بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و ازاین‌رو داشتن استراتژی مدیریت ریسک ارز دیجیتال مناسب از اهم واجبات است. بسیاری از پلتفرم‌ها امکاناتی از قبل حد ضرر یا استاپ لاس و ریسک به ریوارد را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما نحوه استفاده از آن ها هم مهم است. اگر طالب این هستید که شب با خیالی راحت از پرتفوی ارز دیجیتالتان بخوابید، پس حتماً باید با اصول و نکات مهم مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال آشنا باشید.

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

هیچ کس در ۱۰۰ درصد معاملات خود برنده نمی‌شود و تنها ۱ درصد برتر تریدرهای جهان این را می‌دانند. به همین دلیل است که تریدرهای موفق بیش از آنکه خود را یک تریدر (معامله‌گر) بدانند ابتدا سعی می‌کنند ریسک معاملات را به خوبی مدیریت کنند.

«بزرگ‌ترین ریسک در واقع هیچ ریسکی نکردن است. در دنیایی که به سرعت تغییر می‌کند ریسک نکردن تنها استراتژی‌ای است که حتماً شکست خواهد خورد.»

مارک زاکربرگ

به عبارت دیگر، اگر بخواهید در هر کاری از جمله معاملات رمز ارزها، موفق شوید باید با ریسک کردن کنار بیایید.

در این راهنما با نحوه مدیریت کردن ریسک ذاتی معاملات و چگونگی محافظت از حسابتان و در عین حال کسب درامد آشنا خواهید شد.

آناتومی یک برنامه معاملاتی

واقعیت این است که اکثر تریدرهای جدید در اولین ماه‌های فعالیتشان در بازارهای مالی سرمایه خود را از دست می‌دهند. این شکست نتیجه عدم نداشتن برنامه معاملاتی است که پایه موفقیت در این حرفه است.

برخی از عناصر لازم برای تدوین یک برنامه معاملاتی موفق عبارتند از:

  • یک رویکرد و استراتژی معاملاتی مختصر: مرجع اصلی که برنامه معاملاتی بر اساس آن تنظیم می‌شود و ممکن است تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندمنتال باشد.
  • روش معاملاتی: به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که تریدر برای یافتن فرصت‌های معاملاتی جدید و زمان مناسب ورود به بازار و خروج آن استفاده می‌کند. برخی از روش‌های رایج عبارت از پرایس اکشن، میانگین‌های متحرک، اندیکاتورها، ساختار قیمت، و غیره هستند.
  • مدیریت ریسک: فرایندی است که در آن دستورالعمل‌های مربوط به نحوه مدیریت ریسک در طول معامله تعریف می‌شود و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای موفقیت در بازار است.
  • بازارهای معاملاتی: که تریدرها در آن سفارش‌های خود را اجرا می‌کنند و همه اتفاقات در آن رخ می‌دهد. چنین بازاری باید نوسان کافی و نقدینگی زیادی داشته باشد و اجرای سفارش‌ها در آن آسان باشد. بازار ارزهای دیجیتال با دامنه حرکت قیمت مناسب، امکان استفاده از اهرم و سهولت باز و بسته کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت تمام این شرایط را دارد.

آشنایی با فرآیند مدیریت ریسک ارز دیجیتال

هدف از فرایند مدیریت ریسک مدیریت کردن معاملات همراه با ضرر است.

هدف اصلی از تسلط بر این مهارت کاهش ضرر است. بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از سودآورترین تریدرها در جهان ابزارهای مدیریت ریسک عالی دارند که باعث شده آنها بر این بازار مسلط شوند.

در حقیقت پل تودور جونز (تاجر میلیاردر) نمونه بارزی است که در بسیاری از مصاحبه‌ها اشاره کرده است که بخش بزرگی از استراتژی مدیریت ریسک او یافتن معاملات دارای نسبت سود به زیان نامتقارن است. برای مثال نسبت سود به زیان ۴:۱ به این معنی است که تریدر حاضر است ۱ دلار ریسک کند تا ۴ دلار سود به دست بیاورد.

