استیبل کوین چیست؟ معرفی ارز دیجیتال پایدار و انواع آن

انواع مختلف استیبل کوین
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

در بازار پر‌نوسان ارز‌های دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال ارز‌هایی هستند که از ثبات بیشتری برخوردار باشند. در چنین موقعیتی، استیبل کوین ها (stablecoin) یا همان سکه پایدار نقش پر‌رنگی پیدا می‌کنند. در این مقاله بیشتر به ماهیت و ویژگی‌های این نوع از ارز‌های دیجیتال می‌پردازیم.

استیبل کوین چیست‌؟

استیبل کوین ها، نوعی ارز دیجیتال هستند که برای حفظ ارزش دارایی طراحی شده‌اند. این موضوع در نقطه مقابل ارز‌هایی مانند بیت‌کوین و قیمت پر‌نوسان آن‌‌‌‌‌ها، قرار دارد. در‌واقع می‌توان ارز‌های پایدار را ترکیبی از ثبات ارز‌های فیات و مزیت‌های ارز‌های دیجیتال دانست.

این امکان وجود دارد که دارایی‌هایی مانند طلا، نقره و حتی ارز‌های دیجیتال پرنوسانی مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز به عنوان پشتوانه این نوع ارز‌ها در نظر گرفته شوند. در این بازار، مشاهده می‌کنیم که ارز‌های پایداری مانند USDC (یک استیبل کوین متصل به دلار)، میلیارد‌ها دلار ارزش پیداکرده‌اند و به یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش تبدیل شده‌اند.

اولین استیبل کوین توسط چه کسی ساخته شد؟

اولین استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ توسط پروژه‌ای به نام BitShares و توسعه‌دهندگان آن، یعنی Dan Larimer و تیمش، ایجاد شد. ارز ایجاد شده توسط این پروژه، BitUSD نام داشت و پشتوانه آن، دلار آمریکا بود. همچنین مکانیزم Bit‌USD، کوین‌های هوشمند «smart coins» نام داشت. این مکانیسم برا‌ساس مدل وثیقه‌سازی است که در آن کاربران برای ایجاد توکن‌‌های BitUSD می‌توانند توکن‌های BitShares خود را به عنوان وثیقه قرار دهند. شکل‌گیری این ارز دیجیتال، پیشرفت بزرگی در فضای رمز‌نگاری محسوب می‌شود؛ چرا‌‌که پیش از آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای نگه‌داری ارز‌های پر‌نوسانی مانند BTC به عنوان ذخیره ارزش، دچار شک و تردید بودند. در همین راستا، BitUSD با ارائه ارزش پایدار و اتصال به دلار آمریکا، راه‌حلی برای این مسئله ارائه کرد.

پس از آن،‌ ارز‌های پایدار متعددی با رویکرد منحصر‌به‌فرد خود برای حفظ ثبات ارزش، ایجاد شدند. علی‌رغم تنوع استیبل کوین ها در بازار، همه آن‌ها هدف مشترکی برای ارائه یک ارزش پایدار دارند که در طیف گسترده‌ای از موارد استفاده می‌شوند.

هدف از ساخت استیبل کوین چه بود؟

اصلی‌ترین چالش پیش‌ روی ارز‌های دیجیتال، نوسانات است و استیبل کوین‌ها نیز برای حل این مسئله ایجاد شدند. ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم با نوسانات شدید قیمت خود شناخته می‌شوند که می‌تواند استفاده از آن‌ها را به عنوان وسیله مبادله یا ذخیره ارزش دشوار کند. ارز‌های پایدار با اتصال به یک دارایی خاص یا سبدی از دارایی‌ها، می‌توانند ثبات را ارائه دهند. ثبات ارائه شده باعث می‌شود که بتوان از این نوع ارز‌ها در موارد مختلفی استفاده کرد.

به عنوان مثال اگر کاربران از ارز‌ دیجیتال پر‌نوسانی مانند بیت‌کوین برای دریافت وام استفاده کنند، ممکن است ارزش دارایی‌شان بر اثر نوسانات شدید، کم‌تر شود یا از بین برود. از طرفی در صورت استفاده از ارز پایداری مانند تتر، ارزش دارایی کاربر تا حد زیادی حفظ می‌گردد.

دلیل اهمیت سکه پایدار چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت استیبل کوین ها، جلوگیری از تورم است. بسیاری از افرادی که در کشور‌هایی با نرخ تورم بالا زندگی می‌کنند، ارز‌های پایدار را به عنوان راهی برای مقابله با تورم در نظر می‌گیرند. همچنین در جامعه‌ای با تورم بالا، ارزش ارز فیات کاهش یافته و با‌وجود قوانین تعیین شده توسط دولت،‌ انتقال سرمایه به نقاط دیگر جهان با چالش‌هایی همراه است.

افراد با تبدیل پول خود به این نوع ارز‌های دیجیتال، ارزش پول و قدرت خرید خود را حفظ می‌کنند. با این تفاسیر اگر در کشوری با تورم بالا زندگی می‌کنید، استفاده از استیبل کوین ها گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

کاربردهای ارزهای پایدار

در حال حاضر استیبل کوین ها در بخش‌های مختلفی، از‌جمله موارد زیر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پرداخت: ارز‌های پایدار نیز مانند سایر ارز‌های دیجیتال، می‌توانند برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده شوند. کسب و کار‌ها می‌توانند ارز‌های دریافتی خود را به ارز فیات تبدیل کنند یا آن‌ها را به عنوان سرمایه‌ نگه‌ دارند. همچنین کاربران بدون نگرانی از نوسانات بازار، می‌توانند به خرید کالا‌ها و خدمات بپردازند.
  • انتقال پول: یکی دیگر از کاربرد‌ها، ارسال پول به سراسر دنیا با هزینه‌ای کم‌تر و سرعتی بالا‌تر از روش‌های سنتی است.
  • معامله: این امکان وجود دارد که با استفاده از ارز‌های پایدار، به انجام معاملات در صرافی‌های ارز دیجیتال پرداخت. به عنوان مثال معامله‌گر می‌تواند از تتر خود برای خرید بیت کوین و سایر ارز‌ها استفاده کند.
  • مدیریت ریسک: می‌توان از این نوع ارز‌ها به عنوان محافظی در برابر نوسانات سایر ارز‌های دیجیتال استفاده کرد و این امکان برای آن‌ها وجود دارد که در شرایط آشفتگی بازار، ارزش سبد دارایی‌های خود را حفظ کنند. به این صورت‌که در زمان رکود بازار، استیبل کوین ارزش خود را حفظ کرده و ضرر‌های وارد شده به کاربران را کاهش می‌دهد.
  • امور مالی غیر‌متمرکز (DeFi): یکی از اجزای کلیدی بسیاری از پروتکل‌های DeFi، ارز‌های پایدار هستند و به کاربران به سادگی امکان دریافت وام و انجام معاملات را می‌دهند. همچنین افراد با ارائه وام به سایر کاربران،‌ می‌توانند از ارز‌های خود سود کسب کنند. علاوه بر آن در استخرهای نقدینگی DeFi، که برای تسهیل معاملات و تامین نقدینگی مبادلات غیر‌متمرکز استفاده می‌شوند، نقش مهمی دارد.

جالب است بدانیم که علاوه بر موارد ذکر شده، امکان استفاده در برنامه‌های کاربردی دیگری نیز وجود دارد. از جمله:

  • مدیریت زنجیره تامین: با استفاده از ارز‌های پایدار، می‌توان سیستمی شفاف و کارآمد برای مدیریت زنجیره تامین و ردیابی کالاها و خدمات استفاده کرد.
  • املاک و مستغلات: این نوع ارز‌ها را می‌توان برای تسهیل معاملات املاک و مستغلات استفاده کرد و امکان مبادله دارایی‌ها به شیوه‌ای امن و شفاف را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند.
  • احراز هویت: کاربران بدون افشای اطلاعات شخصی، از این طریق می‌توانند هویت دیجیتالی خود را اثبات کنند.

با پیشرفت روز‌به‌روز این اکو‌سیستم، شاهد کاربرد‌های گسترده‌تری از این ارز‌های دیجیتال پایدار خواهیم بود.

انواع استیبل کوین ها؛ ۴ مورد از رایج‌ترین‌ها

همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم، ارز‌های دیجیتال با پشتوانه‌های مختلفی وجود دارند. چهار مورد از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند:

۱- استیبل کوین با پشتوانه فیات

این نوع ارز‌های پایدار به ارز‌های فیاتی مانند دلار آمریکا، یورو و… متصل می‌گردند. به این معنا که در ازای هر واحد ارز پایدار، مقدار معادل ارز فیات به عنوان ذخیره در نظر گرفته می‌شود. هدف استیبل‌کوینی با پشتوانه فیات، ارائه ارز دیجیتالی با ارزش ثابت نسبت به دارایی در دنیای واقعی و تامین امنیت و ثبات آن ارز سنتی است.

روش شکل گیری این نوع ارزها اینگونه است که اگر ارزی به دلار آمریکا متصل باشد، صادر‌کننده برابر با کل ارز‌های پایدار ایجاد شده، ذخیره‌ای از دلار آمریکا در اختیار خواهد داشت و استیبل کوین‌ها را برای مقاصد مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ارزش این نوع ارز نیز از طریق سیستم بازپرداخت و صدور حفظ می‌گردد؛ اگر ارزش ارز به کم‌تر از ارزش ارز فیات پشتیبان کاهش یابد، کاربران می‌توانند استیبل کوین‌های خود را با مبلغ معادل ارز فیات بازخرید کنند. این فرآیند این اطمینان را ایجاد می‌کند که ارز پایدار پیوند خود را با ارز فیات حفظ می‌کند و همچنین راهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در صورت تمایل، مجددا ارز‌های خود را به ارز سنتی تبدیل کنند. این روش میزان ریسک را به حداقل می‌رساند و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال دوری از نوسانات هستند.

۲- استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

در این نوع، پشتوانه ارز پایدار، ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم هستند. در این شیوه نیز، صادر‌کننده ذخیره‌ای از دارایی دیجیتال را در اختیار دارد. به عنوان مثال اگر بیت‌کوین به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شود، صادر‌کننده ذخایری از آن را در اختیار خواهد داشت.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه ارز‌های دیجیتال که خود دارای نوسان هستند، می‌توانند پشتوانه ارز‌های پایداری باشند؟

در‌ پاسخ باید بگوییم که در‌واقع در این روش تمرکز‌زدایی بیشتری وجود دارد. همچنین برای جذب نوسانات قیمت، وثیقه بیشتری از ارز‌های دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. به مثال زیر در این رابطه توجه کنید:

در نظر بگیرید برای به دست آوردن ۵۰۰ دلار ارز پایدار، باید ۱۰۰۰ دلار اتر واریز کنید و در‌واقع این مقدار، وثیقه ۲۰۰٪ محسوب می‌شود و تحمل افت قیمت ۲۵٪ وجود دارد. در‌نهایت اگر قیمت وثیقه به میزان قابل توجهی کاهش یابد، استیبل کوین‌ها به طور خود‌کار در معرض لیکویید شدن قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، برخی اوقات برای اطمینان از توزیع کارآمد ریسک، برخی اوقات چندین ارز دیجیتال به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شوند.

۳- استیبل کوین با پشتوانه کالا

همانطور که از نام آن پیدا است، در اینجا کالاها و فلزات گران‌بهایی مانند طلا، نفت، املاک، به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شوند.

از آنجایی‌که ارزش کالا‌ها ممکن است در طول زمان افزایش یابد، کاربران انگیزه بیشتری برای نگه‌داری این نوع ارز‌های پایدار به دست می‌آورند. همچنین این امکان برای عموم کاربران ایجاد می‌شود که در کالاها و فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند و فرصت‌های سرمایه‌‌ مختلفی ایجاد می‌کند.

رایج‌ترین نوع این نوع ارز پایدار، Digix Gold یا DGX نام داشته که نوعی توکن ERC-20 توسعه یافته در شبکه اتریوم و با پشتوانه طلای فیزیکی است. نمونه‌های دیگر عبارتند از Tiberius Coin یا TCX و Swiss Real Coin یا SRC.

Tiberius دارای پشتوانه‌ای از ۷ فلز گران‌بها و SRC دارای پشتوانه‌ای از املاک و مستغلات سوییس است.

۴- استیبل کوین الگوریتمی

آخرین گروه، استیبل کوین های الگوریتمی یا غیر‌وثیقه‌ای هستند که هیچ وثیقه‌ای برای پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارد. با این اوصاف چگونه پایداری آن‌ها تامین می‌گردد؟

برای کنترل عرضه در این روش، از الگوریتم استفاده می‌شود؛ به این صورت که با افزایش تقاضا، برای کاهش قیمت به سطح عادی، کوین‌های جدیدی ایجاد می‌شود. در صورت کاهش قابل توجه معاملات نیز، سکه‌های در بازار برای کاهش عرضه در گردش، خریداری می‌شوند. قابل توجه است که این نوع ارز‌های پایدار، با‌توجه به عرضه و تقاضای بازار، ثبات را ارائه می‌دهند. همچنین بالا‌ترین سطح عدم تمرکز و استقلال، به این نوع ارز‌ها تعلق دارد.

استیبل کوین‌ ها چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که تا اینجا متوجه شدیم، ارز‌های پایدار ارزش بازار خود را به نوعی دارایی در دنیای واقعی پیوند می‌دهند. هنگامی که کاربران این ارز‌ها را می‌خرند، صادرکننده مقداری معادل از دارایی پایه را در ذخیره نگه می دارد. اگر ارزش آن‌ها کمتر از ارزش دارایی پایه باشد، می‌توان از این ذخیره برای بازخرید استیبل کوین ها استفاده کرد.

یکی از نکات جذاب این نوع ارز‌ها، این است که در عین بهره‌مندی از مزایای فناوری بلاک‌چین، می‌توانند از نوسانات رایج سایر ارز‌های دیجیتال دور بمانند.

کاربران می‌توانند از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال، اقدام به خرید ارز مورد نظر خود کنند و سپس به روش‌های مختلفی مانند پرداخت، تجارت، یا نگهداری به عنوان ذخیره ارزش از آن استفاده کنند.

مزایا و معایب استیبل کوین ها چیست؟

مزایا و معایب سکه‌های پایدار را می‌توان به شکل زیر بررسی کرد:

مزایای استیبل کوین ها

این نوع ارز‌ها از ویژگی‌های کاربردی و مزایای مختلفی برخوردارند. در این بخش به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بارز‌ترین مزیت قابل ذکر، ثبات است که تا اینجا بار‌ها به آن اشاره کردیم. با وجود این قابلیت، میزان ریسک به حداقل رسیده و کاربران می‌توانند از مزیت‌های زیادی بهره‌مند شوند.
  • با استفاده از این نوع ارز‌ها، امکان انجام تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه، به خصوص به صورت بین‌المللی، وجود دارد. کاربران از این طریق می‌توانند واسطه‌های مالی سنتی مانند بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت را دور بزنند و مستقیماً وجوه را به گیرنده انتقال دهند. افرادی‌که دسترسی‌های محدودی به خدمات مالی سنتی دارند، از این موضوع بسیار استقبال می‌کنند.
  • تمامی افراد، صرف نظر از موقعیت مکانی و زمانی‌شان، می‌توانند از ارز‌های پایدار استفاده کنند. این موضوع به خصوص برای افرادی‌که به خدمت بانکی سنتی دسترسی ندارد، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. چرا‌که بدون نیاز به واسطه های مالی سنتی، راهی برای مشارکت در اقتصاد جهانی فراهم می‌گردد.
  • این ارز‌ها معمولا در پلتفرم‌های غیر‌متمرکز ارائه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به صورت غیر‌متمرکز مورد معامله و استفاده قرار داد. با این اوصاف کاربران کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود خواهند داشت و خطر سانسور و کنترل دولت‌ها کاهش می‌یابد.
  • استیبل کوین‌ها با پل زدن به ارز‌های فیات، راهی سریع‌تر و آسان‌تر برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو فراهم کرده‌اند.
  • داده‌ها و ردیابی بلاک چین، دید شفاف‌تری از بازار را فراهم می‌کند و به سرمایه‌گذاران اطلاعات بیشتری درباره جریان نقدینگی و قدرت تصمیم‌گیری بالا‌تری می‌دهد.

