بازار ارز دیجیتال در چند سال اخیر به رقیب سرسخت فارکس تبدیل شده است. به‌طوری‌که بایننس از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال از بسیاری از کارگذاری‌های فارکس بزرگ‌تر شده است. با این شرایط برای بسیاری این سؤال پیش‌آمده که ارز دیجیتال بهتر است یا فارکس، و اصلا تفاوت ارز دیجیتال با فارکس در چیست؟

ترید ارز دیجیتال چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه ارز دیجیتال بهتر است یا فارکس بهتر است که شرح مختصری از هر یک از این دو داشته باشم. در سال‌های اخیر معامله کردن رمزارزها رونق چشمگیری پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاران بر روی احتمال رشد فناوری ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همین باعث افزایش قیمت رمزارزها و ارزش بازار آنها شده است.

بسیاری ارزهای دیجیتال را پول آینده می‌دانند. این امر تا زمانی که سرانجام معیار مشخصی برای ثبات قیمت و مقبولیت بازار حاصل نشود همچنان ادامه خواهد داشت.

گذشته از قیمت اعلام شده رمزارزها، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بر اساس فاکتورهایی از جمله فناوری و شبکه، امنیت کد و شبکه غیرمتمرکز رمزارزها یک ارزش ذاتی برای آنها متصور هستند.

بازار رمزارزها حدود ۱۱ سال قدمت دارد و منحصراً با دارایی‌های دیجیتال سروکار دارد. این بازار به‌صورت شبانه‌روزی در هفت روز هفته باز است.

معاملات رمزارزها در سال ۲۰۰۹ با راه‌اندازی رمزارز بزرگ بیت کوین آغاز شد، اگرچه دو سال طول کشید تا اولین صرافی ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شود؛ آغاز به کار صرافی دیجیتال بیت کوین منجر به ظهور رمزارزهای متعددی شده است.

امروز حجم معاملات روزانه این بازار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که بیشتر آن از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد. مقررات معامله در بسیاری از این پلتفرم‌ها به دلیل قوانین و مقررات مختلف نقاط مختلف جهان در مورد معامله ارزهای دیجیتال ممکن است بسیار متفاوت باشد.

بازار رمزارزها معروف به داشتن نوسان‌های بسیار شدید است. بااین‌حال، تقریباً مانند بازار فارکس، برخی این نوسانات را یک مزیت می‌دانند.

این بازار کمتر تحت تأثیر رویدادهای جهانی یا بازارهای مالی مانند ارزهای سنتی قرار دارد. معامله‌گران این بازار کمتر عناوین روزنامه‌ها را زیر نظر دارند و توجه بیشتری به نمودارهای قیمت و تحلیل تکنیکال قیمت دارند.

ترید در فارکس چیست؟

بازار فارکس با ارزهای بین‌المللی منتشر شده توسط دولت‌ها سر و کار دارد. این بازار به‌صورت شبانه‌روزی و در پنج روز از هفته باز است و در آن امکان معاملات غیرمتمرکز و فرا بورس وجود دارد.

بازار فارکس با حجم معاملات روزانه حدود ۵ تریلیون دلار بزرگ‌ترین بازار معاملاتی جهان است. بازیگران این بازار شامل موسسات مالی، بانک‌ها، مشاغل و سرمایه‌گذاران خرده هستند که همه آنها ارزهای کشورهای مختلف را برای اهداف تجاری و یا برای کسب سود مبادله می‌کنند.

این بازار از زمان انتخاب طلا به عنوان استاندارد جهانی در قرن نوزدهم و متعاقب آن شناخته شدن دلار ایالات متحده به عنوان ارز ذخیره جهانی در قرن بعد ظهور کرد.

پیدایش معاملات اینترنتی در دهه ۹۰ دسترسی به معاملات فارکس را بیش از هر زمان دیگری فراهم کرد و موجب گسترش بازار در سطح جهانی شد.

طرفین شرکت کننده در بازار در مورد شرایط معامله به توافق رسیده و معاملات به‌صورت مستقیم یا از طریق کارگزاری (بروکر) بین آنها انجام می‌شود.

  آینده ارز شیبا (SHIB) و هرآنچه باید در مورد قیمت شیبا در آینده تا سال ۲۰۲۵ بدانید!

فارکس به عنوان یک بازار سریع و نسبتاً بی‌ثبات شناخته می‌شود که باعث جذب معامله‌گران شده است. همین نوسانات است که فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد فراهم می‌کند.

غالباً، این نوسانات از اخبار سیاسی و اقتصادی، قدرت اقتصاد یک کشور، اختلاف نرخ بهره و همچنین روابط بین‌المللی و میزان تأثیر این عوامل بر ارزش یک ارز در برابر ارزهای دیگر ناشی می‌شود.

به همین دلیل معامله‌گران فارکس علاوه بر مطالعه نمودارهای قیمت به عوامل دیگری از جمله تقویم‌های اقتصادی و آخرین اخبار در مورد هرگونه درگیری در صحنه جهانی توجه دارند.

حالا بااین‌وجود، به نظر شما ارز دیجیتال یا فارکس؟ اجازه دهید به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو هم بپردازیم.

شباهت ارز دیجیتال و فارکس

قبل از اینکه به تفاوت بین رمزارزها و فارکس بپردازیم بیایید ببینیم چرا این بازارها چندان تفاوتی با هم ندارند. تا بتوانم  انتخاب کنیم که ارز دیجیتال یا فارکس؟

بازارهای فارکس و رمزارزها همگام با یکدیگر

مهمترین شباهت بین بازار ارز دیجیتال و فارکس این است که ارزش آنها نسبت به یکدیگر تغییر می‌کند. شاید برخی به بیت کوین یا ریپل به عنوان یک ارز قانونی اعتقاد نداشته باشید اما صرافی‌های فارکس این گونه نیستند.

بورس معاملاتی شیکاگو (CBOE) نیز به قدری به رمزارزها اعتقاد دارد که امکان انجام معاملات قراردادهای اختیار مربوط به آنها را فراهم کرد.

اگرچه این بورس امکان انجام معاملات قراردادهای آتی یا فیوچرز رمزارزها را فقط از دسامبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۹ ارائه داد اما در حال حاضر بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی بیت کوین را ارائه می‌دهد.

معامله‌گران همچنین می‌توانند قراردادهای سی اف دی رمزارزهای معتبر را در پلتفرم‌هایی مانند ای‌تورو، درست مثل سی اف دی‌های جفت ارزهای فارکس معامله کنند.

از آنجا که بازارهای رمزارزها و ارزهای خارجی نوسانات مشابهی دارند می‌توان سرمایه‌گذاری در هر دو را یکسان تلقی کرد. اگرچه برای تصمیم گیری عاقلانه در این دو بازار باید از استراتژی‌های مختلف استفاده کنید و اندیکاتورهای مختلفی را مطالعه کنید اما این دو ابزار مالی متضاد یکدیگر نیستند.

غیر متمرکز بودن

مورد دیگری که برای انتخاب در دوراهی ارز دیجیتال یا فارکس باید بدانید، متمرکز بودن یا نبودن این دو است. اگر تا حدودی با ارزهای دیجیتال آشنا باشید احتمالاً اصطلاح «غیر متمرکز بودن» را شنیده‌اید.

این بدان معناست که هیچ مقررات مشخصی بر روی بازار حکم فرما نیست. یک راز کوچک: بر خلاف تصور بازار فارکس نیز غیرمتمرکز است.

اشتباه نکنید! فارکس دات کام یک نهاد نظارتی مرکزی برای فارکس نیست بلکه فقط یک صرافی بسیار معروف است.

غیر متمرکز بودن به خودی خود به معنای عدم ثبات بازار نیست. بلکه به این معناست که هنگام سرمایه‌گذاری باید مراقب دارایی‌هایتان باشید؛ این حقیقت بر هیچ کس پوشیده نیست.

حرکات مشابه بازار

همان حرکات و رفتارهای پایه‌ای پول که در فارکس وجود دارد در بازار رمزارزها هم حاکم است. در هر دو بازار مفهوم عرضه و تقاضا نقش تعیین کننده‌ای دارند: اگر خریداران یک رمزارز قدرت بیشتری از فروشندگان آن داشته باشند قیمت آن رمزارز به طور کلی افزایش می‌یابد.

قدرت بیشر فروشندگان نسبت به خریداران به معنای نزولی بودن بازار و کاهش قیمت یک رمزارز است؛ دقیقاً مانند بازار فارکس.

جذب آنی اخبار توسط بازار به این معنی است که هر دو بازار ارزهای سنتی و رمزارزها بلافاصله به شوک‌های بازار واکنش می‌دهند. به عنوان مثال اگر یک نهنگ ۳۰ میلیون دلار بیت کوین را به ین ژاپن تبدیل کند بر قیمت رمزارزها تأثیر می‌گذارد همانطور که صحبت از جنگ در کاخ سفید موجب تغییر ارزش برخی از جفت ارزهای فارکس می‌شود.

  ترید یا سرمایه گذاری؟ تفاوت معامله گر و سرمایه گذار در ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و فارکس

تفاوت‌ها در انتخاب ارز دیجیتال یا فارکس نقش اصلی را خواند داشت. حالا به نظر شما تفاوت ارز دیجیتال با فارکس در چیست؟

مرجع کنترل و نظارت

بر خلاف بازار رگوله شده فارکس، بازار رمزارزها توسط نهادهای مرکزی تنظیم نمی‌شود (یا تا حدودی تنظیم شده است).

