معرفی بهترین استیبل کوین؛ امن ترین Stablecoin برای ایرانی ها

راهنمای انتخاب بهترین استیبل کوین؛ لیست برترین Stablecoin برای ایرانی ها

استیبل کوین‌ها نوسان زیادی ندارند
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

برای شناخت بهترین استیبل کوین (Stablecoin)، ابتدا بهتر است درمورد این مفهوم بشتر بدانیم. استیبل کوین یک نوع ارز دیجیتال شمرده می‌شود که ارزش آن وابسته به یک دارایی دیگر است و معمولا به‌صورت مستقیم با یک ابزار مالی مانند ارز فیات یا کالاها ارتباط دارد. با رمزینکس همراه باشید تا درمورد بهترین استیبل کوین بیشتر بدانید.

کارکرد بهترین استیبل کوین چگونه است؟

به‌طور کلی، استیبل کوین‌ با هدف ایجاد ثبات به فضای پر نوسان بلاک‌چین معرفی شده است. در واقع با وجود محبوبیت ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، قیمت‌ها می‌تواند در یک هفته، یک سال یا حتی در یک روز بسیار متفاوت باشد. این نوسان ممکن است برای معامله‌گران روزانه که به دنبال کسب سود سریع هستند عالی باشد، اما برای سرمایه‌گذاران بلندمدت چندان مطلوب نیست. در این شرایط، استیبل کوین‌ گزینه‌ای است که برای خنثی کردن این نوسانات تا حد امکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در شرایطی که بازار ارز دیجیتال ثبات دلخواه را ندارد، استیبل کوین ارزش هر کوین را به دارایی دیگری که نوسان کمتر دارد، گره می‌زند. استیبل کوین‌ها به‌عنوان بخشی از ارزهای دیجیتال، تحت نظارت سازمان‌های مالی قرار دارند. با وجود آن که به‌عنوان بخشی از تمرکززدایی بلاک‌چین توسط بانک‌ها کنترل نمی‌شوند، اما از نظر محبوبیت دارای رشد زیادی هستند و می‌توانند در بازار تاثیرگذار باشند.

ترازویی که روی یک کفه آن دارایی‌های ارز دیجیتال و روی کفه دیگر ارز فیات قرار دارد.
ارزش استیبل کوین به دارایی‌های دیگر وابسته است و ثبات دارد.

معرفی انواع استیبل کوین

به ‌طور کلی انواع مختلفی از استیبل کوین‌ها وجود دارد که هرکدام کارکرد و ویژگی‌های خاص خود دارد. در ادامه برای شناخت بیشتر بهترین استیبل کوین به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

استیبل کوین‌ تحت وثیقه فیات

ارز فیات پول روزمره‌ای است که استفاده می‌کنیم (مانند دلار، پوند و یورو). یک استیبل کوین با پشتوانه فیات، ذخیره یک ارز فیات خاص را برای اطمینان از ارزش استیبل کوین خود نگه می‌دارد و این ذخیره با نسبت خاصی از کوین‌ها مطابقت دارد. البته استیبل کوین‌های فیات همیشه به ارز وابسته نیستند؛ بلکه آن‌ها همچنین می‌توانند با کالاهایی مانند طلا، نقره یا نفت مطابقت داده شوند.

استیبل کوین‌ رمزنگاری شده با وثیقه

برخی از بهترین استیبل‌کوین‌ها مانند ترو یو اس دی (TrueUSD)، بر اساس یک مدل کاملا وثیقه عمل می‌کنند. این بدان معنی است که برای هر کوین پایدار در گردش، ذخیره مربوط به یک دارایی وجود دارد که معمولا در یک حساب امانی مورد اطمینان نگهداری می‌شود. این دارایی‌های وثیقه، پایه محکمی برای ارزش بهترین استیبل کوین فراهم می‌کنند.

استیبل کوین‌ الگوریتمی

دسته دیگری از انواع استیبل کوین از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای تنظیم پویای عرضه و تقاضای خود استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند عرضه استیبل کوین‌ها را بر اساس شرایط بازار گسترش یا کاهش دهند. زمانی که تقاضا برای استیبل کوین افزایش می‌یابد، توکن‌های جدید ایجاد می‌شوند و زمانی که تقاضا کاهش می‌یابد، توکن‌ها سوزانده شده یا از گردش خارج می‌شوند؛ هدف این مکانیسم حفظ ثبات قیمت با تنظیم عرضه توکن در پاسخ به نیروهای بازار است.

طرح گرافیکی از بهترین استیبل کوین ها
استیبل کوین‌ها انواع مختلف و ویژگی‌های خاص دارند.