مدیریت ریسک ارز دیجیتال چیست؟

به عبارت ساده، مدیریت ریسک ارز دیجیتال سیستمی است که به تریدر امکان مدیریت کردن موفق ریسک موجود در هر معامله را می‌دهد. برخی از عناصری که استراتژی مدیریت ریسک خوب باید داشته باشد عبارتند از:

ریسک در هر معامله: ظرفیت ریسک شما در هر معامله چقدر است؟ به عبارت دیگر، این فاکتور عددی است که به وضعیت ریسک‌پذیری هر تریدر بستگی دارد. این عدد درصدی از کل موجودی حساب معاملاتی تریدر است که ممکن از ۰/۱ درصد تا ۴ درصد باشد.

اندازه پوزیشن: مقدار دارایی‌ای را نشان می‌دهد که تریدر می‌خواهد خرید یا فروش کند. این مقدار به طور مستقیم به مقدار ریسک هر معامله مربوط می‌شود زیرا اندازه پوزیشن بر اساس این پارامتر تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که در بازارهای اهرم‌دار می‌توان با سرمایه‌های کم پوزیشن‌های چندین برابری باز کرد. با این حال، اگر تریدر پوزیشن خود را به خوبی مدیریت نکند ممکن است ضررهای چندین برابری متحمل شود.

میزان ریسک اولیه: به معنای محل قرار دادن حد ضرر (استاپ لاس) اولیه پس از ورود به پوزیشن است. این سطح براساس روش معاملاتی که تریدر استفاده می‌کند تعیین می‌شود. برای مثال، اگر تریدر در حوالی یک سطح حمایت وارد معامله شود باید حد ضرر پوزیشن لانگ خود را در زیر این سطح حمایت قرار دهد.

حد ضرر متحرک: به معنی نحوه جا به جا شدن سفارش حد ضرر در هنگام حرکت قیمت در جهت مورد انتظار تریدر است. هدف از فعال کردن حد ضرر متحرک ذخیره کردن بخشی از سود در صورت تغییر جهت بازار است. استراتژی‌های زیادی برای تعیین نحوه حرکت این حد ضرر وجود دارد اما معمولاً میانگین‌های متحرک، سطوح اندیکاتور ای تی آر، و خطوط روند چند نمونه از بهترین ابزارها برای محدود کردن ریسک و محافظت کردن از سود هر معامله است.

هدف قیمتی (تارگت): هدف قیمتی به سطوحی گفته می‌شود که تریدر در آنها سود پوزیشن خود را برداشت می‌کند. در حالت ایده‌آل، اهداف قیمتی باید دارای نسبت سود به زیان نامتقارن باشند و در آنها سود احتمالی چندین برابر ریسک باشد.

نسبت سود به زیان (ریسک به ریوارد): به رابطه بین ریسک هر معامله و پاداش احتمالی آن گفته می‌شود. معمولاً بهتر است معاملاتی با نسبت سود به زیان نامتقارن ایجاد کنید زیرا در این صورت می‌توانید درصد برد کمی داشته باشید و همچنان سودآور باشید.

با این حال، سطوح سود و زیان را باید بر اساس ساختار بازار مشخص کرد و نه به صورت تصادفی. مثلاً اگر یک معامله لانگ (خرید) در حال نزدیک شدن به منطقه مقاومت است بهتر است به فکر ذخیره کردن سود معامله و بستن پوزیشن باشید زیرا ممکن است بازار به زودی تغییر جهت دهد. برای اطلاع بیشتر در خصوص پوزیشن لانگ و شورت به مقاله «آموزش مفهوم لانگ و شورت، تفاوت معاملات Long و Short در چیست؟» مراجعه کنید.

فراموش نکنید که باید از استراتژی معاملاتی برای مدیریت کردن اهداف قیمتی استفاده کنید. برخی از روش‌های ذخیره سود عبارتند از:

  • بستن کل پوزیشن در سطح از پیش تعیین شده
  • بستن درصدی از پوزیشن و ادامه دادن معامله با حد ضرر متحرک
  • مدیریت کردن تمام پوزیشن با حد ضرر متحرک و خروج از معامله در صورت فعال شدن حد ضرر متحرک

ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال چیست؟

در رابطه با ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال باید گفت که قانون شماره یک ریسک این است که قبل از ورود به بازار باید بدانید در صورتی که بازار در خلاف جهت انتظارتان حرکت کرد حاضرید چه مقدار از سرمایه‌تان را از دست بدهید.

به طور معمول، این میزان ریسک درصدی از حساب معاملاتی است. به تریدرهای مبتدی توصیه می‌شود تا زمانی که تجربه کافی کسب نکرده‌اند بیشتر از ۱ درصد از کل موجودی حسابشان را وارد هر معامله نکنند.

قانون یک درصد: یک قاعده کلی است که بر اساس آن هرگز نباید بیشتر از ۱ درصد از سرمایه یا حساب معاملاتی‌تان را وارد هر معامله کنید. به طور کلی، تریدرهایی که موجودی حسابشان بیشتر است از درصدهای کمتری استفاده می‌کنند. به این موضوع این‌طور نگاه کنید: اگر اندازه حسابتان افزایش پیدا کند، اندازه پوزیشن‌هایتان هم بزرگ‌تر خواهد شد. بنابراین بهتر است با رعایت قانون زیر ۲ درصد ضررهای معاملات را به حداقل برسانید.

پس از تعیین درصد ریسک باید اندازه پوزیشن معاملاتی را محاسبه کنید. در مثال بعدی با نحوه انجام این محاسبه آشنا خواهید شد.

ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال

در نمودار بیت کوین بالا نقطه ورود و حد ضرر بر اساس استراتژی معاملاتی مشخص شده‌اند. در این مثال، تریدر پس از شکسته شدن قیمت از بالای الگوی پرچم صعودی وارد معامله لانگ شده است.

برای محاسبه اختلاف بین نقطه ورود و خروج باید عدد ۴۵۶۵۰ دلار (حد ضرر) را از ۴۶۴۵۰ دلار (ورود) کم کنیم که حاصل ۸۰۰ دلار می‌شود.

سپس باید اندازه مناسب پوزیشن را پیدا کنید که نشان دهنده ریسکی است که مایل به پذیرفتن آن هستید. اگر بخواهید در حساب ۸۰۰۰۰ دلاریتان قانون ۱ درصد ریسک را رعایت کنید، باید فقط یک واحد بیت کوین بخرید. در این صورت در بدترین حالت حداکثر مبلغی که ممکن است از دست بدهید ۱ درصد معادل ۸۰۰ دلار است.

برای یافتن اندازه پوزیشن کافی است مقدار ریسک قابل قبول به دلار را بر اختلاف قیمت ورودی و حد ضرر تقسیم کنید.

سرمایه در مدیریت ریسک ارز دیجیتال

همیشه باید سبد دارایی‌تان را متنوع‌سازی کنید زیرا حضور داشتن در بازارهای مختلف و توجه به ابزارهای مالی بیشتر باعث می‌شود فرصت‌های معاملاتی بیشتری پیدا کنید. به علاوه، این کار احتمال ضرر کردن‌های بزرگ در نتیجه یک حرکت نامطلوب قیمت را کاهش می‌دهد.

متنوع‌سازی در مدیریت ریسک معاملاتی به این معناست که نباید فقط به یک استراتژی معاملاتی پایبند باشید. دلیل این رویکرد این است که بازار همیشه در حرکت است و محیط بازار همواره در حال تغییر است. در عوض تریدر باید با کسب دانش لازم خود را برای مدیریت کردن پوزیشن‌های همراه با ضرر آماده کند.

در مجموع متنوع‌سازی به معنی ایجاد سبدی از دارایی‌های دارای وضعیت ریسک متوازن است که در بلند مدت سود قابل قبولی تولید می‌کند.

اما اگر تریدر روزانه باشم چه؟

مدیریت ریسک معاملاتی برای تریدرهای روزانه هم به خوبی جواب می‌دهد. اگرچه گاهی اوقات حرکات قیمت در طول روز در کنار استفاده از اهرم ممکن است مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند زیرا این عوامل می‌توانند موجب افزایش چند برابری سود و ضرر معاملات شوند.

بنابراین داشتن سیستم مدیریت ریسک معاملاتی برای تریدرهای روزانه ضروری است زیرا به حفظ سرمایه کمک می‌کند. در عین حال پوزیشن معاملاتی تریدر از خطر لیکوید شدن در امان خواهد بود.

همچنین به تریدرها توصیه می‌شود از چند استراتژی متنوع در معاملات روزانه خود استفاده کنند و به این ترتیب احتمال ریسک را کاهش دهند.

سود در مدیریت ریسک ارز دیجیتال

سود مورد انتظار را می‌توان با توجه به میزان ریسک اندازه‌گیری کرد. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای بر اساس واحدهای ریسک اهداف احتمالی سودگیری و ارزشمند بودن یا نبودن معاملات را تعیین می‌کنند. معمولاً مناطق هدف را می‌توان بر اساس ساختار بازار و محل قرارگیری نواحی عرضه و تقاضا روی نمودار شناسایی کرد.

نمودار بیت کوین در تایم فریم ۶۰ دقیقه‌ای در زیر یک مثال عالی برای نشان دادن این مفهوم است.

  1. پس از آن که پرچم صعودی شکسته شده و سفارش لانگ فعال می‌شود، می‌توان در نمودار دید که اولین سطح مقاومت بعدی در حدود ۴۸۴۰۰ دلار (ناحیه آبی رنگ) است که نقطه مناسبی به عنوان منطقه هدف است.
  2. با توجه به فاصله ۲۰۰۰ دلاری این منطقه از نقطه ورود و حد ضرر ۸۰۰ دلاری می‌توان یک رابطه تشکیل داد. توجه کنید که اندازه هدف ۲/۵ برابر حد ضرر (ریسک یا ضرر) است (نسبت سود به ضرر).

به طور خلاصه، در یک استراتژی معاملاتی سودآور باید به دنبال سناریوهای دارای نسبت سود به ضرر بالا و درصد برد معقول بود. به این ترتیب معاملات سودآور می‌توانند معاملات ناموفق را جبران کرده و سود قابل توجهی حاصل کنند.

بررسی ریسک‌های بازار ارز دیجیتال

طبق تحقیقات انجام شده توسط موتلی فول در مورد ماهیت بازارها، ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین دارایی‌های سرمایه‌گذاری هستند.

نوسانات ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر است و خطرات این بازار مستقیماً به اجرای معاملات مرتبط است.

اما این تمام ماجرا نیست!

در حقیقت سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها به معنای قرار گرفتن در معرض خطر از دست دادن رمز عبور، هک شدن، مسائل حقوقی، و مشکلات مربوط به پویایی بازار (نقدینگی، اهرم، صرافی‌ها، و غیره) است.

مهم‌تر از همه این که سرمایه‌گذار چگونه می‌تواند مطمئن شود که سرمایه‌اش در یک صرافی دیجیتال امن است؟ و این که آیا سیستم مدیریت ریسک معاملاتی فعلی او کارامد است؟

ریسک ارزهای دیجیتال در درجه اول مربوط به ساختار بازار رمز ارزها است. در ادامه با سه نمونه از خطرات رمز ارزها که ممکن است مانع پیشرفت بازار شوند آشنا خواهید شد.

قانونی بودن

یکی دیگر از خطرات مهم رمز ارزها نبود مقررات شفاف و چارچوب قانونی مربوط به این بازار است.

امروزه با افزایش علاقه عموم مردم به بازار رمز ارزها به کرات شاهد پیدایش پروژه‌های کلاهبرداری هستیم که در نهایت باعث قربانی شدن بسیاری از افراد شده‌اند.

همینطور یافتن صرافی‌های دیجیتال قابل اعتماد و کیف پول‌های رمز ارزی مطمئن برای انجام معاملات ایمن یکی از معضلات مهم کاربران است. معمولاً صرافی‌های بزرگ دارای حجم معاملات بیشتر و حضور افراد و موسسات بیشتر هستند.

خطرات فناوری و امنیت

بیت کوین را به عنوان مثال در نظر بگیرید؛ فناوری بلاکچین پشت این شبکه به عنوان دفتر کل توزیع‌شده یا تاریخچه عمومی تمام تراکنش‌ها عمل می‌کند.

با این حال مشکل این شبکه حجم بسیار زیاد انرژی‌ای است که ماینرهای (استخراج کنندگان) بیت کوین استفاده می‌کنند. این ماینرها برای ثبت کردن هر تراکنش باید مسائل پیچیده ریاضی موسوم به «اثبات کار» را حل کنند.

از این نظر، مصرف بالای انرژی بیت کوین ممکن است بر روی پذیرش جهانی فناوری بلاکچین تاثیر منفی بگذارد.

حفاظت و امنیت

محافظت از رمز ارزها از طریق کیف پول‌های دیجیتالی (کیف پول گرم یا سرد) انجام می‌شود. در مقاله «راه های افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال و جلوگیری از هک شدن» در خصوص رویکردهای افزایش امنیت کیف پول صحبت شده است.

کیف‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین روش برای ذخیره دارایی‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند.

خطرات صرافی

برخی از رایج‌ترین خطرات مربوط به صرافی‌ها که ممکن است بر فعالیت معاملاتی تریدر تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • احتمال عدم دسترسی به پوزیشن
  • احتمال خرابی و سایر مشکلات عدم دسترسی به صرافی به ویژه در نوسانات شدید بازار
  • دستکاری قیمت
  • شکار شدن حد ضرر یا استاپ هانت شدن
  • مسائل مربوط به اتصال به اینترنت و صرافی

همه این موارد می‌تواند باعث شود تریدر نتواند رمز ارزها را در قیمت‌های مورد نظرش خرید و فروش کند. برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال حتما نگاهی به مقاله «آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال، خرید رمز ارز به زبان ساده» بیندازید.

خطر نقدینگی

نقدینگی به سهولت ورود و خروج از بازار بدون تجربه کردن اسلیپیج یا لغزش قیمت زیاد اشاره دارد. هنگامی‌که یک دارایی قابلیت نقدشوندگی کمی دارد نمی‌توان به سادگی در قیمت دلخواه از پوزیشن خارج شد. در چنین زمان‌هایی میزان عرضه و تقاضا به اندازه کافی نیست.

بهترین راه برای کاهش خطرات این چنینی این است که تریدر:

  • دارایی‌های دارای حجم بالا را معامله کنند
  • در ساعات شلوغ بازار معامله کند
  • روی دارایی‌های محبوب بازار سرمایه‌گذاری کند. مثلاً، جفت‌هایی مانند بیت کوین به دلار، اتریوم به دلار، بیت کوین به تتر و … از جمله جفت‌های پرطرفدار در بازار ارزهای دیجیتال هستند.
  • به دنبال اسپردهای (اختلاف قیمت خرید و فروش) کم باشید. معمولاً اسپردهای کمتر نشان دهنده نقدینگی بیشتر در بازار است.

اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت زمانی است که یک سفارش در قیمتی متفاوت از آنچه انتظار می‌رود اجرا می‌شود. اسلیپیج معمولاً در رمز ارزهای با حجم کم یا نوسان بالا رخ می‌دهد.

سرمایه‌گذاران برای اجتناب از اسلیپیج می‌توانند به جای سفارش بازار از سفارش محدود استفاده کنند. در بیشتر صرافی‌های بزرگ امکان ثبت سه نوع سفارش وجود دارد:

  1. سفارش بازار
  2. سفارش محدود
  3. سفارش مشروط

در این رابطه بد نیست نگاهی به مقاله «سفارش بازار و سفارش محدود در صرافی رمزینکس چیست؟ از کدام استفاده کنیم؟» بیندازید.

ریسک اهرم یا لوریج

اهرم یا لوریج قابلیتی است که کارگزار یا صرافی به تریدر می‌دهد و او با این ابزار می‌تواند قدرت خریدش را در مقایسه با حالت عادی چندین برابر کند. مثلاً با انتخاب اهرم ۱۰۰ می‌توانید سود معامله را ۱۰۰ برابر حالت عادی افزایش دهید.

اما آشکارترین خطر استفاده از اهرم این است که ضرر احتمالی تریدر هم چندین برابر خواهد شد.

رویکرد درست در استفاده از اهرم به این صورت است که:

  • اندازه پوزیشن را با توجه به میزان ریسک به درستی تعیین کنید.
  • برای زمان‌هایی که معامله بر خلاف جهت مورد انتظارتان حرکت کرد حداکثر ضرر قابل قبولی را تعیین کنید.

اگرچه استفاده از اهرم می‌تواند ریسک ضرر را به شدت افزایش دهد اما در صورت داشتن سیستم مدیریت ریسک معاملاتی می‌توان از آن برای به حداکثر رساندن سود معاملات استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب لوریج، پیشنهاد می‌کنیم مطلب لوریج چیست را مطالعه کنید.

خطر از دست دادن کل موجودی

این فاکتور احتمال از دست دادن کل سرمایه تریدر در یک معامله واحد را برآورد می‌کند. این ریسک مستقیماً به میزان اهرم استفاده شده و اندازه پوزیشن مربوط می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از از دست دادن بخش بزرگی از حساب در یک سرمایه‌گذاری تعیین حساب‌شده و بهینه اندازه پوزیشن است.

استراتژی مدیریت ریسک ارز دیجیتال

چرا همه سرمایه‌تان را در معرض خطر از دست دادن قرار می‌دهید در حالیکه مجبور نیستید؟

با استفاده از تکنیک‌های باید بتوانید قدم‌های اول را در مسیر ترید کردن بردارید و خطرات معاملات را کنترل کنید.

بهترین قسمت ماجرا این است که در صورت درک این مفاهیم به سادگی می‌توانید آنها را اجرا کنید.

از تایم فریم‌های مختلف استفاده کنید

تحلیلگر با استفاده از روش تحلیل تایم فریم‌های متعدد می‌تواند از باریک‌بینی دور بماند زیرا اشتباه رایجی که در میان تریدرها دیده می‌شود این است که تحلیل خود را به یک تایم فریم خاص محدود می‌کنند و از دیدن تصویر بزرگتر غافل می‌شوند.

معمولاً تریدرهای حرفه ای از رویکرد بالا به پایین استفاده می‌کنند و در تحلیل خود ابتدا بر تایم فریم‌های بزرگتر تمرکز کرده و سپس برای یافتن سیگنال‌های معاملاتی تایم فریم‌های کوچکتر را بررسی می‌کنند.

علاوه بر این، با استفاده صحیح از روش تایم فریم‌های متعدد معمولاً می‌توان سناریوهایی را یافت که در آن ریسک معاملات نسبت به سود احتمالی بسیار بیشتر است.

در مثال بیت کوین زیر مشاهده می‌کنید که تحلیل تایم فریم‌های ۴ و ۱ ساعته به شناسایی یک ورود کم ریسک کمک می‌کند. توضیحات مفصل این موقعیت معاملاتی را در زیر مطالعه کنید.

تحلیلگر با استفاده از روش تحلیل تایم فریم‌های متعدد می‌تواند از باریک‌بینی دور بماند

  1. در ابتدا می‌توانیم ببینیم که در تایم فریم ۴ ساعته قیمت ۱۰ کندل صعودی متوالی را بدون هیچ اصلاحی ثبت کرده است. بنابراین بر اساس این رشد چشمگیر می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت یک اصلاح سالم رو به پایین داشته باشد؛ در نتیجه می‌توانیم به دنبال یافتن سیگنال‌هایی برای ورود به یک پوزیشن شورت در نمودار ۱ ساعته بگردیم.
  2. در نمودار ۱ ساعته می‌توانیم ببینیم که قیمت پس از ناتوانی در شکستن سقف قبلی (خط مشکی) یک کندل ستاره دنباله‌دار ثبت کرده است که اولین سقف پایین‌تر در نمودار ۴ ساعته و یک نقطه ورود ایده‌آل برای معامله شورت محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌ببینید پس از تشکیل کندل ستاره دنباله‌دار به راحتی ریزش می‌کند. این نتیجه بررسی کردن قیمت در تایم فریم‌های بزرگتر است.

اندازه پوزیشن را کنترل کنید

در معاملات رمز ارزها اندازه پوزیشن به معنای حجم یک معامله یا تراکنش است. اندازه پوزیشن همیشه با توجه به آستانه تحمل ریسک تریدر و اندازه حساب او تعیین می‌شود. اینکه شخص مایل است در هر معامله چقدر ریسک کند به تحمل ریسک او بستگی دارد که باید از قبل در برنامه معاملاتی مشخص شود.

برای تعیین اندازه پوزیشن بهینه باید میزان حد ضرر مناسب را در نظر گرفت.

نحوه محاسبه کردن اندازه پوزیشن در معاملات به صورت زیر است:

فرمول اندازه پوزیشن: (اندازه حساب × ریسک در هر معامله)/ فاصله تا حد ضرر

به مثال زیر توجه کنید:

  • اندازه حساب: ۱۰۰۰۰ دلار
  • ریسک در هر معامله: ۲ درصد
  • فاصله تا حد ضرر: ۴ درصد

اندازه پوزیشن مطلوب برای این مثال معاملاتی ۵۰۰۰ دلار خواهد بود (۱۰۰۰۰ دلار ضربدر ۰/۰۲ تقسیم بر ۰/۰۴).

حد ضرر را فراموش نکنید

استاپ لاس یا حد ضرر از اصول مهم در مدیریت ریسک ارز دیجیتال است. حد ضرر سفارشی است که به کنترل ضرر در معاملات شکست خورده کمک می‌کند.

حد ضرر ابزار اصلی برای مدیریت ریسک است زیرا سرمایه‌گذار می‌تواند معاملات را زمانی که نتیجه دلخواه او نیست به خوبی مدیریت کند. اکیداً توصیه می‌شود همیشه برای جلوگیری از ضررهای بزرگ و خطر از دست رفتن کل سرمایه از حد ضرر استفاده کنید.

فشردگی سفارش‌های شورت

فشردگی شورت زمانی رخ می‌دهد که تریدرهای پوزیشن شورت (که روی کاهش قیمت شرط بسته‌اند) به دام می‌افتند و قیمت صعودی می‌شود؛ در این شرایط آنها مجبور می‌شوند از پوزیشن‌های شورت خود خارج شوند و آن دارایی را بخرند. نتیجه این فشردگی افزایش شدید تقاضا و حرکت یکباره قیمت به سمت بالا است.

نمودار هفتگی بیت کوین در زیر مثال خوبی از این پدیده است؛ در مثال زیر بسیاری از فعالان بازار پوزیشن شورت باز کرده و انتظار داشتند قیمت نزول کند.

فشردگی شورت زمانی رخ می‌دهد که تریدرهای پوزیشن شورت (که روی کاهش قیمت شرط بسته‌اند) به دام می‌افتند

اما هنگامی که قیمت‌ توانست سطح مقاومت مهم را بشکند تریدرهای شورت مجبور شدند پوزیشن‌های ضررده خود را ببندند (و بیت کوین بخرند) و در نتیجه تقاضا برای بیت کوین افزایش یافت.

می‌بینید حرکت ایجاد شده چقدر قوی بوده است؟

این حرکت موجب رشد تقریباً ۳۲۰ درصدی قیمت بیت کوین در عرض چهار ماه شد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از این تکنیک استفاده می‌کنند و به دنبال شناسایی کردن فشردگی‌های شورت هستند زیرا نسبت سود به زیان چنین موقعیت‌هایی بسیار مناسب است. بدیهی است که در کنار این استراتژی باید یک سیستم جامع مدیریت ریسک داشت.

ابزارها و اندیکاتورهای مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال

یکی از ابزارهای پنهان که بیشتر تریدرهای حرفه‌ای در مدیریت ریسک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند اندیکاتورهای تکنیکال است؛ به کمک این ابزارها می‌توان به صورت منطقی و به دور هیجان بازار را تحلیل کرد.

اگرچه درک کردن بازار بسیار مهم است اما به کمک این ابزارها می‌توان بسیاری از نویزهای موجود در بازار را حذف کرد. در زیر با برخی از برترین اندیکاتورها آشنا می‌شوید.

میانگین‌های متحرک (MA)

میانگین‌های متحرک از اندیکاتورهای مهم و کاربردی در مدیریت ریسک ارز دیجیتال است. در واقع اندیکاتوری است که بسیاری از فعالان بازار از آن برای شناسایی و دنبال کردن روندها و به دست آوردن یک دید کلی از اتفاقات بازار در مجموع استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، آنها یک مرجع عالی برای ایجاد استراتژی معاملاتی مطمئن هستند زیرا اطلاعات موثقی در مورد وضعیت بازار (رونددار یا خنثی بودن) به تریدر می‌دهد.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

از اندیکاتور آر اس آی برای اندازه‌گیری میزان حرکت جهت‌دار قیمت به سمت بالا یا پایین استفاده می‌شود. از این ابزار برای یافتن نواحی احتمالی برای ورود به معامله یا خروج از آن استفاده می‌شود.

میانگین محدوده واقعی (ATR)

از این اندیکاتور برای اندازه‌گیری میانگین محدوده قیمت‌ها استفاده می‌شود. این اندیکاتور به شناسایی اهداف قیمتی احتمالی یا ایجاد حد ضرر متحرک برای به حداکثر رساندن سود پوزیشن‌های موفق استفاده می‌شود.

حمایت و مقاومت

این دو مفهوم مربوط به ساختار بازار بوده و برای شناسایی مناطق عرضه و تقاضا بسیار مفید هستند. نواحی حمایت و مقاومت معمولاً برای ثبت سفارش‌های حد ضرر و برای پیاده کردن استراتژی‌هایی مانند یافتن فشردگی شورت مناسب هستند.

ملاحظات مدیریت پورتفولیو

  • متنوع‌سازی: از این استراتژی برای کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد سبدی از ارزهای متنوع است که احتمال ریسک ضرر کردن را از بین می‌برد. معمولاً سبد ارزهای دیجیتال از ارزهای مختلف با میزان نوسان متفاوت تشکیل می‌شود.
  • تخصیص دارایی: به معنی نحوه تخصیص دادن سبد به ارزهای مختلف است. برای مثال سبدهای پرخطرتر شامل دارایی‌های پرنوسان‌تر هستند. در سوی دیگر سبدهای مطمئن‌تر از دارایی‌های جاافتاده‌تر و کم نوسان‌تر تشکیل می‌شوند.
  • تنظیم مجدد: به معنای تغییر دادن دارایی‌های سبد است. سرمایه‌گذار معمولاً زمانی اقدام به این کار می‌کند که شرایط بازار در حال تغییر است و احساس کند که برخی دارایی‌ها ممکن است بازده بیشتری داشته باشند. بنابراین یکی از اصول اولیه مدیریت کردن هر سبد سرمایه‌گذاری تجدید نظر در محتویات سبد و جایگزین کردن برخی از دارایی‌ها است.
  • در مقاله «پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال چیست و چگونه بسازیم یا بخریم؟» به طور مفصل در مورد ساخت یک پورتفولیوی ارز دیجیتال صحبت شده است.

سخن آخر

معامله‌گری هیچ وقت آسان نیست و بدیهی است که جوانب بسیار زیادی برای تحلیل و پردازش، به ویژه برای افراد تازه‌کار، دارد.

اگر هنوز برای شروع حرفه معامله‌گری به جمع‌بندی نرسیده‌اید بهتر است نکات کلیدی این مقاله را که در زیر به صورت خلاصه آورده شده است مطالعه کنید.

تکنیک‌های مدیریت ریسک که در این راهنما بیان شده است به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری در عرصه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بمانید. با افزایش پذیرش رمز ارزها و توجه سراسری به آنها بخش زیادی از ریسک‌های مربوط به مبادله کردن رمز ارزها از بین خواهد رفت. با این حال شیوه‌های مدیریت ریسک بحث شده در این راهنما می‌تواند به شما در شروع سفر معاملاتی‌تان کمک کند و شاید در تهیه یک برنامه معاملاتی بهتر برایتان مفید باشد.

با این وجود، مسئولیت شما به عنوان یک تریدر این است که ریسک ذاتی ناشی از معامله کردن و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را مدیریت کنید.

  • همیشه قانون مدیریت ریسک را رعایت کنید.
  • بدانید که چقدر ریسک‌پذیر هستید و مطابق آن عمل کنید.
  • برای کنترل بهتر ریسک و به حداکثر رساندن سود معاملات اندازه پوزیشن‌ها را به درستی تعیین کنید.
  • در صورت تردید، همیشه به الگوهای نمودار مراجعه کنید تا شرایط بازار را به درستی تحلیل کرده و در مورد خرید و فروش تصمیم‌های بهتری بگیرید.

به طور خلاصه، مدیریت ریسک معاملات یک پیش‌نیاز ضروری برای موفقیت در حرفه معامله‌گری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. مدیریت صحیح تمام جوانب یک معامله خود را در نتیجه آن معامله نشان می‌دهد.