تفاوت توکن و کوین؛ اصلی‌ترین نکاتی که باید بدانید

تفاوت توکن و کوین چیست؟ آیا آن‌ها یک مفهوم هستند؟

تفاوت توکن و کوین چیست؟
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

ممکن است در نام بردن انواع ارزهای دیجیتال، به اشتباه یک توکن را کوین بنامید. سوالی که ذهن اکثر تازه واردهای حوزه ارز دیجیتال را درگیر می‌کند این است که تفاوت توکن و کوین چیست؟ در این مطلب با رمزینکس همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که اصلی‌ترین فرق توکن و کوین چیست. همچنین در پایان مقاله شما می‌توانید تفاوت و کارکرد این دارایی‌ها را تشخیص دهید.

بررسی تفاوت توکن و کوین از نظر مفهوم

قدم اول برای درک فرق توکن و کوین آشنایی با مفهوم آن‌ها است:

۱. معرفی کوین

به طور کلی کوین (Coin) یک دارایی دیجیتال به‌شمار می‌آید که بلاک‌چین خاص خود را دارد. می‌توان از معروف‌ترین نمونه برای کوین، بیت‌کوین را مثال زد. یکی از ویژگی‌های کلیدی کوین‌ها‌ این است که برای استفاده به‌عنوان وسیله مبادله طراحی شده‌اند. در واقع، شما می‌توانید از آن‌ برای خرید کالاها و خدمات مانند هر ارز دیگری استفاده کنید. کوین‌ها علاوه بر استفاده به‌عنوان روش پرداخت، می‌توانند برای سفته‌بازی هم استفاده شوند. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید به این امید که قیمت یک کوین بالا برود تا آن را با سود بفروشید، روی انواع کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

یکی از جنبه‌های خاص کوین‌های دنیای ارز دیجیتال که آن‌ها را از توکن‌ها متمایز می‌کند، نحوه ایجادشان است. در واقع، کوین‌ها به دو صورت ایجاد می‌شوند؛ یا از طریق فرآیندی به نام اثبات کار (PoW)، یا از طریق پروتکل اثبات سهام (PoS) کوین‌ها به دنیای بلاک‌چین ورود می‌کنند. از طرفی دیگر، هنگامی که یک بلوک جدید برای ماینرها پیدا می‌شود، آن‌ها کوین‌های تازه‌ای را به‌عنوان پاداش برای ایمن بودن شبکه دریافت می‌کنند. این قابلیت به افراد انگیزه می‌دهد تا خودشان به استخراج بپردازند و به غیرمتمرکز نگه داشتن شبکه کمک کنند. در ادامه تعدادی از کوین‌های مهم و معروف را نام می‌بریم.

  1. بیت‌کوین (Bitcoin)
  2. اتریوم (Ethereum)
  3. بایننس کوین (BNB)
  4. کاردانو (Cardano)
  5. ریپل (XRP)
  6. سولانا (Solana)
  7. پولکادات (Polkadot)
  8. دوج‌کوین (Dogecoin)
  9. ترون (TRON)
  10. آوالانچ (Avalanche)
انواع ارزهای دیجیتال
اتریوم و بیت‌کوین بلاک‌چین مخصوص به خود را دارند

توکن چیست؟

حالا که با مفهوم و کارکرد کوین آشنا شدید، زمان آن رسیده تا بدانید توکن‌ چیست؟ توکن (Token) یک دارایی دیجیتال به‌شمار می‌رود که روی بلاک‌چین‌های دیگر ساخته شده است. به عبارتی دیگر، این دارایی‌ها توسط یک بلاک‌چین خاص پشتیبانی می‌شوند، اما کوین‌های اصلی شبکه نیستند.

شبکه اتریوم دومین بلاک‌چین محبوب حال حاظر به‌شمار می‌آید و همچنین تاکنون بیشترین توکن‌ها را در بین بلاک‌چین های دیگر پشتیبانی کرده است. در حالی که سکه اصلی شبکه اتریوم اتر است، اما از بسیاری دیگر از ارزهای مبتنی بر اتریوم هم پشتیبانی می‌کند که از استاندارد خاصی به نام استاندارد ERC پیروی می‌کنند. در واقع، چندین ارز دیجیتال و دارایی در شبکه اتریوم وجود دارد که ارز بومی شبکه نیستند و هر یک از آن دارایی‌ها به عنوان توکن شناخته می‌‏شوند.

توکن‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند یک دارایی، مانند یک کالای فیزیکی یا یک ارز را نمایندگی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای دسترسی کاربران به یک سرویس یا برنامه استفاده شوند. در مورد اتریوم، توکن‌ها برای تامین تراکنش‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تعدادی از توکن‌های مشهور را معرفی خواهیم کرد.

  1. تتر (Tether)
  2. یو اس دی کوین (USD Coin)
  3. بایننس یو اس دی (Binance USD)
  4. دای (Dai)
  5. رپد بیت‌کوین (Wrapped Bitcoin)
  6. لئو توکن (LEO Token)
  7. شیبا اینو (Shiba Inu)
  8. لیدو استیک اتر (Lido Staked Ether)
  9. اف تی ایکس توکن (FTX Token)
  10. چین‌لینک (Chainlink)

همچنین توکن‌ها را می‌توان برای اهداف غیر پولی هم استفاده کرد. برای مثال، توکن‌های کاربردی (Utility tokens)، توکن‌های حکومتی (Governance tokens)، توکن‌های امنیتی (Security tokens) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) هرکدام کاربردهای جالبی را به کاربران ارائه می‌کنند و در دنیای بلاک‌چین بسیار رایج و مورد استفاده هستند.

توکن و کوین با یکدیگر متفاوت هستند
توکن‌ها به بلاک‌چین‌های دیگر متکی هستند

مهم‌ترین فرق توکن و کوین در چیست؟

برای بررسی تفاوت توکن و کوین ابتدا باید بدانید که تفاوت اصلی میان آن‌ها این است که کوین‌ها در بلاک‌چین خود ایجاد می‌شوند، اما توکن‌ها به بلاک‌چین‌های دیگر متکی هستند. در واقع توکن‌ها ارزهای دیجیتال بومی یک بلاک‌چین به‌حساب نمی‌آیند. از طرفی دیگر، راه‌اندازی توکن‌ها بسیار سریعتر و راحت‌تر از کوین‌ها است و آن‌ها برای موارد استفاده موقت یا منفرد بیش از اندازه کافی هستند. البته آن‌ها را نباید به‌خاطر راه‌اندازی آسان دست کم گرفت.

برای مثال، برخی از توکن‌های زنجیره اتریوم آن‌قدر رشد کرده‌اند که از بسیاری از کوین‌ها بیشتر شده‌اند؛ توکن دای ERC-20 یک مثال عالی به‌شمار می‌آید. در واقع دای حتی به عنوان یک توکن اتریوم، از نظر ارزش بازار بسیار از شبکه آوالانچ پیشی گرفته است.

جالب است بدانید برخی از بلاک‌چین‌های کریپتو به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا توکن‌هایی را روی آن‌ها ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. همچنین، دیگر فرق توکن و کوین این است که هر کوین نیاز به یک آدرس و کیف پول مخصوص دارد، درحالی که توکن‌ها قادر هستند در تمام آدرس‌های بلاک‌چین ذخیره شوند. همچنین دانش و اطلاعاتی که برای ساخت توکن مورد نیاز است، در مقایسه با کوین‌های دارای پشتوانه تقریبا ناچیز شمرده می‌شود. به عبارتی دیگر، هر کسی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی اقدام به ساخت توکن کند.

توکن‌ها می‌توانند در تمام آدرس‌های بلاک‌چین ذخیره شوند
کوین‌ها نسبت به توکن‌ها قابل اعتمادتر هستند

مقایسه فرق توکن و کوین در سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال که ماهیتشان کوین است، چندین مزیت دارد؛ اول از همه، آن‌ها نسبت به توکن‌ها پایدارتر و قابل‌اعتمادتر هستند و همچنین زیرساخت مطمئن‌تری دارند. از سوی دیگر، در مقایسه فرق Token و Coin باید بگوییم که کیف پول‌ها و صرافی‌های بیشتری هستند که از کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه‌ی موارد ذکر شده، سرمایه‌گذاری روی توکن‌ها نسبتا مطمئن‌تر خواهد بود.

حالا که با مزیت سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال کوین آشنا شدیم، بیایید درمورد توکن‌ هم بیشتر بدانیم. تجارت روی توکن‌ها هم بدون فایده نیست و آن‌ها پتانسیل سودهای هنگفت بیشتری را در مدت زمان کم دارند. از طرفی دیگر، توکن‌ها اغلب برای جمع‌آوری سرمایه در پروژه‌های بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، آن‌ها به‌واسطه‌ی ارتباط با یک اکوسیستم و پروژه‌ی خاص می‌توانند در صورت موفقیت، باعث افزایش ارزش آن پروژه بشوند. در نهایت، توکن‌ها این کاربرد را دارند که بیشتر از یک دارایی قابل معامله عمل کنند و قادر هستند در رای دادن، تصمیمات حاکمیتی یا برخی از دسترسی‌های خاص یک پلتفرم بلاک‌چین، مفید عمل کنند.

کدام را معامله کنیم؟ کوین یا توکن؟

پاسخ به این سوال کاملا به شما و اهدافی که دارید بستگی دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت روی یک ارز دیجیتال هستید، احتمالا یک کوین مانند بیت‌کوین یا اتریوم برای شما بهتر عمل خواهد کرد. عده‌ای هم بر این عقیده هستند که توکن‌ها برای معاملات کوتاه‌مدت، بهتر عمل می‌کنند. در واقع، آن‌ها به‌ دلیل بی‌ثباتی که نسبت به‌ کوین‌ها دارند، سودهای کلان‌تری به کاربران ارائه می‌دهند. در نهایت برای سرمایه‌گذاری روی هر ارز دیجیتالی باید به خوبی تحقیق کنید و جوانب مختلفی را درنظر بگیرید.

توکن و کوین در تصمیم‌گیری معاملاتی متفاوت هستند
توکن‌ها و کوین‌ها می‌توانند مکمل‌ یکدیگر باشند

توکن و کوین در کنار یکدیگر

به طور کلی، کوین‌ها در مقایسه با توکن‌ها برای معاملات عمومی و حفظ ارزش مناسب‌تر هستند، در حالی که توکن‌ها برای اهداف خاص و ایجاد ارزش بیشتر کاربرد دارند. البته این دو می‌توانند در کنار هم کار کنند و در اکوسیستم کریپتو و ارزهای دیجیتال مکمل یکدیگر باشند. برای مثال:

  • کاربران می‌توانند از کوین برای خرید توکن یا استفاده از توکن برای پرداخت هزینه در شبکه‌های کوین استفاده کنند.
  • کاربران قادر هستند کوین‌ها را در توکن‌ها بپیچند یا توکن‌ها را از طریق کوین‌ها باز کنند تا به عملکرد و نقدینگی زنجیره متقابل دسترسی داشته باشند.
  • افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال می‌توانند کوین‌ها یا توکن‌ها را برای کسب جوایز یا مشارکت در حکمرانی به اشتراک بگذارند.
  • کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) یا بازارسازان خودکار (AMM) کوین‌ها یا توکن‌ها را با یکدیگر مبادله کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به تفاوت توکن و کوین بپردازیم و هرکدام را به طور جداگانه بررسی کنیم. همچنین به شباهت Coin و Token پی‌بردیم و از همکاری این دو مفهوم مهم دنیای ارز دیجیتال در کنار یکدیگر یاد کردیم. برای شناخت دیگر مفاهیم دنیای ارز دیجیتال و بلاک‌چین می‌توانید از دیگر مطالب صرافی رمزینکس استفاده کنید.

سوالات متداول

بیت کوین توکن است یا کوین؟

بیت‌کوین یک کوین است؛ چون بلاک‌چین خاص خود را دارد.

تفاوت بین کوین و توکن چیست؟

هر ارز دیجیتالی که دارای یک بلاک‌چین مستقل باشد، کوین است. در حالی که توکن دارایی‌های دیجیتالی است که روی شبکه‌های بلاک‌چین دیگر کار می‌کند.

منابع: ledger | bitpay.

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید