گلد فنچ (Goldfinch) یک پروتکل دیفای برای وام‌دهی با وثیقه غیردیجیتال است. در این مطلب با تحلیل ارز گلد فنچ از نظر تکنیکال و فاندامنتال پتانسیل این پروژه برای رشد را مشخص خواهیم کرد. همچنین حمایت‌ها و مقاومت‌های ارز گلد فنچ را مشخص کرده و قیمت ارز GFI را در کوتاه‌مدت و سال‌های آینده پیش‌بینی خواهیم کرد.

تحلیل ارز گلد فنچ از نظر فاندامنتال

محدود بودن وام‌دهی و استقراض در حوزه «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) به وثایق ارز دیجیتال یکی از مشکلات اصلی در صنعت کریپتو است. پروتکل گلد فنچ با فراهم کردن بستری برای ارائه وثیقه واقعی از جمله ملک، زمین و دارایی‌های غیرمنقول این مشکل را برای کسب‌وکارها حل کرده است. 

توکن بومی این پلتفرم ارز دیجیتال گلد فنچ با نماد GFI در بستر اتریوم است. در تحلیل بلندمدت ارز گلدفنچ از نظر فاندامنتال اهداف پروژه، توکنومیک و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. برای خرید ارز گلد فنچ می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رمزینکس استفاده کنید که خرید آنی با کارت‌های بانکی ایران را ممکن کرده است. 

اهداف پروژه گلدفنچ

  • حمایت مالی در نقاط توسعه‌نیافته: دسترسی به خدمات مالی و به ویژه تسهیلات در کشورهای جهان سوم، برای کاربران و کسب‌وکارهای کوچک بسیار دشوار است. پروتکل گلد فنچ قصد ایجاد یک مارکت‌پلیس جهانی برای تامین اعتبار را دارد که در آن همه کارآفرین‌ها از کنیا گرفته تا کامبوج و مکزیک شانس دریافت سریع و آسان وام را داشته باشند. 
  • وثیقه‌گذاری فراتر از ارز دیجیتال: دیفای، دریافت وام با وثیقه ارز دیجیتال را آسان کرده اما همه افراد امکان پرداخت این نوع وثیقه را ندارند. گلد فنچ برای برداشتن این مانع امکان توکنیزه کردن (Tokenization) دارایی‌‌های غیردیجیتال مثل زمین، ملک و اوراق بهادار را ممکن کرده است. 
  • اعتبارسنجی نوین: در سیستم‌های مالی سنتی اعتبارسنجی بر اساس میزان گردش پول یا حجم سرمایه انجام می‌شود اما گلد فنچ برای متحول کردن این سازوکار روش جدیدی ارائه می‌کند. در این پروتکل فرایند اعتبارسنجی از طریق الگوریتم جمع‌سپاری و با اعتماد به تصمیم جمعی «حامیان» و «اعتبارسنج‌ها» صورت می‌گیرد که ساده‌تر و سریع‌تر است. 

توکنومیک

گلد فنچ دو توکن GFI و FIDU دارد که در این بین نقش اصلی بر عهده GFI است. رمزارز GFI به عنوان توکن حاکمیتی برای رای‌دهی در پلتفرم، اعتبارسنجی شرکای پروژه، سرمایه‌گذاری در استخر نقدینگی، اعطای پاداش، مشوق و استیک به‌کار می‌رود. 

نام پروژهگلد فنچ 
نماد توکنGFI
قیمت فعلی۴ دلار
ارزش بازار۱۲۷.۳ میلیون دلار
حجم معاملاتی ۲۴ ساعته۱۱.۲ میلیون دلار
تعداد توکن در گردش۲۹.۱ میلیون

پیشنهاد خواندنی: وام ارز دیجیتال یا وام کریپتو (Crypto Lending) چیست؟

در تحلیل ارز GFI باید برنامه عرضه آن شامل واحدهای در گردش و سقف تعداد توکن‌ها در نظر گرفته شود:

سابقه قیمتی 

ارز گلد فنچ  در ژانویه ۲۰۲۲ با قیمت ۹ دلاری عرضه شد و در حال حاضر ۴ دلار معامله می‌شود. این توکن ۱۲ روز پس از عرضه قیمت ۳۴ دلاری را به عنوان بالاترین سقف تاریخی خود تجربه کرد؛ اما با ریزش تاریخی بازار در سال ۲۰۲۲، افت شدیدی پیدا کرد. رکورد قیمت تا ژانویه ۲۰۲۳ ادامه داشت اما از آن زمان در یک روند صعودی بسیار قدرتمند ۱۴۰۰ درصد رشد کرده است. 

عرضه و توزیع 

توکن GFI سقف عرضه ۱۱۴ میلیون و ۲۵۸ هزار واحدی دارد. در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۱۳۵ هزار واحد برای عملیات اجرایی عرضه شده و بقیه طی برنامه‌ای ۳ ساله به این شکل توزیع خواهد شد:

  • اعضای اولیه و آتی تیم: ۲۸.۴ درصد
  • تامین کنندگان نقدینگی: ۱۶.۲ درصد
  • حامیان اولیه پروتکل: ۲۱.۶ درصد
  • پشتوانه خزانه: ۱۴.۸ درصد
  • پشتیبان‌های پروتکل: ۸.۰ درصد
  • دریافت‌کنندگان وام: ۳.۰ درصد
  • حسابرس‌ها: ۳.۰ درصد
  • مشارکت‌کنندگان: ۰.۷ درصد
  • شرکت واربر لبز: ۴.۴ درصد
در عرضه و توزیع توکن GFI، اعضای اولیه و آتی تیم و حامیان اولیه پروتکل بیشترین سهم را دارند.
نمودار توزیع توکن GFI

واربر لبز یک شرکت فعال در حوزه بلاک‌چین و از توسعه‌دهندگان گلدفنچ است که با ساخت ابزار و فناوری‌های جدید، دسترسی به سرمایه ارزهای دیجیتال را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.

روش درآمدزایی

دریافت‌کنندگان وام در ازای تسهیلات بهره‌ای را پرداخت می‌کنند که درآمد آن بین تامین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود. 

مزایای ارز گلد فنچ

  • پتانسیل بازار بکر: گلد فنچ با گشودن درهای تسهیلات مالی به روی مناطق توسعه‌نیافته و محروم از خدمات بانکی، به یک بازار دست‌نخورده و بکر دست پیدا کرده که تشنه چنین خدماتی است. 
  • رویکرد جامعه‌محور:  فرایند احراز هویت و تایید شرایط به لطف سیستم اعتبارسنجی مبتنی بر مشترکان، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر شده و خدمات به مراتب سریع‌تر از بانک‌ها به مشتری ارائه می‌شود. 
  • وثیقه‌گذاری منحصر به فرد: تقریبا تمام پروتکل‌های دیفای از متقاضیان وام درخواست وثیقه ارز دیجیتال دارند؛ اما مزیت اصلی گلد فنچ در پرداخت وام با انواع وثیقه است که دامنه مشتریان را چندین‌برابر گسترش می‌دهد. 
  • انعطاف‌پذیری: پروتکل به متقاضیان وام امکان می‌دهد شرایط دریافت وام مثل دوره بازپرداخت و نرخ بهره را به تامین‌کنندگان نقدینگی پیشنهاد دهند و در صورت موافقت طرفین وام به متقاضی پرداخت می‌شود. 
  • درآمد غیرفعال: شبکه به پرداخت‌کنندگان وام و سرمایه‌گذاران بهره سالانه تضمینی بین ۱۰ تا ۱۴ درصد پرداخت می‌کند. دارایی شما با استیک در شبکه از هرگونه خسارت یا مفقودی در امان خواهد بود. 
  • فعالیت در زمینه RWA: گلدفنچ در دسته «دارایی‌های دنیای واقعی» (RWA) قرار می‌گیرد که توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی را در بلاک‌چین ممکن می‌سازد و اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به باور کارشناسان این حوزه می‌تواند هزاران میلیارد سرمایه را به بازار کریپتو سرازیر کند که به معنی رشد غیر قابل باور برای پروژه‌های RWA است. 

معایب گلد فنچ

  • روش ناآزموده: سیستم اعتبارسنجی جمعی توسط حامیان و بازرسان با وجود نوآورانه بودن هنوز جواب خود را پس نداده و باید در عمل منتظر کارایی آن ماند. 
  • نوسان در دیفای: حوزه دیفای به خاطر ماهیت و وابستگی شدید آن به ارز دیجیتال در معرض نوسان‌های شدید قرار دارد. از این رو باید آمادگی نوسان‌های قیمتی شدید برای ارز گلد فنچ را داشته باشید. 

پیشنهاد خواندنی: مقایسه Aave و Compound دو پلتفرم وام‌دهی DeFi

تحلیل تکنیکال ارز گلد فنچ

در تحلیل تکنیکال گلد فنچ برای شناسایی سطوح سراغ اندیکاتورهای میانگین متحرک، RSI و مکدی می‌رویم که به واسطه دقت بالا در پیش‌بینی روند، محبوبیت زیادی بین معامله‌گران دارند. 

تحلیل ارز گلد فنچ با استفاده از تریدینگ ویو
نمودار قیمتی ارز گلد فنچ

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص RSI از مهمترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است و نقاط اشباع خرید و فروش را با عددی بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش می‌دهد. در تایم‌فریم ماهانه RSI برای گلد فنچ عدد ۵۹ را نمایش می‌دهد که نشانگر روند خنثی است اما در تایم هفتگی روی عدد ۷۰ قرار گرفته و زمان مناسبی برای خرید این توکن نیست.

میانگین متحرک

این شاخص با محاسبه میانگین قیمت کلوز در بازه‌های زمانی مشخص، جهت روند را پیش‌بینی می‌کند. این شاخص پرکاربرد در دو شکل میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تایم ماهانه و تنظیمات دوره‌ای ۱۰ و ۲۰ سیگنال خرید صادر کرده‌اند. 

شاخص مکدی

تحلیل ارز Goldfinch با شاخص مکدی (MACD) در دوره‌های زمانی ۱۲ و ۲۶ روزه نشان‌دهنده عدد ۰.۳۵ است که به معنی سیگنال خرید در تایم ماهانه است. در تایم هفتگی نیز مکدی سیگنال بالای صفر (۰.۰۷۹) صادر کرده که به معنی روند صعودی است.

در مجموع تحلیل ارز گلد فنچ در تایم ماهانه نشان می‌دهد که شاخص‌های RSI، استوکاستیک و ADI سیگنال خنثی و میانگین متحرک و مکدی سیگنال خرید صادر کرده‌اند. 

پیشنهاد خواندنی: بهترین اندیکاتورهای تریدینگ ویو چیست؟

حمایت‌های ارز گلد فنچ

اولین حمایت بر اساس سطوح بازگشتی فیبوناچی روی عدد ۲.۲۵ قرار گرفته و در صورت از دست رفتن آن باید به سطح ۱.۲۶ امیدوار بود که مانع ریزش بیشتر قیمت شود. 

مقاومت های ارز گلد فنچ

تحلیل نمودار گلد فنچ نشان می‌دهد اولین مقاومت کلاسیک عدد ۶.۵۶ است و در صورت عبور از آن شانس صعود تا ۸.۰۴۷ وجود دارد. در صورت تداوم روند صعودی مقاومت سوم روی سطح ۱۲.۲۳ قرار گرفته است. 

پیش‌بینی قیمت ارز گلد فنچ

در ادامه نوبت به پیش بینی قیمت GFI در ۲۰۲۴ و سال‌های آتی می‌رسد. این پیش‌بینی توسط تحلیل‌گران برجسته صورت گرفته، اما لزوما درست نیست و باید قبل از هر اقدامی نمودار را شخصا نیز بررسی کنید. 

قیمت ارز گلد فنچ در سال ۲۰۲۴

بر اساس برآوردهای تحلیل‌گران سایت Changelly قیمت ارز گلدفنچ در پایان ماه آپریل به صورت میانگین ۴.۶۴ بوده و تا اوایل تابستان به ۴.۸۷ خواهد رسید. سطح قیمت مورد انتظار برای اوایل پاییز ۵.۲۷ و تا پایان سال ۲۰۲۴  برابر ۵.۱۸ دلار برآورد شده است. 

قیمت ارز گلد فنچ در سال ۲۰۲۵

از نظر کارشناسان Changelly کف قیمت مورد انتظار برای گلد فنچ در سال ۲۰۲۵ حدود ۸.۴۱ و حداکثر قیمت آن در این سال ۹.۹۸ دلار خواهد بود. 

قیمت ارز GFI در سال ۲۰۲۶

بر اساس تحلیل‌های متخصصان ارز دیجیتال حداقل و حداکثر قیمت گلد فنچ در سال ۲۰۲۶ به ترتیب ۱۲.۲۳ و ۱۴.۶۶ دلار خواهد بود. میانگین قیمت در این سال ۱۲.۷۷ دلار ذکر شده است. 

قیمت ارز گلد فنچ در سال ۲۰۲۷

کارشناسان ارزهای دیجیتال به تحلیل قیمت گلد فنچ و نوسانات آن در سال ۲۰۲۷ پرداخته اند. فرض بر این است که در این سال حداقل قیمت GFI حدود ۱۷.۲ دلار و حداکثر به ۲۱.۴۵ دلار برسد. به‌طور متوسط قیمت معاملات حدود ۱۷.۸۴ دلار خواهد بود.

قیمت ارز GFI در ۲۰۳۰

داد‌ه‌ای حاصل از تحلیل ارز گلد فنچ با اندیکاتورها و اسیلاتورهای تکنیکال و همچنین اطلاعات بنیادی نشان می‌دهد که در اوایل دهه پیش رو قیمت GFI دستکم ۵۲.۷۸ دلار بوده و در بهترین حالت به ۶۴.۸۷ دلار هم می‌رسد. 

سوالات متداول

ارز گلد فنچ چیست؟

گلد فنچ پروتکل دریافت وام در بستر بلاک‌چین با وثیقه‌ غیر ارز دیجیتال مثل ملک و زمین است. 

ارز گلد فنچ چه کاربردی دارد؟

 ارز دیجیتال GFI توکن بومی پلتفرم گلدفنچ است که برای استیک، رای‌دهی، پاداش‌دهی و موارد دیگر کاربرد دارد.

خرید ارز گلد فنچ سرمایه‌گذاری خوبی است؟

تحلیل ارز گلد فنچ نشان می‌دهد این توکن در تایم ماهانه روندی رو به رشد دارد که احتمالا در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد داشت. 

قیمت گلد فنچ تا پایان سال ۲۰۲۴ چقدر می‌شود؟

بر اساس تحلیل تکنیکال قیمت ارز GFI تا پایان سال ۲۰۲۴ احتمالا به ۵.۱۸ دلار خواهد رسید. 

در ایران می‌توانم از گلد فنچ وام بگیرم؟

خیر. دریافت وام از این پروتکل نیازمند احراز هویت است و به کسب‌وکارهای ایرانی به بهانه تحریم وام تعلق نمی‌گیرد.

منابع: securities | changelly | tradingview