ارزهای دیجیتال کاملاً متفاوت از ارزهای فیات هستند زیرا توزیع مجدد یا کنترل آنها توسط هیچ موسسه متمرکزی مانند بانک‌ها و سازمان‌های دولتی امکان پذیر نیست.

این بدان معناست که همه کارهایی که در معاملات رمزارزها انجام می‌شود به‌صورت ناشناس باقی می‌ماند مگر اینکه دارنده کیف پول صریحاً جزئیات کیف پول خود را به اشتراک بگذارد. این ویژگی باعث شده رمزارزها به یک کانال مناسب برای انجام معاملات بدون نگرانی در مورد شناسایی شدن هویت طرفین تبدیل شود.

ارزش بازار

ارز دیجیتال از دیگر نکات تفاوت ارز دیجیتال با فارکس است. بازار فارکس بزرگترین بازار جهان از لحاظ حجم معاملات است. این بازار بزرگتر از بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارزهای دیجیتال و حتی مجموع این دو با هم است.

در بازار ارزهای دیجیتال روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار معامله انجام می‌شود در حالی که حجم معاملات بازار فارکس به حدود ۵ تریلیون دلار در روز می‌رسد.

قدمت

بازار فارکس از قدمت بسیار طولانی‌تری دارد و ارزش آن تریلیون‌ها دلار است و از این جهت با بازار ارزهای دیجیتال در تفاوت است و شاید مورد مهمی باری انتخاب در دو راهی ارز دیجیتال یا فارکس باشد.

در سوی مقابل بازار رمزارزها با معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و به عنوان راهی جایگزین برای انجام معاملات بانکی بدون نیاز به اعتماد بیش از حد به موسسات متمرکز مانند بانک‌ها یا دولت‌ها ظاهر شد.

بازیگران

بازار فارکس از گذشته تحت سلطه شرکت‌های بزرگ قرار داشته است و معامله‌گران خرده فقط ۵ درصد از حجم کل معاملات را تشکیل می‌دهند.

این سهم کم بیشتر شامل شرکت‌های کوچکتر و معامله‌گران معمولی است که با بروکرها یا بانک‌های بین‌المللی معامله می‌کنند.

بازیگران بازار رمزارزها متفاوت از بازار فارکس هستند. در این بازار سرمایه‌گذاران خرده نقش پررنگ‌تری از سرمایه‌گذاران سازمانی دارند. بااین‌حال توجه سازمان‌ها به رمزارزها با سرعت بالایی در حال رشد است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند گلدمن ساکس و دیگران شروع به سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و سایر رمزارزها کرده‌اند.

معاملات اهرم‌دار

معاملات فارکس معمولاً با اهرم یا لِورِج انجام می‌شود. از آنجا که این بازار به طور معمول نوسان چندان زیادی ندارد بیشتر معامله‌گران برای افزایش سود معاملات خود از اهرم یا مارجین استفاده می‌کنند.

معامله‌گران به کمک اهرم می‌توانند با سرمایه کم وارد معاملات بزرگتر شوند.

در سوی مقابل بازار رمزارزها معمولاً اهرم‌دار نیست. اگرچه در حال حاضر صرافی‌های بیشتر و بیشتری امکان استفاده از اهرم و معاملات مارجین را فراهم کرده‌اند. معامله‌گران می‌توانند در صرافی‌هایی مانند بایننس، بیت‌مکس، و بسیاری از صرافی‌های بزرگ جهان معاملات اهرم‌دار انجام دهند.

اگرچه اهرم ابزار مفیدی برای افزایش سود معاملات است اما استفاده از اهرم‌های زیاد در معاملات رمزارزها به دلیل نوسانات بالای این بازار بسیار خطرناک است.

  صندوق قابل معامله (ETF) ارز دیجیتال چیست؟ از صندوق بیت کوین چه می‌دانیم!

از آنجا که بازار رمزارزها به خودی خود یک بازار پرنوسان است اعمال کردن اهرم اضافی باعث به خطر افتادن سرمایه افراد می‌شود.

صرافی‌ها

برای انجام معاملات سنتی فارکس ده‌ها هزار کارگزار از صرافی‌های خیابانی گرفته تا مراکز پرداخت با کارت‌های اعتباری محلی و بانک‌های کوچک که معمولاً با بروکرهای بزرگ معامله می‌کنند وجود دارد.

اگر تا به حال به صرافی‌های محل زندگی‌تان مراجعه کرده و یک ارز را با ارز دیگر مبادله کرده باشید پس قبلاً در بازار فارکس معامله کرده‌اید.

کمیسیون‌های معاملاتی

کارمزد معاملات به نحوی در بازار فارکس بسیار کمتر از بازار رمزارزها است. این موضوع هم نقش مهمی در دوراهی ارز دیجیتال یا فارکس خواهد داشت.