معایب ارزهای دیجیتال پایدار

این نوع ارز‌های دیجیتال در ابتدای ورود خود تا حدودی بحث برانگیز بودند؛ اما با وجود تاییدیه‌های نظارتی بیشتر، در حال حاضر بسیاری از جنبه‌های منفی آن برطرف شده‌اند.

  • برای تایید دارایی پشتیبان، استیبل کوین ها معمولا نیاز به اعتماد شخص ثالث دارند.
  • این نوع ارز‌های دیجیتال، در برنامه‌های DeFi بازدهی کمتری نسبت به کریپتوهای معمولی دارند؛ با این حال، این بازده همچنان به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ‌های بهره ارائه شده توسط بانک‌های سنتی است.
  • ارز‌های پایدار مورد استفاده در برنامه‌های DeFi، در معرض خطرات برخی پروژه‌های ارز دیجیتال قرار دارند. فاجعه Terra‌Luna نمونه‌ای از بدترین سناریو برای یک استیبل کوین الگوریتمی است.
  • از آن‌جایی که این بازار همچنان در حال رشد است و میلیاردها دلار ارزش به بازار کریپتو اضافه می کند، باعث افزایش علاقه مقامات و در نظر گرفتن قوانین متعدد خواهد شد. البته این موضوع، می‌تواند مثبت نیز تلقی شود.

بهترین استیبل کوین های بازار کریپتو؛ ۵ تا از بهترین‌‌ها

حال که با ماهیت و ویژگی‌های ارز‌های پایدار آشنا شدیم، بهتر است نگاهی به بهترین انواع آن در بازار بیا‌ندازیم.

۱- تتر (USDT)

تتر از‌جمله ارز‌هایی پایدار با پشتوانه دلار است. به این معنا که به ازای هر توکن تتر صادر شده، مقداری معادل دلار آمریکا برای پشتیبانی آن ذخیره می‌شود. این ارز در سال ۲۰۱۴  توسط شرکت Tether Limited مستقر در هنگ‌کنگ راه‌اندازی شد. سپس به سوئیس نقل مکان کرد و برای حمایت از ارز‌هایی مانند یورو و ین، گسترش یافت.

تتر بر‌اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده و به همین خاطر امکان انجام تراکنش‌هایی امن و شفاف، بدون نیاز به واسطه‌‌هایی مانند بانک را، ایجاد کرده است. کاربران با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانند به طور مستقیم دارایی‌های خود را بین صرافی‌ها و کیف‌پول‌های مختلف جابه‌جا کنند در‌حالی‌که قیمت تتر در حدود ۱ دلار باقی می‌ماند.

از طرف دیگر این ارز در نوسانات بازار، به عنوان نوعی دارایی امن محسوب می‌شود؛ چرا‌که نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال، از ثبات بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از مزیت‌های کلیدی تتر نسبت به سایر استیبل کوین‌ها، تسلط آن بر بازار است؛ طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، از لحاظ ارزش بازار، به عنوان بزرگ‌ترین ارز پایدار شناخته می‌شود. ارزش بازار آن در می ۲۰۲۳، حدود ۶۰ میلیارد دلار گزارش شده است. همین موضوع باعث شده است که در بسیاری از صرافی‌ها، امکان خرید و فروش این ارز وجود داشته باشد.