کدام استیبل کوین بهتر است؟

در سال‌های اخیر، شرکت‌ها و افراد مختلف در سراسر جهان به استیبل کوین‌ها توجه زیادی نشان‌ داده‌اند و روز به روز، موارد استفاده این دارایی بیشتر می‌شود. همچنین آن‌ها به استیبل کوین های غیر متمرکز و متمرکز تقسیم می‌شوند. به همین دلیل، این سوال به‌وجود می‌آید که بهترین استیبل کوین کدام است؟ در ادامه با معرفی ۵ استیبل کوین برتر، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تتر (Tether) – استیبل کوین متمرکز

تتر که اغلب به اختصار USDT خوانده می‌شود، یک ارز دیجیتال با ویژگی منحصر به فرد است که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. این رمزارز به دلار آمریکا متصل است؛ به این معنی که ارزش آن همیشه معادل یک دلار است. به عبارت دیگر، تتر یک استیبل کوین به‌شمار می‌آید که برای ایجاد ثبات در معاملات ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

تتر را می‌توان برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر یا معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کرد و عده‌ای آن را بهترین استیبل کوین برای ایرانی ها می‌دانند. به دلیل ارزش پایدار، تتر اغلب به‌عنوان راهی برای محافظت در برابر نوسانات بازار یا انتقال وجوه بین صرافی‌ها بدون نیاز تبدیل به ارزهای فیات، مانند دلار آمریکا، استفاده می‌شود. در واقع، تتر به یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: تتر (USDT) چیست؟ راهنمای کامل بهترین استیبل کوین بازار کریپتو

یو اس دی کوین (USD Coin) – استیبل کوین متمرکز

یو اس دی یک استیبل کوین به شمار می‌‎آید که دنیای ارزهای دیجیتال را طوفانی کرده است. USDC که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، به دلار آمریکا متصل است و آن را به ارزی پایدار و قابل اعتماد برای پرداخت در دنیای بی‌ثبات ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند. همچنین USDC یک توکن ERC-20 به‌شمار می‌آید که روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند و برای هر کسی که کیف پول اتریوم دارد، قابل دسترسی است. ناگفته نماند که یو اس دی کوین یک استیبل کوین متمرکز شمرده می‌شود.

یو اس دی کوین جزو لیست بهترین استیبل کوین است و به دلیل ثبات، شفافیت و دسترسی محبوبیت زیادی دارد. این ارز دیجیتال یک انتخاب محبوب برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و مشاغلی است که به‌دنبال امن ترین استیبل کوین هستند. USDC کوین پس از تتر، در حال حاضر دومین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار است و می‌تواند بهترین استیبل کوین جایگزین تتر باشد.

بایننس یو اس دی (Binance USD) – استیبل کوین متمرکز

به عنوان امن ترین استیبل کوین متصل به دلار آمریکا، بایننس یو اس دی یا همان BUSD ثبات قیمت ارائه می‌دهد و مانند سایر ارزهای دیجیتال، تحت نوسانات قرار نمی‌گیرد. این ویژگی، بایننس یو اس دی را به انتخابی محبوب برای معامله‌گرانی که می‌خواهند قرار گرفتن در معرض نوسانات قیمت را به حداقل برسانند، تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، تراکنش‌های BUSD را می‌توان به سرعت و با هزینه کم انجام داد. این سرعت و هزینه‌ی کم، بایننس یو اس دی را به امن ترین استیبل کوین برای ایرانی‌ها تبدیل می‌کند که می‌خواهند وجوه خود را بین صرافی‌ها یا کیف پول‌ها انتقال دهند.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، BUSD به طور کامل توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) تنظیم می‌شود؛ این ویژگی تضمین می‌کند که بایننس یو اس دی با تمام قوانین و مقررات قابل اجرا مطابقت دارد. معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از هرگونه مشکل قانونی در معاملات خود اجتناب کنند، می‌توانند از بایننس یو اس دی به عنوان بهترین استیبل کوین استفاده کنند. همچنین، بایننس یو اس دی این قابلیت را دارد که بهترین استیبل کوین جایگزین تتر باشد.

دای (DAI) – استیبل کوین غیرمتمرکز

دای یک استیبل کوین به‌شمار می‌آید که توسط MakerDAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) ساخته شده و روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. مفهوم دای ساده است؛ دای یک ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید که توسط وثیقه در قالب ارزهای دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شود. در واقع، هر واحد دای توسط مقدار مشخصی اتریوم پشتیبانی می‌شود و تضمین می‌کند که این استیبل کوین از نظر ارزش ثابت باقی می‌ماند. جالب است بدانید برخلاف استیبل کوین‌های سنتی که اغلب توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند، پشتوانه‌ی دای همان ارزهای دیجیتال است.

ارزش دای از طریق سیستم پیچیده‌ای از الگوریتم‌ها و مشوق‌ها حفظ می‌شود که تضمین می‌کند عرضه دای مطابق با تقاضای آن باقی می‌ماند. زمانی که قیمت دای از ۱ دلار فراتر رفت، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری وثیقه اضافی، دای بیشتری ایجاد کنند. برعکس، زمانی که قیمت دای به زیر ۱ دلار می‌رسد، کاربران تشویق می‌شوند تا دای بخرند و آن را بسوزانند تا عرضه آن را کاهش داده و در نتیجه ارزش آن را افزایش دهند.

دای در بین استیبل کوین‌ها منحصر به فرد است؛ چون یک استیبل کوین غیرمتمرکز شمرده می‌شود. برخلاف سایر استیبل کوین‌ها که اغلب توسط نهادهای متمرکز صادر می‌شوند، دای توسط یک جامعه غیرمتمرکز از سهامداران اداره می‌شود که در مورد تغییرات پروتکل رای می‌دهند و وثیقه‌ای را که پشتوانه استیبل کوین است، مدیریت می‌کنند.

ترو یو اس دی (TrueUSD) – کاملا متمرکز نیست

برخلاف سایر استیبل کوین‌ها که ممکن است از ترکیبی از دارایی‌ها یا الگوریتم‌ها برای حفظ ارزش خود استفاده کنند، TrueUSD به طور کامل توسط دلارهای ایالات متحده در حساب‌های امانی پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که به ازای هر TUSD در گردش، یک دلار آمریکا مربوطه در ذخیره وجود دارد. این استیبل کوین امن، همچنین گواهی‌های روزانه را از یک شرکت حسابداری مستقل ارائه می‌کند تا تایید کند که دلارهای ایالات متحده در ذخایر نگهداری می‌شوند و شفافیت و پاسخگویی را تضمین می‌کنند.

ستون فقرات ثبات ترو یو اس دی، مدل وثیقه‌سازی آن بوده و این دارایی را به بهترین استیبل کوین تبدیل می‌کند. این ارز دیجیتال روی بلاک‌چین اتریوم عمل می‌کند و به تراکنش‌های سریع و مقرون به‌صرفه تبدیل می‌شود. کاربران می‌توانند TUSD را به سرعت و با حداقل کارمزد تراکنش ارسال و دریافت کنند. همچنین به عنوان امن‌ترین استیبل کوین آن را برای کسانی که نیاز به جابه‌جایی سریع وجوه دارند، به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند.

سکه طلایی با طرح دلار با پس زمینه ارزهای دیجیتال
ارزش بسیاری از استیبل‌ کوین‌ها به ارزش دلار بستگی دارد.

آینده بهترین استیبل کوین در بازار چگونه است؟

برخی کارشناسان اصرار دارند که استیبل کوین‌ها باید به روشی مشابه سایر سیستم‌های پرداخت، به عنوان زیرساخت بازار مالی تنظیم شوند. این امر ممکن است آن‌ها را پایدارتر و ایمن‌تر کند، اما این مقررات استیبل کوین‌ها را متمرکزتر و تحت کنترل موسسات مالی قرار دهد. با توجه به علاقه‌ای که بیشتر کاربران بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال نسبت به غیرمتمرکزسازی دارند، افراد زیادی با متمرکز شدن بیشتر استیبل کوین‌ها موافق نیستد. البته عده‌ای هم این مسئله‌ را به فال نیک گرفته و برای ایجاد ثبات بیشتر، مقررات را برای این نوع دارایی ضروری می‌دانند.

جمع‌بندی

در مقاله معرفی بهترین استیبل کوین، ما شما را با ۵ استیبل کوین برتر که جایگاه خود را به عنوان لنگر ثابت در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند، آشنا کردیم. این استیبل کوین‌ها هر کدام با ویژگی‌ها و ارزش‌های پیشنهادی منحصربه‌فرد خود، ثبات و قابلیت اطمینان را در قلمرویی که به دلیل نوسانات قیمتی شناخته شده، ارائه می‌کنند. با استفاده از صرافی رمزینکس، شما می‌توانید از آخرین قیمت استیبل کوین‌ها باخبر شوید.

سوالات متداول

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن به دارایی دیگری مانند ارز فیات متصل می‌شود.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

تتر، یو اس دی کوین و بایننس تعدادی از بهترین استیبل کوین‌ها محسوب می‌شوند.

آیا بیت‌کوین یک استیبل کوین است؟

خیر، استیبل کوین قیمت غیر‌نوسانی دارد و بیت‌کوین یک ارز رمزپایه بوده که قیمت آن متغیر است.

منبع: blockchain-council.org | financer.com

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید