هش فلو (hashflow) چیست؟ معرفی صرافی غیرمتمرکز و توکن هش فلو

معرفی پروژه هش فلو؛ از ویژگی‌ها تا نحوه کار با صرافی غیر متمرکز hashflow

لوگوی هش فلو با پس زمینه مشکی
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۳

شاید یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که با صرافی‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند، طراحی کاربری سخت، هزینه بالای کارمزدها و همچنین امنیت پایین در برخی از DEXها باشد. صرافی غیرمتمرکز هش فلو تا حد زیادی تلاش کرده تا این مشکلات را حل کند و تجربه لذت‌بخشی به افراد در هنگام معامله ارزهای دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز ارائه دهد. در این مقاله از صرافی رمزینکس، به بررسی هش فلو و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

هش فلو چیست؟

تصویر لوگوی هش فلو با متن و زمینه مشکی
هش فلو، صرافی غیرمتمرکزی که بسیاری از چالش‌های کاربران را حل می‌کند.

اصلی‌ترین پروژه هش فلو  (Hashflow) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که تلاش کرده تا از همان ابتدا، تمرکز خود را روی کارمزد پایین تراکنش‌‌ها، سرعت پردازش و امنیت بالا بگذارد. به عبارتی هش فلو دست روی مشکلات رایج صرافی‌های غیر متمرکز گذاشته است و تلاش کرده تا آن‌ها را تا حد زیادی از بین ببرد.

در حال حاضر صرافی هش فلو از از بیشتر شبکه‌های محبوب برای انجام معاملات و تراکنش‌های ارز دیجیتال در بین افراد پشتیبانی می‌کنند که این شبکه‌ها در بخش زیر بیان شده‌اند:

ویژگی‌های اصلی صرافی هش فلو

تصویر هنری با لوگوی هش فلو و بیت کوین
در صرافی هش فلو، امکان درخواست قیمت خرید دلخواه توسط کاربران وجود دارد.

چه چیزی صرافی هش فلو را با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز متفاوت می‌کند؟ در پاسخ به این سوال، چند ویژگی منحصربه‌فرد درباره هش فلو وجود دارد که در این بخش بیان شده‌اند.

استفاده از مکانیزم RFQ

 عبارت RFQ مخفف «Request-for-Quote» و به معنای درخواست پیشنهاد قیمت است که بر خلاف سایر صرافی‌های غیرمتمرکز که از مکانیزم (Automated Market Maker / AMM) بهره می‌برند، هش فلو از RFQ استفاده می‌کند.

حال مکانیزم RFQ دقیقا چیست؟ فرض کنید می‌خواهید در یک فروشگاه محلی، پیراهنی بخرید. قیمت روی تگ پیراهن ۱۰۰ هزار تومان است، اما شما می‌دانید که امکان دارد صاحب فروشگاه با تخفیف آن را به شما بفروشد. شما می‌توانید به صاحب فروشگاه بگویید که حاضرید به جای ۱۰۰ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان برای پیراهن پول بدهید. این مدل درخواست برای قیمت‌گذاری (RFQ) است. صاحب فروشگاه می‌تواند پیشنهاد شما را قبول کند یا رد کند، یا قیمت دیگری را پیشنهاد دهد.

در صرافی Hashflow هم همینطور است. به جای اینکه درخواست خرید خود را در بهترین قیمت، در صف سفارشات ارز دیجیتال بگذارید و منتظر بمانید تا با بهترین قیمت مطابقت داشته باشد، می‌توانید از مدل RFQ برای درخواست مستقیم قیمت استفاده کنید. این مکانیزم ریسک خرید ارز دیجیتال را در قیمت‌های بالاتر از ارزش بازار را برای کاربران تقریبا به صفر می‌رساند.

بدون کارمزد

بله درست شنیدید! یکی از ویژگی‌هایی که خیل سریع صرافی هش فلو را در بین افراد محبوب کرد، عدم دریافت کارمزد در معاملات ارز دیجیتال است. به بیان دیگر، شما نیاز نیست برای هیچ یک از معاملات خود به هر میزانی در صرافی هش فلو، کارمزدی بپردازید.

امکان انجام معاملات بین زنجیره‌ای

تصویر سه بعدی هش فلو با تم آبی
در هش فلو می‌توانید معاملات بین زنجیره‌ای را بدون کارمزد انجام دهید.

وقتی توکنی را خریداری کرده و به کیف پول خود واریز می‌کنید، در کنار اسم توکن، شبکه متعلق به آن مانند erc۲۰ و غیره مشاهده می‌شود و اگر قصد تغییر دادن شبکه آن را داشته باشید، باید عملیات swap را انجام دهید که خود نیازمند پرداخت کامزد است.

خوشبختانه صرافی هش فلو به شما این امکان را می‌دهد تا معاملات بین زنجیره‌ای داشته و شبکه ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را در حین معامله تغییر دهید. به این معنا که عملیات swap به‌صورت اتوماتیک پس از معامله برای شما انجام خواهد شد و در این رابطه، نیاز نیست هیچ نوع کارمزدی پرداخت کنید.

معرفی توکن هش فلو

پروژه هش فلو یک توکن بومی نیز دارد که با نماد اختصاری HFT در بازار به نمایش گذاشته می‌شود. این توکن با ایردراپ hashflow در آگوست سال ۲۰۲۱ به‌صورت رسمی به بازار عرضه شد. مانند تمامی صرافی‌های که دارای یک توکن بومی هستند، با خرید توکن HFT و استیک کردنِ آن در هش فلو، ۲ مزیت اصلی توسط این صرافی به شما ارائه می‌شود که در بخش زیر آورده شده‌اند:

  1. امکان مدیریت حاکمیت: هش فلو یک پروژه مبتنی بر جامعه‌محوری است و به همین علت، همه افرادی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حق رای دادن درباره اقدامات و مدیریت این پروژه را دارند. لازم به ذکر است که قدرت رای افراد در پروژه هش فلو بر اساس میزان توکن HFT مشخص خواهد شد که در این پلتفرم استیک (stake) کرده‌اند.
  2. دریافت پاداش: علاوه بر اینکه در ازای استیک کردن HFT در هش فلو، میزان مشخصی سود ماهانه دریافت می‌کنید، HFT در هش ورس که یکی دیگر از اعضای اکوسیستم هش فلو و یک بازی بلاکچینی است، نگهداری می‌شود و شما به میزان فعال بودن و حضور خود در این پلتفرم، از آن پاداش دریافت می‌کنید.

معرفی بازی هش ورس

تصویر بازی هش ورس در هش فلو
هش‌ورس، بازی بلاکچینی موجود در اکوسیستم هش فلو است.

علاوه بر یک صرافی غیرمتمرکز و توکن بومی، در اکوسیستم هش فلو یک بازی بلاکچینی به نام هش ورس وجود دارد. داستان بازی هش ورس شامل یک ویران شهر (Dystopia) بوده که همزمان المان‌های باستانی و فناوری‌های مدرن را شامل می‌شود که حاصل چندین قرن نبرد است.

در بازی هش فلو هر کاربر میزان مشخصی سلامت دارد که این میزان بر اساس مقدار توکن HTF که در پلتفرم هش فلو استیک کرده است، مشخص می‌شود. همچنین به دلیل اینکه هدف از توسعه هش ورس، تعاملِ بیشتر کاربران با توکن بومی هش فلو بوده، مشخص است که با حضورِ هرچه بیشترِ شما در هش ورس و فعالیت، پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد.

نحوه کار با صرافی غیر متمرکز هش فلو

نحوه کار با هش فلو بسیار ساده بوده و برای شروع معماملات با این صرافی، تنها کافی است تا کیف پول دلخواه خود را به آن متصل کنید. در بخش‌های بعدی مراحل دقیق انجام این کار بیان شده‌اند.

مرحله اول

صفحه اصلی صرافی هش فلو
روی گزینه connect wallet برای اتصال کیف پول خود به هش فلو کلیک کنید.

در مرحله اول، ابتدا به آدرس https://app.hashflow.com در مرورگر خود مراجعه کرده و سپس مانند تصویر زیر، روی گزینه «connect wallet» برای اتصال کیف پول خود به هش فلو، کلیک کنید:

مرحله دوم

صفحه اصلی صرافی غیر متمرکز هش فلو
کیف پول خود را برای اتصال به هش فلو انتخاب کنید.

در مرحله دوم، مانند تصویر زیر، هش فلو از شما می‌خواهد هش فلو از شما درخواست انتخاب کیف پول مورد نظر خود برای انتخاب را می‌کند.

دقت داشته باشید که با کلیک بر روی گزینه «show more»، کیف پول‌های بیشتری برای اتصال، به شما نمایش داده می‌شود.

مرحله سوم

پس از اتصال کیف پول خود به صرافی هش فلو، کار شما در اینجا به پایان می‌رسد و می‌توانید با کلیک بر روی گزینه «buy» در کنار هر ارز دیجیتالی، به خرید و فروش آن بپردازید.

جمع‌بندی 

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی پروژه هش فلو همراه شما بودیم. شاید بتوان اصلی‌ترین بخش اکوسیستم هش فلو را، صرافی غیرمتمرکز آن دانست. استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز مخصوصا اگر هزینه پایین و امنیت بالایی داشته باشد، می‌تواند بسیاری از ریسک‌های شما را به عنوان یک معامله‌گر ایرانی از ببرد. پس پیشنهاد می‌شود تا در صورت نیاز به یک پلتفرم معامله ارز دیجیتال غیرمتمرکز، به هیچ وجه از هش فلو غافل نشوید.

سوالات رایج

آیا پروژه هش فلو تنها شامل یک صرافی غیر متمرکز است؟

خیر. هش فلو در درون اکوسیستم خود علاوه بر صرافی غیر متمرکز، یک توکن بومی و بازی بلاکچینی دارد.

کارمزد معاملات در صرافی هش فلو چگونه است؟

هش فلو یکی از معدود صرافی‌های غیرمتمرکزی است که در ازای معاملات از کاربران کارمزد دریافت نمی‌کند.

منبع: messari

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر