی هزینه داشته باشد که باید با ارز پایث نتورک پرداخت شود.
  • ناشران: این گروه داده‌های قیمت‌گذاری را ارائه می‌کند و سهمی از هزینه‌ها را با ارز پایث نتورک پرداخت می‌‌کنند. در واقع آن‌ها باید چند ارز PYTH را در شبکه بلوکه کنند و اگر اشتباه کنند، ممکن است بخشی از این سهام را از دست بدهند.
  • نمایندگان: افرادی که ارز دیجیتال پایث نتورک دارند، می‌توانند این ارزها را در قسمت‌های خاصی از شبکه که به قیمت‌ها مربوط می‌شود (فیدهای قیمتی) به کار ببرند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که تاثیری روی اینکه چه ناشرانی در شبکه قدرت بیشتری داشته باشند، بگذارد و همینطور بابت نوعی پوشش یا بیمه برای اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، ارز Pyth Network را در شبکه بلوکه می‌کنند.

اما، اینجا یک نکته مهم هست؛ مثل ناشرانی که اطلاعات قیمتی ارائه می‌دهند. اگر اطلاعاتی که کاربران ارائه می‌دهند اشتباه باشد، آن‌ها هم ممکن است بخشی از سرمایه ارز دیجیتال پایث نتورک خود را که به عنوان ضمانت گذاشتند را از دست بدهند.

به عبارت ساده، پایث نتورک یک سیستم تشویقی و همزمان پرخطر است که کاربران باید دقت زیادی در اشتراک‌گذاری اطلاعات در آن داشته باشند تا مبادا ارزهای دیجیتال خود را از دست ندهند.

بیشتر بخوانید: تحلیل ارز پایث نتورک

مکانیزم پاداش و پرداخت ارز پایث نتورک در شبکه Pyth

در شبکه Pyth، نحوه پاداش به ناشران بر اساس سه عامل است:

۱. وزن سهام (s): این مقدار سهامی است که توسط دیگران بر روی یک ناشر قرار می‌گیرد، در مقیاسی از صفر تا یک. هر چه سهام بیشتر باشد، وزن بالاتر است.

۲. امتیاز کیفیت (q): این امتیاز نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های قیمت ارز پایث نتورک چقدر دقیق است و می‌تواند از (۱- تا ۱) متفاوت باشد و برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر امتیازات بالاتری دارد.

۳. کالیبراسیون (c): این میزان دقت سطوح اطمینان ناشر در مورد قیمت‌ها را با امتیازات از صفر تا یک اندازه‌گیری می‌کند. هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، سطوح اطمینان دقیق‌تر است.

جمع‌بندی

شبکه Pyth از فواصل اطمینان (Confidence Intervals) استفاده می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت بازار ارائه دهد که این ویژگی آن را از دیگر سرویس‌های تعیین قیمت متفاوت می‌کند. این شبکه نه تنها با سیستم بلاک چین Solana کار می‌کند بلکه با سایر سیستم‌های بلاک‌چین نیز سازگار است، نشان دهنده انعطاف‌پذیری و کاربردهای گوناگون آن است.

شبکه Pyth از دارندگان توکن‌های خود می‌خواهد تا اطلاعات دقیق قیمت را ارائه دهند و در ازای این کار، به آن‌ها پاداش داده می‌شود. این پاداش بستگی به دقیق بودن اطلاعات قیمتی که ارائه می‌دهند، متغیر است.

همچنین، شبکه Pyth به هر کسی که توکن‌های این شبکه را دارد امکان می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شبکه شرکت کند. برای این منظور، دارندگان توکن باید توکن‌های خود را در یک فرآیند به نام استیکینگ قرار دهند تا بتوانند در رای‌گیری‌ها شرکت کنند. در این سیستم رای‌گیری، هر توکنی که استیک شده، برابر با یک رای است.

شبکه Pyth برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

شبکه Pyth سیستم جدیدی است که اطلاعات قیمت را از بورس‌ها و افرادی که در بازارها کار می‌کنند و شرکت‌های تجاری جمع‌آوری و ترکیب کرده و به بلاک‌چین‌ها ارائه می‌کند.

چه کسی پشت شبکه Pyth است؟

شبکه Pyth توسط Jump Trading Group، یک شرکت برتر که به دلیل استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته و سریع خود شناخته شده است، ایجاد شد. از سال ۲۰۱۴، Jump Trading در دنیای رمزارزها درگیر بوده و در ارائه نقدینگی و کارآمدتر کردن بازارها برای ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های مختلف پیشرو بوده است.

منبع: delphidigital | pyth

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید