قبل از اینکه بدانیم چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ بهتر است بر آشنایی عموم مردم با ارزهای دیجیتال مروری داشته باشیم. براساس یکی از نظرسنجی‌هایی که اخیرا فوربس ادوایزر (Forbes Advisor) انجام داده، ۹۰% شرکت‌کنندگان با بیت‌کوین آشنایی داشته‌اند که آن را به شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال تبدیل کرده است. از دیگر کوین‌های نام‌آشنا برای عموم مردم، می‌توان به اتریوم (۵۰%)، دوج کوین (۴۵%) و بایننس کوین (۳۶%) اشاره کرد. کوین‌های کمتر شناخته‌شده طبق این نظرسنجی شامل سولانا (۲۱%) و کاردانو (۱۸%) است.

با این‌حال علی‌رغم شهرت ارزهای دیجیتال، این‌که چگونه ارز دیجیتال بخریم، می‌تواند برای کسانی که به‌تازگی قصد ورود به این بازار را دارند، مقداری گیج‌کننده باشد. اما، تا زمانی که از ریسک‌ها و خطرات این بازار آگاه باشید، یادگیری مراحل خرید و فروش کار سختی نخواهد بود. در ادامه این مقاله، به آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

اگر این مقاله را می‌خوانید احتمالا مدت‌هاست که به تحقیق و پرس‌وجو در مورد ارزهای دیجیتال مشغول بوده‌ و حالا تصمیم به خرید گرفته‌اید. اولین نکته در مورد خرید ارز دیجیتال این است که برای معامله آن‌ها خوشبختانه نیاز به حضور فیزیکی در جایی ندارید و هیچ چیز شبیه به بازارهای سنتی نیست. بازارهای ارز دیجیتال مانند صرافی رمزینکس معمولا ۲۴ ساعته و هفت روز هفته فعال هستند و فرآیند خرید آن‌ها به‌صورت آنلاین طی می‌شود.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها معمولا به‌واسطه صرافی‌هایی مانند کوکوین در خارج از ایران و صرافی‌های ایرانی مانند رمزینکس در ایران انجام می‌شود. هدف این مطلب که پیش روی شماست آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال است و در ادامه نیز به تفصیل مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال

  1. قدم اول: انتخاب صرافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال
  2. قدم دوم: باز کردن حساب و احراز هویت
  3. واریز نقدینگی برای خرید
  4. انجام خرید یا قرار دادن سفارش خرید
  5. انتخاب روش نگهداری ارز دیجیتال (کیف پول ارز دیجیتال)

قدم اول: انتخاب صرافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال است. صرافی ارز دیجیتال، پلتفرم یا بستری است که در آن خریداران و فروشندگان برای معامله ارزهای دیجیتال با یکدیگر ملاقات می‌کنند. 

صرافی‌ها اغلب کارمزدهای نسبتاً پایین و رابط‌های کاربری پیچیده با انواع معاملات و نمودارهای عملکردی پیشرفته دارند. وجود این موارد در ظاهر جذاب می‌تواند این صرافی‌ها را برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار ارز دیجیتال ترسناک یا حتی نامناسب کنند. علت آن‌هم تحریک و ترغیب کاربر به سرمایه‌گذاری بدون تحقیق است. از برخی شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان می‌توان به جمینی (Gemini)، کوین‌بیس (Coinbase) و ای‌تورو (eToro) اشاره کرد. 

دیگر صرافی‌هایی نیز در بازار جهانی وجود دارند که مورد اقبال ایرانیان بوده‌اند. از این صرافی‌ها می‌توان به کوکوین و کوینکس نیز اشاره کرد. نکته قابل توجه هنگام انتخاب صرافی دقت به قوانین صرافی مورد نظر می‌باشد. اگر صرافی خارجی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد کاربران ایرانی یا موارد مربوط به احراز هویت دارد بهتر است محتاط باشید، چون تقریبا هیچ یک از صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی امنیت کامل را تضمین نمی‌کنند.

قدم دوم: باز کردن حساب و احراز هویت

هنگامی‌که صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید اقدام به باز کردن حساب کنید. بسته به صرافی و مبلغی که قصد خرید دارید، ممکن است مجبور شوید هویت خود را تأیید (احراز هویت) کنید. این یک گام اساسی برای جلوگیری از کلاه‌برداری و برآورده کردن الزامات نظارتی ضدپولشویی است که قانون‌گذاران صرافی‌ها را ملزم به اجرای آن کرده‌اند.

ممکن است تا زمانی که شما فرآیند احراز هویت خود را کامل نکرده‌اید، قادر به خرید یا فروش ارز دیجیتال نباشید. یک صرافی ممکن است از شما بخواهد که یک کپی از گواهینامه رانندگی، کارت شناسایی یا پاسپورت خود را ارسال کنید و حتی یک عکس سلفی بارگذاری کنید تا ثابت شود که ظاهر شما با مدارکی که ارائه کرده‌اید، مطابقت دارد. 

ذکر این نکته خالی از لطف نیست، که جواب به سوال (چگونه ارز دیجیتال بخریم؟) تا حد زیادی به تصمیمات شما در مراحلی دارد که در حال مرور آن‌ها هستیم.

قدم سوم: واریز نقدینگی برای خرید

برای خرید ارز دیجیتال، باید از کافی بودن موجودی حساب خود در صرافی مطمئن شوید. این ممکن است به معنای واریز پول به حساب آنها از طریق حساب بانکی یا پرداخت با دبیت کارت یا کارت اعتباری برای صرافی‌های خارجی باشد.

بسته به صرافی و یا روش تامین مالی (عمدتا صرافی‌های خارجی)، ممکن است مجبور باشید چند روز صبر کنید تا بتوانید از پول واریزشده برای خرید ارز دیجیتال استفاده کنید.

قدم چهارم: سفارش خرید خود را قرار دهید

هنگامی‌که پول کافی در حسابتان وجود داشت، می‌توانید اولین سفارش خرید ارز دیجیتال خود را ثبت کنید. بسته به صرافی‌ای که انتخاب می‌کنید صدها ارز دیجیتال برای معامله وجود دارد، از نام‌های معروفی مانند بیت کوین و اتریوم گرفته تا ارزهای دیجیتال کمتر شناخته‌شده‌ای مانند آواکس یا سولانا.

زمانی که در مورد ارز دیجیتال مورد نظر خود برای خرید تصمیم‌گیری کردید، می‌توانید نماد یا تیکر (Ticker) آن (به عنوان مثال بیت کوین BTC است) و تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی که می‌خواهید بخرید را وارد کنید.

در اکثر صرافی‌ها، می‌توانید کسری از ارزهای دیجیتال را خریداری کنید. به این صورت که به شما این امکان را می‌دهند تا تکه‌ای از کوین‌های گران‌قیمت مانند بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری کرده و نگهداری کنید.

طبق همان نظرسنجی که پیش‌تر گفتیم، کمی بیش از یک چهارم پاسخ‌دهندگان در حدود (۲۷٪) گفتند که ارزش دارایی ارز دیجیتال آن‌ها تا ۵۰۰ پوند است. کمتر از یک چهارم (۲۴%) نیز گفتند که سرمایه‌گذاری آن‌ها بین ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ پوند است. 

نکته: اینجا باید این نکته را گوشزد کرد که تنها باید مقداری از سرمایه خود را وارد این بازار پرریسک کنید که توان از دست دادن آن را دارید.

قدم پنجم: یک روش هولد ارز دیجیتال را انتخاب کنید

صرافی‌های ارزهای دیجیتال تحت حمایت‌هایی مانند بیمه یا طرح جبران‌هایی مثل خدمات مالی بریتانیا نیستند و در معرض خطر سرقت یا هک نیز قرار دارند. حتی ممکن است دارندگان کریپتو در صورت فراموشی یا گم کردن رمزهای دسترسی به حساب خود، سرمایه‌شان را از دست بدهند. به همین دلیل است که داشتن یک مکان ذخیره امن برای ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

برای ذخیره ارز دیجیتالی که از صرافی خریده‌اید، راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • ارز دیجیتال خود را در صرافی نگه‌دارید: بعد از خرید ارز دیجیتال، معمولاً و به‌صورت پیش‌فرض صرافی آن ارز دیجیتال را در یک کیف پول متصل به صرافی ذخیره می‌کند. اگر سرمایه‌گذار به ارائه‌دهنده‌ خدمات نگهداری‌ای که صرافی با آن کار می‌کند، اعتماد نداشته باشد یا بخواهد آن را به مکان امن‌تری منتقل کند، می‌تواند آن را از صرافی به یک کیف پول سرد یا گرم جداگانه انتقال دهد. بسته به صرافی و اندازه این انتقال، ممکن است مجبور به پرداخت کارمزد برداشت کمی برای انجام این کار شوید.
  • کیف پول‌های گرم (Hot Wallets): این نوع از کیف پول‌ها ارزهای دیجیتال را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند و در گجت‌های متصل به اینترنت مانند تبلت، کامپیوتر یا تلفن هوشمند اجرا می‌شوند. استفاده از کیف‌پول‌های گرم راحت است، اما از آن‌جایی که به اینترنت متصل هستند، خطر سرقت بالاتری نیز دارند.
  • کیف پول‌های سرد (Cold wallets): از آن‌جایی که کیف پول‌های سرد به‌طور خودکار به اینترنت متصل نیستند، امن‌ترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. آنها به شکل دستگاه‌های اکسترنال مانند درایو USB یا هارد دیسک هستند. هولدرهای ارز دیجیتال باید مراقب کیف پول‌های سرد باشند، زیرا اگر رمز خود را گم کنند، دستگاه خراب شود یا از کار بیافتد، ممکن است دسترسی به آن ارز دیجیتال برای همیشه از بین برود. در حالی‌که همین امر ممکن است در مورد برخی کیف پول‌های داغ نیز اتفاق بیافتد، برخی از آنها توسط شرکت‌هایی اداره می‌شوند که می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا در صورت بروز مشکل به حساب خود دسترسی مجدد پیدا کنند. از شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌های سرد می‌توان به کیف پول‌های لجر (Ledger) اشاره کرد.

چگونه در ایران ارز دیجیتال بخریم؟

 

چگونه در ایران ارز دیجیتال بخریم

 

در سال‌های اخیر صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران رشد بسیار خوبی کرده‌اند و دسترسی به آن‌ها به سختی گذشته نیست. به‌راحتی با جستجوی کلیدواژه خرید ارز دیجیتال در موتورهای جستجوگر می‌توانید به تعداد زیادی از صرافی‌ها دسترسی پیدا کنید.

با ایجاد حساب و احراز هویت و انتخاب روشی برای نگهداری ارز دیجیتال خود می‌توانید این فرآیند را طی کنید. صرافی‌های ایرانی عمدتا رابط کاربری پیچیده‌ای ندارند و کار با آن‌ها به‌دلیل زبان فارسی و سادگی، راحت‌تر از صرافی‌های خارجی است.

 

همین حالا با خرید بیت‌کوین شروع کن!

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی

درحال‌حاضر تعداد زیادی از صرافی‌های خارجی و در دسترس ایرانی‌ها نیستند و نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اکثر این صرافی‌ها فرایند احراز هویت آن‌ها اجباری بوده و اجازه قانونی ارائه خدمات به کاربران ایرانی را ندارند؛ از همین رو امکان استفاده از آن‌ها کم است و در صورت موفق شدن هم امکان بلوکه شدن دارایی‌های شما وجود دارد.

با‌این‌حال تعدادی از صرافی‌های خارجی، بدون احراز هویت، به شما اجازه می‌دهند تا سطحی از حجم معاملات را تجربه کنید. این صرافی‌ها مانند کوکوین و کوینکس می‌توانند گزینه مناسبی باشند اما همچنان باید مراقب بلوکه شدن دارایی‌های خود باشید. فرآیند استفاده از آن‌ها نیز تا حدی مشابه صرافی‌های ایرانی است. 

برای ایجاد حساب باید از ایمیل خود استفاده کنید و آی‌پی (IP) خود را نیز مخفی کنید. در همین‌حال به یاد داشته باشید که این صرافی‌ها به‌هیچ‌وجه جای مناسبی برای نگهداری ارز دیجیتال نیستند و بهتر است بعد از هر معامله، موجودی خود را به یک کیف پول امن که کلید خصوصی آن را در اختیار دارید منتقل کنید.

نکات مهم برای خرید و فروش ارز دیجیتال

فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال به خودی خود می‌تواند ساده باشد، اما در این بین نکاتی وجود دارد که برای حفظ سرمایه و امنیت حساب‌های کاربری خود باید در نظر بگیرید.

  • احتیاط و تحقیق کامل در انتخاب صرافی: به‌یاد داشته باشید که صرافی‌ای که انتخاب می‌کنید قرار است که میزبان سرمایه شما باشد. پس بررسی نکاتی چون سابقه صرافی، شهرت آن، شرایط محیطی و قانون‌گذاری، امنیت کیف پول‌های آن و تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده را حتما در دستور کار خود قرار دهید.
  • نحوه هولد ارزهای دیجیتال: ضرب‌المثلی قدیمی در بین خوره‌های ارز دیجیتال وجود دارد که می‌گوید اگر کلیدهای خصوصی در اختیار شما نیست، آن ارزهای دیجیتال هم متعلق به شما نیست (Not your keys, not your coins). از همین رو دقت داشته باشید که کنترل شما بر دارایی‌های کریپتویی‌تان مستلزم داشتن کلید خصوصی آن ارزهاست. پس بهترین راه برای هولد ارزهای دیجیتال، می‌تواند نگهداری آن‌ها در کیف پول شخصی و تحت مدیریت شخص خودتان باشد. سعی کنید ارزهای خود را در صرافی‌ها برای مدت طولانی نگهداری نکنید.
  • بیش از توان خود خرید نکنید: به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال نوسان و ریسک‌های فراوانی دارد. به‌غیر از بیت کوین، که حتی آن هم نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، بازار به‌صورت کلی دست‌خوش اتفاقات زیادی است. از همین رو بهتر است مدیریت سرمایه را در هیچ صورت فراموش نکنید.
  • احتیاط در استفاده از صرافی‌های خارجی: قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد استفاده کاربران ایرانی از سرویس‌های مالی وجود دارد و این قوانین باعث می‌شود تا استفاده از یک صرافی خارجی ارز دیجیتال هیچ‌وقت گزینه امنی برای ایرانیان نباشد. موارد زیادی در گذشته از بلوکه شدن سرمایه کاربران ایرانی در این صرافی‌ها وجود داشته است.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال در رمزینکس

 

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال در رمزینکس

 

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پشتیبانی طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال و کارمزدهای رقابتی می‌تواند پلتفرم مناسبی برای معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال شما باشد. طی فرآیندی ساده از قبیل ثبت‌نام و احراز هویت و البته برای حفظ دارایی‌های خود فعال کردن ورودهای دو عاملی، می‌توانید به‌راحتی و سریع دسترسی به معاملات ارز دیجیتال داشته باشید. در کنار خرید سریع ارز دیجیتال، امکان خرید و فروش همتابه‌همتا نیز برای شما فراهم خواهد بود. به‌ این‌صورت که معاملات شما با طرف‌های حقیقی و در دفترچه سفارشی از معاملات نهایی خواهد شد. 

صرافی رمزینکس همچنین امکان استفاده از پلتفرم معاملاتی خود را روی گوشی‌های هوشمند فراهم کرده است. برای این کار می‌توانید با مراجعه به سایت رمزینکس و نصب اپلیکیشن اختصاصی آن روی گوشی هوشمند خود، از خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال آن استفاده کنید.

سوالات متداول

چه مقدار پول برای خرید ارز دیجیتال نیاز داریم؟

از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال را می‌توانید به صورت کسری از هر واحد خریداری کنید معمولا حداقلی وجود ندارد. اما هر صرافی معمولا مقداری را برای حداقل معامله تعیین می‌کند که می‌تواند برای صرافی‌های ایرانی ۳۰۰ هزار تومان و برای صرافی‌های خارجی ۱۰ دلار باشد.

آیا خرید ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری خوبی‌ است؟

ارزهای دیجیتال پرنوسان و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. به عنوان مثال بیت‌کوین بارها چیزی بیش از ۵۰ درصد ریزش را تجربه کرده. در عین حال رشدهای عجیب و غریب زیادی نیز در مارکت وجود داشته‌اند که می‌تواند در صورت مدیریت سرمایه و ریسک برای شما سود‌آور باشند.

بهترین راه خرید ارز دیجیتال چیست؟

بهترین راه خرید ارز دیجیتال، خرید از یک صرافی معتبر است. برای اطمینان از اعتبار یک صرافی می‌توانید از دوستان خود پرس‌وجو کرده یا در شبکه‌های اجتماعی تجربه کاربران را بخوانید.