کوکوین و بایننس دو صرافی متمرکز معروف ارز دیجیتال هستند. اگر بخواهیم حجم معاملات آن‌ها را با هم مقایسه کنیم، بایننس با ۲۸ میلیون کاربر، بزرگترین صرافی جهان است و KuCoin حدود ۱۲ میلیون کاربر جهانی را در خود جاداده است. این دو پلتفرم توکن‌های معروف به KuCoin Token و Binance Coin را در به کاربران ارائه می‌دهند. هر دوی این توکن‌ها، ارزهای دیجیتال مهمی بوده و خرید آن‌ها برای کاربران مزایای مختلفی دارد. در ادامه این دو ارز دیجیتال را بیشتر مقایسه می‌کنیم.

توکن صرافی چیست؟

توکن صرافی یک توکن دیجیتال است که توسط یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد می‌شود. برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ Binance توکن صرافی خودش را معرفی شد. توکن‌های صرافی برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، بلاک چین ندارند و در پلتفرم‌های دیگری مانند اتریوم منتشر می‌شوند.

یکی از مزایای خرید توکن‌ صرافی این است که می‌تواند در صرافی معامله شود، علاوه براین مزایای دیگری نیز برای کاربران دارند. مثلا، کسانی که BNB را در Binance دارند، می‌توانند هنگام پرداخت کارمزد معاملات، تخفیف بگیرند. جالب است بدانید توکن‌های Exchange یا توکن‌های صرافی در پلتفرم‌های دیگر مانند Huobi و OKEx به کاربران امتیاز می‌دهند.

اگرچه تمرکززدایی یا decentralization در صنعت کریپتو روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، اما توکن‌های صرافی هنوز به طور کامل غیرمتمرکز نیستند. در واقع این توکن‌ها فقط به یک واحد تجاری مرتبط شده‌اند، به این معنی که در صورت شکست معامله، ممکن است ارزش خود را از دست بدهند.

BNB

بایننس کوین که با نام BNB نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. BNB یک ارز دیجیتال شبیه به بیت کوین و اتریوم است. در عرضه اولیه BNB حدود ۲۰۰ میلیون توکن صادر شد. تقریباً ۴۰ درصد از این توکن‌ها به تیم موسس آن تخصیص داده شد و مابقی بین سرمایه‌گذاران و خرده فروشان توزیع شد. فروش عمومی اولیه توکن‌های BNB نیز تنها به حدود ۱۰۰ میلیون توکن محدود شده بود. در آن زمان خریداران می‌توانستند بیشتر این توکن‌ها را با قیمت ۱۵ سنت خریداری کنند.

بایننس به دلیل موفقیت در عرضه اولیه BNB، توانست ۱۵ میلیون دلار دارایی دیجیتالی را جذب کرده و از این مبلغ برای ارتقاء پلتفرم خود استفاده کرد.

بایننس کوین BNB

ارز دیجیتال BNB می‌تواند در صرافی‌های مختلف به خرید و فروش برسد، اما خرید و فروش آن در بایننس برای کاربران ۵۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملات را به همراه دارد.

بایننس همچنین متعهد شده است که برخی از توکن‌های BNB خود را هر سه ماه برای حفظ سودآوری، بسوزاند یا از چرخه بازار خارج کند. این حرکت باعث کاهش میزان ‌BNB در بازار و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود.

در حال حاضر، کل عرضه BNB در گردش حدود ۱۶۶ میلیون است، به این معنی که بایننس در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون BNB را سوزانده است.

KCS

توکن KuCoin که KCS نامیده می‌شود، یک توکن کاربردی است که افراد می‌توانند از آن برای تبادل ارز و یا مدیریت فعالیت‌های مختلف خود در صرافی KuCoin استفاده کنند. KCS در سال ۲۰۱۷ با ارزش ۲۰۰ میلیون عرضه شد. مزیت اصلی KCS بین همه مزایای دیگری که دارد، برنامه سود سهام آن است. این برنامه به کاربرانی که این توکن را نگه‌داری می‌کنند، امکان درآمدزایی می‌دهد.

۵۰ درصد از هزینه‌هایی که در صرافی KuCoin پرداخت می‌شود، روزانه بین کاربران این صرافی توزیع می‌شود. در حال حاضر، کاربرانی که حداقل شش توکن در این پلتفرم داشته باشند، واجد شرایط دریافت سود سهم خود از هستند. بسته به حجم معاملات، پاداش کاربران می‌تواند تا سقف ۳۰٪ باشد.

کوکوین توکن KCS

صرافی KuCoin علاوه بر دادن تخفیف در کارمزدها برای خرید ارز KCS، یک طرح تقسیم سود نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. اگر ارزش KCS بالا برود، دارندگان آن نیز سود خواهند برد. KuCoin مانند رقیب خود، بایننس، به کاربران امکان سوزاندن توکن‌ها و افزایش ارزش آن را می‌دهد. طبق گزارش‌ها، KuCoin از ۱۰ درصد سود فصلی خود برای بازخرید توکن‌های KCS کاربرانش استفاده می‌کند. این برنامه تا سوزاندن ۱۰۰ میلیون توکن باقیمانده ادامه خواهد داشت. ارزش کل بازار بورس KuCoin حدود ۱۷۰ میلیون است. این ارز دیجیتال تاکنون حدود ۳۰ میلیون توکن سوزانده است.

بیشتر بخوانید: بررسی صرافی کوکوین (KuCoin) و نقاط قوت و ضعف آن

مقایسه ویژگی‌های توکن‌های BNB و KCS

ویژگی‌ها BNB Token KCS Token
رتبه Rank 5 Rank 50
ارزش بازار $۳۸,۴۸۳,۱۲۰,۰۶۲M $۸۸۰,۸۳۰,۲۱۴
حداکثر عرضه ۱۶۵,۱۱۶,۷۶۰  ۱۷۰,۱۱۸,۶۳۸
عرضه در گردش ۱۶۳,۲۷۶,۹۷۴.۶۳ ۹۸,۳۷۹,۸۶۰.۹۵
حجم معاملات روزانه $۱,۱۷۷,۳۰۰,۶۱۳ $۶,۱۲۸,۵۵۲

 

جمع‌بندی

بازار کریپتو پر از ارزهای دیجیتال مختلف است. یکی از بهترین دارایی‌ها در این بازار برای سرمایه‌گذاری، توکن‌های صرافی هستند. این توکن‌ها معمولاً باثبات‌ترین و مؤثرترین دارایی‌های بازار هستند.

در حالی که توکن‌های صرافی رمزنگاری را در اختیار دارند، کاربران می‌توانند آن‌ها را در صرافی‌های مختلف معامله کنند و از مزایای افزایش قیمت آن‌ها بهره‌مند شوند. توکن‌های صرافی همچنین می‌توانند مزایای مختلفی مانند حق رای، تخفیف در هزینه‌ها و airdrops برای کاربران به ارمغان بیاورند. توجه به این نکته مهم است که این پلتفرم‌ها محبوب‌ترین پلتفرم‌ها هستند و احتمالاً به رشد خود ادامه خواهند داد.