تفاوت اصلی بین این دو بازار این است که کارمزد انجام معاملات در بازار رمزارزها ثابت است در حالی که کارمزد معاملات فارکس بسته به زمان انجام معاملات و بروکر به‌صورت پویا تغییر می‌کند.

عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت

بازار فارکس در بیشتر موارد تحت تأثیر عوامل اقتصادی کلان مانند نرخ بهره، تورم و بیکاری است. در سوی دیگر، بازار رمزارزها عمدتاً تحت تأثیر متغیرهای اقتصاد خرد و همچنین محبوبیت ارزهای دیجیتال مختلف قرار دارد.

مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال

قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار که به سرعت تغییر می‌کند موارد مثبت و منفی زیر را در نظر بگیرید. با سبک و سنگین کردن فهرست زیر می‌توانید درک مناسبی از مزایا و معایب معامله کردن در بازار ارزهای دیجیتال به دست بیاورید.

اگر احساس کردید مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار بیشتر از معایب آن است وارد این بازار شوید. در غیر این صورت بهتر است یک بازار با ثبات‌تر برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

مزایا معایب
ناشناس بودن نبود تضمین دولتی در مورد حساب‌ها
پتانسیل رشد زیاد امنیت کمتر بازار
ورود راحت‌تر به بازار احتمال از دست رفتن ارزش کامل یک رمزارز
مقبولیت روزافزون در جامعه احتمال تاثیر خطاهای فناوری رمزارزها بر روی بازار

مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب فارکس

در ظاهر بازار فارکس امن‌تر از بازار رمزارزها است اما به هر حال نباید بدون دانش وارد این بازار شوید. مزایا و معایب فعالیت در این بازار را بررسی کنید سپس در مورد ورود به آن تصمیم‌گیری کنید.

از آنجا که پای سرمایه شما در میان است تنها خودتان با بررسی دقیق می‌توانید به درستی انتخاب کنید وارد چه بازاری بشوید.

مزایا معایب
ثبات پتانسیل سودآوری زیاید و کوتاه مدت کمتر
نقدینگی بالا ردیابی راحت سودها و اعمال مالیت از سوی دولت‌ها
تمهیدات مناسب در مقابل کلاهبرداری و دزدی کارمزدها و هزینه‌های بالای واسطه‌ها بسته به بروکر انتخابی
احتمال ضررهای هنگفت کمتر امکان تاثیرگذاری اتفاقات سیاسی غیرمترقبه بر بازار و تحمیل ضرر
مصونیت معامله‌گران و بروکرها در مقابل کلاهبرداری به کمک استاندارهای احراز هویت

مزایا و معایب فارکس

ارز دیجیتال یا فارکس، کدام یک بهتر است؟

شما می‌توانید فقط در فارکس، یا ارزهای دیجیتال یا در هر دو معامله کنید. در جدول زیر خلاصه‌ای از عواملی که باید در این تصمیم‌گیری در نظر بگیرید ارائه شده است.

فارکس رمزارزها
هزینه معاملات کمتر بیشتر
ساعات کار بازار از دوشنبه تا جمعه تمام هفته
دسترسی امکان معامله حداقل جفت‌های اصلی در تمام بروکرها امکان معامله بیشتر رمزارزها در بسیاری از بروکرها
اهرم/ نوسان نوسان کم، اهرم زیاد نوسان زیاد، اهرم کمتر
احتمال تشکیل روندهای تصاعدی قیمت کمتر بیشتر
عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت عوامل اقتصاد کلان عوامل اقتصاد خرد، محبوبیت رمزارزها

ارز دیجیتال یا فارکس

سوالات متداول

آیا بازار فارکس از بازار ارز دیجیتال بهتر است؟

پاسخ این سؤال به استراتژی‌ها، اهداف و نیازهای شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید وارد معاملات فرا بورس شوید فارکس بهتر است اما اگر حریم خصوصی بیشتر برایتان مهم‌تر است و می‌خواهید در تمام طول هفته معامله کنید بهتر است به سراغ بازار رمزارزها بروید.

تفاوت میان فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

اگرچه هر دو ارز هستند اما رمزارزها به‌صورت دیجیتال هستند و ارزهای موجود در فارکس توسط دولت‌ها منتشر و تنظیم می‌شود. فارکس بازار بسیار قدیمی‌تری است و بیشترین حجم معاملات را در بین بازارهای جهانی دارد.

کدام یک بهتر است؟ معاملات بیت کوین یا فارکس؟

بیت کوین اولین رمزارز طراحی شده در جهان است. اگر می‌خواهید از میان ارزهای مجازی یا ارزهای موجود در فارکس یکی را برای معامله کردن انتخاب کنید این به نیاز شما بستگی دارد. باید ساعات فعالیت بازار، نوسانات، نقدینگی، جفت‌ها و غیره را در نظر بگیرید.