نا‌گفته نماند که تتر در مسیر خود با چالش‌هایی مواجه شده است که منجر موافقت او جهت اعلام گزارش‌های روزانه از ذخایر خود گردید. با‌وجود تمامی این چالش‌ها، همچنان استیبل‌کوین محبوب بازار روبه‌رو هستیم که با پذیرش از سمت بسیاری از افراد و پلتفرم‌ها، به ابزاری محبوب برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تبدیل شده است.

۲- یو اس دی کوین (USDC)

سکه USDC نیز مانند تتر، یکی دیگر از ارز‌های پایدار متصل به دلار آمریکا است که در سال ۲۰۱۸ توسط کنسرسیومی به نام Centre، راه‌اندازی گردید. کنسرسیوم ذکر شده توسط Coinbase و Circle پشتیبانی می‌گردد. این ارز دیجیتال نیز بر مبنای بلاک‌چین است اما در مقایسه با تتر، حسابرسی شفاف‌تری را ارائه می‌دهد. شرکت Centre، در این رابطه گزارش‌های منظمی ارائه می‌دهد که این موضوع به کاربران بابت کافی بودن بودجه برای پشتیبانی از توکن‌های در گردش، اطمینان می‌دهد.

همانطور که انتظار می‌رود، اصلی‌ترین مزیت این ارز، پایداری آن است. به این صورت  که بر‌اساس این ساختار، ارزش آن در حدود ۱ دلار ثابت باقی می‌ماند. این موضوع برای معامله‌گرانی که قصد جابه‌جایی وجوه خود بین‌ صرافی‌های مختلف را دارند، می‌تواند مفید واقع شود؛ چرا‌که دیگر نگرانی بابت کارمزد‌ تبدیل ارز و نوسانات ارزش دارایی وجود ندارد.

ساختار USDC آن را غیر‌متمرکز‌تر از سایر ارز‌های پایدار ساخته است. به عنوان مثال شرکت کنترل‌کننده آن، یعنی تتر لیمیتد، به دلخواه، توانایی صدور یا باز‌خرید توکن‌ها را دارد. از طرف دیگر، این ارز توسط افرادی قابل اعتماد پشتیبانی می‌شود که مسئول نگه‌داری دلار‌ها هستند. این موضوع نشان می‌دهد که USDC به اندازه سایر استیبل‌کوین‌ها تحت کنترل و تمرکز قرار نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که از لحاظ ارزش بازار (۲۷ میلیارد تا می ۲۰۲۳)  این ارز به عنوان دومین ارز پایدار بزرگ شناخته می‌شود.

در رابطه با این ارز دیجیتال نیز نگرانی‌هایی وجود دارد؛ اما با این حال به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل شده است که می‌خواهند ارز دیجیتالی پایدار در اختیار داشته باشند.

۳- دلار بایننس (BUSD)

BUSD نیز یکی دیگر از ارز‌های پایدار با پشتوانه دلار است که توسط یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال، یعنی با‌یننس، شکل گرفت. همچنین ذخایر دلار این ارز، توسط شرکت Paxos Trust صادر و توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) تایید و تنظیم گردید و گزارشات حسابرسی ماهانه از طریق وبسایت رسمی آن قابل مشاهده است.

BUSD نوعی توکن مبتنی بر اتریوم (ERC20) است اما از BEP-2 نیز پشتیبانی می‌کند. BEP-2 نوعی استاندارد فنی است که نحوه ایجاد و انتقال دارایی‌های جدید به زنجیره بایننس را تعریف می‌کند.

این ارز دیجیتال در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ با هدف ترکیب ثبات دلار و فناوری بلاک‌چین ایجاد شد. با‌وجود ثبات قیمت آن، نقش مهمی در تراکنش‌ها، پرداخت‌ها و تسویه حساب و امور مالی غیر‌متمرکز (DeFi) دارد.

اکوسیستم BUSD در سال ۲۰۲۱ به طور تصاعدی رشد کرد و از ارزش بازار حدود ۱ میلیارد دلار آمریکا در ابتدای سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۴/۶ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم، یکی از مزایای این ارز، مشارکت با صرافی بایننس است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند به طیف وسیعی از خدمات این صرافی دسترسی داشته باشند.

۴- دای (DAI)

یکی دیگر از ارز‌های پایدار حال حاضر، دای نام دارد و در دسامبر سال ۲۰۱۷، برای حفظ ارزش خود نسبت به دلار آمریکا ایجاد شد. این ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم، توسط سایر ارز‌های دیجیتال وثیقه می‌گردد و همین موضوع آن را منحصر‌به فرد و غیر‌متمرکز ساخته است. سازمان غیر‌متمرکز و جامعه‌محور MakerDAO، این ارز را ایجاد کرده است و به کاربران امکان ایجاد و مدیریت توکن‌هایشان را می‌دهد. همچنین امکان مشاهده وثیقه در بلاک‌چین، آن را به ارزی شفاف و غیر‌متمرکز تبدیل کرده است. حفظ پیوند ۱:۱ با دلار آمریکا از روش‌های مختلف زیر انجام می‌شود:

  • کنترل عرضه سکه‌ها در بازار
  • کنترل نرخ‌ بهره در قرار‌داد‌های هوشمند DAO
  • تعدیل دارایی‌های مورد استفاده به عنوان وثیقه

پروتکل Maker، از طریق قراردادهای هوشمند اجرا شده بر اتریوم، به وام گیرندگان امکان وثیقه‌گذاری ETH و سایر دارایی‌های رمزنگاری شده را برای ایجاد توکن‌های جدید در قالب وام را می‌دهد. سیستم وثیقه‌گذاری نیز به این صورت است که سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال خود را در قرار‌داد‌های هوشمند قفل و معادل آن توکن دای دریافت می‌کنند. نکته قابل توجه میزان حاشیه امنی است که با وجود نسبت ۱۵۰ درصدی وثیقه به توکن‌ها شکل می‌گیرد؛‌ به این صورت که به ازای هر ۱۰۰ دلار DAI، حدود ۱۵۰ دلار به عنوان وثیقه در قرار‌داد هوشمند قفل می‌گردد.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این شبکه، مقاومت در برابر سانسور است و هر‌کسی در ‌هر‌جایی بدون سانسور می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین با وجود پایداری که دارد، می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند پرداخت و معاملات، استفاده شود.

۵- ترو یو اس دی (TUSD)

ترو یو اس دی یکی دیگر از ارز‌های پایداری است که به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌گردد. این ارز تا‌کنون در بیش از ۱۰۰ پلتفرم معاملاتی مانند Binance و Huobi فهرست و در ۱۲ زنجیره عمومی از جمله Ethereum ،TRON Avalanche ،BSC ،Fantom و Polygon فعال است.

با ادغام چین لینک PoR، ترو یو اس دی به استیبل‌کوینی تبدیل شد که شفافیت، اطمینان و استخراج ایمن را تضمین می‌‌کند. کاربران می‌توانند در هر زمان، از طریق سایت tusd.io به اطلاعت این ارز دسترسی داشته باشند.

از لحاظ تعداد توکن‌های در گردش باید بگوییم که در مارچ ۲۰۲۳،‌ بیش از ۲ میلیون سکه TUSD در گردش قرار داشت. در‌‌واقع سقفی برای عرضه وجود ندارد و بر‌اساس تقاضا به رشد خود ادامه می‌دهد.

هدف این شبکه ارائه شفافیت بالا با استفاده از ابزار‌های مختلف است؛ همچنین علاوه بر حفظ ارزش آن با دلار آمریکا، موارد امنیتی آن با شبکه اتریوم در ارتباط بوده و بر این ارز تاثیر می‌گذارد.

جالب است بدانیم که تیم TrueUSD در تعاملی نزدیک با تیم TrustToken هستند؛ TrustToken پلتفرمی برای توسعه توکن‌های دارای پشتوانه بوده و از لحاظ مختلفی مانند عملکرد، بهبود تجربه مصرف کننده و… به ترو یو است دی کمک می‌کنند. این ارز پایدار را هم مانند دیگر نمونه‌های مشابه، می‌توان به عنوان نوعی ارزش قابل انتقال در نظر گرفت.

برای خرید و فروش استیبل کوین های ذکر شده، می‌توان از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، مانند رمزینکس استفاده کرد. کاربران با روش‌های مختلفی می‌توانند به انجام معاملات با بهترین قیمت بپردازند.

آیا سرمایه گذاری در استیبل کوین ریسکی است؟

سرمایه‌گذاری در این نوع ارز‌ها نیز مانند بسیاری دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها، خالی از ریسک نیست؛ با این حال با وجود ارزش ثابتی که دارند، در مقایسه با سایر ارز‌های دیجیتال از ریسک کم‌تری برخوردارند. نکاتی را ذکر می‌کنیم که با دانستن آن‌ها، می‌توان میزان ریسک را کاهش داد.

  • ریسک طرف قرار‌داد: ارز‌های پایدار برای پشتیبانی به وثیقه نیاز دارند و در صورت بروز مشکل برای صادر‌کننده، ارز نیز ممکن است ثبات خود را از دست بدهد. بنابر‌این بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری در ارز مورد نظر، پشتوانه و وثیقه آن به طور کامل بررسی شوند.
  • مقررات: اغلب قوانین نظارتی برای استیبل‌کوین‌ها وجود دارد و تغییرات آن‌ها، می‌تواند بر ارزش و میزان دسترسی ارز‌ها تاثیر‌ بگذارد. بنابر‌این بهتر است قوانین نظارتی مورد پیگیری مداوم قرار بگیرند.
  • لیکویید شدن: در برخی موارد ممکن است نقدینگی محدودی برای ارز مورد نظر وجود داشته باشد که بر خرید و فروش آن‌ها با قیمت منصفانه تاثیر می‌گذارد.
  • بازار: درست است که ارزهای پایدار برای حفظ ارزش ساخته شده‌اند؛ اما در برخی موارد، به خصوص اگر پشتوانه آن‌ها ارز‌های دیجیتال باشند، ممکن است تحت تاثیر نوسانات بازار قرار بگیرند.

جمع‌بندی

در‌ نهایت استیبل کوین ها با اتصال به دارایی‌های پایدار، راه حلی برای مقابله با نوسانات بازار محسوب می‌گردند. در‌واقع ذخیره‌ ارزش پایداری را فراهم می‌کنند که می‌توان از آن‌ها در طیف وسیعی از موارد استفاده کرد. همچنین با‌وجود مزایایی مانند شفافیت، امنیت و مقاومت در برابر سانسور، جایگزین مناسبی برای ارز‌های فیات سنتی محسوب می‌گردند. بنابر‌این اگر پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات و بررسی‌های لازم انجام شوند و کاربران از قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال مطلع شوند، می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.

سوالات متداول

بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار چیست؟

در حال حاضر تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) بزرگ‌ترین ارز‌های پایدار موجود در بازار هستند.

امکان کسب درآمد از طریق استیبل کوین ها وجود دارد؟

باید در نظر داشت که با وجود ثبات در ارزش، تنها با نگه‌داری آن‌ها نمی‌توان سود بالایی کسب کرد؛ اما از طریق وام دادن ارز‌ها و روش‌های دیگر، می‌توان به سود خوبی دست پیدا کرد.

منبع: coinbase | coindesk

درباره مدیر سایت

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید